Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:43

Maar als je zoals Marijke en ik de ambitie hebt om een embryo te spoelen uit je sportmerrie of in haar geval stammoeder dan vind ik icsi nog niet zoveel voordeel hebben. En dan moet je ook nog maar hopen dat een bevroren embryo weer aanslaat en blijft zitten.

Mijn ervaring met spoelen is niet zo negatief, maar dan beginnen we met cyclus van de merrie mee en dan is hengstig spuiten na het spoelen eigenlijk het enige nadeel en dat vind ik hormonaal dan weer veel minder heftig dan bijvoorbeeld op 35 dagen een tweelingdracht afbreken. Al geloof ik direct dat als je dat 5 of 6 keer doet het lichaam wel van slag raakt.
Dit jaar had ik weliswaar de pech dat draagmerrie gust was met 3 maanden, maar dat kan altijd gebeuren.

Icsi wordt natuurlijk ook wel voordeliger als je meerdere embryo's uit een rietje haalt. Maar dan moet het wel prijs per rietje zijn en niet zoals bij veel hengstenhouder hier prijs per embryo ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:50

Als je echt maar 1 embryo wil dan is het idd misschien niet voordeliger, maar als je er meerdere wil dan zie ik er ook de voordelen wel van in.
Hier voel je toch aan de sportmerries als je ze vaker spoelt op een seizoen...ze worden er toch wat leeg en gelaten van.
Hier is de prijs per rietje, we hadden in 1 beurt 4 embryo's van cornet waarvan er vorig jaar eentje geboren is, heel sjieke hengst.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:55

bij zangersheide is dat bvb prijs per embryo maar dan wel op 60 dagen in de draagmerrie dus dat vind ik zeker geen slechte condities
hangt waarschijnlijk ook sterk van de merrie af
met onze schimmel weet ik nu dat ze van gewoon spoelen echt van slag is
vroeger 2 x geprobeerd en ze kwan na het spoelen heel zuur thuis en constant trappen in de stal , ik moest er s`nachts uit omdat ik dacht dat ze koliek had :+ .. met icsi heb ik behalve een dag of 2 dikke benen niets gemerkt maar ik had niets ondanks enorm veel eitjes -O-
ik heb haar dan in april gespoeld omdat het toch lockdown was en ondanks dat ik enorm blij ben eindelijk een embryo te hebben ... krijg ik de merrie niet op haar niveau van voor het spoelen .. het lijkt alsof ze zowel lichamelijk als geestelijk helemaal leeg is :(

dat risico van embryo overzetten en aanslaan heb je met spoelen ook dat is niet anders met icsi

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:56

Charisma schreef:
Als je echt maar 1 embryo wil dan is het idd misschien niet voordeliger, maar als je er meerdere wil dan zie ik er ook de voordelen wel van in.
Hier voel je toch aan de sportmerries als je ze vaker spoelt op een seizoen...ze worden er toch wat leeg en gelaten van.
Hier is de prijs per rietje, we hadden in 1 beurt 4 embryo's van cornet waarvan er vorig jaar eentje geboren is, heel sjieke hengst.

als je nu een oudere stammerrie of een goede sportmerrie hebt dan lijkt het mij juist prettig om meerdere te hebben uit een poging

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:09

Ja idd Besita, dat bedoelde ik ook...was misschien wat ongelukkig geformuleerd :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:39

Charisma schreef:
Ja idd Besita, dat bedoelde ik ook...was misschien wat ongelukkig geformuleerd :+
nee hoor , ik snapte je wel maar net uit die ene bijzondere merrie zou ik dan graag meerdere willen hebben desnoods laat je ze even in de diepvries liggen .. kost niets :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:43

:D Idd!!

Hier zitten nog 3 cornets, een for pleasure (dacht ik) en een comme il faut in de diepvries :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:55

Hoe groot is de kans eigenlijk dat zo'n diepvries embryo aanslaat?
En waarom moet dat naar Italie? Wat doen ze daar?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:19

zitten rond de 75-80 % slaagkans

je gaat met je merrie naar de kliniek waar ze opu doen .. daar worden follikeltjes geprikt en uitgezogen
de goede worden verzonden naar Italie ( daar is Avantea en die zijn echt al heel erg ver met deze methode ) daar worden de folikkels gerijpt en bevrucht en na enkel dagen kijken ze welke goed ontwikkelen en die worden dan teruggestuurd en gaan hier de diepvries in

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:28

Tot nu toe nog maar 1x embryo spoelen gedaan en de mazzel dat het bij 1 spoeling raak was en eigen draagmoeder. Nichtje van de donormoeder. Heb er toen ook voor gekozen om de merries niet daar te stallen het was voor mij prima te doen om op en neer te rijden. Zo kon ik de donormoeder ook gewoon blijven trainen. Heb wel een wedstrijdstop gedaan. Kon wel merken dat ze iets strammer op de spieren werd.

Begrijp Iorr haar opmerking wel over opvoeding en karakter. Daarom heb ik ook gekozen voor eigen draagmoeder uit de familielijn. In karakter lijkt de nakomeling heel erg op haar echte moeder. Net zo'n vrolijke stuiterbal.

