Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:24

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:
Dat moet je ook niet alleen maar zelf bepalen, daar zijn verschillende selectie systemen en objectieve criteria voor.

Zeker, daarvoor zijn de predikaten in het leven geroepen. Maar veel mensen leggen dit gewoon naast zich neer omdat hun stamboekmerrie toch echt heel goed is en heel goed fokt.

Je zult eerst met je merrie moeten fokken voor je weet of deze geschikt is als fokmerrie. Een sterpredikaat zegt daar maar bar weinig van en prestatie of preferent worden ze pas na 3 goede nakomelingen.

sarabande

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:28

Klopt maar gezondheid en aanleg voor de sport kan je wel eerst aantonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:30

sarabande schreef:
Klopt maar gezondheid en aanleg voor de sport kan je wel eerst aantonen.

Ja, maar dan nog moet iedereen helemaal zelf weten of hij/zij een veulen in een merrie stopt. Iedereen merkt het vanzelf wel als je die beesten aan de straatstenen niet kwijt kan en stoppen vanzelf wel met fokken.

De markt doet zelf zijn werking wel, daar hoeft niemand wat aan te doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:48

Pipo schreef:
Ja, maar dan nog moet iedereen helemaal zelf weten of hij/zij een veulen in een merrie stopt. Iedereen merkt het vanzelf wel als je die beesten aan de straatstenen niet kwijt kan en stoppen vanzelf wel met fokken.

_/-\o_ +:)+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:13

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:
Dat moet je ook niet alleen maar zelf bepalen, daar zijn verschillende selectie systemen en objectieve criteria voor.

Zeker, daarvoor zijn de predikaten in het leven geroepen. Maar veel mensen leggen dit gewoon naast zich neer omdat hun stamboekmerrie toch echt heel goed is en heel goed fokt.

Uitzonderingen bevestigen de regel.
We weten allemaal wel een stb-of vb merrie te vinden, die goed heeft gefokt. Het blijven echter uitzonderingen. Van een merrie, die zelf niets kan, ongezond is en met een slecht exterieur zal je in de regel geen toppers fokken.
En zolang men zichzelf maar wijs loopt te maken dat men een geweldige fokmerrie heeft, niet het lef heeft om kritisch te zijn, dan zal er een groot ondereind aan paarden rondlopen, die aan de straatstenen niet zijn te slijten. Ook als er geen crisis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

misterA schreef:
[, dan zal er een groot ondereind aan paarden rondlopen, die aan de straatstenen niet zijn te slijten. Ook als er geen crisis is.

Maar niemand heeft last van dat grote ondereind. Voor betere paarden is altijd vraag, dus al die topfokkers die kunnen straks simpel hun kwalitatief goede paarden kwijt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:

En als je nu eens met een stamboek te maken hebt waar geen predikaten voor bestaan? Jullie gaan uit van het KWPN maar er bestaan andere stamboeken en andere disciplines. Wat als je te maken krijgt met een stamboek waar de waarde van een dier voor de fok puur wordt afgeleid aan het aantal wedstrijden dat hij gelopen heeft (en succesvol gelopen heeft?). En als een goed (fok)dier nu in handen komt van een eigenaar die geen wedstrijdambities heeft? Per definitie een "no go"?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:34

Dan zal je andere selectiecriteria moeten gebruiken!!!!
Je wilt me toch niet wijsmaken dat die er niet zijn, je noemt bijv. al een x-aantal overwinningen.
En anders wordt het tijd dat zo'n stamboek daar eens aan gaat werken.
Maar ga er maar van uit dat een merrie in de regel geen eigenschappen door zal geven die ze zelf niet heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:47

Hoeft niet per definitie zo te zijn, maar ik ben het wel met je eens.
En hoe kom je erachter dat ze die eigenschappen niet heeft als je geen wedstrijden rijdt?

