Marigold, dank voor de pleeborstel (en pollepel) tip! Plek genoeg om te schuren hier.
Andere vraag...
Hoe reageren pasgeboren veulens op schrikdraad? Ik heb nu een dubbel draadje en al staat er een week geen stroom op, die van mij blijven er gewoon achter staan

Zat te denken om er wellicht een derde draadje bij te spannen of het wat te verlagen naar veulenhoogte om veulen geen slechte gewoontes aan te leren. En natuurlijk stroom erop. Gaat dat voldoende zijn? Die grote van mij gaan er toch niet tussendoor elastieken of overheen springen.
Ik zit nu logistiek alles te her plannen, als ik inderdaad een februari veulentje krijg... oke dit gaat een lang verhaal worden.
Tot twee weken geleden stonden ze nog 24/7 op het gras en blieften ze geen hooi.

ik heb gras zat, ga gemakkelijk deze winter doorkomen zonder hooi bij te voeren. Heb wel dagelijk hooi aangeboden maar dat werd dus afgeslagen. Omdat Urbi behoorlijk last heeft van rainrot en ik toch voor een maand hooi had, heb ik ze hooi in de 5x10 meter schuilstal gegeven en een 1500m2 'paddock' afgezet in een poging ze uit de regen te halen. Dat werkt. Het regent hier namelijk ongeveer altijd, vaak vergezeld met een stevige zuidenwind. Temperatuur komt zelden onder de 10 graden, ook 's nachts niet. Overdag 13-18 graden.
Ik heb 2,5 hectare, waarvan 1,5 permanent omheind met schapengaas overgroeid met bramenstruiken en met schuilstal. Het is een mix van weide, bos, appelboomgaard en 2 riviertjes gescheiden door 2 heuvels met een hoogteverschil van max 40 hoogtemeters.
Ik heb de neiging om het hooi nu te sparen voor als het veulen er is, en ze dan in ieder geval in de buurt van de schuilstal te hebben. Vanaf maart is het helemaal voorjaar hier met nog meer gras en warmere temperaturen, veel veulenvriendelijker. Hoop dus echt dat veulen nog even blijft zitten.
Als ultieme klapper heb ik tussen de schuilstal (die in een hoek van het perceel staat) en het grootste deel van de weides een hoogspanningskabel op de grond liggen waarbij de energiemaatschappij zijn verantwoordelijkheid weigert te nemen om die de lucht weer in te hijsen

. Wat ook een levering van meer hooi in de paardenstal onmogelijk maakt...
Nu het allemaal onder elkaar staat kan ik zelf de conclusie trekken dat ik ze de regen weer in ga slingeren tot het veulen geboren wordt. En vooral hopen dat veulie nog even blijft zitten...
Foto voor het idee van schuilstal, die stomme hoogspanningskabel en een klein stukje weide. Dit is mijn uitzicht vanaf de voordeur, dus wat betreft in de gaten houden wel een lekker plekje. Denk dat ik ze nu ga verplaatsen naar onder mijn werkkamerraam, heb ik ook mooi zicht op ze.
[
Afbeelding ]