Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:59

Nafok Van Mylord Carthago breekt trouwens goed door op hoog niveau
Was nooit wild van de nakomelingen als jong paard maar er stonden er dit weekend in de 4 * GP van Vilamoura een pak bovenaan

Brigitte_D

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:58

Ik zou Highway zo weer gebruiken, wat een fijn diertje lijkt het te worden, nu 1,5 jaar en echt helemaal m'n type Afbeelding

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:10

Wat een mooi dier! Oogt niet als een 1,5-jarige. Heel stoer!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:13

Ik ben benieuwd welke hengsten er bij komen en naar de hengsten boekjes straks _O-
Vind het altijd zo leuk om die door te bladeren en uit te zoeken.

Ondertussen is de kleinste hier ook al zelfstandig en al een hele dame.
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:44

Besita: ik vind hem erg gemaakt...en dat vind ik vaker van de paarden van deze ruiter...heb nooit het gevoel dat we de paarden "echt" zien.

Revali: hij heeft zoveel gedekt...op zoveel merries...dat er af en toe een goeie tussen zit verbaast me niet :) maar gezien het aantal dat hij gedekt heeft vind ik het te weinig. Alles wat ik hier in de buurt van hem zie wordt ik niet warm van...maar waarschijnlijk zullen er over een paar jaar wel wat komen bovendrijven.

Utamaro was een echte vechter in de ring...altijd heerlijk om naar te kijken! Snap dat je eens wil gokken! Ben je niet bang voor maat?

Ik blijf hier voor de merrie meer en meer naar cicero neigen...eigenlijk alles wat ik zoek in een hengst...dus 99% zeker dat die het wordt!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:51

besita schreef:
Revali schreef:
Dallas nakomelingen lijken wel heel fijn. Hengst zelf kan er net niet over als je het mij vraagt. Zit natuurlijk wel een stuntman op
Wij hadden nu een dallas voor de keuring. Heb nog nooit zo'n mooi paard gezien. Plaatje. Super veel balans in de galop en top in de benen. En braaf.

Maar snap Lorrr, je moet iets aparts hebben!
Aganix is nu hot! Top kwaliteit hebben ze. Maar denk wel dat je een iets neerwaartse merrie nodig hebt(en niet te kort in voorbeen)
Zijn wel beetje klootzakken :=

Eldorado geven wel gave (moeilijke) paarden. Die van ons was groot genoeg. En bloed(uit Libero merrie) [ [url=m/KH1pNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Durf je dominator te gebruiken?

Gaaf paard ..heb je die nog ?
Kan je er wat meer over vertellen

Nee als 4 jarige verkocht naar Italië, volgens mij loopt hij nu ergens in Nederland in de Z

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:09

@Iorrr: Grand Slam? (zelfde moeder als Dallas) Niet 1.60 gelopen misschien komt dat nog, maar denk wel dat hij voldoende maat, lengte en vermogen geeft. Ook wel mooie paarden. Ik heb een reus van hem 175+ Zo op stand denk je hmm dat is vast een koude! maar in het werk meer dan voldoende bloed! Ze kreeg vorig jaar mooie punten op de keuring. (https://youtu.be/dDYeO_Hr3gA haar alle eerste rondje)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:23

besita schreef:
Was nooit wild van de nakomelingen als jong paard maar er stonden er dit weekend in de 4 * GP van Vilamoura een pak bovenaan

Kleine Mylord hebben wij als het goed is over 3 maanden al :)

Grand slam vind ik een goede hengst, maar voor de Baloubet zijn we echt op zoek naar (super) bewezen hengsten die zelf ook in de sport liepen/lopen. Ze is 19 en we hebben alleen de Lamm de Fetan merrie eruit, rest was hengst. Dus we willen een opvolger fokken.
De Lamm de Fetan lijkt heel goed en heeft tot op heden ook echt een top karakter. Maar je moet nooit op 1 paard wedden.

