Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:55

Rauka, lastig dat niets weten. Hoeven kan denk ik beiden kanten op gaan. Meer dan aankijken en vertrouwen blijven opbouwen is denk ik het belangrijkst.

Hier geen biest in huis, wel da die dat allemaal op voorraad heeft gelukkig.

Hier de uk op 297 dagen en ze genieten van het leven op stal, nouja de deuren naar buiten staan altijd open maar de dames staan denk ik 80% va de tijd binnen dus nu met echt slecht weer sluit ik in de nacht de deuren. Nooit gedacht dat ik dat zou doen. Maar het doet ze zo goed en ze pakken zo hun rust.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:10

Rauka ik zou nu bekappen. Met een veulen aan de voet kunnen ze ook heel zenuwachtig zijn. Urbi lijkt inderdaad haast te gaan maken! Spannend, maar wel leuk!

Butengeweun wat heerlijk zeg! En wat een rust <3 Schiet bij jou ook al op, bijna 300 dagen

Ayasha begrijpelijk hoor die zorgen. Fijn dat ze straks naar ene bevallingstal kan :)

Maribor jeetje dierenarts op 3u tijd. Ja das wel lang. Biest is inderdaad wel prijzig, heb vanmiddag even gegoogled. Zal even informeren of de dierenarts dit op voorraad heeft, die zit op 15 min rijden dus dan hoef ik het niet perse te kopen
Die bult lijkt inderdaad zucht

Minthe heeft ook ineeen haast :j
Afbeelding

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 22:17

Hier gaan ze in de bekapbeurten gewkon mee maar ze zijn t gewend. Had vorig jaar de oxhtend dat de smid kwam een veulen. Die heb ik wel aardig even overgeslagen :+

Met zo 1 zou ik dan liever nu bekappen. Desnoods voet voor voet, verdoving.. even nette apk erop voor ze moet veulenen.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 02:24

Effe wat bijgelezen.

Heel fijn Kabayo de pagina over de kraamkoffer die je deelde. Nu is mijn vraag welke van deze 3 gebruiken jullie?

Citaat:
“ Desinfecterend middel: als het veulen er eenmaal is, zal de navelstreng knappen op het moment dat de merrie weer gaat staan. Het stompje aan de buik van het veulen moet je desinfecteren, om te voorkomen dat er bacteriën binnendringen. Dit kan bijvoorbeeld met ***isobethadine gyneacologisch, jodium tinctuur 5% of chloorhexidine.*** Elk middel heeft zijn voor- en nadelen, dus is het raadzaam om je hierover goed in te lezen. “

Ik heb inmiddels ook een (Ring) camera opgehangen bij mijn merrie. Zo leuk om te zien. En het veulen beweegt duidelijk in de buik tijdens de nacht (02:30), dus ik vermoed dat die ‘s nachts gaat komen :brr:

De dierenarts had laatst berekend dat ze dus is uitgerekend op mijn verjaardag (6 februari) Amai, hoe speciaal! :o

Mijn merrie is nog heel fit maar wordt wel steeds aanhankelijker en als ze kon dan kroop ze graag op schoot… (mijn buurman komt regelmatig helpen op stal en trok dan wel een mooie foto van ze samen :))

Afbeelding

Haar uiers waren zo’n 2 weken geleden opeens flink voller geworden maar de laatste tijd al helemaal geen verandering meer in te zien..

Ik vind het zo spannend!!

Wat denken jullie dat het geslacht van jullie veulen gaat zijn & waarom denk je dat (merk je iets qua gedrag etc.?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 05:42

Pandor, je bent er ook al bijna! Heb het idee dat jouw merrie en Urbi tamelijk gelijk op gaan. Dat ineens heel aanhankelijk zijn herken ik. Dat heeft Urbi nu ook (en dat dus in combinatie met haar angst, heel bijzonder)

Heel gek te bedenken dat ik Urbi in december nog niet eens aan kon raken en we nu ineens in deze situatie zitten.

Ik kon niet slapen, dus ben voor mijn eigen gemoedsrust even gaan kijken. Het mooie van paarden aan huis hebben staan <3

Niks aan de hand natuurlijk.

Edit; en wat het veulentje betreft, mijn droom is een valk merrietje met een ster, zoals haar moeder!

