Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:53

Bij bevallen wordt er niet met een naald door de vaginawand follikels aangeprikt wel?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:11

Oehlala schreef:
Bij bevallen wordt er niet met een naald door de vaginawand follikels aangeprikt wel?

icsi doet men toch ook bij vrouwen .. zelfde procedure
hoeveel vrouwen bevallen nog zonder ruggeprik ?
maar goed iedereen heeft er een mening over en dat is prima .. ik deel alleen maar mijn ervaring en dat is dat het voor mijn merrie ( heel heel gevoelig type ) beter is bevallen met icsi dan spoelen ( behalve dat ik met icsi niets had en met spoelen wel ) ..
met een uurtje is het klaar , onder lichte verdoving dus ze merken er niets van
niet steeds opvoelen , insimineren weer opvoelen en later spoelen en hengstig spuiten
bovendien hebben ze bij ons te vroeg gespoeld en had ik na 5 maanden een dode tweeling in stal en was ik op een haartje na mijn merrie bijna kwijt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:14

En je bespaard ze 11 maanden dracht, een bevalling en 5 maanden een veulen aan de voet..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 02:11

Vulina schreef:
En je bespaard ze 11 maanden dracht, een bevalling en 5 maanden een veulen aan de voet..

Maar dat gaat ook op voor embryotransplantatie ;)

Ik vind niet dat je een ruggenprik bij een bevalling (op verzoek van de betreffende vrouw) kan vergelijken met dezelfde procedure tbv een niet medisch noodzakelijke ingreep bij een dier. En ook ivf/icsi bij mensen is een wezenlijk ander verhaal. Die vrouwen hebben een enorm sterke kinderwens en zijn bereid hier een zware behandeling voor te ondergaan die ook niet volledig zonder risico's is. Bij een paard gebeurt dit toch omdat de eigenaar het wil en, zoals hier ook genoemd wordt, omdat het financieel aantrekkelijk is.

Ik ben overigens niet tegen gebruik van deze techniek, maar de vergelijking met icsi bij mensen en een ruggeprik bij bevalling/keizersnee gaat voor mij toch echt scheef.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:21

Revali: ik denk dat voor Asca vooral een gezonde merrie moet hebben...al gehoord dat hij ze soms niet zo gezond wil geven. Hebben onze Berlin er eens mee gedekt om wat meer bloed toe te voegen, die was toen niet drachtig. Ook ken ik er een andere van die beetje tegenvalt qua gezondheid en springen, uit een hele goede bewezen moederlijn. Ook qua karakter is die niet heel gezellig :+
Dus ik neig er niet naar...

Over de icsi-discussie denk ik dat je vooral goed naar je merrie moet kijken. Hier ook de ervaring dat ze met spoelen meer afzien dan met 1x per jaar icsi. Maar denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken.

Hier geen ervaringen met Colman, zie er ook weinig nakomelingen van hier in de buurt.

Dan zou ik ook eerder voor Cicero kiezen, daar weet je bijna zeker als een goede merrielijn hebt je er een leuk paard mee fokt. Hier een 3j staan uit onze Berlin, gruwelijk mooi dier, heel lief en springen :wow:

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:25

ik ga me verder ook onthouden over de discussie , wou alleen de ervaringen ( vooral over de kost omdat dit toch is waar veel mensen graag meer over willen weten ) . Het ging me ook alleen maar over de ruggeprik die aangehaald werd
maar uiteindelijk is het allemaal gemanipuleerd behalve hengst bij de merrie in de wei gooien
en bij elke vernieuwing hoort ook sceptisch zijn .. dat was bij kunstmatige inseminatie en later bij ET ook zo .. hengstig spuiten en ovulatie bevorderen is ook voor ons gemakzucht daar vraagt de merrie ook niet om
ik ken bij ET veel merries die niet meer terug komen op hun oorspronkelijke niveau en met icsi juist geen verschil

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:36

Ik denk dat het vooral te veel vermenselijkt wordt. Zo'n merrie als de onze, dressuur overigens, zou volledig nutteloos zijn zonder icsi. Dus dan zou dat inslapen betekenen voor velen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:55

Iemand al gedacht over met Epleaser te dekken? Vriendin van mij overweegt hem voor haar flamenco merrie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:02

Onze nieuwe merrie is net gebracht, zij is toevallig drachtig van Epleaser. Dat is nog de keuze van de vorige eigenaar geweest. Veulen wordt al op 2 maart verwacht dus tegen die tijd kan ik je meer vertellen of het gepast heeft.

Het is een elite merrie van Carambole, kleindochter van Kyraleen.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /easy-leen

Ik ben zo blij dat ze hier is, mijn man en ik hebben altijd gezegd als we ooit een paard als Easy kunnen krijgen... en nu staat ze hier net zo rustig gras te eten alsof ze hier altijd heeft gestaan <3

Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:04

MM: fijn, dank je! Heerlijk dat ze dan nu bij jullie is!! Genieten maar !

