Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:09

Spannend Pandor! Ze staat dus op knappen?
Fingers crossed dat het gauw en op een schappelijke tijd komt :)

Palousa, he wat een gedoe dan zeg! En een verhaal, moest echt hard lachen hoe je het schrijft :+ zal je net zien dat het komt als je al die moeite hebt gedaan..haha

Cioccolato, nou idd. En het is nogal een groot ding volgens mij.. ik gooi die van onze schapen altijd op de mesthoop maar laatst emmer weggezet, tot ik hem een week later terugvond.. :+ brrrrr wat een geur. En das nog een kleintje dan

Boelles, bij jou ook een drukte dus! Ben je zelf ook zwanger? Had ik even gemist.
Ja vroeg is vroeg, maar dan is het maar weer gebeurd haha al had ik ook liever een mei veulentje gehad qua weer en gras :)

Nieky, dat is dan ook lastig peil op te trekken zo'n uier..ben benieuwd hoe het verder verloopt bij Jacky! Bij Velvet groeit rechts meer dan links. Scheef paard :D
Geef je helemaal gelijk te helpen als het nodig lijkt, je doet je best. Doen we ook met de schapen trouwens, altijd kijken of het gedronken heeft.
En, ook wel belangrijk daar: beide spenen even checken of er melk in zit. Heb al eens een tweeling lam blij zien drinken, 2 dagen lang en moeder bleek helemaal geen melk te hebben, ondanks flinke uier... Geen idee of dat met paarden voorkomt. Maar schapen controleer ik dus nu 2 kanten :+
Grappig dat jij ook meer merries kreeg bij je maidens :)

Nou hier nog 16 dagen tot veilig. Weide wel stuk kleiner gemaakt, tot groot ongenoegen van alle 3 de paarden :D Even makkelijker in de gaten houden voor aankomende tijd en er staat toch niks meer te eten
Laatst bijgewerkt door Maribor op 02-02-26 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:15

Ja het gaat snel stinken |(
Wij begraven m altijd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:27

Wij gooien hem in de groene kliko want de honden vreten hem anders op. Vind ik goor :+

Pandor spannend *\o/* Heb je een tietfoto (van je paard hoor :') ), dat delen we hier altijd graag :))

Boelles wanneer was jij ook alweer uitgerekend? Denk wel dat dat wat relaxter is dan dat je tegelijk met 2 merries moet bevallen := Mooi vroeg veulen net voor de hengstenkeuring. Een Fries veulen?

Maribor ach arme paarden haha, ze zijn het er niet mee eens :P 17 dagen schiet op, hier nog 23

Palousa jeetje… wat een eh.. service? Ik zou niet blij zijn met een pasgeboren veulen in de trailer te moeten voor de nageboorte :o

Nieky Ohja, thermometer heb ik er inderdaad ook in. Ja gaat goed :j Zilver is een tonnetje :=
Kijk aan al 3 op 300 dagen! Ja dat mag wel, ik doe dat soms ook wel maar weet niet hoe dat dit jaar komt omdat ik zelf ook moet bevallen. Dan kan Pandor er al op en Quir? Misschien?

Quir vreselijk he… ik hou echt niet van januari. Februari is nog oké, het is dan tenminste wat langer licht en maart is vlakbij :+
Ah oké meende dat het daar later begon, het seizoen

Ik help niet mee, ze is toch te snel. Het enige wat ik doe is een gat maken in de vlies en daarna ga ik de stal uit. En geen vlecht ondanks dikke staart, zie het prima. Ik ga wel eens eerder in huis bij de kachel op de camera kijken hoe het gaat. Merrie is dan toch veel rustiger en dan gaat alles vaak sneller dan dat ik er bij blijf staan

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:32

Wij gooiden hem ook altijd onderop de mesthoop en dan snel iets overheen om de geur te maskeren met andere vieze geurtjes :P

Omg dames we gaan dus al hard richting de eerste veulens! Superspannend! Hebben jullie al namen bedacht trouwens? Of wachten jullie echt tot de geboorte?

