Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:43

Als jij een deken op wil doen dan doe je dat toch gewoon. Kan best dat het nodig is.

Maar je vraagt meningen, die geven we. Is verder geen oordeel en hoeft niemand zich verder ook te verantwoorden.
Ieder z'n mening en ieder doet wat hem/haar het beste lijkt.

Kvikur

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:46

Ik vroeg inderdaad een mening alleen bij regen, mijn eerste zin. Dus niet 24/7 heeft dus niks te maken met uitharden en dat ze geen vacht aanmaken of wat dan ook. Dus daar stoor ik mij dan een beetje aan maar dat is ook omdat het via typ woorden gaat dan kun je snel dingen anders interpreteren dan dat iemand bedoelt natuurlijk. En dan vat ik dat persoonlijk naar mij op, maar fijn dat dat dus niet zo is! :):)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:03

Als je een deken wilt opleggen met regen zie ik niet in waarom niet. Doe je weinig kwaad mee in mijn ogen. Zeker bij paarden die een mindere start gehad hebben en snel ziek worden/iets aan de spieren hebben/oud zijn/ enz. Want zeikweer + wind ...

Als je je er goed bij voelt, dan moet je dat doen. Haaraanmaak verschilt toch per paard merk ik hier zo op stal. Mijn oudje heeft al een teddybeervacht terwijl de jaarling nog altijd dr zomervacht heeft.

Hier staat het oudje nog niet met deken. Maar zodra het onder de 10 gaat krijgt ze er 1 op. Milkyway krijgt geen deken. Ze staat met 3 andere en anders ga ik wekelijks 1 moeten aanschaffen :') en momenteel met hoe ze nu is heeft ze dat niet nodig. Ze staat ook elke nacht lekker warm en droog binnen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:10

Mijn jaarling heeft ook een dunne vacht maar die krijgt geen regendeken op. De regen valt er netjes af en ‘s avonds is hij zo goed als droog. Hij heeft net als zijn moeder een dunne vacht dus daar wel blij mee. Misschien volgende winter als hij 2,5 is een deken op maar dat zie ik dan wel weer.
In de opfok krijgen ze ook geen deken op en sommige staan in de winter ook 24/7 buiten.
Mijn shet en Cover zijn moeder hebben wel al een regendeken op maar mijn shet heb ik een maand geleden al geschoren en Naku heeft nog een dun velletje.

Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Wil jij een deken opdoen dan doe je dat.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:15

Ik vind het inderdaad paard afhankelijk. Ik heb hier een volwassen merrie met idd weinig vacht aanmaak. Deze krijgt dus met veel regen ook een deken op want die heeft het letterlijk koud en last van der lijf. Haar kinders hebben tot op heden niet echt heel snel last er mee. Maar afhankelijk van vacht , wind en schuilmogelijkheden zou ik kijken wat goed bij je paard past. Als jij denkt dat je jaarling dat nodig heeft dan zal ik dat doen. Kan je alleen zelf het beste inschatten in de situatie.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:18

Dankjewel allemaal voor de antwoorden. Heel fijn kan ik wat mee! <3

Toushie precies zo denk ik ook, als ik zie dat ze er echt last van hebben van een hele dag regen op hun vacht dan kies ik er toch voor om dan een regendeken op te leggen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:18

Hier ook geen deken bij de jaarling. Mocht hij het echt koud hebben dan zal ik moeten heroverwegen. Als ze onder het zadel zijn gaat de deken wel op maar ik heb eigenlijk nooit hele dikke dekens gebruikt.
Mijn oudje had bijv genoeg aan een 50 grams regendeken. Maar als jij denkt dat het nodig is, dan moet je het ook gewoon doen :)

Zag nog een 2 daagse wedstrijd langs komen, wow wat knap zeg! Weer een hele ervaring erbij!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:39

Hier krijgen de jongens ook geen dekentje op. Ik heb die maat niet, ze groeien er natuurlijk zo uit en ik ben ook veel te bang dat ze ze gelijk slopen of erin vast komen te zitten met spelen.