Maar het zal hoogstwaarschijnlijk een bruine worden, zowel vader en moeder zijn bruin en beide komen uit een laaaange lijn bruine vleesponnies. Urbi's vader is een valkkleurige PRE hengst, dus ik hoop dat zijn genen terugkomen in dit veulen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 07:20

Ik hoop uiteraard op iig 1 merrie van de 2 veulens :+
Vorig jaar hadden we 2 merries toevallig

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:36

PandorJ wat een bijzondere en mooie foto van je buurman en je paard!

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:44

Wat een mooie fotos Pandor! En potdorie, 6 feb is al bijna! Is dat dan waar haar 'veilig' periode begint?
Ah ik hoop op een (uiteindelijke) schimmel. 50% kans. En qua gemak liever een hengstje ((wordt geruind), ipv nog een koppige merrie in de wei :D maar merrie is wel weer leuk met het oog op ooit veulen

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:29

In 2023 hoopte ik op 3 hengsten en kreeg 3 merries. Ik hoop nu weer op 2 hengsten dus het zullen wel 2 merries worden.. :P
Maar het belangrijkste is dat het gezond geboren worden. Mijn langverwachte hengst werd vorig jaar doodgeboren..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:55

Pomski schreef:
In 2023 hoopte ik op 3 hengsten en kreeg 3 merries. Ik hoop nu weer op 2 hengsten dus het zullen wel 2 merries worden.. :P
Maar het belangrijkste is dat het gezond geboren worden. Mijn langverwachte hengst werd vorig jaar doodgeboren..

Oh wat heftig voor je!! Je langverwachte hengst -O- ;(

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:21

Dat is ook wat Pomski. Ja idd, liever een gezond levend veulen idd en hoe het eruit ziet en of er wat onder hangt is dan minder belangrijk. Haha hoe grappig 3 merries als je 3 hengsten verwacht :D

Ik sprak vandaag een ervaren fokker die ervaren had dat Maiden merries eerste veulen erg vaak hengstjes zijn. Meer die dit idee delen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:59

Maribor wat grappig! Ik weet niet of dat klopt. Wij hebben met 6 gefokt. Hun eerste veulen waren;
Abby - merrie
Zilver - merrie
Fayola - hengst
Pieta - merrie
Cisco - merrie
Lady - merrie
Dus hier gaat die vlieger niet op haha!
Ik duim dat jij je schimmel krijgt, heb ik ook wele en zwak voor. Prachtig vind ik dat.

Pomski dat is ook wel wat, je wil 3 dames en krijgt gewoon 3 heren. Das wel balen := Ja… ik weet het hengstje nog goed, wat een plaatje was dat! Wou je die combi niet nog een keer proberen? Al denk ik dat het dan alleen maar tegen kan vallen na zo’n knappe..
Gezond is inderdaad het belangrijkste!

Pandor oooo jij bent de eerste! *\o/* Zo spannend! Kan niet wachten op de kleintjes
Hele mooie sfeervolle foto met de buurman, prachtig
Ik heb deze

https://www.welkoop.nl/amos-jodiumtinct ... OYdQCx_5wQ
Hoeveel dagen is ze nu?

Palousaboy twee merries is ook leuk, heb je er ook een aangehouden?

Rauka ik ben heel benieuwd wat ze gaat doen met bevallen. Spannend is het wel! Valk veulen gaat wat lastig uit twee bruine ouders. Helaas slaat dat geen generatie over.

Ik denk Zilver een merrie omdat ze meer overdwars draagt dan hangbuik. Ze ziet er precies zo uit als met Minthe toen.
Minthe weet ik niet zo goed, ze is nog vrij bescheiden. Nu wel hangbuik/puntbuik. En al aardig uier. M’n gevoel zegt hengst maar dat is nergens op gebaseerd
Afbeelding
Afbeelding

Meestal is hier (en in dit topic valt dat mij ook op)
Overdwars / brede merrie = merrieveulen
Dikke hangbuik / weinig te zien van voor = hengstveulen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:04

We houden beide merries aan ja :D 1 sowieso als fokmerrie (een volbloed Welsh) en de andere is nog even kijken hoe die gaat worden (is een eigenwijze 1/4 welsh)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 21:13

Als ik alle theorieën lees ga ik een bruin hengstje krijgen. Hangbuik+ maiden. Zolang alles goed gaat vind ik alles oke.

