Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:23

Het is vaak het begin even. Als ze het eenmaal door hebben is het oké. Maar ze kunnen er dus door en dan is een extra paar handen fijn om te veulen weer in het land te krijgen, eventueel draad repareren etc etc etc.

Hier sinds kort houten omheining met stroomdraad. Bevalt beter. Maar daarnaast heb ik ze eerst in n binnenbak. Bevalt nog beter. Zelfs daar rennen ze soms tegen de bakrand. :\

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:16

Ik ben heel blij dit soort ervaringen te lezen want daar zou ik me echt kapot van schrikken. Met hoeveel dagen zien ze min of meer scherp?

Ik blijf duimen dat Urbi veulent als de zon een weekje schijnt en ze mooi de grote wei op kunnen :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:45

Zon kan juist funest zijn. Ik ben blij met een bewolkte maar lekkere dag :))
Keuze in nederland werkt alleen niet zo helaas _O-

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 18:47

Rauka
Nee je wil geen Y’ur, trust me :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:29

Hier hebben ze de ruimte om rennen dat scheelt wel denk ik. De veulens hebben hier nog nooit last gehad van het schrikdraad.
Het is soms wel lastig als er geen stroom meer op staat, na een tijdje weten ze dat en gaan ze er onderdoor (daar waar 1 draadje staat) maar de merries blijven meestal wel in de wei dus dan komen de veulens vanzelf terug.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:50

Annika vandaag 215 dagen drachtig. krijg haar helaas niet mooi op de foto want ze is echt dik

Afbeelding

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:04

Hier staat de teller momenteel op 205 dagen
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:13

Rauka schreef:
Ik ben heel blij dit soort ervaringen te lezen want daar zou ik me echt kapot van schrikken. Met hoeveel dagen zien ze min of meer scherp?

Ik blijf duimen dat Urbi veulent als de zon een weekje schijnt en ze mooi de grote wei op kunnen :j

Dagen tot een paar weken en paarden zijn sowieso notoir verziend. Vooral het scherp stellen duurt even. Ze zijn niet blind maar net als bv bij jonge honden is hun dieptezicht niet top. Dat is ook een stukje dat de hersenen gewoon moeten leren natuurlijk. Gelukkig hebben ze vaak verdraagzame moeders die het niet erg vinden dat de kleine ze als stootkussen gebruikt. := maar met draad is het wat rotter. Wij hebben ook liefst planken omdat ze dat vaak toch beter zien. Bij de eerste stond er ook een soort schapendraad maar zo met rubber rond dus als ie de plank en de stroomdraad miste botste ie tegen de draad. Na een weekje toen hij de merrie goed volgde mocht hij naar de wei met planken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 22:26

Hier is de eerste deze week alweer veilig. Maar (gelukkig) maakt ze nog geen grote haast, uier begint heel iets wat te doen nu. Maar veulentje mag nog wel even blijven zitten, komende week weer -15. :=

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 01:01

Cioccolato: Hoezo is de zon funest? Of bedoel je met neusjes verbranden? Mijn merrie is er ook altijd nog gevoelig voor helaas :+

Quir: brrrrr koud! Yes eerst maar wat opwarmen, ik snap je helemaal! Hoe lang moet ze nog?

Ayasha: ach ja, kan het me voorstellen dat met planken beter gaat. Ach die coördinatie moet natuurlijk ook komen, maar eens zien hoe dat gaat straks..

Nowylover: nog even te gaan wat zit ze mooi in haar vachtje.

Corina: idd al een buikje en ze moet nog wel even! Benieuwd hoe groot ze gaat worden!

Bij Velvet groeit haar uiertje iets. Nog niet veel gelukkig. Ik tel de dagen echt af nu.
Het valt me op dat haar figuur ook veranderd. Lijkt wel of haar billen minder rond worden. Maar merk nog niet dat de spieren los worden (miss nog wat vroeg ervoor) of valt het bij anderen ook op? Misschien zie ik gewoon dingen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 08:24

Nee zon is fel en kan verblinden. Maar daar heb je eigenlijk alleen last van uit stal.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:49

Mijne merrie zit vandaag op 333 dagen. Ik heb sterk het gevoel dat het veulen vannacht zal komen... Zoals Marigold zei is inderdaad het staart schuren hier vanmiddag begonnen!

