Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:55

essie_blue schreef:
Eventjes ermee wachten lijkt me zeker geen probleem! Heb juist vaak het idee dat als ze iets ouder zijn ze het allemaal beter kunnen verwerken, je hebt dan wel een goede basis namelijk :)

GJ9 een 4 jarige Dante Weltino x Escudo merrie. Heel goed lopen maar (nog) wel wat popperig. Deze foto was gemaakt voor ik haar had gekocht, dus met 3 jaar, ze is in vrij korte tijd met name op de ah en rug al wel wat vleziger geworden :D

[ [url=m/hprC0O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke merrie hoor! Ik vind het popperige wel meevallen ,en nu vast nog meer !
Vulina ,van harte ! Ik ben benieuwd naar betere fotos ;)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:01

Sannum - 05/03 Glamourdale x Redford
s0173957 - 01/04 - Jameson RS2 x San Amour
Carola - 01/04 - Hermès x Tuschinski
AM_Horses - 11/4 - Taminiau x Jazz
Splenius - 11/4 - rousseau x upper-class
Umeo - 13/04 - For Romance x Louis Le Bon
zwart881965 18/4 Jayson x Hotline
Lets - 23/4 Don Olymbrio x ster sport prok v Zhivago
Fokfanaat - 27/4 Lord Europe x Belissimo
Baudyh-27/4 Icellie x Tendens
Kevinsky - 03/05 Fontaine tn x Osmium
E_D_E - 04/05 - Jameson x Westpoint
_Roxanne - 06/05 Furst Dior x Uphill
E_D_E - 07/05 - Kremlin x Glamourdale
Charmfaith - 07/05 - Just Wimphof x Dreamcatcher
Umeo - 14/05 - Zackery x Den Haag
AM-Horses - 17/5 - Formidable x Rhodium
Mer1980 - 18/5 First Class X Sir Donnerhall
_Roxanne - 19/5 Kjento x Dayano
Lets - 25/5 Fürst Wilhelm x voorl elite d-oc v Ufo
Baudyh - 01/06 - IL Divo x Oo seven.
E_D_E - 07/06 - Kjento x Weltmeyer
Peterina - 11/06 - Bon Courage x Morgengold II GF
Sannum - 16/06 For Ferrero x Democraat
Lets - 21/6 Kaiser Weltino x ster d-oc Ibop v. Electron
Sannum - 25/06 Kjento x Goldschmidt

Ik vind dit topic zo interessant! Al een tijdje een stille mee lezer.

Mijn merrie er ook tussen gezet. Toch wat om naar uit te kijken tijdens deze bizarre tijden :)

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:40

Dante Weltino geeft ze wel popperig, de mijne is ook zo, echt een bloedbeestje, damespaardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:54

Ik heb 2 kasten van merries van Dante Weltino :o
1.70 en 1.73 gok ik nu met 4 jaar

Ene is wel wat jeugdiger die groeit nu nog, andere merrie is al af en veel massa beide

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:58

Dit is mijn Dante Weltino ruin. Bijna 4 op de foto. En toch ook wel richting de 1,68m toen.

Afbeelding

Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:28

Ik vind dat je de Dante Weltino’s er wel uit haalt :j

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:29

Enkele veulens van Jameson zien passeren op Facebook. Vallen niet tegen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:36

Ik heb ze alleen nog maar zien draven
Vind ik vreemd
Die van mij galopperen in het begin alleen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:58

Mijn Escamillo draaft ook alleen maar, zonet 2x een galopje gedaan omdat moeders echt te hard ging.. Maar gewoonlijk zie ik ook veel meer galop dan draf in het begin. Anderhalve dag oud:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:23

De galop is voor een veulen de meest natuurlijke gang. Draf komt vanzelf wel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:37

Moeders (ET) is ook erg blij :D

Afbeelding
Afbeelding

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:20

Proficiat Vulina!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:45

Leuk veulen Vulina! Gefeliciteerd *\o/*

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:41

Knap veulen idd!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:42

Prachtig veulen!

Leuk Seppe om te zien, dat is een hele beer inderdaad.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:28

Goeiemorgen iedereen. Proficiat met de veulentjes!

België heeft de grenzen gesloten voor niet noodzakelijk verkeer. Er is sprake van een mogelijke volledige lockdown. Ik begin nu toch wel schrik te hebben dat er binnenkort geen sperma meer binnen kan. En ik wil een hengst uit Nederland of Duitsland. Twijfel of ik snel diepsvriessperma zou bestellen, nu het nog kan. Mijn merrie moet eind april veulenen. Insemineren zal dus ten vroegste voor mid mei zijn. Geen idee hoe ze reageert op diepvries ...

Nog Belgen hier? Wat zijn jullie overwegingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:30

Ik hoop heel erg dat richting half mei de lockdowns er weer (gedeeltelijk) af zijn
Dat is ook meestal de periode dat ik begin met dekken
Kan nu ook nog niet dekken want veulens zijn er nog niet

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:33

Ik neig naar volgend jaar, zie de hengsten toch liever live dan op een video en heb nog een wat grote shortlist. Dan kan ik me dit jaar focussen en werken naar 2 sportpredikaten, keurpredikaat en eventueel nog een (goed)keuring.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:43

SarahJ schreef:
Goeiemorgen iedereen. Proficiat met de veulentjes!

België heeft de grenzen gesloten voor niet noodzakelijk verkeer. Er is sprake van een mogelijke volledige lockdown. Ik begin nu toch wel schrik te hebben dat er binnenkort geen sperma meer binnen kan. En ik wil een hengst uit Nederland of Duitsland. Twijfel of ik snel diepsvriessperma zou bestellen, nu het nog kan. Mijn merrie moet eind april veulenen. Insemineren zal dus ten vroegste voor mid mei zijn. Geen idee hoe ze reageert op diepvries ...

