Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:22

Vinden jullie niet dat Powerdale echt een heel neerwaartse romp heeft? Een mooie diepe romp is toch echt een must om in balans te bewegen, of vergis ik me?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:30

Ik vond Pjehtro een meer neerwaartse romp hebben dan Powerdale, in beweging dan. Heb even de standfoto opgezocht en daar lijkt het inderdaad erg neerwaarts. Nu zijn ze natuurlijk nog jong en in de groei..maar even kijken hoe het uitgroeit.

Earth

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:22

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:31

Ik probeer online zo veel mogelijk te volgen, maar het is thuis ook net een beetje druk met vanalles. De livestream doet het wel redelijk goed gelukkig.

MisterA; wat jammer dat ie niet door is....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:40

Ik was echt onder de indruk van die laatste Jameson X Dante Weltino.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:10

Gister tussendoor wat in de veewagen kunnen volgen, ik zat in Lunteren voor de nrps keuring.

Die 323 verbaasde mij eigenlijk wel. Kwam inderdaad wat jeugdig over, maar liet echt een paar hele mooie stukken zien in de beweging. 3 goede gangen en soepelheid.
Waren er een paar die wel door waren die ik minder vond eigenlijk.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:13

Kleinzoon van onze merrie is door naar de 2e bez. (367) was helaas net te laat op de stream om m in de kooi te zien, alleen rondstappen en uitslag kunnen kijken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:09

c_alsemgeest schreef:
Gister tussendoor wat in de veewagen kunnen volgen, ik zat in Lunteren voor de nrps keuring.

Die 323 verbaasde mij eigenlijk wel. Kwam inderdaad wat jeugdig over, maar liet echt een paar hele mooie stukken zien in de beweging. 3 goede gangen en soepelheid.
Waren er een paar die wel door waren die ik minder vond eigenlijk.

Was wel vraag naar maar we geven het niet op. Misschien volgend jaar o.h.z. M. is na een heel mooi keuringstraject, incl. NMK en 2e in Delft gewoon fokmerrie. Daarvoor 3 generaties pref en prest.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:53

1ste bezichtiging.
Ik heb eens wat rekenwerk gedaan en heb het aantal doorverwezen hengsten afgezet tgo.het aantal hengstveulens bij kwpn van 2021.
In bekeek alleen de vaderdieren met 2 of meer zonen doorverwezen

Furst Dior 2/28 of 2,3 %
Jameson rs2 5/146 of 3 %
Just Wimphof 2/40 of 5 %
Glamourdale 4/83 of 5 %
Ferguson 3/45 of 7 %
For Romance 3/45 of 7 %
Dream Boy 2/28 of 7 %
Lantanas 3/30 of 10 %
Vaderland 2/21 of 10 %
Secret 2/21 of 10 %
Bordeaux 3/25 of 12 %
Sir Donnerhall 2/11 of 18 %
Total Hope 2/7 of 28 %

Je moet natuurlijk een en ander relativeren want:
- ik heb hier en daar in mijn % wat afgerond
- met een flutmerrie kies je sneller voor een jongere (goedkopere) hengst.
- Minder doordachte fokkers kiezen sneller voor een modehengst

Dit in aanmerking genomen vergelijk ik vooral de jonge hengsten met elkaar en dan vallen de goede cijfers van Vaderland en Lantanas mij op.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:42

En zijn de doorgewezen hengsten allemaal KWPN geboren?
Anders klopt je rekening ook niet. Anders wel interessant.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:05

Heel interessant, dank je wel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:30

Mooi lijstje uitgezocht Koend! Leuk!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:34

Gefeliciteerd hindo2!

En idd interessant om te lezen die percentages!

Heeft iemand hier ervaring met icsi? Ik overweeg om mijn merrie aankomend jaar te spoelen of icsi te doen.
Heeft iemand enig idee hoeveel eicellen je bijvoorbeeld gemiddeld uit je merrie kunt halen, of hoeveel vruchtjes? En goede of slechte ervaringen? Alvast dankjewel!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:11

Redd; ik weet daar wel het een en ander van af. OPU / ICSI kun je ook nu doen (buiten het seizoen). Eitjes kunnen enorm varieren, en hoeveel embryo's dat uiteindelijk gaan worden is ook heel moeilijk te voorspellen. Als je er uiteindelijk 2 of 3 drachtige draagmerries van krijgt moet je al best tevreden over zijn.
Hou er wel rekening mee dat het een kostbaar proces is (al is jou merrie dat wel waard) en dat het ook wel belastend kan zijn voor de merrie. De eierstokken 'verplaats' je naar de wand van de vulva, en daar gaan ze met een lange naald doorheen onder geleide van de echo. De follikels worden dan leeggezogen / geschraapt.

