Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:03

Art_Ificious wat balen zeg. Ik heb sinds januari ook mega last van mijn lijf dus hier ook drama. Naku (moeder van Cover) gaan we nu beleren voor de kar zodat ik toch wat kan doen met haar. Rijden lukt mij nu ook niet. Misschien is dat ook een optie voor jou..

Kvikur ja ben daar heel blij mee.. houd daar wel van..
wat groeien ze hard hè.. hier ook bijna al groter dan moeders.. en wat fijn dat ze braaf was. Hier altijd drama met spuit erin. Enten ging nog wel gelukkig. In april moet hij weer. Hopelijk dan ook geen probleem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:42

Kiko, ik durf dat niet eerlijk gezegd. Ook is er geen beleerder in de buurt die mijn paard kan opleren voor de kar en waar ik zelf les kan nemen ervoor.

Mennen lijkt in Belgisch Limburg niet zo populair te zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:52

Oh wat jammer zeg. Mijn meninstructeur heeft zijn jaarling bij mij staan dus dat is wel een luxe. We hebben eerst mijn shet beleerd dus zo had ik al de smaak te pakken en nu dus Cover zijn moeder.
Hier in de omgeving wordt het beel gedaan. Heb veel leuke mensen leren kennen en doe mee met Shetlander ritten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 22:34

Ik ben even iets minder actief, maar ik las jouw stukje Art.. Ik weet niet wat er met je enkel is, maar als het iets is dat herstellen kan, ook al duurt dat een tijd. Ben je niet bang dat je hier heel veel spijt van gaat krijgen?

Ik ben zelf inmiddels bijna 2 jaar "kapot" door artrose. Dat gaat nooit meer over. En het kost mij ook heel veel pijn en moeite om de paarden hun dagelijkse verzorging te geven, maar ik moest er niet aan denken dat ze weg zouden zijn. Naast het werk ervan, geven ze me precies dat stukje liefde en plezier dat ik nodig heb om niet depressief in een hoekje te gaan zitten grienen vanwege mijn stomme lichaam. Ik weet dat ze voor jou ook wel echt je steun en toeverlaat zijn in moeilijke tijden (en die heb jij ook genoeg voor je kiezen).

Je hebt nu eindelijk 2 leuke paardjes zonder lichamelijke toestanden en waar je echt van kan genieten. Ik zou het zonde voor je vinden als je die weg moest doen. Ik ben wel overgestapt naar mennen om zo toch zelf iets met ze te kunnen doen. Ik weet niet of je je daar al echt in hebt verdiept? Je kunt altijd een oproepje plaatsen om te kijken of er toch iets mogelijk is. Voordat ik me ermee bezig hield had ik ook geen idee hoeveel mensen daar blijkbaar toch mee bezig waren in mijn regio. Ik kwam die mensen gewoon nooit tegen ofzo denk ik,maar ze zijn er dus wel.

En.. mocht je enkel wel herstellen als je een tijdje rustig aan doet, zijn er geen verzorgsters te vinden in de buurt? Ik heb er 3, wel met zorg uitgekozen,maar ik ben zo blij met ze. Ze nemen me veel werk uit handen.

Nou ja, je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik wou dit wel even gezegd hebben.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:36

Ik sluit mij daar helemaal bij aan! Ik moet e niet aan denken om mijn paarden weg te doen. Daarom ben ik ook gaan mennen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:37

Art_Ificious, wat jammer dat je ze te koop moet zetten vanwege jouw blessure zeg.. Dat is vast een lastige beslissing geweest. Ik hoop dat je snel fijne kopers treft.

Kvikur, wat leuk die foto! Fiore groeit al flink zeg.. Hoe groot is de hengst? Enig idee welke maat ze gaat krijgen?

Kiko, fijn dat het mennen een alternatief biedt! Daar heb ik echt geen verstand van, fijn dat je hulp hebt bij het beleren.

