Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:59

Kijk naar de voorbenen van Dalera, haar voeten staan helemaal gedraaid.
Toch is het momenteel het beste paard ter wereld...

Kan allemaal, als de medische begeleiding maar top is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:06

wat stel je voor, om paarden met slechte voeten oid goed te keuren?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:10

Nee. In de sport kan het allemaal, in de fokkerij moet je dat zoveel mogelijk uitsluiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:35

Ja dat wilde ik net schrijven..in de fokkerij moet je gewoon heel kritisch blijven wbt gezondheid en afwijkend fundament.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:49

Als je paard op de eerste bezichtiging komt en NIET doorgaat, wordt er dan ergens "eerste bezichtiging " vermeld in de database?

Het is maar dat ik mij verbaas dat zoveel mensen hun hengstje aanbieden. Denken zij nu echt allemaal dat ze een potentiële dekhengst hebben?
Of is het een beetje iets van :"Dat moet je meemaken als je de kans hebt"

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:53

Nou vooral bij de springpaarden lopen er genoeg waarvan ik denk 'had m lekker thuis gelaten' :') Dus ik weet niet wat men denkt wanneer men de hengst aanbiedt terwijl hij overduidelijk aanleg mist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:29

Een 2e bezichtigingshengst levert en commercieel meer op en is goed voor de punten van de moeder en staat goed in de merrie lijn. Dus sommige proberen het ook gewoon.

En nee 1e bezichtiging wordt niet vermeld, 2e wel.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:39

Vraagje tussendoor.
In Duitse uitleg over hengsten vind ik vaak het woord " turniersport”.
De vertaalsite geeft ”tornooisport”.

Wat is het precies?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:15

Turnier = dressuur

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:19

Als meelezer, Turnier is wedstrijd, dressuur is Dressur :)

Dus als ze het daarover hebben gaat het over de wedstrijdsport

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:11

koend schreef:
Vraagje tussendoor.
In Duitse uitleg over hengsten vind ik vaak het woord " turniersport”.
De vertaalsite geeft ”tornooisport”.

Wat is het precies?

Gewoon wedstrijdsport. Een turnier is een wedstrijd. Dat kan zowel dressuur als springen zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:31

michaz81 schreef:
Kan iemand de column van Rick H. Lezen? Die begint met Beste Jeannette??? Ik ben namelijk best benieuwd waar die over gaat, maar kan m niet openen??

En dan zijn laatste column. Wat een top journalist is Rick. Hij neemt geen blad voor de mond en vrijwel altijd legt hij de vinger op een zeer plekje.
Zo ook nu. Hij signaleert een Jameson die echt niet voorgebracht had mogen worden. ( Zie een vorige post van mij) Een paard met een afwijking die voorgesteld werd door 4 zeer deskundige eigenaren. En daarnaast heeft Rick het over nog een signaal wat de jury afgeeft maar wat ongezegd blijft. En dat gaat over het doorverwijzen van 4 Jameson's, en nog erger, de 4 So Perfect's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:49

Waarom brengen ze zo’n hengst dan voor? En welk signaal geven ze volgens Rick dan af met het doorverwijzen van 4 So Perfects?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:20

Suzanne F. schreef:
Waarom brengen ze zo’n hengst dan voor? En welk signaal geven ze volgens Rick dan af met het doorverwijzen van 4 So Perfects?

Goede vraag waarom ze zo'n hengst laten zien. Misschien om zijn vader te promoten ;) ?

En ik vraag me ook echt af waarom ze die 4 S.P.érs hebben doorverwezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:59

Ik zie dat de hengsten zijn terug te kijken op KWPN tv, zal eens gaan zitten voor de SP's als ik even tijd heb. Ben nu wel benieuwd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:57

Ik ben vooral benieuwd wat die hengsten gaan doen en of ze de 2e bezichtiging door gaan komen.

Hebben jullie al kaartjes voor Den Bosch? Wij gaan er heen, ik heb er zin in. Vorig jaar had ik ook een kaartje gekocht maar lag ik met Corona op bed.

En nu we het over kopen hebben... ik heb er onlangs een Daily Diamond x Negro merrie bij gekocht, drachtig van Omar Sharif. Ze is nu keur, d-oc is in aanvraag en als die goed is dan is ze elite. Ik kon deze merrie gewoon níet laten staan.

