nou neuh dan maar geen test. Wat geeft roan eigenlijk met een valk of wat zijn de kansen. Ik heb echt van alles geprobeerd met die kleuren calculator maar ik weet niet wat valk is en ook niet wat ik denk vos roan (bij merrie) in het engels is en zo.
Quir
Geplaatst: 19-07-10 15:36
Valk is een bruine met creme gen dus: EE AA Crcr Ee Aa Crcr EE Aa Crcr Ee AA Crcr
Vos roan is: ee AA Rnrn ee Aa Rnrn ee aa Rnrn
Je kan dus de volgende veulens krijgen: zwart bruin vos palomino valk smokey black
Dan vindt ik vos denk ik het minste de rest vindt ik allemaal wel leuk eigenlijk hahaha.
Lisavd92
Geplaatst: 17-07-13 21:41
hallo,
ik heb van alles geprobeerd met zo'n calculator maar snap er niks meer van! ik wil mijn merrie --> bruinschimmel/roan laten dekken door een valk hengst, en zou graag willen weten wat de mogelijkheden zijn en wat voor gen zij afgeeft.
de ouders van mijn merrie: v: schimmel ( helemaal wit ) m: bruin + voorouders zijn allemaal bruin
de ouders van de hengst: v: bruin m: appelschimmel
hij geeft voornamelijk allemaal valk - veulens weet iemand toevallig wat mijn merrie zou kunnen krijgen??
Een valk hengst met een bruine vader en appelschimmel moeder? Dat kan genetisch niet, dus lijkt het me logisch dat de kleurencalculator daar niks mee kan. Om welke hengst gaat het en wat is zijn afstamming?
Lisavd92
Geplaatst: 17-07-13 21:55
Ik zie dat ik t verkeerd heb gezien Zijn vader is concorde ( bruin )en zij moeder is zulu ( valk ) Verkeerd opgezocht De hengst zelf heet Cream on top
Peterina
Geplaatst: 18-07-13 10:08
Cream on Top is heterozygoot voor zwart en vos (zijn moeder is palomino=vos-basis), dus desondanks het feit dat hij misschien valken heeft gegeven geeft hij ook palomino en vos. Hij is dus Ee A? CCr gg.
De merrie: is zij nu een schimmel of een roan? Dat zijn wel twee verschillende dingen. hebt je een foto? Welke kleur heeft haar vader gehad voordat hij 'wit' werd? Makkelijker zou zijn als je haar afstamming even geeft dan kan er ook nagegaan worden of zij ook vos kan dragen.
Met de gegevens in handen: 50% kans op een enkelverdund gekleurde veulen: palomino, valk of smokey black 50% kans op een basis gekleurde veulen: vos, bruin of zwart 50% kans op een schimmel (of roan)
Ik heb geen idee hoe ik hier foto moet toevoegen! Kijk maar even op www.facebook.com/Lisa.vandongen2 Haar afstammeling is: Van vaderskant: Corland x Jasper