NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:49

maverick schreef:
Er zijn genoeg duiters die wel een goed achterbeen hebben. En er zijn ook genoeg KWPN ers met een slecht achterbeen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het ging er mij om dat er hier gezegt wordt dat het NRPS pronkt met andermans veren,terwijl het KWPN hetzelfde doet alleen dan met Duitser

Het is toch best een vooroordeel hier op bokt volgens mij... Zo diep zit ik niet in de fokkerij, ik ken het alleen licht oppervlakkig.
Moet wel even zeggen, dat er inderdaad van het NRPS gezegd wordt dat ze met andermans veren gepronkt wordt, echter geloof ik niet dat de aanhang van het KWPN hier ontkent dat het KWPN dit doet...

Ik krijg alleen het idee dat het NRPS op deze manier geen op zichzelf staand stamboek is (als in andersoortige hengsten). Maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen en mijn grotere interesse in het KWPN. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:50

maverick schreef:
Janine1990 schreef:
Dat bedoel ik maar ;) Zo zeer verkopen die namen echt niet :n

Zeer zeker niet. Bij het lezen gaat er al meteen door mijn gedachte, Dat is geen paard voor een amateur.
Heel positief gezien:
De kleur van Ferro x de beweging van Jazz x het Extrieur van Gribaldi = Een droompaard
Maar heel negatief gezien
Het abnormaal hete van Ferro x Het super spooky zijn van Jazz x het lastige van Gribaldi = iets waar veel mensen heel ongelukkig van worden
(mensen vast voor de duidelijkheid,voorbeeld is in extremen)

Jij begrijpt precies wat ik bedoel :D

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:51

NatasjavE schreef:
Dees schreef:
Stoffel, jij kunt mijn ongelijk ook niet bewijzen. Dat maakt jouw gelijk en mijn gelijk dus evenwaardig gelijk

Niet orgineel. Wel proactief

Voila...bewijs!

http://www.wbfsh.org/?GB/Rankings/WBFSH ... /2009.aspx

Veel leesplezier

Sorry maar dat is geen bewijs.
Het zijn paarden die KWPN geregistreed zijn. De meeste zijn Duits of Frans gefokt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:52

Dees schreef:
Sarabande en Stoffel -
Het is duidelijk dat jullie (anderszins onovertuigbaar_ pro-KWPN zijn.
Maar eh...

Als jullie het zo niet met mijn stelling eens zijn - lever dan zelf die data maar eens aan om mijn ongelijk te tonen.

Succes!

(mijn standpunt is verder wel duidelijk voor de TS, ik val nu in herhaling dus haak verder af op dit topic)

Wie een stelling poneert, moet die ook kunnen hard maken, zo niet dan is die stelling op zijn minst dubieus.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:55

Janine1990 schreef:
maverick schreef:
Er zijn genoeg duiters die wel een goed achterbeen hebben. En er zijn ook genoeg KWPN ers met een slecht achterbeen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het ging er mij om dat er hier gezegt wordt dat het NRPS pronkt met andermans veren,terwijl het KWPN hetzelfde doet alleen dan met Duitser

Het is toch best een vooroordeel hier op bokt volgens mij... Zo diep zit ik niet in de fokkerij, ik ken het alleen licht oppervlakkig.
Moet wel even zeggen, dat er inderdaad van het NRPS gezegd wordt dat ze met andermans veren gepronkt wordt, echter geloof ik niet dat de aanhang van het KWPN hier ontkent dat het KWPN dit doet...

Ik krijg alleen het idee dat het NRPS op deze manier geen op zichzelf staand stamboek is (als in andersoortige hengsten). Maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen en mijn grotere interesse in het KWPN. ;)

Weet je wat het is. Mij maakt het geen bal uit voor papier erbij zit,het gaat mij om de kwaliteiten van het paard. De Duisters registreren we bij het NRPS want dat is makkelijk en zo kunnen ze als 3 jarige ook voor ster ect,iets wat bij de kwpn eigenlijk niet kan. Verder is het NRPS stukken goedkoper met registratie.