Mijn gevoel nu gaat naar Agenix.
De rest van de paarden ben ik ook al uit denk ik. Zirocco, Colman en Emerald gebruikt worden :D

Al zit ik ook nog met Balou de Reventon in m’n hoofd. Die nog maar een jaartje bewaren ;)

Wij hebben de eerste merries weer van de weide gehaald:
Eind februari is de Numero Uno al uitgeteld van Mylord en 1 maart de Goodtimes van Quikly de Kreisler! Voor je het weet is de eerste er :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:41

Hier verwachten we volgend jaar een balou de reventon, een comme il faut, een tobago en een taloubet. En idd voor je het weet zijn de eerste beebs er al weer! Leuke tijd!

Iorr: als je geen schrik hebt voor het karakter dan is aganix idd een heel goede keuze! :j

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:56

Charisma schreef:
Hier verwachten we volgend jaar een balou de reventon, een comme il faut, een tobago en een taloubet. En idd voor je het weet zijn de eerste beebs er al weer! Leuke tijd!

Iorr: als je geen schrik hebt voor het karakter dan is aganix idd een heel goede keuze! :j

Gave hengsten ook! Staan allemaal ook op mijn verlanglijstje of al wat van staan ;)

Nee ben niet bang voor karakter

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:21

@Ior: heel begrijpelijk dat je dan een bewezen hengst wilt! zeker niet op 1 paard wedden ;)

Leuk allemaal de veulens in het vooruitzicht!

Ik heb nog geen idee wat we volgend jaar gaan doen. Mijn vader wil wel graag de grand slam bij de hengst doen, maar zou zo 123 niet weten welke hengst. Daarnaast is het ook afhankelijk van de gezondheid van mijn vader hoe lang we het nog op deze manier kunnen doen. We hebben wel de afgelopen jaren al wat opgeruimd of verkocht. Stiekem zou ik uit de oude indoctro pref/ prestatie (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /pred-ella) nog wel een embryo('s) willen spoelen het haar zelf laten dragen wil haar niet meer aandoen. Een hengst kiezen voor haar is dan ook nog een dingetje want past veel bij. Als het dan om maat gaat hoef ik mij totaal geen zorgen over te maken ;) misschien souplesse en niet te veel lengte.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:56

Iorrr jij hebt vaker met Kannan gedekt, bij wat voor een merries zou je hem wel of juist niet gebruiken?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:03

Iorr: dan zou ik zeggen, gaan voor die Aganix! Kwaliteit ga je sowieso krijgen dan!

Marijke: is icsi geen optie? Ik vind dat dat vaak goedkoper uitkomt dan spoelen...
Souplesse en niet teveel lengte...Stakkato Gold misschien? Hebben wij vorig jaar een poepsjieke hengst uit een corrado merrie uit gefokt. Is inmiddels verkocht. Dat was echt een elastiekje. Merrie zelf heeft heel veel lengte en hij heeft dat niet "verergerd" :+

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:07

MizzMontana schreef:
Iorrr jij hebt vaker met Kannan gedekt, bij wat voor een merries zou je hem wel of juist niet gebruiken?

Ik ben Kannan fan dus zou hem snel gebruiken maar hij past hier bijna nergens op qua bloed ;)

Nee zonder gekheid. Je moet mijn inziens een modern bloedpaard hebben voor Kannan met goede voeten.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:22

@Charisma: dat is inderdaad ook wel een optie icsi!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:08

Lorrr... Wat charisma zegt als je niet bang bent voor zijn sterke karakter dan zou ik het doen.
Ik denk er ook over na voor onze warrant merrie

Voor de Zapatero heb ik nog geen flauw idee. Maar ben wel enorm benieuwd naar het Luigi veulen :j de merrie heeft tot nu toe alleen maar grote veulens gegeven(moeder liep 1.60m en was net aan 1.60m)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:10

Marijke :heeft je pa gezondheidsproblemen?
Grandslams zijn leuk, erg scherp ook :)
Hoeveel heb je er nog staan thuis?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:29

Weten jullie iets over de gezondheid van luigi? Hij stond op mijn lijstje voor afgelopen jaar maar een bekend (vrij groot fokker) liet hem staan op gezondheid, maar ik weet er verder niets over. Had nog andere hengsten op mijn lijstje staan en ben daar dan mee verder gegaan maar ik blijf heel graag naar luigi kijken...