Ze staan hier in de nacht altijd op stal, dus ze staan hooguit overdag in de regen en als het echt echt de hele dag plenst, dan blijven ze een dagje op stal.

Ik heb voor mijn inmiddels 3 jarige vorige winter wel een dekentje gekocht. Maar die heeft ze ook niet veel opgehad.

Leverde wel leuke actie foto’s op. Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:43

Hele leuke foto's! Ook een leuke kleur deken bij dat paard. <3 Jaa 1 buitje is ook zeker niet erg, alleen als het echt de hele hele dag regent ga ik haar een regendekentje opleggen. :j

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:49

Ik doe mijn jonkies ook geen deken op, ze staan ‘s nachts op stal. Ze hebben geen enorme vacht want sjieke pony’s haha, maar die vacht is wel goed waterdicht. Zelfs met een flinke bui blijven ze gewoon grazen. De rijpony’s staan bij mij wel onder een deken en worden eventueel geschoren maar ik geloof ook in wat de natuur bedacht heeft. Onze koeien lopen bijvoorbeeld 24/7 buiten zonder deken :+
Maar dit is mijn menjng, iedereen moet doen waar diegene zich goed bij voelt ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:00

Hier doe ik geen dekens op. Vorig jaar wel gedaan maar toen was Cielo ook zwak en ziek.

Nu hebben ze naast 24/7 weidegang ook onbeperkt hooi en een geïsoleerde schuilstal van 4m op 9m dus ruimte genoeg om droog en warm te staan.

Pff ik las net op fb in zowel Beringen als Heusden een pony doodgebeten, waarschijnlijk dus wolven. Beide gemeenten liggen naast de gemeente waar mijn paarden staan.
Mijn omheining is niet wolfwerend. Maar dat wolfwerende heeft ook weinig zin vrees ik.
Wel zijn beide paarden niet lief naar honden (echt achter jagen en slaan) dus hopelijk doen ze in geval er een wolf hun wei betreed net zo vies naar de wolf.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 05-10-25 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:00

De natuur is heel hard helaas, dan zouden heel veel dieren die in handen van mensen het wel overleven door goede zorg het in de natuur niet meer overleven. Ook veel dieren die zo gefokt worden door mensen dat ze niet meer zo zijn zoals ze waren toen mensen er nog niet mee gefokt had. Maar dat is hoe ik erover denk! :)
Iedereen hier die heeft het beste voor met zijn dieren daar geloof ik zeker in :):)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 01:05

Hier staan ze wel onder een deken, Rosa heeft geen waterdichte vacht. Die staat al heel snel enorm koud. En nee, dit is niet te trainen/afharden. Dit is gewoon genetica en zal ook niet veranderen bij haar. Dus die krijgt lekker een jasje aan. Paard happy, ik happy.

Y’ur doet het dit jaar veel beter, maar met de enorme regen van afgelopen weekend heb ik ook hem onder de deken gehad.
Zodra het droog is gaan ze weer af (ik had alles onder de deken staan) behalve bij Rosa, dat is echt per dag bekijken of ze overdag zonder kan. ‘s nachts heeft ze momenteel de 100grams op en dan is ze comfortabel :j
Ik vind dat echt per paard verschillen. Sommige doen het super zonder deken, anderen zijn gewoon meer happy met.
Kijk goed naar je eigen paard en dan indien nodig, gewoon lekker een deken erop. Niks mis mee in mijn ogen :j

Ze hebben vandaag wel heeeeel veel lol gehad met de plassen kan ik je vertellen :+