Ik ga binnenkort even een lijstje maken met al jullie tips en 6 februari naar Ermelo voor de lezing. Hoop dat ik dan voldoende kennis heb opgedaan en enigszins voorbereid haar bevalling mag meemaken. Nog even een filmpje over RedBag veulen kijken voor de zekerheid :+

Ik heb vanuit de slaapkamerraam uitzicht op de wei, dus ik denk dat ik naar het advies van Kabayo luister en wegga zodra het veilig is voor merrie en veulen.

Iloortje zit inmiddels op 7,5 maand en is echt flink aan het groeien, maar uiteraard alleen in de onderkant:

Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:36

Ja honden zijn ook ranzige dieren..... die willen t hier her liefst al uit de stal halen zelf.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:39

Nageboorte van de schapen lieten we altijd gewoon in de stal liggen. Sommige schapen aten het zelf op, soms kwamen de katten wat pikken..

Die van de veulens zijn ook zo weg met alle vossen etc in de buurt. Gooi het dan wel gewoon aan de buitenrand van de wei.

Vanmiddag ff gekeken naar de uiers van de eerste pony maar dat is nog niet zo spannend. Zag wel een levendig veulen in de buik en een merrie die er wel een beetje klaar mee is :+

Namen gaan we idd pas bekijken als de veulens er zijn, dan kunnen we het eventueel nog aan de pony aanpassen. Afgelopen jaar een penelope, dat is echt een dametje met karakter en pretty girl daar zegt de naam het ook wel van :+
Dit jaar de q dat is wel lastiger _-:(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:54

Jakkes |(

Ik vind die dingen sws zo smerig. Snap niet waarom ze niet gewoon poef oplossen in de lucht ofzo.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:31

Ania, hier wel namen voor de Friesch en ook opties voor de pony maar die is nog wat minder bepaald.

Palousa, oe ja de Q is lastiger! Gelukkig bij het Kfps altijd meerdere letters ghehe.

Kabayo, ik ben eind april uitgerekend. Dus loopt opzich lekker, schaapjes zijn vanaf 27 maart maar die redden zich vaak wel zelf of m'n vriend (zijn hobby) dan ik en pony is mei, friesch juni. Das wat minder kort dan jij!
En nee, deze was uit een tuiger (veulen is een Olympus x Lanto).

Maribor, jaa ik ook. We hebben al een merrie en geslacht van deze is nog onbekend. :P
16 dagen schieten dan zomaar op!

Pandor: al babynieuws?

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:33

Tot op heden nog geen babynieuws…

Ze is een stuk rustiger vandaag vergeleken met gisteren en vannacht. Ik had voor het weekend een pavo noodkit besteld (voor het geval dat) hebben ze mijn pakketje verloren…

Dus ik snel nog winkels af om daar naar te zoeken, eenmaal gevonden en huiswaarts gekeerd zie ik m’n dames samen lekker liggen in de wei… haha

Afbeelding

De witte merrie is al 4x moeder geweest bij haar vorige eigenaar & ik denk dat ze met compassie meevoelt voor de Fries :p

Dames staan nu weer op stal, duimen maar… aan 1 tittie hing een druppeltje

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:49

Veeg me op Kabayo :D
Tietfoto,maar dan wel van het paard haha
Dito voor de wegploefende nageboortes van Cioccolato..haha heerlijk dit topic :j

Pandor: he verdorie, zal je altijd zien met dat soort dingen en verdwijnende pakketjes. Ik wacht al ruim een week op mijn vitamine E :+ volgens mij doet die post het erom. Heerlijk, die 2 te liggen in de wei :)

Boelles: je hebt het mooi uitgeplanned zo, allemaal 1 voor 1 :)
Je weet het vast wel, maar pas je op jezelf met zwangerschap en drachtige schapen? Mocht er 1 toevallig verwerpen kan het voor jezelf ook gevolgen hebben. Dat ikzelf drachtig was heb ik alles door mijn vent laten doen :+ ook mooi makkelijk haha
Oh nu lees ik het misschien verkeerd. Je hebt al een merrie (veulen?) Jaaaa tijd gaat heel rap zo! Na heel lang stilgestaan te hebben haha

Palousa: Jaaa ik denk ook maar een naam pas te kiezen als ik het beestje voor me zie. Maar wil er wel al een kleine selectie van maken.