Uiers ook iets voller. Ik merk nog niet echt dat het bovenop haar billen is ingezakt dus wellicht duurt het toch nog wel wat dagen…

Tot op heden blijf ik haar op de camera effe goed in de gaten houden :-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 23:04

Succes hopelijk laat ze je niet lang wachten.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 23:06

Spannend! Ben benieuwd wat het nieuws morgenochtend gaat zijn :)

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 23:48

Spannend Pandor!! Houd ons op de hoogte!
Die WC borstel staarten is idd wel een goeie om een x in te verdiepen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:12

PandorJ en? Spannend hoor! En wat ver al. Van Kees toch?
Ik vind juist dat een pleeborstel helemaal niks zegt :o Die van mij schuurt wel eens vaker aan de staart en het heeft nooit een naderende bevalling betekend, helaas

Maribor leuk om te zien dat ze lichamelijk veranderen. Ik merk dat ook wel hoor. Vooral puntkont en de buik die anders is. Het veulen zal ook wel klaar gaan liggen. Ik tel de dagen ook af, nog 3 dagen tot de laatste mijlpaal, de 300 dagen. Vanaf 310 dagen ongeveer gaat het alarm om en zal ik zien of het beeld 24/7 aan blijft zodat ik haar gedrag goed kan monitoren. Maidens vertrouw ik niet, dacht dat mn Fries met haar eerste er ook nog niet klaar voor was. Maar met dag 317 had ik toch echt een veulen (alles is goed gegaan)

Quir leuk eerste al veilig! Ook wel vroeg voor Zweedse begrippen toch? Meende dat het dekseizoen daar altijd later begon, of is dat regio afhankelijk? -15 is echt wel kouddd!

Nowylover ze ziet er mooi uit :D Nog aan het rijden?

Corinadrent wat glimt ze mooi! Je hebt dit jaar 1 drachtig ?

Loniejj waarom willen we geen Y’ur? :') Klinkt wel heel grappig _O-

Rauka hele organisatie. Hoop voor je dat ie nog even blijft zitten. Ik zou denk ik hooi wat opsparen voor als je het nodig hebt. Tenminste als je denkt dat ze nu genoeg krijgt en het hooi afslaat. Dan kan dat prima. Weet niet of ze daarnaast nog wel mineralen oid bij krijgt? Of brok? Meer voor de voedingstoffen
Rainrot is enorm vervelend. Ik hoor heel veel paarden dit jaar met rainrot, vind ik toch wel gek. Mijn paard had het ook ineens, en die staat zelfs onder een deken. Gelukkig snel onder controle en heb de deken uit laten wassen. Klinkt als vies weer bij jullie! Bah. Maar wel lekkere temperatuur. Hier blijft het schommelen rond de min. Ik wil ook 10 graden

Intressant wbt stroomdraad, zicht en zon. Hier gaan ze eigenlijk altijd eerst in de paddock. Die is omheind met hout en een beetje stroom, niet een dikke klap. Kunnen ze eerst even wennen. Vaak na een week op de wei. Soms doe ik ze ook wel gelijk op de weide, maar dan blijf ik er bij zitten. Moet wel zeggen dat ik een zorgzame moeder heb die altijd tussen het veulen en het stroomdraad of sloot blijft. Ze stuurt hem er altijd bij weg
Ik heb trouwens besloten geen biest in te kopen. Ik heb het in 7 jaar nooit nodig gehad en als ik het wel nodig heb kan het binnen 15 minuten bij mij zijn. Dat lijkt mij prima. Ik heb m’n geboortekist nog aangevuld met een schaar en een vork :+ Klinkt stom maar de achterkant is stomp en ideaal voor evt redbag. Ik gebruik natuurlijk niet de prik kanten hahaha
Goh mensen het is alweer februari, hehe! Ik heb zo’n hekel aan die lange januari maand :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:43

Spannend pandor!