We verwachten dat ze veulent als Urbi 2 jaar en 10 maanden oud is. Ik vind het wel heftig jong. Gelukkig heb ik heel veel gras en heel veel ruimte. Ze mag lekker tienermoederen hier.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 01:20

Kabayo, idd, als ik jouw uitkomsten lees kan het nog alle kanten op qua Maiden :D
Ik vind die ook leuk: dwarsbuik of hangbuik. Heel benieuwd wat Minthe en Zilver gaan geven. Idd, ik zie bij Minthe meer een hangbuik dan bij Zilver :j
Spannend!!
Hoe gaat het met je eigen buik Kabayo? Want jij komt ook al heel dichtbij, niet? Gaat alles goed? Echt 3 dubbel spannend! Geen hangbuik nog hopelijk ;)

Palousa: hoe heerlijk als je je eigen beestjes ziet opgroeien. Genieten! Zijn het van die kleine Welshjes die je hebt?

Rauka, haha ja echt theorieën kan je erop loslaten. Er zijn vast nog meer theorieën, om te voorspellen. Heerlijk dat ze aan huis staat. En 2 is jong, maar niet door jou veroorzaakt en je kan haar geven wat ze nodig heeft toch :)

Die buik van mijn peerd is meer overdwars. Dat is toch de merrie gedachte. Ben zo benieuwd!

En hoe leuk dat het steeds dichterbij komt! Heel veel zin in om mee te lezen met alle ontwikkelingen en geboortes. Een soort soap maar dan leuker

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:18

Onze trekpaard merrie heeft 2x een hengstveulen gekregen, de 2e is de helft van een tweeling maar dat hebben we alleen tijdens de eerste scan gezien.

Wij fokken nu welsh b pony's, net een maatje groter en dus wat langer te berijden door kinderen in theorie :+ al groeien de kinderen tegenwoordig ook snel.

Theorieën over wat het zou worden laat ik maar een beetje voor wat het is :+ de ene beweert dit en de andere weer het tegenovergestelde.. als het idd maar gezond is uiteindelijk dan ben ik al snel blij.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:33

@rauka ivm de dekdatum niet weten:

Heeft het paard iets in de wei om de staart aan te kunnen schuren? :+
Ik heb zo gaandeweg de jaren meelezen hier het vermoeden dat er statistiek te trekken is uit het aantal dagen tussen staart schuren tot pleeborstel, en de daadwerkelijke bevalling.
Om dat te staven zou ik of iemand al die berichten moeten verzamelen dus staartschuur datum en beval datum. Ik heb zelf nog niet die moeite genomen maar de gedachte heb ik al een hele tijd.
En wellicht kan het in gevallen als de jouwe iets van een richtlijn geven.

Iemand vroeg nog over het waarom van de pollepel en zover ik zie is daar niet op gereageerd (ook al is het al vaker voorbij gekomen), die is van belang om het vlies stuk te krijgen zonder het veulen te beschadigen he. Het blijft altijd een beetje een a-typisch voorwerp in de bevalling uitzet. Maar kan wel echt het verschil maken.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 09:38

Marigold, dank voor de pleeborstel (en pollepel) tip! Plek genoeg om te schuren hier.

Andere vraag... Hoe reageren pasgeboren veulens op schrikdraad? Ik heb nu een dubbel draadje en al staat er een week geen stroom op, die van mij blijven er gewoon achter staan _/-\o_ Zat te denken om er wellicht een derde draadje bij te spannen of het wat te verlagen naar veulenhoogte om veulen geen slechte gewoontes aan te leren. En natuurlijk stroom erop. Gaat dat voldoende zijn? Die grote van mij gaan er toch niet tussendoor elastieken of overheen springen.

Ik zit nu logistiek alles te her plannen, als ik inderdaad een februari veulentje krijg... oke dit gaat een lang verhaal worden.

Tot twee weken geleden stonden ze nog 24/7 op het gras en blieften ze geen hooi. :Y) ik heb gras zat, ga gemakkelijk deze winter doorkomen zonder hooi bij te voeren. Heb wel dagelijk hooi aangeboden maar dat werd dus afgeslagen. Omdat Urbi behoorlijk last heeft van rainrot en ik toch voor een maand hooi had, heb ik ze hooi in de 5x10 meter schuilstal gegeven en een 1500m2 'paddock' afgezet in een poging ze uit de regen te halen. Dat werkt. Het regent hier namelijk ongeveer altijd, vaak vergezeld met een stevige zuidenwind. Temperatuur komt zelden onder de 10 graden, ook 's nachts niet. Overdag 13-18 graden.