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:12

MizzMontana schreef:
Onze nieuwe merrie is net gebracht, zij is toevallig drachtig van Epleaser. Dat is nog de keuze van de vorige eigenaar geweest. Veulen wordt al op 2 maart verwacht dus tegen die tijd kan ik je meer vertellen of het gepast heeft.

Het is een elite merrie van Carambole, kleindochter van Kyraleen.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /easy-leen

Ik ben zo blij dat ze hier is, mijn man en ik hebben altijd gezegd als we ooit een paard als Easy kunnen krijgen... en nu staat ze hier net zo rustig gras te eten alsof ze hier altijd heeft gestaan <3

[ [url=m/UpwVN8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap dat je blij bent. Mooie merrie om te zien. Hebben jullie al een keuze gemaakt voor volgend seizoen?

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:15

besita schreef:
ik ga me verder ook onthouden over de discussie , wou alleen de ervaringen ( vooral over de kost omdat dit toch is waar veel mensen graag meer over willen weten ) . Het ging me ook alleen maar over de ruggeprik die aangehaald werd
maar uiteindelijk is het allemaal gemanipuleerd behalve hengst bij de merrie in de wei gooien
en bij elke vernieuwing hoort ook sceptisch zijn .. dat was bij kunstmatige inseminatie en later bij ET ook zo .. hengstig spuiten en ovulatie bevorderen is ook voor ons gemakzucht daar vraagt de merrie ook niet om
ik ken bij ET veel merries die niet meer terug komen op hun oorspronkelijke niveau en met icsi juist geen verschil

Ik vind het interessant. Niet alleen over de kosten, maar juist ook over de gedachten van anderen. Je merkt dus dat er nog veel verschillende meningen zijn.

Je geeft aan dat je twee embryo's had van Cornet. Heb je er maar 1 geplaatst of is de ander niet succes vol geweest?

Verwacht je nog meer veulens?

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:16

Hebben jullie de fokmerries van de KWPN veiling gezien? En?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:48

Gefeliciteerd MM!

Ik hoop dat we snel weer op concours mogen zodat ik m'n merrie sport kan krijgen. Ze is voor een (heel) goed bod te koop maar hoe langer ze weg is hoe meer ik haar eigenlijk wil houden. Ik begin dus toch nu na te denken over een hengst voor aankomend seizoen.

Cicero staat bij mij op de lijst, die spreekt mij als hengst aan. Zoek een hengst die vermogen en formaat doorgeeft.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... kebellie-w
Ze is inmiddels Elite maar nog niet geupdate hier.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:37

Interessant van die ICSI!

Ik ga jullie ook om advies vragen. Frisse kijk op mijn merrie :)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ulie-prova
Vorig jaar prachtig veulen van I'm Special de Muze gehad, nu drachtig van Chacoon Blue.

Het is een échte Darco merrie. Breed gebouwd, maar mist de finesse.
Ik ben opzoek naar een hengst dat bloed toevoegt, vermogen houdt, top reflexen heeft, niet te groot doorfokt. Merrie is 1m65 en dat vind ik een mooie maat.

Ik ben ontzettende fan van Di Cantero van ter Hulst en Luigi d'Eclipse, maar beide wellicht enkel diepvries beschikbaar. Merrie is moeilijk vol te krijgen dus voorkeur gaat toch echt naar vers...
Budget is minder belangrijk. :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:41

Is voor zo eentje het eens niet de gok waard om met Utamaro d'Eccussines te dekken?

Bloed, reflexen, vermogen en niet te veel maat.
En heeft zelf alles gelopen en gewonnen, dus...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:50

Utamaro zou ik hier ook niet gek op vinden! En Diarado?
Ik heb zo wat je zelfde eisen, alleen moet ik wel een beetje maat in de gaten houden, waardoor zowel Utamaro als Diarado voor mij afvallen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:35

Aan Utamaro niet gedacht, stom! Vond hem een super tof sportpaard. Die gaat zeker mee op het lijstje.

Diarado ben ik opzich ook fan van, maar dan zou ik moeten kijken of hij ergens anders dan bij Schockemohle ook te krijgen is. Niet helemaal tevreden over de gang van zaken met Chacoon dus dat doe ik niet opnieuw haha

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:46

Charisma gefeliciteerd!