Half maart gaan de meeste stations open in Zweden! Maar ik ben niet afhankelijk van station gelukkig en vooral afhankelijk van wanneer de hengsten gaan dekken, Duitsland is dat 1 februari meestal al. Liefst heb ik ze alleen wel later hoor, april mei is perfect (alle andere veulens zijn ook in mei).

Hier duurt januari ook altijd 80 dagen. Verschrikkelijk. -O-

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:57

Carika dankjewel voor je antwoord ivm de biest. Zo te horen blijft het dan idd wel even goed in de vriezer.

Marjoleinevde je merrie ziet er idd goed uit. Hopelijk is ze deze x idd duidelijker kwa tekenen met de bevalling.

Lyona de drachtige merries zijn hier idd ook zo aan het verharen. Terwijl de paarden die niet drachtig zijn, nog totaal niet verharen.
Kina heeft het zo te horen wat zwaar met dr drukke baby. Maidens zijn altijd wel wat anders op dat gebied vind ik. Ik heb ooit een Maiden gehad die letterlijk schrok als dr veulen druk was in de buik :+
Fenja en Jona hun buiken groeien idd goed. Fijn dat je bij svala ook beweging hebt gevoeld, dat is altijd een geruststelling. En ice ziet er goed uit nu :j ik ben ook heel benieuwd of Ups drachtig is of niet.

Pomski je dames zijn al lekker rond :D

Kabayo ik heb in de bevalkisten nog klysmas liggen, een thermometer en admespray. Zilver is idd flink rond voor haar doen <3 en minthe gaat goed vooruit kwa uier :D

Maribor Bij Jackie blijft de uier een beetje vullen op het moment. Maar sommige merries vullen pas nadat ze veilig zijn of ineens heel snel. Is per merrie/dracht verschillend soms.

Wij gaan gelijk naar stal zodra we zien dat ze echt bezig is. Ook omdat je er altijd kans is op een red bag en dan moet je wel echt snel handelen. Wij helpen ook wat mee, dat kan al gewoon door bv de voetjes vast te houden zodat die niet terug glijden en het vlotter gaat voor de merrie. De meningen zijn verdeeld over helpen of niet helpen. Iedereen doet wat hij/zij het beste lijkt. Wij gaan ook pas terug slapen of naar het huis als het veulen staat, drinkt, gemest heeft en de nageboorte bij de merrie eraf is. Ik vlecht overigens de staarten altijd in. Zo kan ik beter zien of er een pootjesblaas is of niet. Vooral met de Tinkers met dikke staarten zie je anders helemaal niks :')
Kwa geslacht maakt het hier niet uit of ze maiden zijn of niet. Als ik kijk hier dan ging het als volgt:
Amy - hengst
Chrissy - merrie
Luna - merrie
Star - merrie
Saartje - merrie
Missy - hengst
Fleur - hengst
Daisy - hengst
Ziva - merrie
Adora - merrie
Bo - merrie
Skye - merrie

Hier overheersen de merries dan zelfs :') ook kwa vorm buik is er hier geen pijl op te trekken overigens.
Kwa staart schuren is er ook niet echt een pijl op te trekken hier. Ik heb merries die echt weken soms zelfs maanden van te voren al beginnen schuren met hun kont en sommige die pas de laatste dagen dat doen.

Ayasha zolang de uier niet ineens gigantisch hard vult, is er niet meteen reden tot zorgen. Beetje vulling kan normaal zijn op dat aantal dagen dracht. Overigens is geen koorts geen zorgen niet altijd juist. Er zijn er zat in dit topic die geen koorts hadden en toch een ontsteking hadden. Goed de uier in de gaten houden en of ze niet gaat vloeien.