En wat betreft dat stamboek: die interesseert het niet als er een paard uit de fok wegvalt. Neem het Quarter Horse stamboek met zijn inmiddels over de 5 miljoen geregistreerde paarden. Die talen niet naar een paard meer of minder.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:40

Cassidy schreef:
Hoeft niet per definitie zo te zijn, maar ik ben het wel met je eens.
En hoe kom je erachter dat ze die eigenschappen niet heeft als je geen wedstrijden rijdt?

En wat betreft dat stamboek: die interesseert het niet als er een paard uit de fok wegvalt. Neem het Quarter Horse stamboek met zijn inmiddels over de 5 miljoen geregistreerde paarden. Die talen niet naar een paard meer of minder.

Off topic
Sorry Cassidy met alle respect voor Quarter horses .. maar dat stamboek staat wat betreft gezondheid en prestatie in het niet vergeleken met het KWPN ... totaal geen controle alles mag dekken ... oc ocd kromme knieen erfelijke ziektes mag mee doorgefokt worden vraag maar een dekbewijs en stamboekpapier komt eraan ... appels met peren vergelijken ..vind ik persoonlijk ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:36

Ik haal de Quarters aan omdat ik daar het meest verstand van heb, maar kijk anders nog even verder dan dat? Bij de PRE (Andalusiers) komen een paar mensen het paard bekijken, meten wat dingen op, kijken naar beenstanden en als dat qua stand en maten binnen de norm valt, is je hengst of merrie APTO/APTA en mag voor de fok gebruikt worden, komt geen keuring bij kijken, en er worden geen foto's gemaakt. Hoe beslis je daar welk dier je voor de fok gaat gebruiken? De enkeling die bij de stierengevechten ingezet wordt? Of die een baasje heeft die wedstrijden rijdt? Er wordt daar alleen op de hengsten gereden, de merries lopen met veulens op het land welke merrie is een kwaliteitsmerrie?

Maar als dit weer eens een discussie is die alleen gaat en mag gaan over KWPN, dan ben ik hier gauw uitgepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:48

misterA schreef:
Dan zal je andere selectiecriteria moeten gebruiken!!!!
Je wilt me toch niet wijsmaken dat die er niet zijn, je noemt bijv. al een x-aantal overwinningen.
En anders wordt het tijd dat zo'n stamboek daar eens aan gaat werken.
Maar ga er maar van uit dat een merrie in de regel geen eigenschappen door zal geven die ze zelf niet heeft.

Er is er vorig jaar een nationaal kampioen geworden met toontredende voeten. Is dat dan wat je wil? Ok ze kon echt goed bewegen, maar bleef toch echt scheve voeten hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:50

Pipo schreef:
Er is er vorig jaar een nationaal kampioen geworden met toontredende voeten. Is dat dan wat je wil? Ok ze kon echt goed bewegen, maar bleef toch echt scheve voeten hebben.

En geen prok ;) , maar die discussie hebben we al vaker gehad dat er niet altijd verband is tussen de mooiste en de beste.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:41

Als je de prijzen vd veiling in Dronten bekijkt zou je nooit weer fokken!!!

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:47

eilander schreef:
Als je de prijzen vd veiling in Dronten bekijkt zou je nooit weer fokken!!!

Inderdaad!
Wij dekken dit jaar onze merrie ook niet. Niet enkel wegens eigen belang (natuurlijk wel grotendeel) maar er zijn gewoon te veel paarden op de markt en daar tegenover weinig vraag. Dus even wat minder paarden kan volgens mij geen kwaad.
En aangezien mensen de crisis wel gaan voelen, denk ik dat er nog veel meer paarden aangeboden gaan worden, van mensen die het neit meer kunne financieren. Wij kijken even mee van de zijlijn en nemen niet te veel actie of initiatief :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:57

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:02

Dat staat al enige keren in dit topic, dat het gewone spul niets meer opbrengt.
Net zadelmakke 3 jarigen vallen daar ook onder, daar is geen vraag naar. Ze moeten minimaal 4 zijn en goed doorgereden.
Voor goede paarden met iets extra's is er nog steeds een goede markt en ook genoeg geld. Maar dat was ook voor de crisis al zo.
Dronten was trouwens nooit zon topveiling