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:57

Antonius schreef:
Weten jullie iets over de gezondheid van luigi? Hij stond op mijn lijstje voor afgelopen jaar maar een bekend (vrij groot fokker) liet hem staan op gezondheid, maar ik weet er verder niets over. Had nog andere hengsten op mijn lijstje staan en ben daar dan mee verder gegaan maar ik blijf heel graag naar luigi kijken...

Geen idee. Maar ik verwacht in 2021 een Luigi D'eclipse veulen
Ik was wel weg van zijn moderne lijf met bloed en elasticiteit
En de veulens die ik heb gezien leken allemaal wel leuke modelletjes te hebben met bloed in de benen

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:25

Ik vind het ook een hele interessante hengst om te zien. Veulens zijn erg knap, ik hou wel van dat vele wit.
Hij was de reden dat ik eerst Catoki overwoog voor "mijn" merrie volgend jaar, maar denk toch het teveel bloed is. Luigi is geen koude. Qua gezondheid kan ik er niks over zeggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:23

Charisma schreef:
Marijke: is icsi geen optie? Ik vind dat dat vaak goedkoper uitkomt dan spoelen...

Ik ben nu wel heel benieuwd wat jij voor ICSI betaalt en waar :+
Toen ik informeerde waren de kosten voor de procedure rond de 4000 tot 4500 duizend euro (excl draagmerrie), dat ben ik voor de begeleiding bij ET echt lang niet kwijt als ik maar 1 embryo wil spoelen.
In mijn beleving kan ICSI dus alleen uit als je meerdere embryo's uit een merrie wil in hetzelfde jaar, als je een extreem goede merrie hebt die in de sport loopt en veel last heeft van het spoelen of als je een hengst wil gebruiken waarbij ICSI een voorwaarde is (zoals Heartbreaker).

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:25

gomir schreef:
Charisma schreef:

Ik ben nu wel heel benieuwd wat jij voor ICSI betaalt en waar :+
Toen ik informeerde waren de kosten voor de procedure rond de 4000 tot 4500 duizend euro (excl draagmerrie), dat ben ik voor de begeleiding bij ET echt lang niet kwijt als ik maar 1 embryo wil spoelen.
In mijn beleving kan ICSI dus alleen uit als je meerdere embryo's uit een merrie wil in hetzelfde jaar, als je een extreem goede merrie hebt die in de sport loopt en veel last heeft van het spoelen of als je een hengst wil gebruiken waarbij ICSI een voorwaarde is (zoals Heartbreaker).

Wij hebben het 1x gedaan en hele slechte ervaring... 10.000 lichter en 1 embryo. Gezond geboren, maar eerste uit het lijntje ooit die niet goed op de foto was. Ik ben geen fan van embryo’s op welke manier dan ook. Ze krijgen niet de opvoeding van moeders mee en ik vraag me ook af hoe het met het doorgeven van al het andere zit....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:40

Hier hebben we idd een extreem goede merrie waar we verschillende embryo's per jaar met de icsi kunnen doen. Spoelen en in de sport is teveel van het goede voor een paard vind ik. Dus 1x per jaar doen we icsi en dan hebben we een paar goede embryo's.
De juiste bedragen weet ik niet, de locatie kan ik wel navragen, maar ik weet dat de staleigenaar goedkoper uit is met deze procedure dan met 2-3x spoelen per jaar en 2-3 draagmerries huren. We hebben zelf ook 2-3 draagmerries in eigen bezit, dat scheelt ook wel.
Misschien voor 1 embryo per jaar dat het wel kostelijker is idd. Maar als je zoals Marijke uit een oudere merrie een opvolger wil fokken vind ik het de kosten wel waard. Moet je het dier ook maar 1x "plagen" met de procedure ipv verschillende keren spoelen.