Maar in 2024 moet ik wel serieus wat paarden gaan verkopen.
In 2023 heb ik één fokmerrie verkocht, maar ook weer 2 drachtige merries aangekocht. En 1 merrieveulen verkocht, en maar liefst 4 merrieveulens aangehouden.
Voor volgend jaar wil ik geen fokmerries er meer bij aankopen. Het liefste 1 verkopen. En maximaal 2 of 3 goede merrieveulens aanhouden. Hengstveulens wil ik sowieso al niet aanhouden.
Ook hoop ik dat één merrie uit 2021 volgend jaar naar de keuring kan gaan en een ibop kan gaan lopen.

Wat zijn jullie plannen voor volgend jaar?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:58

Ja wij gaan. Ik dacht de vrijdag.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:34

Ja, wij gaan ook de vrijdag. Dat is toch wel de dressuurdag.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:47

Hier de vrijdag ook present.

Verder volgend jaar een rustig jaar qua fokken. Gezien de prijzen en ik het hengstveulen van dit jaar ook nog heb staan in de opfok, even pas op de plaats helaas. Moet wel te betalen blijven allemaal.

Hopelijk in het voorjaar met een van de merries naar een ibop, dan is ze elite als ze slaagt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:13

Ik ga dit jaar voor het eerst op zaterdag. Vrijdag voor de live stream.

Wij hebben vorige week net een drachtige merrie verkocht. Jammer maar ja als je minder paarden wil moet je toch keuzes maken.
We hebben er nu nog 7.
Maar 2 van 3 jaar en daar gaat er volgend jaar eentje van gedekt worden en dan zijn het weer 3 fokmerries.
Ik heb er trouwens een drachtig van Vaderland en zag dat die morgen op de nakeuring komt. Zou top zijn als die ook kwpn goed gekeurd zou worden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:31

Ja, ik zag hem ook op de startlijst staan inderdaad. Zou zeker interessant zijn!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:43

Ik ga dit jaar waarschijnlijk niet. Ik ga op de livestream kijken.

Mijn schimmel merrie drachtig is verhuisd. Die verwacht een du monde, maar deze is niet meer van mij. Ik heb haar dochter van Nashville star nog. Verkoop liep voor geen meter.
De valk veulentjes was ik zo kwijt. Helaas daar één van terug moeten nemen. Omdat een hoefsweer het hoefbeen had aangetast. Is geopereerd en gaat nu gelukkig goed. Zo zit ik nu dus met 2 veulens, wat niet de bedoeling was om aan te houden.
Nu verwacht ik een Palomino uit mijn Jazz merrie en nog een valkje uit mijn grote Formidable x Rhodium merrie. Daar ben ik niet bang voor dat ze niet verkopen. Volgend jaar dek ik maar één merrie

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:46

Afgelopen jaar was niet het makkelijkste om de merries drachtig te krijgen. Gelukkig kon ik altijd een beroep op Carola doen en dat heeft me wel geholpen.
Vanwege meerdere redenen hebben wat wat minder fokmerries. Misschien verkoop ik er nog wel een paar. Komend jaar heb ik 6 3-jarige merries. We beginnen met een röntgenologische keuring en dan wordt voor elke merrie een plan gemaakt. Sowieso wil ik er 4 verkopen. Bij voorkeur drachtig. Waarschijnlijk kies ik weer voor een IBOP + Stb. keuring in de herfst.
Wat hengstenkeuze betreft, ga ik nog dichter selecteren op mijn fokdoel. Zeer streng op gezonde paarden die zeer goed kunnen bewegen met een top karakter. En dan vallen er al heel wat popi hengsten af. Met name op karakter en gezondheid.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:54

Ik weet nog niet goed of ik naar Den Bosch ga. Vind het altijd wel erg leuk.

Helaas geen fokmerrie meer, ga het fokken wel missen.
Het is voor mij te kostbaar op het moment.
Heb het hengstveulen van afgelopen jaar nog wel, gezond lief en knap.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:26

Ik heb vorig jaar mijn drachtige fokmerrie (springen) verkocht omdat ik enkel nog dressuurpaarden wil aanhouden.

Ik heb haar nu 1,5 jarige dochter nog die ik ook graag verkoop maar dat is nu niet echt de moment.
Volgend jaar verwachten we 1 veulen en die merrie wil ik graag weer dekken. Misschien haar 3 jarige dochter ook. Moet ik nog even zien.

Hier is er nog plaats voor een extra fokmerrie maar dan moet alles wel 200% passen.
Hier vind ik goed karakter en gezond ook belangrijker dan ooit.