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:28

Ik heb even vlug een blik geworpen op de verkochte paarden, maar ik vind het op een uitzondering na maar gewone (toekomstige sport)paarden vind die leuk opgedirkt zijn voor de fotosessie en nog moeten bewijzen dat ze goed zijn (van binnen en van buiten, of ik moet de röntgeninfo over het hoofd gezien hebben ;) ). Moederlijnen zijn veelal met weinig predikaten en prestaties = weinig belofte en dat zie je mijns inziens terug in de prijs. Men is wat voorzichtiger met het uitgeven, maar ik vind dit op een enkeling na eigenlijk vrij normaal geld voor dit soort paarden afgaande op de informatie op de site.

Mensen maken elkaar helemaal gek, voorheen door dit soort paarden een hogere prijs toe te bedelen dan ze IMO waard zijn (laat zien dat je geld hebt) en nu doordat er bij de crisis `in mijn ogen` ineens normaal geld betaald wordt te zeggen dat de markt op zijn gat ligt :\ . Denk dat er de afgelopen jaren gewoon veels te veel en te gemakkelijk betaald is voor paarden en dat mensen nu wat meer “belofte” voor hun geld willen zeker bij jonge paarden. Jonge paarden uit prestatievolle (en gezonde) merrielijnen en goed getrainde presterende paarden zullen denk ik gewoon voor goed geld te verkopen zijn ook als het economisch wat minder gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:29

Sarabande: ik ben nu wel nieuwsgierig: welke veiling is dat in jou ogen dan wel?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:29

Citaat:
Dronten was trouwens nooit zon topveiling

Geen topveiling misschien maar zo triest als dit was het nou ook weer niet!!!
En ook de goeien leveren minder op!!!
En die enkele hele aparte daar hebben ze wel tijd mee om ze te verkopen.
maar hoeveel zijn dat er???
Ik heb een hele nette bewezen fokmerrie en heb het idee om het Numero Uno veulen te verkopen maar met dit vooruitzicht wacht ik nog wel even.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om af te wachten.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:44

Ik las dat er handelaren zijn die nu goedkoop inkopen en hun 3 jarigen in het buitenland (voormalig Oostblokland)parkeren. Daar worden ze aangereden en in afwachting van betere tijden eventueel doorgetraind voor een zacht prijsje.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:07

sportfokker schreef:
Ik las dat er handelaren zijn die nu goedkoop inkopen en hun 3 jarigen in het buitenland (voormalig Oostblokland)parkeren. Daar worden ze aangereden en in afwachting van betere tijden eventueel doorgetraind voor een zacht prijsje.

Helemaal nieuw is dat niet ;) ook in goede tijden werden er al opgefokt en aangereden in die landen ..

Als ze 'klaar' zijn worden/werden ze met een vrachtwagen vol hier naar toe gehaald even flink gewassen en mooi opgeschoren .. mooie foto`s onder het zadel ... en zo weer weg ... kan me voorstellen dat de gene die het zo deden nu zoiets hebben .. laat daar nog maar even staan ... totdat de handel weer aantrekt ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:01

ik weet niet of jullie die dieren ook gezien hebben indertijd toen die terugkwamen ...nou dat wordt niet even scheren en wassen en op de foto ...die beesten deden er een halfjaar over om terug aan te sterken := en een beetje op krachten te komen ..
daarom zijn de meeste handelaren /HH er ook mee gestopt ze ginder te laten opfokken want goedkoop bleek ook duurkoop

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:13

Ik denk dat er meer gefokt gaat worden. Mensen wachten met verkoop van hun paard omdat de handel slecht is. En dan fokken ze er mss sneller een veulen uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:31

Sweetdreams schreef:
Ik denk dat er meer gefokt gaat worden. Mensen wachten met verkoop van hun paard omdat de handel slecht is. En dan fokken ze er mss sneller een veulen uit.

Pfff nou ik hoop toch niet dat mensen idd zo dom zijn...