Hier op stal wordt zo goed als alles uit ET geboren en ik zie echt wel overeenkomsten met de oorspronkelijke moeders en niet met de draagmoeders...ook qua opvoeding of gezondheid geen problemen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:58

Iorrr schreef:
besita schreef:

Kleine Mylord hebben wij als het goed is over 3 maanden al :)

Grand slam vind ik een goede hengst, maar voor de Baloubet zijn we echt op zoek naar (super) bewezen hengsten die zelf ook in de sport liepen/lopen. Ze is 19 en we hebben alleen de Lamm de Fetan merrie eruit, rest was hengst. Dus we willen een opvolger fokken.
De Lamm de Fetan lijkt heel goed en heeft tot op heden ook echt een top karakter. Maar je moet nooit op 1 paard wedden.

Mijn gevoel nu gaat naar Agenix.
De rest van de paarden ben ik ook al uit denk ik. Zirocco, Colman en Emerald gebruikt worden :D

Al zit ik ook nog met Balou de Reventon in m’n hoofd. Die nog maar een jaartje bewaren ;)

Wij hebben de eerste merries weer van de weide gehaald:
Eind februari is de Numero Uno al uitgeteld van Mylord en 1 maart de Goodtimes van Quikly de Kreisler! Voor je het weet is de eerste er :D

maar ben zelf geen fan van Mylord zijn nakomelingen qua type niet bepaald wat ik graag zie aan een paard en ook vaak niet de manier van springen .. hij heeft natuurlijk in Frankrijk wel ontzettend veel gedekt dus er komen wel een aantal springpaarden uit :j
Vanwaar je keuze voor Colman ? Heb er zelf 13 jaar terug eentje gefokt vond ik de minst moderne uit ons lijntje , goed paard .. liep 1.45 en dan verkocht naar usa heb niet de indruk dat je daar vooruit mee fokt .. een vergelijkbare hengst vind ik dan Cicero maar daar komen keer op keer goed en moderne springpaarden na

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:13

wat betreft ICSI/ ET
hangt van veel factoren af is maar net hoeveel geluk je ermee hebt en ook wel welke hengst je kiest
doorgeven van kwaliteiten en andere dingen ben ik niet bang van dat zijn genetisch bepaalde dingen .. mooiste vb is Itot du Chateau is ook een ET geboren paard en werelds beste geworden en samen met hem vele andere .. als jij de draagmerrie qua voer en huisvesting behandeld als de jouwe dan zie ik daar ook weinig contra`s in
prijs is sterk afhankelijk maar als je het niet probeert weet je het niet :+
maar ik wil best zeggen hoeveel het bij ons gekost heeft
met Chacco blue hadden we 2 embryos uit 1 icsi poging alle kosten inbegrepen tot een bevroren embryo terug van Italie kostte mij 2550 euro ( maar Chacco blue was verleden jaar 2500 voor een knipje )
Met Cornet obolensky had ik na een poging 4 embryos bevroren terug van Italie en elke embryo heeft me dan 880 euro gekost ( knipje is dan ook 10 x goedkoper dan Chacco )
met de andere merrie had ik niets en dan is het natuurlijk kostelijk

ik vind het echt de moeite voor een sportmerrie of een oudere merrie want e merken er echt weinig van .. spoelen vind ik veel ingrijpender
als het eerste keer is zou ik dan om de kosten te drukken kijken naar een hengst die voordelig beschikbaar is voor icsi -zijn er genoeg -
je kan ook bvb bij Hurkmans vlakbij Someren gaan daar worden opu en icsi ter plaatse gedaan en heb je niet de kosten van heen en terug naar Italie
en de kosten van draagmerrie kan je ook drukken door er eentje aan te schaffen en ze elke jaar te gebruiken