Mijn Ufo gaat ook goed. Hij is nog steeds chill en niet snel onder de indruk van nieuwe of gekke dingen. Alleen de eerste twee entingen vond hij niet zo tof, ging als een malle schudden waardoor de spuit door de lucht vloog := Tweede ging al wel iets beter, doordat ik had geoefend met klopjes op de hals geven. In januari moet hij de 3e basisenting, ik hoop dat hij dan al iets meer vertrouwen heeft opgebouwd.

Hij zit trouwens wel flink onder de plekjes en krassen steeds :') Voor een groot deel van het spelen, maar ook door dom gedrag. Hij stoot nog regelmatig zijn hoofd aan zijn voerbak, dat soort dingen. Ik heb ook de indruk dat hij zelf nog niet echt doorheeft hoe groot hij eigenlijk is :o Houden jullie jonkies zichzelf wel krasvrij?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:45

Nee hier ook een jonkie met lakschade. Het is wat minder nu het rustiger in de kudde is maar ze is een spring in t veld.

Moeilijke beslissing Art_ificious. Als het rijden geen absolute noodzaak is zou ik er idd ook nog even over denken. Maar kan me voorstellen dat telkens pijn hebben ook opbreekt.

Mennen lijkt me ook zo leuk om te doen, zou die papzak pony er voor kunnen gebruiken. Maar zelf weinig ervaring in, ken niet echt professionele menners hier en ook simpelweg geen plek voor een koets.

Hier reageerde ze niet heftig op de entingen. Een worteltje voor de neus hield voor de afleiding.

Verder doe ik dus ook weinig met de paarden. Mesten en voeren.
Rijden zou ik meer moeten doen maar de zin ontbreekt me soms.
Maar vind ze ook leuk als weidedecoratie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:49

Zijn borst zit onder de plekjes van hoeven van zijn vriendje. Verder valt het mee. Hij heeft momenteel 2 krasjes op zijn hoofd dus die zal wel ergens tegenaan zijn gestoten. Het is niet open, alleen de vacht eraf.
Ze stoeien wat af buiten maar wel op een leuke manier.
Heb hem net even gemeten en hij is inmiddels 1,635 met zijn bijna 19 maanden.

Je kan ook een hoes over de koets doen dan kan die buiten staan. Hier heb ik het geluk dat ze onder de overkapping kunnen staan.
Hier in de buurt kun je op meerdere plekken je menbewijs halen en zijn er meerdere instructeurs en verenigingen. Ik heb alles geleerd tijdens de lessen en wordt nu weer meegenomen met het beleren. Doen het rustig aan want je wilt het niet verknallen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:59

Kiko wat een joekel!

shirleyp de hengst is 1.63 en moeder is 1.40. Fiore zelf nu 1.45, ik hoop dat ze de 1.55 gaat halen en groter is altijd fijn. Ik zie haar vooral deze maand echt weer de lucht in schieten. De hele zomer was ik er op aan het wachten ik dacht met het gras zal ze wel weer even een groeispurt krijgen maar ging heel langzaam. Nu zie ik haar weer met de week groeien.

Ik zie bij Fiore vooral op haar benen wondjes of net langs haar hoefbal dat ik denk hoe kom je daar nu weer aan..

Hier heb ik ook 2 shetties waarmee ik men en de moeder van Fiore rijd ik 1 keer per week en mn zusje nog 1 of 2 keer per week. Fiore die pak ik alleen eigenlijk als ik er zin in heb kan soms 2 keer per week zijn en dan weer 1 maand niet, denk ze is nog jong mag lekker rond rennen. :):)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 23:09

Mijn jonkie is nog niet geënt, maar haar moeder reageert er heel heftig op. Zowel letterlijk (woest en de da willen aanvallen) als lichamelijk (spierbevangen en doodziek ervan). Zij krijgt nu entingen met een andere werkzame stof en ze zetten hem in haar bil ipf borst of hals. Daar doet ze het veel beter op.