Janine1990

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:59

Hoezo kunnen ze als 3-jarige niet voor het ster bij KWPN??? En hoezo kunnen deze bij het NRPS, of hebben ze voldoende OX/XX???

Denk je niet dat wanneer het NRPS groter gaat worden, dat ook duurder gaat worden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:00

maverick schreef:
Weet je wat het is. Mij maakt het geen bal uit voor papier erbij zit,het gaat mij om de kwaliteiten van het paard. De Duisters registreren we bij het NRPS want dat is makkelijk en zo kunnen ze als 3 jarige ook voor ster ect,iets wat bij de kwpn eigenlijk niet kan.

Nee daar heeft het KWPN terecht beperkingen voor, hetgeen o.a. het verschil in kwaliteit bepaalt

maverick schreef:
verder is het NRPS stukken goedkoper met registratie

En dat verschil in kosten haal je er bij verkoop weer uit :+ :D :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:04

maverick schreef:
Sorry maar dat is geen bewijs.
Het zijn paarden die KWPN geregistreed zijn. De meeste zijn Duits of Frans gefokt

Dat doen ALLE sportstamboeken. De paarden op de lijst die KWPN geregistreerd zijn zijn juist allemaal KWPN gefokt.
En het NRPS doet het ook zo...

ALLE sportstamboeken gebruiken hengsten van een ander stamboek. Ook de Duitse stamboeken en tegenwoordig ook het franse stamboek.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-01-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:04

NatasjavE schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Stoffel, jij kunt mijn ongelijk ook niet bewijzen. Dat maakt jouw gelijk en mijn gelijk dus evenwaardig gelijk

Niet orgineel. Wel proactief

Voila...bewijs!

http://www.wbfsh.org/?GB/Rankings/WBFSH ... /2009.aspx

Veel leesplezier

Hahahahaha mag ik even lachen?!

Komt ie:
Deze WBSFH is een ABSOLUTE lijst, nergens wordt het aantal presterende paarden uitgedrukt in een percentage ten opzichte van de gehele populatie van het bewuste stamboek. Terwijl als je stamboeken wilt vergelijken, je ook de 'economies of scale' moet meenemen in je calculaties.
Deze lijst trekt dus een scheef vergelijk.

maar we gaan nog even door:
1. Hickstead. Al jááááren door NRPS erkend en goedgekeurd. Sinds 2008-2009 pas door KWPN erkend, ná een olympische medallie. Vóór de medaille haalde KWPN haar neus voor het dier op.

2. Robin Hood, een Animo, en dat is een Alme Z (Frans) x Amor (Duits) x de Gelderse Karolus van Wittestein. Animo is een hengst die eerst bij het NRPS werd goedgekeurd en pas later door het KWPN werd erkend.

3. Okidoki - een hengst die is geboren uit een wilde dekking van Zoer met een eigen ongeregisteerde hengst. Overigens, de eigenaar Zoer is er op tegen dat Okidoki als reclame voor KWPN wordt gebruikt, hierover is al jaren lang gedonder. KWPN heeft ook deze hengst, en diens vader, altijd met de nek aangekeken. Tot de prestaties kwamen...

4. Blauwdraad's O'brien. Hengst die al jaren is goedgekeurd voor het NRPS en pas sinds de onomstotelijke prestaties door KWPN wordt erkend.

5. Sam - vader Calvados is Selle Francais

6. LB No Mercy - vader Libero H is Holstein. Mv is Dillenburg - Zeus, bij leven met de nek aangekeken door het KWPN. Mmv is de Holsteiner Joost.

Dit zijn de dieren waar KWPN haar status in de ranglijst van WBSFH aan ontleent. Het is echt bizar :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 27-01-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:05

Janine1990 schreef:
Hoezo kunnen ze als 3-jarige niet voor het ster bij KWPN??? En hoezo kunnen deze bij het NRPS, of hebben ze voldoende OX/XX???