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:04

lonniejj geweldig zo door de plassen! Ja mijn merrie staat dan zo ver mogelijk in haar stal zodra het kouder wordt en als ik haar rug poets merk ik dat haar rugspieren helemaal strak staan dat is met warm weer nooit. (Dus ligt niet aan het zadel) dan kies ik er voor haar echt voor met koud weer en nat weer een deken op te doen. Gelukkig kom ik 2 keer per dag dus kijk altijd wat het weer doet en kijk dan of ik haar de deken op doe of niet. Toch heel fijn dat het zo kan! <3
Y'ur is ook zo gegroeid wauw! Ben ook echt benieuwd naar het veulen van Rosa voor komend jaar. :):)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:26

Geweldig lonniejj.. ben blij dat die van mij dit niet doen..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:05

Art_Ificious schreef:
Hier doe ik geen dekens op. Vorig jaar wel gedaan maar toen was Cielo ook zwak en ziek.

Nu hebben ze naast 24/7 weidegang ook onbeperkt hooi en een geïsoleerde schuilstal van 4m op 9m dus ruimte genoeg om droog en warm te staan.

Pff ik las net op fb in zowel Beringen als Heusden een pony doodgebeten, waarschijnlijk dus wolven. Beide gemeenten liggen naast de gemeente waar mijn paarden staan.
Mijn omheining is niet wolfwerend. Maar dat wolfwerende heeft ook weinig zin vrees ik.
Wel zijn beide paarden niet lief naar honden (echt achter jagen en slaan) dus hopelijk doen ze in geval er een wolf hun wei betreed net zo vies naar de wolf.

Hier onlangst ook wolf in de straat. Pure chaos met paarden en veulens binnenzetten. Heb geen oog dicht gedaan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:12

Leuk dier Sanet!! Kleur staat haar ook goed!!

Ooohhhh Lonniejj! Wat genieten ze er mooi van!!

Hier vandaag met de kleine man voor het eerst wezen wandelen! Hebben nog geen 200 meter gewandeld omdat ik het heel rustig wil opbouwen zodat zijn emmer niet vol zit voordat we weer terug zijn. Hij was echt super braaf! Liep netjes mee, bij enge dingen ging hij steun zoeken bij mij en was gewoon chill! Alleen een hond in de verte was eng, maar dat mag!!

Afbeelding
Trots op de kleine man! Eind deze week weer even opmeten, heb echt het idee dat hij flink gegroeid is deze maand!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:31

Wat een schattig puppypaard!!

Luci heeft het steigeren ontdekt. Als we gaan werken aan de hand moet hij eerst een paar keer steigeren :')

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:42

Flubberboot wat ziet hij er leuk uit! En braaf zo mee wandelen, heel fijn. Echt al best een hoofdje heeft hij. <3

Ik laat Fiore vaker los in een wei naast onze wei, had 1 keer eens geoefend in de bak dat ze los naar me toe kwam. Toen kwam ze in dat veld dus na wat rondjes rennen zo lief naar mij toe gerend. <3 niet de beste kwaliteit zijn screenshots uit een filmpje..
Afbeelding
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:18

Oh dat is onhandig DGM! Hopelijk krijgt Piet dat niet door! Bijten heeft hij wel ontdekt :')

Dankje Kvikur!! Ik vind hem errggg knap <3 Hij is nu echt in die overgang fase van veulen naar jaarling. Hij gaat al iets meer richting paard tonen ipv veulen _O- Wil hem deze week ook weer meten want denk dat hij echt flink gegroeid is deze maand!

Awwwhh wat lief van Fiore!!!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 23:12

Mijn shet zit Cover elke keer uit te dagen/flirten op stal waardoor hij zich als hengst gaat gedragen. Als ik erbij ben dan geef ik een brul en dan is het ook gelijk klaar of als ik met longeren terugkom wijs ik met de zweep. Verder staan ze gewoon rustig en buiten zie ik het hem niet doen.
Het is echt een draak die kleine want ze gaat dan heel lief met haar neusje door de tralies maar weet zeker als hij er bij kon dat ze met de voorbenen zou maaien zo van en niet verder jij.. ze kan heel goed uitnodigen en vervolgens heel kattig zijn..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:48