Ik heb 2,5 hectare, waarvan 1,5 permanent omheind met schapengaas overgroeid met bramenstruiken en met schuilstal. Het is een mix van weide, bos, appelboomgaard en 2 riviertjes gescheiden door 2 heuvels met een hoogteverschil van max 40 hoogtemeters.

Ik heb de neiging om het hooi nu te sparen voor als het veulen er is, en ze dan in ieder geval in de buurt van de schuilstal te hebben. Vanaf maart is het helemaal voorjaar hier met nog meer gras en warmere temperaturen, veel veulenvriendelijker. Hoop dus echt dat veulen nog even blijft zitten.

Als ultieme klapper heb ik tussen de schuilstal (die in een hoek van het perceel staat) en het grootste deel van de weides een hoogspanningskabel op de grond liggen waarbij de energiemaatschappij zijn verantwoordelijkheid weigert te nemen om die de lucht weer in te hijsen }:0. Wat ook een levering van meer hooi in de paardenstal onmogelijk maakt...

Nu het allemaal onder elkaar staat kan ik zelf de conclusie trekken dat ik ze de regen weer in ga slingeren tot het veulen geboren wordt. En vooral hopen dat veulie nog even blijft zitten...

Foto voor het idee van schuilstal, die stomme hoogspanningskabel en een klein stukje weide. Dit is mijn uitzicht vanaf de voordeur, dus wat betreft in de gaten houden wel een lekker plekje. Denk dat ik ze nu ga verplaatsen naar onder mijn werkkamerraam, heb ik ook mooi zicht op ze.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:58

Rauka schreef:
Marigold, dank voor de pleeborstel (en pollepel) tip! Plek genoeg om te schuren hier.

Andere vraag... Hoe reageren pasgeboren veulens op schrikdraad? Ik heb nu een dubbel draadje en al staat er een week geen stroom op, die van mij blijven er gewoon achter staan _/-\o_ Zat te denken om er wellicht een derde draadje bij te spannen of het wat te verlagen naar veulenhoogte om veulen geen slechte gewoontes aan te leren. En natuurlijk stroom erop. Gaat dat voldoende zijn? Die grote van mij gaan er toch niet tussendoor elastieken of overheen springen.

Ik zit nu logistiek alles te her plannen, als ik inderdaad een februari veulentje krijg... oke dit gaat een lang verhaal worden.

Tot twee weken geleden stonden ze nog 24/7 op het gras en blieften ze geen hooi. :Y) ik heb gras zat, ga gemakkelijk deze winter doorkomen zonder hooi bij te voeren. Heb wel dagelijk hooi aangeboden maar dat werd dus afgeslagen. Omdat Urbi behoorlijk last heeft van rainrot en ik toch voor een maand hooi had, heb ik ze hooi in de 5x10 meter schuilstal gegeven en een 1500m2 'paddock' afgezet in een poging ze uit de regen te halen. Dat werkt. Het regent hier namelijk ongeveer altijd, vaak vergezeld met een stevige zuidenwind. Temperatuur komt zelden onder de 10 graden, ook 's nachts niet. Overdag 13-18 graden.

Ik heb 2,5 hectare, waarvan 1,5 permanent omheind met schapengaas overgroeid met bramenstruiken en met schuilstal. Het is een mix van weide, bos, appelboomgaard en 2 riviertjes gescheiden door 2 heuvels met een hoogteverschil van max 40 hoogtemeters.

Ik heb de neiging om het hooi nu te sparen voor als het veulen er is, en ze dan in ieder geval in de buurt van de schuilstal te hebben. Vanaf maart is het helemaal voorjaar hier met nog meer gras en warmere temperaturen, veel veulenvriendelijker. Hoop dus echt dat veulen nog even blijft zitten.

Als ultieme klapper heb ik tussen de schuilstal (die in een hoek van het perceel staat) en het grootste deel van de weides een hoogspanningskabel op de grond liggen waarbij de energiemaatschappij zijn verantwoordelijkheid weigert te nemen om die de lucht weer in te hijsen }:0. Wat ook een levering van meer hooi in de paardenstal onmogelijk maakt...

Nu het allemaal onder elkaar staat kan ik zelf de conclusie trekken dat ik ze de regen weer in ga slingeren tot het veulen geboren wordt. En vooral hopen dat veulie nog even blijft zitten...

Foto voor het idee van schuilstal, die stomme hoogspanningskabel en een klein stukje weide. Dit is mijn uitzicht vanaf de voordeur, dus wat betreft in de gaten houden wel een lekker plekje. Denk dat ik ze nu ga verplaatsen naar onder mijn werkkamerraam, heb ik ook mooi zicht op ze.

[ Afbeelding ]

Geschokt… := ietwat beledigd komt het altijd over op mij. :+
Zowel Rêve als Joy schoten hinnikend weg om daarna naar de draad te gaan staan kijken met de oren plat. :(:)

Maar wij zorgen de 1e dagen idd wel dat we er bij zijn tot we zien dat ze weg schieten. Een vriendin had eentje die er door liep een paar jaar geleden.

Edit: kan je geen plankje zetten ipv een draadje?
Veulens zien dacht ik niet geweldig goed de 1e dagen, bij ons staat de stroomdraad vlak boven een plankje zeg maar dat ze iets zien dat ze als ‘grens’ kennen van de stal.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-01-26 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:58

Veulens kennen draad niet dus zorg dat je niet alleen bent als die er tegen loopt, stroom krijgt en wel erdoor gaat ipv terug.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:08

Y’ur beet er als veulen vol in met zn mondje zonder tanden. Kreeg een opdonder. Keek boos naar de draad… en hapte nog een keer :') werd weer boos, hapte nogmaals… nou vul maar in. Na 5x gaf hij op en besloot hij dat die draadjes maar stom waren en dat hij er van weg bleef :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:20

Jonge koeien moeten ook altijd even die eerste klap stroom krijgen en dat is vaak ook met de bek eraan.
Zielig maar daarna is het wel duidelijk voor ze.
Idd goed oppassen of een veulen niet aan de andere kant van het draad komt terwijl de merrie daar niet doorheen durft. Jou weiland en perceel lijkt me wel een uitdaging wat dat betreft. Hopelijk wordt het een merrietje van het type dicht bij mama blijven en niet zo’n hengstje dat gelijk de grote wereld wil gaan ontdekken (met bezorgde mama die daar de hele tijd achteraan moet).
Ook sloten kunnen gevaarlijk zijn. Maar aan de andere kant, het is een veulen uit ouderdieren die al generaties lang aan die omgeving gewend zijn. Komt waarschijnlijk wel goed, in het begin even extra observeren.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:53

W.b. draad, ik scheur wel eens een plastic tas aan reepjes en bindt het er her en der om het draad. Dun draad zien ze niet snel idd (zelfs mijn ouderen niet als ze op volle snelheid zijn en het draad staat anders).

Och haha die veulens die erin hapten :o naja, anders leren ze het niet. Ons kalf heeft er ook wel 5x tegenaan geduwd..en gaat er soms nog steeds onderdoor als de prik eraf is... Dito voor onze criollo. Sommigen zijn hardleers haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:55

Wij hebben gewoon overal stroomdraad en staat altijd aan. Dus ze leren het hier snel genoeg. :=

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:41

lonniejj schreef:
Y’ur beet er als veulen vol in met zn mondje zonder tanden. Kreeg een opdonder. Keek boos naar de draad… en hapte nog een keer :') werd weer boos, hapte nogmaals… nou vul maar in. Na 5x gaf hij op en besloot hij dat die draadjes maar stom waren en dat hij er van weg bleef :')

Ik hoop dat ik een Y'ur ga krijgen!!!

Wat een super nuttige ervaringen en tips. Ik heb echt heel veel aan dit topic.

Ik hoop dat het weer mee zit en dat ze, in ieder geval de eerste dagen, lekker in het grote veld kunnen met de bramenomheining. Ik ben idd ook bang voor stress als de kleine er doorheen gaat en mama dat niet durft :(:)

Gelukkig heb ik ze aan huis staan en heb ik er goed zicht op. Ik hou de boel gewoon netjes in de gaten.

Sloten heb ik niet, wel sinkholes -O- De ellende met die dingen is dat er steeds nieuwe bij komen.

Vorig jaar heb ik een veulentje uit zo'n eng gat gered. Daar heb ik toen een topic over gemaakt. [FA] Een verloren veulen in de bergen. Update: video toegevoegd