Mennen is ook echt leuk. Ik stapte er wat sceptisch in, maar inmiddels heb ik er echt plezier in en zijn we ook best fanatiek bezig dressuurmatig. En na een uur menles, heb ik net zo'n voldaan gevoel en echt het gevoel dat we gewerkt hebben, als toen ik nog les onder het zadel had.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:46

Mennen is wel iets wat je echt moet liggen, tenminste dat is mijn ervaring. Ik heb het twee jaar fanatiek geprobeerd, maar ik ben er niet voor gemaakt. Ik word zenuwachtig van het niet kunnen voelen van mijn paard (behalve met de leidsels natuurlijk) en kan er niet aan wennen, gecombineerd met een fanatieke maar rille pony was dat op ruiterpaden en op de wei (maar die was dan weer te hobbelig voor mn tweewieler) prima maar in het verkeer niet tof. Daarnaast is de instapprijs natuurlijk ook heel hoog, met de aanschaf van tuig en een wagen.
Neemt niet weg dat heel veel mensen er veel plezier aan beleven, maar ik snap dat het niet voor iedereen de geschikte route is.

Jonkies en schade, het is vreselijk :+ Ik heb er nu eentje die redelijk zuinig is op zichzelf (die sloopt de omgeving dan weer uit lompigheid), maar die jonge paarden met gebrekkig inzicht van wat wel en niet kan/past/handig is. Soms wordt je er moe van als je voornamelijk jong grut hebt lopen :+ Goede is dat ze er op een gegeven moment wel uitgroeien.

Ik heb de laatste jaren veel gedoe met entingen. De jaarling gaat tot nu toe prima, maar de 3 anderen reageren allemaal slecht (van gewoon een bult naar dik een week kreupel of zich bijna laten vallen als je de geënte plek aanraakt). Vroeger nooit last van gehad, heel raar.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:24

Mijn oudere paardjes ent ik ook niet meer, ik ga toch nergens naartoe met ze en er komen ook geen andere paarden in de buurt. Ze zijn wel vaker geënt geweest en vooral tetanus blijft normaal toch wel langer werken.
Fiore had er nu bij de laatste nergens last van de vorige 2 wel een dikkere bult maar kwam denk ik ook omdat ze helemaal ging spartelen zodra de naald kwam.. _O- met Fiore is de bedoeling dat ik wel dingen ga ondernemen dus dan moeten ze geënt zijn..

Ik heb trouwens geen spoelworm meer gevonden in haar mest super blij! :):)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:19

Al eventjes niets meer gepost hier.

Maar veel is er niet te zeggen. Onlangst shriktrainingdag gehouden en ik heb er echt 1 uit 1000. Zo trots en verliefd. De cow sense zit er helemaal in, ik ga proberen straks een foto te posten. Nergens had ze bang van.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:14

Mooney het kan inderdaad prijzig zijn maar je kan ook 2e hands kopen. Ik heb de mazzel dat ik voor weinig een zilco tuig kon overnemen en een kar van mijn instructeur zolang mag lenen om te kijken of het mennen met haar wat is. Bij mijn shet ook 2e hands gekocht maar daar heb ik wel een mooie kar bij. En was die toen naar 2 jaar oud maar voor dat geld koop je ook een zadel en sommige zadels zijn nog wel duurder dan dat dus je kan het net zo duur maken als je wilt.

Het enigste wat de jaarlingen hier slopen is mijn land.. ze houden nogal van op en neer racen dus er is al aardig wat omgeploegd maar ze hebben lol maar zodra het slecht wordt gaan ze de hele dag de bak in. Anders heb ik volgend jaar geen gras.

Sentir wat leuk zeg..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:56

Waar ik jaren geleden mennen suf vond, hier ook helemaal om. Mennen met ukkies is heerlijk, we hebben bijna ons gewenste 4 span, nog even wat verder doorrijden en dan gaan ze met 4 ervoor.