Rauka kan goed zijn dat ze al in februari bevalt maar ze kan ook nog wel even doorlopen met deze uier voor ze doorzet naar het echte vullen. Goed in de gaten houden of dr uier blijft groeien nu.
Naar mijn ervaring zijn ze vaker meer nerveus als ze bekapt worden terwijl ze net een veulen hebben gehad.
Kwa schrikdraad en veulens. Je hebt veulens die terug deinzen als ze stroom krijgen maar ook veulens die naar voren schieten en dan juist door de draad gaan. Je moet idd zorgen dat je dan even met 2 bent zodat je hulp hebt met het veulen eventueel terugzetten bij de merrie en draden te maken. Hier staat er standaard een emmer klaar met spullen voor draad te maken de eerste paar dagen :+

Butengeweun Fijn dat ze de rust zo oppakken.

Pandorj spannend bij jou :):) hoe is de nacht gegaan? Ik gebruik altijd isobetadine. Sommige merries merk ik duidelijk verschil in gedrag tss een merrie en hengstveulen. Andere merries blijven hetzelfde kwa karakter en manier van doen. Het is dus lastig te zeggen soms.

Corinadrenth Annika ziet er goed uit. Op de foto lijkt het nog mee te vallen kwa buik idd

Nowylover je merrie glimt je ook mooi tegemoet.

Quir spannend de eerste merrie veilig *\o/* maar idd met - 15 mogen ze nog even blijven zitten :brr:

Hier zitten deze week de eerste 3 op 300 dagen, bijna echt aftellen :D . Zal ik de veilige lijst dit jaar weer bijhouden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:04

Hier ook helpen idd. En ik ga pas slapen als de nageboorte er af is en de rest ook afgevinkt. Anders heb je toch wel een groot probleem.
Overigens geen gevlochten staarten en prima zicht op zowel camera of in het echt. Maar niet extreem dikke staarten

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:13

Ik lees nog steeds steevast mee! Het begint nu al spannend te worden voor velen. Vriendin van mij had 13 januari opeens een veulen ernaast dus die was ook al mooi vroeg.
Hier nog echt wel ff geduld, wij zitten nu als het goed is rond 180 en 220 dus nog ff geduld. Eerst de schaapjes en de baas zelf haha :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:20

Bij ons allereerste veulen hebben we ook geholpen om iig het hoofd eruit te krijgen, daarna gaat het meestal wel. Was het eerste veulen van ons trekpaard en die had een beetje een grote kop O:)
Nadat dan eindelijk het veulen eruit was kwam de nageboorte niet los _-:( na een paar uur de dierenarts maar gebeld die had alleen tijd als we daarheen kwamen dus hop auto omgewisseld, trailer ergens geregeld (hadden we toen nog) opgehaald.. 3 uur verder klaar om dat beest op te laden doe ik het halster om en plop daar kwam de nageboorte 8)7 8)7 dus het hele circus weer terug naar waar het vandaan kwam en is uiteindelijk alles nog goedgekomen <3
Maar het kost je wel een dag stress en een week om weer bij te komen :+

Hier moeten we nog ongeveer een maandje tot de eerste komt. Langzaamaan alles maar voorbereiden want het is altijd zo voorbij

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:22

Ooooh wat vervelend dat je dan daarheen moet... hier komt de da dan aan huis..
1 keer gehad dat de nageboorte niet kwam. Wat. Een. Gedoe.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:26

Cioccolato schreef:
Ooooh wat vervelend dat je dan daarheen moet... hier komt de da dan aan huis..
1 keer gehad dat de nageboorte niet kwam. Wat. Een. Gedoe.

Ja het was of daarheen, ook weer een uur rijden, of andere dierenarts proberen te regelen wat lastig is als je er geen klant bent.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:36

Aaahh… vannacht 9x wakker geworden om de camera te checken, ze bewoog veel etc. Maar nog geen veulen.

Ze staat nu even terug op de wei en ik zal haar vanmiddag terug op stal zetten. Haar uiers zijn mega geworden, dus zit er dik aan te komen! Spannend!!! Duimen voor een vlotte bevalling +:)+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:46

Oehh klinkt wel spannend Pandorj, ik duim voor een voorspoedige bevalling en een gezond veulen!