Denk je niet dat wanneer het NRPS groter gaat worden, dat ook duurder gaat worden?

Voldoen aan het percentage xx. Het NRPS stelt dat een hengst bij een Europees erkend stamboek goedgekeurd zijn.Dan komt het veulen in het A register en kan op deze manier aan de keuring meedoen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:09

sarabande schreef:
maverick schreef:
Weet je wat het is. Mij maakt het geen bal uit voor papier erbij zit,het gaat mij om de kwaliteiten van het paard. De Duisters registreren we bij het NRPS want dat is makkelijk en zo kunnen ze als 3 jarige ook voor ster ect,iets wat bij de kwpn eigenlijk niet kan.

Nee daar heeft het KWPN terecht beperkingen voor, hetgeen o.a. het verschil in kwaliteit bepaalt

maverick schreef:
verder is het NRPS stukken goedkoper met registratie

En dat verschil in kosten haal je er bij verkoop weer uit :+ :D :D

KWPN mag doen wat ze wil.Maar ik weet zeker dat ik een deel Duiters heb staan ,die net zoveel,als het niet meer is kwaliteit hebben als menig KWPN'er ;)
En idd die kosten zouden we er weer uithalen bij verkoop.Alleen ik ben lui en stuur alles liever naar een adres :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:16

Ben voor de aardigheid ook nog even de dressuurlijst bij langs gegaan:

1. Parzival - Jazz x Ulft x Römer. Redelijk KWPN met Duitse en Franse invloed.

2. Totilas - Gribaldi (Duits, Trakhener) x de KWPN-lijn Minka-stam

3. Ravel - Contango (Holstein). Ravel is AES goedgekeurd, bij het KWPN hebben ze hem nooit willen hebben ondanks dat hij meerdere malen is aangeboden. Nu zit het dier in het buitenland.

4. Painted Black - Vader Gribaldi is een Trakhener.

5. Nadine - TCN Partout (Trakhener) x Römer (Westfaler) x Eros (v. Amor, Holstein)

6. Pop Art - Amsterdam is een Oldenburger uit Argentinus (Hannoveraan) x de Holsteiner Tin Rocco.

Okee, de Dressuurpaarden komen dan meer uit KWPN-merrielijnen dan de springpaarden, maar om nou te zeggen dat hier sprake is van 100% Nederlandse sportproducten... :n

Neemt niet weg, de ranglijst van WFSBH houdt geen rekening met de omvang van een stamboek.
Het zou een grote schande zijn als KWPN met haar omvang niet bovenaan in deze lijst zou voorkomen.
Het is een kwantitatieve meting, het heeft niets met een relatieve vergelijking te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:28

Okee..noem nou eens NRPS (sub)topper

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:34

@ sarabande, wil je mij eens antwoorden op de rijen kwpn'ers die op de bwp keuring stonden, want ik hab alle boekjes even nagelezen en vind er niet een.
Wie een stelling heeft moet ze hard kunnen maken of ze is op zijn minst dubieus :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:41

merelhof schreef:
@ sarabande, wil je mij eens antwoorden op de rijen kwpn'ers die op de bwp keuring stonden, want ik hab alle boekjes even nagelezen en vind er niet een.
Wie een stelling heeft moet ze hard kunnen maken of ze is op zijn minst dubieus :(:)

Gewoon even verder zoeken

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:47

dus je kan die stelling niet hardmaken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:53

Dees schreef:
Ben voor de aardigheid ook nog even de dressuurlijst bij langs gegaan:

1. Parzival - Jazz x Ulft x Römer. Redelijk KWPN met Duitse en Franse invloed.

2. Totilas - Gribaldi (Duits, Trakhener) x de KWPN-lijn Minka-stam

3. Ravel - Contango (Holstein). Ravel is AES goedgekeurd, bij het KWPN hebben ze hem nooit willen hebben ondanks dat hij meerdere malen is aangeboden. Nu zit het dier in het buitenland.