Embryotransplantatie is ook zeker een optie voor jou merrie (of allebei zelfs, nu eerst OPU en dan in het voorjaar ET). Met ET spoel je de baarmoeder 8 dagen na het 'gewone' insemineren. Er gaat dan vloeistof in en uit de baarmoeder, en dan spoel je een eventueel embryootje er mee uit. De opties zijn dan 0, 1 of 2 embryo's (bij een tweeling, dan heb je echt mazzel!) per cyclus. Die embryo kan dan in een draagmerrie.
ET kan je meerdere keren in één seizoen doen, dus op die manier kun je meerdere drachtige draagmerries krijgen. De kosten zijn een stukje lager dan bij OPU. Maar het ligt ook aan de draagmerries, heb je die al zelf? Draagmerries huren en stallen zijn vaak een groot deel van het bedrag.

Als je meer wilt weten mag je me altijd ook even een pb of appje sturen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:51

Ik heb een klein discussiepuntje, waarvan ik benieuwd ben hoe jullie daartegenaan kijken.

Wat mij opviel aan de nakomelingen van Las Vegas is dat veel langgelijnd waren en daardoor soms ook wat week in de bovenlijn. Bij mijn ietwat kleine, beetje korte merrie zoek ik altijd een hengst die vergrotend is, maar ook langgelijnd. Las Vegas heb ik nooit durven gebruiken, omdat bij zijn fokwaarden 104 staat. Oftewel hij neigt wat meer vierkant door te geven, dan rechthoekig.
Nu weet ik dat niet iedereen fan is van de fokwaarden, maar ik kijk er wel altijd naar. Ik heb zoiets van het is gewoon iets dat genetisch is vastgelegd (wat hij doorgeeft, hoeft niks te betekenen van hoe de hengst zelf is).
Ook als je kijkt naar de afstammelingenrapportage, dan zie je bij het model de score 104 staan. Dus dat zijn daadwerkelijk gescoorde veulens. Dus de veulens scoorden over het algemeen iets meer richting vierkant en nu tijdens de hengstenbezichtiging waren veel hengsten (te) langgelijnd. Voor mijn gevoel strookt het niet helemaal met elkaar, maar miss zie ik iets niet/of verkeerd?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:47

Hi Shadow, ik heb 2 las Vegassen staan uit dezelfde merrie, merrie is kort. 1 van 2022 en 1 van 2023. De 2022 staat mooi in het rechthoekmodel met een sterke rug terwijl de 23 ook wat langer gelijnd is met een wat wekere rug. Ik vind het daarom ook lastig te peilen wat hij nou doorgeeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:43

Van wat ik tot nog toe gezien heb lijkt hij niet bepaald uniform te fokken, dat maakt het nog lastiger. Lengte, weke rug en veel souplesse vielen mij ook op bij de eerste bezichtiging, even als een extra draf met goed achterbeen. Maar sommigen waren echt te lang/ week in de rug. (niet wenselijk)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:38

Ik las dat er een recordaantal bemerkingen op het fundament waren. Of was dat bij de springers?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:47

Gisteren werd echt de beste springer tot nu toe(van wat ik heb gezien he) niet aangewezen omdat hij een bemerking had op het fundament. Zo zonde is dat. dat was een United touch S x Quidam de Revel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:59

Hoezo zonde?
Fundament is nu eenmaal, zoals het zegt, het fundament van paarden!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:46

Ja nee dat snap ik, maar hij had wel heel veel kwaliteit, daarom is het gewoon zonde. :P
Er zijn er vandaag in de middag alweer 3 hengsten die een bemerking op het fundament hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:23

Earth schreef:
Ja nee dat snap ik, maar hij had wel heel veel kwaliteit, daarom is het gewoon zonde. :P
Er zijn er vandaag in de middag alweer 3 hengsten die een bemerking op het fundament hebben.

Dit soort paarden zie je in de sport later meestal wel terug. (Mits ze niet kapot gaan natuurlijk :P ).
Zo ook in de dressuur.
Ik ken veel internationale GP paarden die ook ergens uit de bezichtiging geknikkerd zijn ivm fundament. Vaak ook wel geruind. Wat denk ik ook goed is.
Een echt goed sportpaard hoeft geen goede dekhengst te zijn. Dat het betreffende paard het goed doet met een bepaalde bouw, is geen garantie dat zijn nakomelingen het ook goed doen helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:09

Toch valt het de eigenaren niet op dan. Want anders zou je hem niet voor doen toch? Het schijnen er dit jaar wel veel te zijn.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:47

Kan iemand de column van Rick H. Lezen? Die begint met Beste Jeannette??? Ik ben namelijk best benieuwd waar die over gaat, maar kan m niet openen??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:54

Suzanne F. schreef:
Toch valt het de eigenaren niet op dan. Want anders zou je hem niet voor doen toch? Het schijnen er dit jaar wel veel te zijn.

Ja, of ze zijn er dit jaar iets scherper op dan voorgaande jaren omdat bepaalde afwijkingen (te) veel worden terug gezien in de fokkerij. Dat zou imo ook nog kunnen. Maar dat is alleen gissen.
Ik neem inderdaad, net als jij, aan dat als je paard echt een afwijking in het fundament heeft je hem niet aan biedt. Je bent zo maar even 400 lichter voor het aanleveren, dus daar zou ik dan wel even over nadenken :+