Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:29

Vorige keer was Cielo idd ook al feller.

Hij is ook altijd al gespannen van zodra de smid de stal in komt, je ziet het meteen aan zijn houding en ogen.

Als ik de voetjes zelf optil en uitkrab is hij zo fel niet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:29

Ik ben ze terug zelf gaan bekappen nadat Dulce (de 2 jarige) zich echt enorm ging misdragen. Nu deel ik het op in fases en is ze braver, maar soms heeft ze geen zin en dan hebben we alsnog wel discussies, maar dan is het daarna wel weer klaar. We kunnen altijd goed afsluiten.

Lunera is superbraaf. Berg hooi voor d'r neus en ik kan ze gewoon bekappen terwijl ze los staat.

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:06

Ik kan het zelf, maar Cielo heeft 1 iets stijler hoefje die ik toch liever door de smid laat doen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:21

Balen dat je Baron hebt moeten verkopen Art!! Wel fijn dat je Cielo kan houden!!

Hier vandaag weer met Piet aan de wandel geweest! Het begin ging super, maar toen hij eenmaal doorhad dat hij van de groep weg ging, vond meneer het toch minder leuk. Wel heel fijn en ontspannen af kunnen sluiten dus al met al trots op de kleine man!
Zouden jullie dit juist vaak achter elkaar gaan oefenen? Om hem te leren dat van de groep weggaan oke is? Of juist 1 keer per maand of iets dergelijker?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:34

Ik doe dat wanneer ik er tijd voor heb, maar Luci heeft er geen moeite mee.

Wat balen dat bekappen zo’n strijd is met Cielo!

Ik bekap Luci ook zelf. Bak hooi voor zijn neus en voor “nood” een bak slobber klaar staan.
Ik doe vaak maar 2 hoeven per keer.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:00

Fiore is eigenlijk heel braaf bij de smid. Soms even een been terug trekken maar dat zie ik menig ouder paard ook nog doen. :=

Wel vervelend als het zo erg is dat je paard echt de strijd aan gaat..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:40

Cielo past met zijn neus nog in zijn veulenhalster. Alleen achter de oren gaat het niet meer dicht :+

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:46

Dan heeft hij nog een klein hoofdje.. Cover kan nog net maat Cob aan.. :-)
Volgens mij heeft hij nog 1 gaatje over . Die zit al aan zijn 5e halster nu. Nog even en hij kan naar Full. Denk als ik die op zijn kleinst zet dat hij die al past.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:48

Pietje zit nog op de kleinste gaatjes van maat Pony xD Maar hij is ook pas 13 maandjes en 1.42

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:11

Kvikur schreef:
Fiore is eigenlijk heel braaf bij de smid. Soms even een been terug trekken maar dat zie ik menig ouder paard ook nog doen. :=

Wel vervelend als het zo erg is dat je paard echt de strijd aan gaat..

Hier gaat het ook elke keer beter, de dames worden consequent elke 7 weken bekapt door de smid (meestal hoeft er maar weinig af) en dat maakt het ook gewoon voor ze. Ze blijven braaf staan en houden hun been ook goed omhoog. Inderdaad soms even een been terug trekken en daar blijft het bij.

Halsters pff. Hier was het ook zoeken en ook verschillende merken maken nog uit. Zowel Roos als Hiske hebben nu een maat pony om op een kleine stand, met kleine neusjes. Dat zal wel zo blijven, mijn merrie heeft ook een klein neusje.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:33

Y’ur rockt maatje shet momenteel. Kleine pony gaat ook :))

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:47

Art_Ificious schreef:
Vandaag een gevecht met hoefsmid.
Stijgeren tot 4x toe, kappen met voorbenen. We hebben uiteindelijk de praam moeten gebruiken want zo ging het echt niet lukken.
Hopelijk kan hij spoedig gecastreerd worden

Hier geven we een bak voer.
Ik kap los in de stal, 2 van de 3 jonkies gaan zo. 1 moet een bak voer hebben om rustig te blijven staan. Mss is dat een optie? En niet tussen de benen knijpen/steken. Scheelt ook veel int begin.

En idd castratie is niet heilig. Het zal mss minderen maar niet volledig weggaan.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:14

Al lang niets meer gepost in dit topic.
Van de 4 veulens jrg.2024 heb ik er nog 2, de andere twee heb ik verkocht.
Ze zijn goed gegroeid en mega ongeduldig met eten.
Voor de rest helaas niet heel slim wel heel braaf.Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:47

Mijn smid houdt de hoefjes al niet heel erg tussen de benen.