4. Painted Black - Vader Gribaldi is een Trakhener.

5. Nadine - TCN Partout (Trakhener) x Römer (Westfaler) x Eros (v. Amor, Holstein)

6. Pop Art - Amsterdam is een Oldenburger uit Argentinus (Hannoveraan) x de Holsteiner Tin Rocco.

Okee, de Dressuurpaarden komen dan meer uit KWPN-merrielijnen dan de springpaarden, maar om nou te zeggen dat hier sprake is van 100% Nederlandse sportproducten... :n

Neemt niet weg, de ranglijst van WFSBH houdt geen rekening met de omvang van een stamboek.
Het zou een grote schande zijn als KWPN met haar omvang niet bovenaan in deze lijst zou voorkomen.
Het is een kwantitatieve meting, het heeft niets met een relatieve vergelijking te maken.

Maar euh... Wij zeggen toch ook nergens dat KWPN echt KWPN is? Wij geven toch toe dat het KWPN invloeden van andere stamboeken heeft en hengsten daarvan gebruikt?
Ik begrijp nochtans niet waarom je de nadruk zo legt op de kwanitatieve meting? Ik ben toch wel benieuwd dan naar de verhouding toppers KWPN - NRPS, echt niet om het NRPS af te zeiken, puur om mijn eigen kennis te verbreden. Ik ben evengoed benieuwd naar het NRPS als dat ik geinteresseerd ben in het KWPN...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:55

merelhof schreef:
dus je kan die stelling niet hardmaken

Darco komt uit een Gelderse moederlijn (Nomana stam merrielijn 2, fokfamilie 8)

Latoucha staat BWP geregistreerd maar is Gelders gefokt. Het Gelderse Paard is ondergebracht bij het KWPN (tegenwoordig dan he)

o ik had een andere quote van je moeten pakken...sorry
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 27-01-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:56

Krijgen we niet Janine...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:58

eh wat heeft darco er mee te maken? die is in belgië gefokt door tinus uit lugano*codex, is nooit op de kwpn keuring geweest, dus een van de in rijen staande kwpn'ers is dat niet. Komplete kul.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:02

merelhof schreef:
eh wat heeft darco er mee te maken? die is in belgië gefokt door tinus uit lugano*codex, is nooit op de kwpn keuring geweest, dus een van de in rijen staande kwpn'ers is dat niet. Komplete kul.

Darco is BWP gefokt. Maar zijn grootmoeder is op de keuring in Belgie geweest. Latoucha. Daar doelde ik op.

En meteen 2 vliegen in een klap..

Er word hier van een aantal KWPNers gezegt dat ze niet KWPN gefokt zijn Dat het KWPN met andermans veren pronkt.

Nou dat doen andere stamboeken dus ook (en van mij mogen ze..) Darco is met recht een BWP topper.

O voor de mieren* hier Lugano is Hanoveraans en Codex een Holsteiner....

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:10

van mij mag iedereen alles claimen, geen probleem, voor mij is een stamboekdenken onzin, we zitten in een europese fokkerij waar iedereen iedereen beïnvloed.

Ik wil weten van sarabande wanneer die afgekeurde kwpn'ers op de bwp-keuring zijn verschenen en ik wacht op een antwoord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:54

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:15

Dees, paar dingetjes kloppen niet. Pop Art is een Amsterdam x Cabochon x Pretendent, geen Tin Rocco dus.

De fokker van Okidoki is niet Zoer, maar de heer Boonstra uit Oudehaske. Doe die arme man niet tekort! :P

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:32

Om even aan te tonen dat er ook NRPS ers zijn met kwaliteit.
Hier is de mijne. Ze was als 4 jarige Kampioen van Brabant en 2de op de Nationale Keuring in Ermelo

Afbeelding

Afbeelding