Maar inderdaad de opstartkosten kunnen best hoog zijn, mss dan eerst eens aanbieden of je ergens als groom mee kan. Met wat geluk kan je dan de leidsels eens overpakken en kijken of het wat voor je is.

Hier doet ons scharrelbiefstuk het prima, we hebben getwijfeld om haar te verkopen, maar toch besloten dat ze iig tot haar 3e mag blijven. Grote kans dat ze de ruim een meter niet gaat halen en alsnog verkocht gaat worden, maar dat zien we dan wel weer. Mevrouw kan trouwens prima alleen staan als het haar uitkomt (en ze de wei uit gaat opzoek naar lekkerder gras), als het mij even uitkomt dan is het natuurlijk een groot drama...merries...

En toch zijn we gruwelijk gek met dr.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:34

Afbeelding

De krokodil vond ze geweldig, echt achterna jagen (ik had een workout)

Vlagjes, balonnen, slinger met flessen, bowling met de bal, obstakelweg met vanalles, ton met een stok, de vlag, zeil, zeil op de springstaanders, paraplu. Echt geweldig! Ze leert zo snel bij. Binnenkort doen we de snuffeltocht met gekke dingen in het bos. Borige jaren stond er een tractorband rechtop waar mn oude merrie doodsbang van was eerst. Dus kan niet wachten om te Ien wat er dit jaar allemaal staat! In de piste vind ze dingen niet zo eng. Maar buiten zijn sommige dingen best wel eng.

Alsook, ik heb haar perongeluk target training aangeleerd. Had op wandeling een tennisbal gevonden waar ze continue heen ging, en ik snapte niet waarom ze niet naast me bleef lopen. Achteraf bleek het dus die bal te in die ik vasthad in mn andere hand.

Binnenkort eens een bal op een stok en zien of ik zo iets gedaan krijg :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:35

Ze staan niet in de weg gaan ook niet naar de eerste de beste hoor. Maar voor mijn 4 jarige heb ik wel enkele geïnteresseerden al.

Wat betreft enten hier nooit problemen gehad. Maar bestaat er bij paarden geen Titertest zodat je weet of ze nog antistoffen hebben? Zoals bij honden al wel gedaan wordt.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

Bij paarden kunnen ze alleen tetanus titeren.
Toevallig laatst uitgezocht omdat Luci de hele basisenting opnieuw moet. Niet gedaan want dan zou hij in een tijdsbestek van 1,5 jaar 5x gevaccineerd worden, dat vind ik teveel.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Wat een moeilijke beslissing Art. Sterkte daarmee.

Wat een leuke foto met de krokodil.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Arti: is dit alleen je eigen lijf waarop je keuze is gebaseerd of toch ook ivm je pa.
Ik weet niet wat de prognose is voor jezelf?

Mijne staan hier ook al bijna meer dan een jaar stil door een pijnlijk lijf. En operaties. Ik krijg nu hopelijk volgende week de laatste en kan dan volgend jaar het rijden en alles echt weer oppakken. Maar ze wegdoen echt niet !.
Dan maar voor langere tijd dure grasmaaiers.

Tussendoor dus wel wat met lootah getraind enzo maar ik heb totaal 6 paarden lopen.
1 van bijna 20 die met pensioen is nu
1 van 7 (rijpaard)
1 van 5 ( moet verder beleerd worden , veulen nog aan de voet)
Lootah die 2 word volgend jaar
En 2 veulens van dit jaar.

En mennen kan best heel erg leuk zijn. Trainers iets verder weg. Of een oproep plaatsen dan vind je wellicht onverwachte mensen.

Maar anders heel veel sterkte als je ze wel echt gaat verkopen.

En dit is echt niet vermoeiend bedoeld , maar van wat ik lees zijn je paarden je uitlaatklep ben je emotioneel best met ze verbonden en vraag ik me eerlijk af of het wel je beste keuze is(sorry) maar eenmaal weg kan je het niet ongedaan maken.