Anita: Iloortje heeft al een flinke buik zeg! Wow!

Voor de letter Q (sommigen hebben die te kiezen): Google eens op Franse plaatsnamen. Staan echt best wel leuke tussen (of andere plaatsnamen in de wereld. Keus genoeg zo (vooral als je van Chinees houdt :D maar ook Engelstalig mogelijk

Ik hoef geen letter en vind een Australische zoals Canberra of iets anders in die richting overigens ook wel leuk.

Zijn er ook die de uiers van de merrie na de geboorte wassen met gewoon water? Ik las net een interessant stuk op Equine Repro op FB dat doordat de darmpjes van het veulen 'open' staan voor de immunoglobulinen, ze ook eventuele bacteriën kunnen laten passeren vanuit het perineum van de merrie, wat het veulen inslikt bij zoeken naar melk. Maar ter vermindering van neonatale septicemie. dit geldt alleen de eerste 24 u eigenlijk en kan in elk geval een suf slap veulen geven. Kent iemand dit? Ooit van gehoord? Lijkt mij nogal een opgaaf om met een hormonale merrie een onderpoets te geven...

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Spannend dat het 1e veulen van het topic zich langzaamaan aan gaat dienen!

Hier komt het ook al aardig dichtbij!

Julia moet nog 40 dagen tot veilig, begint al wat meer uier te ontwikkelen en het veulen is ontzettend levendig! Heb m'n namenlijstjes ook al bijna compleet O:)

Meiske is pas 200 dagen onderweg dus die duurt nog wat langer, helaas -O-

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Maribor, haha een mensenmerrie.
Dank voor je tip, in principe redden zij zich zelf en als er wat is doet m'n vriend de dingen.
Nog nooit gehoord over de uiers wassen eigenlijk.

Friesfanaat, wij zitten ongeveer op dezelfde datum denk ik. Dan duurt het nog wel ff hea :+

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Boelles schreef:
Dank voor je tip, in principe redden zij zich zelf en als er wat is doet m'n vriend de dingen.

Friesfanaat, wij zitten ongeveer op dezelfde datum denk ik. Dan duurt het nog wel ff hea :+

Haha, ja. Gelukkig heb ik in maart alvast een voorproefje en dan in juni nog een toetje :')

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

Friesfanaat schreef:
Boelles schreef:

Haha, ja. Gelukkig heb ik in maart alvast een voorproefje en dan in juni nog een toetje :')

Mijn merrie is toevallig ook een Eise, ff snel de op bekeken.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

We hebben vandaag weer opnieuw een scan gehad bij Rosa om te zien of AB zijn werk doet.
En dat lijkt van wel gelukkig! De placenta is mooi rustig geworden. Echter is het rondom de cervix nog wel onrustig. Dus voor nu voortzetten van de AB en over 3-4 weken weer scannen.
Verder hebben ze wat afmetingen opgenomen van het veulen om de groei te bepalen (lengte femur o.a.). Hier krijg ik straks nog bericht over of dit veulen wel normaal ontwikkelt qua grootte of dat het wederom een klein veulen is zoals 2 jaar terug. Gevoelstechnisch heeft de dierenarts het idee dat het geen klein veulen is, maar erg leuk om die nieuwe technieken te zien en te ervaren wel :j
Veulen zelf doet het erg goed! Is levendig, hartslag klopt voor de periode van de dracht ook qua snelheid.

Uier is een heel eind terug gelopen gelukkig ook, zijn nu weer fijne, lege zakjes *\o/*

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Oef dan was je er wel gelukkig op tijd bij :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Loniejj wat eng… wat goed dat je er snel bij was. Fijn ook dat het uier weer theezakjes zijn :j Hoe ver is ze nu?

Friesfanaat das wel fijn dat je dan eerst nog een in maart hebt. Juni duurt nog zo lang! 40 dagen schiet al op. Welke letter is dit jaar bij KFPS? Ik heb als het goed is volgend jaar weer een Fries veulen, kan ik vast brainstormen haha

Maribor heerlijk he :') Maakt het ook uit als je zwanger bent en bij de bevalling van paarden bent? Ik zal zelf niet inwendig dingen doen bij verkeerde ligging, dat doet m’n vader. En dat lukt ook niet met dikke buik. Enige wat ik zal doen is navel ontsmetten en vlies open maken. De rest geef ik uit handen
Ik was de uiers niet, tenzij ze echt heel goor zijn. Ik durf zelf niet helemaal aan m’n maiden te komen. Ze lijkt heel lief en mag er over ‘aaien’ maar ik wil geen trap aangezien ik ook al 34 weken ben :=

Pandor spannend! Uier kan volgens mij nog wel dubbel zo vol! Al zegt dat natuurlijk niks. Maar er kan zeker nog wat bij :j
Wat balen dat je pakket is kwijtgeraakt… en nu? Wat liggen ze heerlijk!

Boelles heb je ook een beginletter met de Welsh? Leuk een Eise, heb nog foto’s van hem gemaakt in Canada. Even zien, ah gevonden. Nog met Wim Cazemier. Inmiddels terug naar Nederland verhuisd. Eise was hier net de plas over
Afbeelding
Afbeelding
Ooo eind april, je mag ook bijna aftellen! Je hebt het wel lekker verdeeld allemaal!

Ciocolatto dat zou ideaal zijn dat ze gewoon verdwijnen. Bah haha. Honden zijn er gelukkig niet bij snachts haha. Ik doe de nageboorte daarna in een afgesloten emmer mocht de dierenarts hem nog willen bekijken. En na een dag smijt ik hem in de kliko

Palousa oh ja bah, ik kan daar niet naar kijken hoor :r Ooo ik had nog een hele lijst met Q. Mooiste vond ik wel Qirante :j Ik kan hem niet meer vinden ben ik bang. Want barock pinto slaat de Q over, voor niks een lijst gemaakt :+

Ania ik heb zo goed als de namen al. Ben niet enorm tevreden maar ik weet ook gewoon niks met de R. Kom ook niet verder dan Rambo of Roza :') Wat is ze lekker rond!

Ik lach Minthe uit, haar buik steekt uit _O-
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Wat fijn lonniejj dat het allemaal klopt!
Benieuwd naar de uitslagen van de groei, maar dat lijkt op het eerste gezicht toch goed.
Gaan ze dat nog vaker doen, zodat je het een beetje in de gaten kunt houden?
Want ik snap heel goed dat je geen tweede Y'ur hoeft, hoe dierbaard ie ook is ...

Sterkte Pandor, hoop voor je dat ze nog even wachten met deze kou!

Wij begraven trouwens de nageboorte. Liefst zo snel mogelijk, maar soms vergeten we het en dan wordt het wel een smerig klusje ...

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

De beginletters bij het KFPS zijn dit jaar G,H en I @Kabayo. Niet de makkelijkste letters vind ik :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Boelles Dat is ook een verrassing geweest voor je vriendin :+ begint toch al wat op te schieten bij jou.

Palousa_boy jeetje dat is balen dan als je naar de dierenarts moet voor de nageboorte. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Maribor Dat is bizar van dat schaap met volle uier en geen melk. Wist niet dat dat kon. Ik was de uier niet. Ik probeer wel de veulens altijd wat te begeleiden naar de uier ipv dat ze aan de hele stal gaan sabbelen en de muren af likken terwijl ze zoeken naar de uier :+

Kabayo bij Abby hoeven we ook nooit mee te helpen. Tegen dat we bij stal zijn ( 100 meter wandelen vanaf het huis) ligt het er meestal net langs :+ . Sommige merries bevallen gewoon snel en Heel vlot.

Minthe groeit uit dr deken met dr buik :D

Ania ze draagt idd helemaal naar onderen kwa buik. Grappig om die verschillen telkens te zien in de dracht.

Pandorj ik denk dat de uiers nog wel een heel stuk voller kunnen voor ze bevalt. Maar je weet maar nooit als ze ineens volschiet.

Lonniejj Fijn om te horen dat er vooruitgang in zat. Ben ook benieuwd naar de uitslagen. Bizar dat ze zoveel kunnen zien ook.

Wij gooien de nageboorte ook op de mesthoop en dan idd vlug mest erover :+

Ik zal dit jaar weer de veilige lijst dagelijks bijhouden. Wil je op de lijst dan stuur mij een pb ( met naam en aantal dagen) zodra je merrie veilig is om te bevallen. Kleine ponys zijn vanaf 300 dagen veilig, grotere ponys en paarden vanaf 320 dagen.

Jackie is vandaag 300 dagen, nog 20 dagen tot veilig. Ze was vandaag ongeduldig en wou niet echt stilstaan (stel je voor dat je even je eten moet missen :') ). Dr buik is flink gegroeid nog afgelopen maand. Dr uier vult een beetje al maar nog niks noemenswaardig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

Nieky, ja die was wel vroeg uitgerekend maar dit was wel nog dikke week voor 320 dagen. Ze zou ze ff voeren, was 17:00 ofzo. Toen lag er ineens wat in de box haha.
Jackie lijkt nog bescheiden buikje zo!

Kabayo: pony is een hackneypony dus daar niet echt letter gebonden. Friesch dus GHI, ik vind deze in tegenstelling tot Friesfanaat wel makkelijk :+

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:24

Boelles,.dat is ook wat. Zat ze nog niet eens op de datum en het was er al.. schrikken zeg, maar begrijp dat ze het wel goed doet gelukkig
Ah mensenmerrie dat klinkt wel heel lief!

Nieky: dat meen je, dat ze de stal gaan aflikken...wel goed idee om dan te begeleiden. Oeh ruwe stenen wand hier..idd maar beter even voorkomen.
Ja bij dat schaap: soms is de speen verstopt. En kan je het er uit strippen
,nu niet helaas en aan 2 kanten is wel zeldzaam. 1 van de lammeren heeft het overleefd, pas na 2 dagen kregen ze dus de fles. Geen biest gehad. Lammetje heeft echt anderhalve week gelegen, dronk goed maar benen leken wel van rubber. Ze is wel goed gekomen :)
En dit kwam eigenlijk omdat mijn man dacht dat ik had gecheckt, en vice versa. Dus nu check ik echt altijd zelf :D

Wat fijn dat je de lijst wilt bijhouden :j
Ah ik vind dat Jacky toch best al een buikje heeft hoor, naar onder toe, niet? Haar uiertje gaat gelijk op met Velvet. Leuk te zien hoe dat ontwikkelt. Is Jacky maiden? Had ik even gemist. Nog 20 dagen.. :o hier ook. Duurt lang

Friesfanaat: oh maar met die letters is wel Wat te vinden niet? Je hebt tenminste keus. Of is een Friese naam lastig ermee?

Kendra: Jaaaa dat vergeten van die vieze dingen ... Nachtmerrie

Kabayo: oh dat snap ik dat je voorzichtig bent. Als je zelf een toeter hebt voelt het zo kwetsbaar ook. Goeie vraag, of paarden besmettelijk kunnen zijn, had ik nooit over nagedacht! Heb hem even op een ander forum gesteld, en las wel dat ze niet aan de nageboorte en vruchtwater zitten. Kreeg een artikeltje erbij dat er een paar ziekten zijn die eigenlijk zelden bij paarden voorkomen, maar die zouden probleem kunnen geven bij mensen zwangerschap.vooral als je paard ziek zou zijn moet je er niet aankomen tot je weet wat het is in elk geval (en gelukkig zijn jouw gezond). Maar ging om brucellose (kan nog via runderen komen maar is deels uitgebannen al, het valt niet altijd op als ze het hebben) en leptospirose (van ratten). Naja, net als katten en de tuin. Anders even plastic handschoenen aan doen bij gekke dingen ;)
(Ik weid altijd nogal uit hoor, sorry, maar vind het zelf zo interessant te weten)
Wat leuk dat je Eise hebt gezien in Canada! Ging je speciaal heen voor hem te zien?
Minthe is echt schattig met een soort naveldekje :D

Lonniejj wat goed afgelopen is dat dan zeg! En mooi op tijd erbij. Echt super. Bijzonder hoeveel er dan te zien is op een echo zeg! Konden ze toevallig ook het geslacht zien?
Wat staat ze er relaxed bij zeg.

Nog een tietfoto van mijn merrie. 305 dagen.. weerhield haar er kennelijk niet van om in de modder rond te stampen..

Afbeelding