Hij heeft een heel fijn hoofd ja. Maatje pony van halster.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:23

Mijn smid houdt de benen vrij hoog. Mijn merrie vindt dat helemaal niks dus die wordt ook vervelend dus die geven we nu ook de lickit. Dan gaat het goed.
Hopelijk raken ze er steeds meer aan gewend en zal hij straks niet meer dreigen met op zijn knieën te vallen.. het gaat al een stuk beter dan in het begin.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:31

Ik doe Luci dus zelf en doe de ene week de voorbenen en de andere week de achterbenen. Vaak is de vijl dus genoeg even de straal bij bijwerken want die groeit mega snel bij hem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:39

Oh hier moet aan de straal eigenlijk bijna nooit iets gedaan worden. Er zijn nooit losse flapjes aan. En de straal is ook altijd mooi hard, rotstraal ook nog niet gehad.

Vind het wel fijn dat er niet teveel aan de straal gesneden moet worden.

Ik ben nog wel een beetje in dubio over castreren...op de wei, maar de wei is hellend, levert dat problemen op bij ontwaken? Plus ik ben altijd alleen, dierenarts is al de vorige keren ook weg gegaan nog voor het paard goed en wel stabiel was, met elke keer nare ervaringen bij mij, zijnde: paard door de draad gerend, paard door draad vallen (en door prikkeldraad van de buren), meermaals vallen ook half achterover vallen.

Dit maakt dat ik toch meer neig naar inladen naar een kliniek.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:46

Ik heb hetzelfde.. vind het best wel spannend om thuis te doen. Op zijn vroegst gaat hij volgend jaar pas. Zolang hij braaf is mag hij hengst blijven maar met 2,5 -3 jaar gaat het sowieso gebeuren als hij dan nog hengst is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:20

Wij hebben thuis vier stallen, drie van 3x4,5 en eentje van 3,5x6,5. In die grote stal daar staan de twee 1,5 jarige hengstjes samen in. In die andere drie stallen staan mijn dames. De jongens samen in de grote stal kan sowieso deze winter nog wel, maar volgende winter weet ik niet zo goed. Ik was niet van plan meer stallen bij te gaan bouwen, dat houdt dan dus in dat er 1 verkocht moet gaan worden als er niets veranderd verder. Die ik zelf gefokt heb, die blijft (denk ik). Maar die ander mist nog steeds een bal. Ik twijfel ook of ik ze misschien in het voorjaar beide al laat helpen of…
Dat ze gewoon samen naar de kliniek gaan en beide weer bal-loos thuis komen. Dan zijn ze beide ook een beetje sneu.. en hopelijk een beetje kalm met elkaar.. en wie weet bedenkt de tweede bal toch nog te gaan verschijnen voor die tijd :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:39

Poe, ik snap goed dat jullie dat castreren een lastige overweging vinden. Wat is inderdaad het juiste moment en kies je voor thuis of voor op de kliniek? Voordat ik op zoek ging naar een veulen/jaarling had ik me ook al behoorlijk in zitten lezen over dat soort 'risicomomentjes'. Het vervoeren vond ik ook zoiets.

Ufo was gelukkig al gecastreerd bij aankoop, daar ben ik nu wel erg blij mee. Het vervoeren heeft de verkoper voor me gedaan en dat ging gelukkig heel voorspoedig en makkelijk. Nou hoefde hij ook maar een paar kilometer en woont Uuf nog steeds in dezelfde gemeente, maar toch :') Retespannend dat soort dingetjes hoor...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:21

Oh dat castreren vind ik ook spannend, ik heb tot dusver alleen merries gefokt en dit is mijn eerste hengstje. Afhankelijk van z'n gedrag en vruchtbaarheid ( :+ ) staat het hier ergens tussen de 2,5 en 3,5 op de planning, dan zit je wel erg rondom of net voorbij het punt waarvan ze zeggen doe maar thuis. Dus ik verwacht dat die van ons een ritje kliniek gaat krijgen tegen die tijd. Wat dat betreft is het wel jammer dat we nu zo'n eind moeten rijden voor een goede kliniek, dat was toen we in het midden van het land woonden weer makkelijker.

Art, ik heb er expres even niets van gezegd. Maar maak je je geen zorgen over het escalerende gedrag? Ik vind het wel een beetje zorgelijk dat hij steeds minder hanteerbaar lijkt te worden en ik denk dat je het niet allemaal onder hengst of afstamming moet scharen. Lijkt me best lastig, zo'n jong dier opvoeden terwijl je hoofd vol zit en je gezondheid niet optimaal is.

Halstermaten vergelijken begin ik niet meer aan, ik heb pony halsters liggen die groter zijn dan sommige cob halsters en veulen halsters die groter EN kleiner zijn dan shet. Elk merk heeft zijn eigen gedachten bij de maatvoering volgens mij :')

Die van mij wordt weer lekker wollig (en zacht, echt een teddybeertje), die van jullie ook?
Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:36

Je knappe pluizige pony <3 Hij heeft ook zo'n knap hoofd, daar smelt je toch van <3

Shirley; ik vond transport ook echt heel spannend. Ik zou eerst zelf rijden, maar uiteindelijk heeft de fokker ze gebracht. Ze moesten over de ring van Brussel en Antwerpen rijden en de jonkies hebben het braaf doorstaan. Echt heel knap vond ik dat van een 7 maanden oud veulen en een jaarling :j

Castratie issues geen last van met allemaal merries :')

Flubberboot, ik zou het geregeld herhalen en dan wordt het steeds normaler. Als ik met mijn rijpaard wegging dan waren de andere 3 in rep en roer. Nu kijken ze niet eens op of om. Hetzelfde geldt voor Quinta, die echt onrustig werd en het nu ook normaal is gaan vinden :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:53

Mooney, ik snap je gedachtegang.
In de wei zelf is hij best braaf en goed hanteerbaar, ik kan los in de wei ook zijn voeten optillen.
Alleen buiten het domein is hij lastig. Misschien door spanning en de vele indrukken, dat dan net zijn emmer te snel vol zit.
En waarom hij bij de smid zo doet, tja geen idee eigenlijk. Hij is wel een keer als de smid zijn schort aandeed geschrokken. Maar er is altijd wel spanning geweest bij het bekappen, ik heb het geprobeerd gehad met snoepjes maar door de spanning pakt hij deze niet aan.
Dat hij meermaals stijgerde was nu de eerste keer. Vorige keer trok hij zijn been los en kapte hij wel. Maar ik heb gelukkig ook een smid die zijn tijd neemt.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:13

Art_Ificious schreef:
Mooney, ik snap je gedachtegang.
In de wei zelf is hij best braaf en goed hanteerbaar, ik kan los in de wei ook zijn voeten optillen.
Alleen buiten het domein is hij lastig. Misschien door spanning en de vele indrukken, dat dan net zijn emmer te snel vol zit.
En waarom hij bij de smid zo doet, tja geen idee eigenlijk. Hij is wel een keer als de smid zijn schort aandeed geschrokken. Maar er is altijd wel spanning geweest bij het bekappen, ik heb het geprobeerd gehad met snoepjes maar door de spanning pakt hij deze niet aan.
Dat hij meermaals stijgerde was nu de eerste keer. Vorige keer trok hij zijn been los en kapte hij wel. Maar ik heb gelukkig ook een smid die zijn tijd neemt.

Ik zou hem eigenlijk eens een correctie geven als hij kapt (achteruit zetten en even wachten) soms helpt dat een beetje. Maar ja... op een duur leren ze het wel (hopelijk)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:48

Ik zou eerst beginnen met “buiten het domein” normaal maken. Dus die plek waar hij bekapt wordt leuk maken. Lekker steeds naar toe, lekker brokjes eten daar en weer terug.
Als je spanning bovenop spanning gooit vind ik het ook niet helemaal eerlijk naar je paard toe om dan ineens braaf te moeten zijn op deze leeftijd.

Als hij relaxed staat waar hij bekapt wordt zou ik daar dan pas beginnen met voetjes vragen en dan uitbouwen. Je moet die jonkies (en eigenlijk alle paarden) in mijn optiek opzetten voor succes. :j
Ik vind steigeren, benen slaan en wegtrekken best grote signalen dat hij het echt niet aan kan mentaal op dat moment. Dus kleinere stapjes en normaliseren. Neem je aan de voorkant al een hele hoop stressfactoren weg, dan help je hem ook om ruimte in zijn koppie over te houden om te focussen op voetjes geven :j