Panty had je nou nog ET overwogen voor je merrie? Dan kan je het alle twee doen, je merrie laten rijden voor sport predicaat en/of verkoop en dan heb je volgend jaar een veulen van haar.
Cicero is een aansprekende hengst, zit daar nu zelf ook naar te kijken, maar mijn lijst is sowieso alleen maar aan het uitbreiden de laatste twee weken :')

Dus als antwoord op versteijen, nee mijn keuze is nog niet gemaakt.
Als ik alleen op emotie kies wordt het Kallas. Met hem zou ik twee merrie lijnen bij elkaar brengen van fokkers uit het dorp waar ik ben opgegroeid en natuurlijk denk ik dat hij goed zou passen bij haar.

Mijn man heeft liever een bewezen hengst die zelf 1.60 heeft gelopen en waarvan je meer van de nafok weet. Ik kan wel goed in dat argument komen aangezien ik niet alles wil houden wat ik fok.

Ze kan een hengst gebruiken die een modern model doorgeeft. De Verdi uit haar was wat ouderwets, de Aganix had nog al een stoer karakter maar dat zal bij de hengst weg komen. Moet ook opletten dat ik een hengst kies waarvan de nakomelingen niet op de voorhand lopen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:55

Wauw wat een merrie MM!!
Snap dat je daar gelukkig van wordt.

Hier een hele aparte Asca Z gehad. Uit de merrie Wijfje van Liefhebber (embryo veulen).
Was een ukkie. 1,60m. Ik had hem voor de eventing maar dat was niet waar hij geschikt voor was.
Heeft later met meisje (amateur) wat ik kende en hem heeft gekocht internationaal gesprongen tot 1,35m/1,40m.
Zadelmak maken moest gebeuren in Slagharen. Hij was link. Enige die ik niet zelf heb klaar gekregen.
Maar toen het klaar was, was het ook goed.
Wel heel apart van karakter. Galoppeerde als een grote. Vermogen van een grote. Karakter van een grote. Hij kon en wilde overal overheen. Ook als het niet paste.
Gezondheid snap ik wat ze bedoelen. Hij had op straalbeen een 3. Maar nooit kreupel er op geweest. Helaas jong dood gegaan aan koliek. Was binnen uur er geweest.
Dit jaar nog overwogen mijn Bubalu er bij te doen, maar twijfelde toch ivm gezondheid.

Maar door Challenge heb ik nog steeds liefde voor Asca. Hij was echt heel mooi, lief, apart en niet standaard. Zo eentje die je altijd bij blijft als heel bijzonder en om van te houden
Bij mij net zadelmak en onder met meisje die er mee verder is gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

Met jou merrie kan je zoveel kanten op Panty!!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:31

@ lautje challenge was echt een aparte. Klein maar fijn en knap.
@ MM gaaf om met zo’n merrie verder te kunnen.

Ik zag 2 bekende merries in de fokmerrie veiling. Toch weet ik niet goed wat ik ervan moet denken. Meeste niet gekeurd of klinisch en een aantal zonder predikaten. Dan vind ik een startbod van €5000 wel veel aangezien je niet weet of je met een gezonde merrie fokt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:44

Hey, is de Asca van Mirthe van jou geweest?
Daar zie ik haar nog wel mee staan bij de afsprong in Hattem, kwam niet naar beneden.
Sprong later wel heel gaaf in de gewone springring inderdaad, maar snap wel dat je zegt dat het geen eventer was.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:26

Ja die was van mij!!
Heb ik met 2jaar gekocht en omdat hij klein was mocht hij weg. En ik moest en zou eentje uit dat lijntje hebben. Had meegedaan aan een televisieprogramma en geld gewonnen. Dus gok gewaagd.

Dat was echt geen eventer nee. Nog wel wat mee getraind in terrein maar kale afsprong was hij te voorzichtig op. Hagen ook. En dan klein zat. Hij had echt veel moed maar niet in dat werk.
En Myrthe had bij mij haar andere paard gekocht (Beau een bruine) en toen ze kwam kijken voor die werd ze al verliefd op Challenge. Jaar later mocht ze hem alsnog ophalen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:52

Wat grappig lautje! Ik herkende challenge ook direct op de foto!

Gave merrie MM!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:56

MM : dank je wel!!

Laurie: Utamaro idd! Gokje wel nog, maar als je dat durft!
Vriendin van me haar schoonvader heeft een bewezen darco merrie, heeft al enkele heel goede nakomelingen gefokt met Aganix (karakter wel een puntje, dat was gene simpele), Kassander vh roosakker en Cornet obolensky. Merrie zelf is ook absoluut niet modern gebouwd en een echte darco-kop. Nakomelingen van bovenstaande hengsten zijn sjiek zat!
Echo van Spieveld geeft ook wel goede paarden met bloed zoals kassander. Of eventueel comme il faut?

Lautje: leuk dier! Dat karakter komt me wel bekend voor...heb er nog al linke dieren van gezien. En vaker een kleintje...
Laatst bijgewerkt door Charisma op 19-11-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt