Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Rauka, lastig dat niets weten. Hoeven kan denk ik beiden kanten op gaan. Meer dan aankijken en vertrouwen blijven opbouwen is denk ik het belangrijkst.

Hier geen biest in huis, wel da die dat allemaal op voorraad heeft gelukkig.

Hier de uk op 297 dagen en ze genieten van het leven op stal, nouja de deuren naar buiten staan altijd open maar de dames staan denk ik 80% va de tijd binnen dus nu met echt slecht weer sluit ik in de nacht de deuren. Nooit gedacht dat ik dat zou doen. Maar het doet ze zo goed en ze pakken zo hun rust.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Rauka ik zou nu bekappen. Met een veulen aan de voet kunnen ze ook heel zenuwachtig zijn. Urbi lijkt inderdaad haast te gaan maken! Spannend, maar wel leuk!

Butengeweun wat heerlijk zeg! En wat een rust <3 Schiet bij jou ook al op, bijna 300 dagen

Ayasha begrijpelijk hoor die zorgen. Fijn dat ze straks naar ene bevallingstal kan :)

Maribor jeetje dierenarts op 3u tijd. Ja das wel lang. Biest is inderdaad wel prijzig, heb vanmiddag even gegoogled. Zal even informeren of de dierenarts dit op voorraad heeft, die zit op 15 min rijden dus dan hoef ik het niet perse te kopen
Die bult lijkt inderdaad zucht

Minthe heeft ook ineeen haast :j
Afbeelding

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Hier gaan ze in de bekapbeurten gewkon mee maar ze zijn t gewend. Had vorig jaar de oxhtend dat de smid kwam een veulen. Die heb ik wel aardig even overgeslagen :+

Met zo 1 zou ik dan liever nu bekappen. Desnoods voet voor voet, verdoving.. even nette apk erop voor ze moet veulenen.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:24

Effe wat bijgelezen.

Heel fijn Kabayo de pagina over de kraamkoffer die je deelde. Nu is mijn vraag welke van deze 3 gebruiken jullie?

Citaat:
“ Desinfecterend middel: als het veulen er eenmaal is, zal de navelstreng knappen op het moment dat de merrie weer gaat staan. Het stompje aan de buik van het veulen moet je desinfecteren, om te voorkomen dat er bacteriën binnendringen. Dit kan bijvoorbeeld met ***isobethadine gyneacologisch, jodium tinctuur 5% of chloorhexidine.*** Elk middel heeft zijn voor- en nadelen, dus is het raadzaam om je hierover goed in te lezen. “

Ik heb inmiddels ook een (Ring) camera opgehangen bij mijn merrie. Zo leuk om te zien. En het veulen beweegt duidelijk in de buik tijdens de nacht (02:30), dus ik vermoed dat die ‘s nachts gaat komen :brr:

De dierenarts had laatst berekend dat ze dus is uitgerekend op mijn verjaardag (6 februari) Amai, hoe speciaal! :o

Mijn merrie is nog heel fit maar wordt wel steeds aanhankelijker en als ze kon dan kroop ze graag op schoot… (mijn buurman komt regelmatig helpen op stal en trok dan wel een mooie foto van ze samen :))

Afbeelding

Haar uiers waren zo’n 2 weken geleden opeens flink voller geworden maar de laatste tijd al helemaal geen verandering meer in te zien..

Ik vind het zo spannend!!

Wat denken jullie dat het geslacht van jullie veulen gaat zijn & waarom denk je dat (merk je iets qua gedrag etc.?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:42

Pandor, je bent er ook al bijna! Heb het idee dat jouw merrie en Urbi tamelijk gelijk op gaan. Dat ineens heel aanhankelijk zijn herken ik. Dat heeft Urbi nu ook (en dat dus in combinatie met haar angst, heel bijzonder)

Heel gek te bedenken dat ik Urbi in december nog niet eens aan kon raken en we nu ineens in deze situatie zitten.

Ik kon niet slapen, dus ben voor mijn eigen gemoedsrust even gaan kijken. Het mooie van paarden aan huis hebben staan <3

Niks aan de hand natuurlijk.

Edit; en wat het veulentje betreft, mijn droom is een valk merrietje met een ster, zoals haar moeder!

Maar het zal hoogstwaarschijnlijk een bruine worden, zowel vader en moeder zijn bruin en beide komen uit een laaaange lijn bruine vleesponnies. Urbi's vader is een valkkleurige PRE hengst, dus ik hoop dat zijn genen terugkomen in dit veulen.

palousa_boy

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Ik hoop uiteraard op iig 1 merrie van de 2 veulens :+
Vorig jaar hadden we 2 merries toevallig