Nog Belgen hier? Wat zijn jullie overwegingen?

Grenzen zijn wel nog open voor transport en handel.
Sperma valt hieronder dus ik maak me (nog) geen zorgen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:26

Fijn topic dit! Bedankt voor de ervaringen en adviezen over zadelmak maken als 4-jarige. Dan ga ik toch de koers vasthouden die ik in gedachten had. Het is inderdaad geen brutaal paard, op rust en vertrouwen kan je de wereld aan met haar.

Mooi hoor Vulina! Sterk stoer veulen met ook uitstraling! Die krijgt lekker veel front <3

Essie_blue: mooie merrie zeg! Hard en bloederig, maar toch wel een heel paard.
Denk dat je toch ook op je eigen smaak moet afgaan, en bedenken wat je graag verbeteren wilt. Zowel Gotcha als Il Divo zullen front meegeven en wel het harde behouden. Uphill kan misschien bloederig blijven in het front, gezien de hoeveelheid bloed wat hij heeft. Maar zijn ook hele stoere van. Ligt ook aan wat jouw merrie meebrengt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:10

Ik heb ze juist graag ouder en sterker. Ze kunnen het werk mentaal en fysiek beter aan en hebben aanzienlijk meer balans. Met een 4-jarige ben ik na een korte tijd minstens zo ver als eentje die al een jaar onder het zadel is. Dat sterker zijn vind ik een voordeel en ik snap ook niet waarom je de jeugdigheid en het slappe van een 3-jarige als een voordeel zou moeten zien met zadelmak maken. Het is toch geen strijd? Overigens zou ik een klein beginnetje, stilzetten voor veulen en daarna oppakken ook geen probleem vinden. Als je beginnetje goed is, pak je het daarna zo weer op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:26

_Lorette_ schreef:
Ik heb ze juist graag ouder en sterker. Ze kunnen het werk mentaal en fysiek beter aan en hebben aanzienlijk meer balans. Met een 4-jarige ben ik na een korte tijd minstens zo ver als eentje die al een jaar onder het zadel is. Dat sterker zijn vind ik een voordeel en ik snap ook niet waarom je de jeugdigheid en het slappe van een 3-jarige als een voordeel zou moeten zien met zadelmak maken. Het is toch geen strijd? Overigens zou ik een klein beginnetje, stilzetten voor veulen en daarna oppakken ook geen probleem vinden. Als je beginnetje goed is, pak je het daarna zo weer op.

Uit onderzoek is gebleken dat de spieropbouw beter en sterker is bij een paard dat vanaf 3 jaar getraind wordt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:30

janderegelaa schreef:
_Lorette_ schreef:

Uit onderzoek is gebleken dat de spieropbouw beter en sterker is bij een paard dat vanaf 3 jaar getraind wordt.

Klopt.
Een mooi handvat kwa training hiervoor vind ik;
3 jaar:3x/week 30 min.
4 jaar:4×/week 40 min.
5 jaar:5×/week 50 min.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:40

Ik werk mijn paarden nooit 50min lang, laat staan een 5jarige.
Met in- en uitstappen bij zal ik er bij de oudste mss soms eens aan geraken, maar dan nog...

Een 3jarige werk ik ook liefst 5x per week, waarvan 1x enkel longeren en 4x max 20min rijden.
Ik neem ze liever elke dag ff kort dan minder maar langer.
Als ze in het begin 10min braafjes hebben rondgelopen is't voor mij ook al goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:41

O, dat kan best! Het schijnt voor de pezen zelfs goed te zijn om ze vanaf 2 jaar (passend) te belasten. Ik geef enkel mijn ervaringen aan met zadelmak maken en dat het daarin nooit in mijn nadeel heeft gewerkt om ze op latere leeftijd te beleren. Het argument 'te sterk op latere leeftijd' snap ik daarom niet zo goed.

Ik ben ervan overtuigd dat een paard er baat bij heeft als de ruiter zich comfortabel voelt bij een bepaalde methode/visie en dat er daardoor vele wegen naar Rome leiden. Mijne is meer 'less is more' en als een jong paard nog drie dagen (mentaal) moe lijkt te zijn van de indrukken, dan laat ik hem net zo lang staan tot hij weer fris is tussen de oren. Anderen werken dan juist graag door en ik kan me daar best iets bij voorstellen, het past alleen niet bij mij. Ik rijd niet aan de longeerlijn, maar meteen los in de bak. Zit geen filosofie achter. Ik voel me daar niet prettig bij, omdat ik bang ben erin verstrikt te raken. Het lijkt me niet slim om met die gedachten/gevoelens een paard te beleren. Hoe normaler het voelt, hoe beter.

5x 50 minuten rijden zal bij mij nooit gebeuren. Daar heb ik in de avonduren te weinig tijd voor naast werk en het aantal paarden dat gereden moet worden. Bovendien kan ik echt niet zo lang de focus houden. Ik kom enkel aan die tijd als je ook de route van en naar rijvereniging meetelt of de bosritten. En dan zeker geen vijf keer per week. Ik ben ook gewoon een makkelijke recreatieruiter die af en toe een paard doorrijdt naar de Z. Daarvoor hoef je niet zo hard te trainen. Subtop is voor mensen met meer discipline dan ik. :+

Merrie doorrijden stond hier stil, vanwege onze verbouwing, rhino-uitbraak, corona en allemaal ellende, maar die hoop ik straks wel even door te kunnen pakken in de training. Of klasseren nog lukt blijft de vraag... Geen idee hoe lang dit allemaal nog gaat duren.