Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:58

Ziet er goed uit quir!!
Ben benieuwd naar hem op de keuring.
Hiergaan er een paar naar de nwpcs. En paar naar de nrps en naar wickrath nog.
Vind het alleen dramatisch dat het zo kort op elkaar zit. 5 dagen tussen de keuring is echt niet ideaal voor zulke jonge hengsten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:21

Quir: staan ze bij Lars? Ik was daar vorige week nog voor een van zijn hengsten (een prestatie hengst van 87cm ;) ).

Scheren, ik moet al helemaal wennen aan het feit dat mijn nieuwe merrie voor mijn gevoel bijna kaal is :') . Maar daar zullen jullie anders over denken, ik heb een iets ander reverentie kader.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:45

Dennis schreef:
Quir: staan ze bij Lars? Ik was daar vorige week nog voor een van zijn hengsten (een prestatie hengst van 87cm ;) ).

Scheren, ik moet al helemaal wennen aan het feit dat mijn nieuwe merrie voor mijn gevoel bijna kaal is :') . Maar daar zullen jullie anders over denken, ik heb een iets ander reverentie kader.

Ja. :D
Misschien heb je ze dan wel gezien? :))

Haha ja hier thuis hebben ze ook allemaal mammoet vachtjes. Hengsten hadden ook wel al een beste Zweedse jas.

Leuk verschillende hengsten naar verschillende keuringen Marjolein!

Weet je zo wanneer is Wickrath? Kon het nog niet terug vinden. Welsh en nrps nu wel 2 weken ertussen. Vind anders inderdaad ook wel dicht op elkaar.

Dream wordt ook al een echte pony! Gaat zo snel nu.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:50

Leuk! Daar zijn ze in goede handen.
Ik ben even door de stal gelopen, dus heb ze ongetwijfeld gezien, maar op de lange riggel niet herkend uiteraard. Ik was er om 2 shetten te bekappen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:34

@LaDonna bedoeling is inderdaad NRPS.
Voor de rest weet ik nog niet.
Is Wickrath niet net voor NRPS?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:23

Afgelopen jaar was Wickrath de week voor welsh. Dus of het is dit jaar de week voor welsh. Of de week na welsh, en dan dus tussen welsh en NRPS in.
Maar ook ik weet voor aankomend jaar geen definitieve datum dus doe een gok! :D

Quir wat is hij leukkkk!!!! <3 Hij is aan de maat toch?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:50

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:10

Knapperds zijn het Quir en Kyrke!
Ben heel benieuwd om ze op de HK live te kunnen bewonderen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:13

Zie knappe hengsten langs komen :j

Voor nu heb ik besloten om niet met onze jonge hengst naar de HK te gaan. Niet omdat hij niet goed genoeg is want dat is hij zeker te weten wel maar omdat op dit moment door de vele regen de huidige buitenbak dusdanig slecht is dat goed en veilig trainen van een jonge hengst er niet in zit.

We zitten middenin een wijzigingsplan bij de Gemeente: we willen graag een woning bouwen in onze schuur. We zijn nu in de afrondende fase, we hebben al veel hobbels overwonnen maar nu de laatste stap nog. Zodra dit plan er door is, dan kunnen we eindelijk aan de nieuwe buitenbak en paddocks beginnen :o

In België hebben ze eind oktober de 1e hengstenkeuring, dus ik heb besloten om hem van de zomer klaar te maken, dan werkt het weer waarschijnlijk wel beter mee plus dan is de nieuwe buitenbak ook klaar :o

Dus deze winter geen jonge hengst op de keuring maar ik ga wel met Florencio naar de HK in Dronten. Hij wordt die dag gehuldigd als prestatie dekhengst. Inmiddels moeten we nog 2 winstpunten en dan is hij al weer Z2 dressuur startgerechtigd tussen de paarden. We hebben inmiddels een begin gemaakt met de vliegende wissels en dat pakt hij eigenlijk wel heel fijn op :j

Cappuccino gaat misschien ook wel gewoon mee naar de HK. Die ga ik zelf klaar maken voor de dressuur, ga hem ook hoogstwaarschijnlijk zelf starten tussen de paarden. Wel meteen in het Z: een C-maat hoeft maar 10 winstpunten in het M2 hebben en dan kunnen ze al prestatie dekhengst worden. Dus 1 punt in het Z1 is ook voldoende. Wel lachen met een C'tje tussen de grote paarden :D :D :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:12

Wel heerlijk dat je zelf je hengsten kunt starten.
En slimme beslissing om naar België te gaan, is ie net wat ouder en inderdaad een betere periode om klaar te maken. Waar is die hengstenkeuring, nog steeds in Alden Biesen?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:39

Oh, dat snap ik wel dat je nu dan nog niet naar de keuring gaat. En niks mis met een C-pony tussen de (Z) paarden, als de combinatie maar past, toch? :)

Ik ga zelf sowieso bij HK Welsh en NRPS kijken. Wickrath lijkt me ook wel heel tof, ik ben er nog nooit geweest. Afgelopen weekend de Westfalen keuring vond ik wel echt geweldig opgezet.

Carlijn is vandaag 200 dagen drachtig.

Afbeelding

En deze week een prachtig artikel in het NRPS nieuws! Nooit verwacht dat ze die foto over de hele pagina zouden doen, zo gaaf. :op

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:07

Wauw, mooi hoor Shanna! Ik heb hem nog niet gezien, zal hem vandaag of morgen ook wel krijgen.