Van de stammoeder hebben we nog wel nafok. De laatste jaren alleen maar merries gebracht 4 stuks en we hebben nog 1 dochter en 2 kleindochters. Ik wacht gewoon af hoe ze volgend jaar is begin van het seizoen en dan maak ik de keus of het nog zinvol is om te spoelen of icsi.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:33

besita schreef:
zitten rond de 75-80 % slaagkans

je gaat met je merrie naar de kliniek waar ze opu doen .. daar worden follikeltjes geprikt en uitgezogen
de goede worden verzonden naar Italie ( daar is Avantea en die zijn echt al heel erg ver met deze methode ) daar worden de folikkels gerijpt en bevrucht en na enkel dagen kijken ze welke goed ontwikkelen en die worden dan teruggestuurd en gaan hier de diepvries in

Ah, interessant. Knap dat ze die follikels eruit kunnen krijgen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:34

icsi doe je trouwens in de winter ( okt -maart als de hormonen in winterslaap zijn ..merries mogen niet hengstig zijn ) dat vind ik ook een voordeel :j

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:36

Ah oké!! goed dat je het zegt! dacht dat ik al zoiets had gelezen maar niet goed opgeslagen op mijn geheugenschijf ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:52

Charisma schreef:
:D Idd!!

Hier zitten nog 3 cornets, een for pleasure (dacht ik) en een comme il faut in de diepvries :+

Waar had jij het laten doen? Wij gaan het deze maand ergens ook doen met een oude merrie..

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:54

Ik keek net even bij de Zangersheide veiling. Wat een bedragen voor een embryo.... dat zou ik nou serieus spannend vinden qua aankoop....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:04

Hier worden ze ook naar Italie gestuurd. Pick-up gebeurd bij Keros dacht ik.

Mieke: idd he...voor hetzelfde geld springt ie geen poot :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:53

Charisma schreef:

Of zit je bij die 20% die niet pakt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:23

rensju schreef:
Charisma schreef:

Of zit je bij die 20% die niet pakt

het zijn ingeplante embryo`s die al op enkele maanden dracht zitten dus zo heel groot is dat risico niet meer .. fokken heeft altijd een risico ook bij een gewone dracht enz
mensen die het zich kunnen permitteren kunnen op deze manier wel vaak een exclusief lijntje binnenhalen
je kan ze ook verzekeren ( al vanaf een icsi embryo ) als je minder geld wil verliezen

ik reken dat risico er gewoon in .. had 6 embryo`s waarvan 4 meteen als bevroren embryo verkocht ( in 5 min :+ )
ik heb 2 Cornets gehouden en laten inbrengen waqarvan ik nu dus 1 draagmerrie heb die paar maanden ver is
uiteindelijk kost deze dracht mij dus 1850 € plus de draagmerrie , vind ik op zich niet duur voor straks een Cornet obolensky veulen uit een heel apart lijntje

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:59

Denk dat Zangersheide zelfs de verzekering er gratis bij doet nu.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:56

Ik vind zelf persoonlijk icsi wel best heftig. Het zegt ook wel iets dat een merrie altijd standaard een ruggenprik moeten. Omdat het best een pijnlijk proces is. Maar voor de ene merrie werkt embryo spoelen beter en andere weer icsi. Ik wil denk ik in de toekomst ook wel een keer embryo spoelen bij mijn merrie. Wel al intressant jullie verhalen voorbij te zien komen

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:44

Lorrr: wat besita zegt over Colman snap ik ook wel. 2 Colmans op stal gehad en beide wat ouderwets in het kruis en beide kort voorbeen. De merrie sprong ik 1.30m en heeft later nog 1.45m gelopen. Vond ze beide ook iets schijterig, maar je kon ze wel overtuigen.

Iemand een idee wat voor een merrie er bij Asca Z past?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:07

_Caithlynn schreef:
Ik vind zelf persoonlijk icsi wel best heftig. Het zegt ook wel iets dat een merrie altijd standaard een ruggenprik moeten. Omdat het best een pijnlijk proces is. Maar voor de ene merrie werkt embryo spoelen beter en andere weer icsi. Ik wil denk ik in de toekomst ook wel een keer embryo spoelen bij mijn merrie. Wel al intressant jullie verhalen voorbij te zien komen

Oke, dit zou mij er echt van weerhouden

Besita, dat is zeker niet gek!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:18

die ruggeprik ben ik niet zeker dat ze dat geven hoor , wel lichte sedatie en iets voor de darmen
na de ingreep ook wat antibiotica ( dacht ik )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:25

besita schreef:
die ruggeprik ben ik niet zeker dat ze dat geven hoor , wel lichte sedatie en iets voor de darmen
na de ingreep ook wat antibiotica ( dacht ik )

Ruggenrpik is standaard. Heb er toevallig laatst een hele lezing over gehad.
Zelf vind ik het gevoelsmatig aan de grens van ‘ok’.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:34

tja dan hoeven de meeste vrouwen ook niet meer te bevallen :+