Mijn Ivy is bijna 7 maanden en heb het paspoort nog steeds niet ontvangen. Net gebeld met het NRPS en zij geven aan dat ik geen paspoort krijg als de dekbon niet wordt aangeleverd. En laat dat nu juist het probleem zijn, die heb ik nog steeds niet gekregen van Erik Braat. Het NRPS heeft hem al meerdere keren verzocht dit te doen, ook voor andere leden van hen. Ik heb Erik net weer gebeld, maar neemt niet op en toen maar weer een boze whatsapp. Mocht ik geen reactie of dekbon krijgen, dan ga ik mijn advocaat erop zetten. Ben er zo klaar mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:33

Laat gewoon dna doen ben je ervan af en daar niet meer dekken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:57

Ik hoor over hem hetzelfde verhaal vaker.. :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:00

Wat een leuk stukje Shanna over knappe Carlijn! <3

Balen Setteli dat het zo moeizaam moet gaan met het krijgen van een dekbon :\ .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:23

Heb je de eigenaren al gecontacteerd? Is voor hun ook geen beste zaak als hij zo in gebreke blijft. Dit is het 2de jaar op rij voor jou toch dat het zo moeilijk gaat?
Mensen die hun veulen willen verkopen zijn zo ook mooi het haasje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:23

Oef goed om te weten, ik had een hengst van hem op het lijstje staan voor volgend jaar maar ik heb echt geen zin in zulk gedoe. Dus dat weegt wel mee in de uiteindelijke beslissing.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:44

Over de betreffende persoon hoorde ik dit ook al ja, maar er zijn er meer.

Vraag me alleen af wat je er tegen kan doen. Veulens zijn vaak bij meer stamboeken in te schrijven dus vanuit het stamboek kan je geen boete opleggen ofzo als ze het niet gereed hebben eind december van het dekjaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:05

Nou, het dreigen met een advocaat heeft blijkbaar geholpen. Heb hem net gekregen en hij heeft hem rechtstreeks naar het NRPS gestuurd. Hij zegt dat ie hem ook op 19 juni per mail naar me heeft gestuurd, maar heb niks gehad. Ook niet in de spam, want die kijk ik regelmatig na.

Maar ik heb hem! Maar ik zal ook zeker niet opnieuw bij hem dekken.

Overigens heb ik een hele tijd terug ook gemaild naar de eigenaar (Ferienhof Stucker), maar daar kreeg ik ook geen reactie van. Ook bijzonder.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:02

Ik volg even. Ben me aan het verdiepen in het aanbod van de pony hengsten. Aangezien we bezig zijn een pony Merrie te kopen.
Kleur is niet intressant, want ze is schimmel. Wil haar als ze komt nog wel testen of ze dubbel of enkel schimmel gen heeft. Haar papier zegt me niks, ze komt uit Hongarije. Merrie is een beetje tank model. Dus iets rank gebouwd en langgelijnd zou passen. Rond de 1.48

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:32

gewoonmarie schreef:
Ik volg even. Ben me aan het verdiepen in het aanbod van de pony hengsten. Aangezien we bezig zijn een pony Merrie te kopen.
Kleur is niet intressant, want ze is schimmel. Wil haar als ze komt nog wel testen of ze dubbel of enkel schimmel gen heeft. Haar papier zegt me niks, ze komt uit Hongarije. Merrie is een beetje tank model. Dus iets rank gebouwd en langgelijnd zou passen. Rond de 1.48

Welkom gewoonmarie!

heb je een foto van je merrie? En toch de afstamming, misschien dat hier iemand is die het wel iets zegt :)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:03

Setteli schreef:
gewoonmarie schreef:

Welkom gewoonmarie!

heb je een foto van je merrie? En toch de afstamming, misschien dat hier iemand is die het wel iets zegt :)

Dankjewel! Zodra de pony echt van ons is (moet nog even gekeurd) dan plaats in een foto en verdere informatie. Vind dat nu niet netjes.
Ben nu gewoon wat nieuwsgierig vast aan het rondkijken voor hengsten.
Ik fok ook een beetje met mijn kwpn’ers. Niet heel veel, en voor de 2 merries die ik nu drachtig heb voorlopig ook de laatste veulens. Die kunnen dan volgend jaar echt de sport in.
En de volgende kwpn merrie is nu 1,5 dus dat duurt weer 2 jaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:04

oh dat snap ik helemaal. Had er even over heen gelezen. Dacht dat ze al van jou was

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:38

Nou onderweg naar huis met een gevulde trailer,
Dit is dus nu onze merrie. Vooral voor recreatie, en voor de kinderen. Een lieve, iets wat luie merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is geen afstamming bekend, maar ze is uit Hongarije geïmporteerd. Nu wil ik me
Rustig gaan oriënteren op een leuke passende hengst. Mischien dat we haar niet komend jaar dekken maar dat jaar erop. Maar dat weet ik nog niet zeker.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:05

gewoonmarie schreef:

Let met schimmel testen er wel op dat je de juiste test pakt. Sommige laboratoria gebruiken nog de markertest, die geeft alleen aan of schimmel wel of niet aanwezig is en niet of het hetero- of homozygoot is.
Dit is bijvoorbeeld bij VHL het geval, daar moet je dus niet testen om antwoord te krijgen op jouw vraag.