Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:12

Hier geen tips helaas! Piet was bij eerste keer laden goed begeleid door opfokeigenaar en nu laad hij eigenlijk super. Die deed gewoon een arm om de kont en hup de wagen in.
Doen nu eerst zijn vriend erop zetten, dan Piet er direct achteraan. Loopt hij zelf zonder enige ondersteuning mee

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:32

Ik oefen al vanaf veulen, dus eigenlijk ook geen tips.

Maar ga hier weer afmelden. Ook Uranus is verkocht, hij vertrekt eind oktober en dan dus geen U-tjes (2024 :P ) meer. :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:05

Jammer mirjamalvaro, maar fijn dat Uranus ook een thuis gevonden heeft.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:32

Jammer Mirjam! Maar gefeliciteerd met de verkoop!!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:50

Hier op de manier van natural horsemanship het trailerladen geoefend. Is wat anders dan trekken en sleuren aan je paard. Mss kan je eens kijken hoe ze dat doen via een video van pat parelli ofzo?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:27

Ik heb 1x per maand 20 minuten grondwerkles met mijn U-tje. Daar nemen we trailerladen ook in mee.

Gefeliciteerd Mirjam!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:49

Wat leuk Niwla. Mag ik vragen wat jullie dan doen?

Mirjam gefeliciteerd

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:48

Hier even een update.

De laatste weken vooral druk geweest met het vinden van een nieuwe plek, leek iets gevonden te hebben. Ging uiteindelijk toch niet door.. We hebben nu een andere oplossing gevonden, de Fries waar ze samen mee stond in de wei moest afvallen dus we hebben hun nu samen in een andere wei staan waar ze alsnog 24/7 buiten kunnen staan maar waar mevrouw niet uit kan ontsnappen. Ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd en de Fries voed haar goed op, dus dat is erg fijn.

Hoe zorgen jullie er voor dat ze persoonlijke ruimte leren respecteren? Tijdens het wandelen is ze echt heel braaf, ze blijft ook goed stil staan en kent achteruit lopen. Alleen met het voeren en uit de wei halen wilt mevrouw je het liefst aan de kant duwen, ze kijkt dan nergens van op. Ik wil geen gevaarlijke situaties voor zowel mij als de eigenaar van het andere paard creëren. Dus ben benieuwd hoe anderen dit oppakken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:54

melissac schreef:
Hier even een update.

De laatste weken vooral druk geweest met het vinden van een nieuwe plek, leek iets gevonden te hebben. Ging uiteindelijk toch niet door.. We hebben nu een andere oplossing gevonden, de Fries waar ze samen mee stond in de wei moest afvallen dus we hebben hun nu samen in een andere wei staan waar ze alsnog 24/7 buiten kunnen staan maar waar mevrouw niet uit kan ontsnappen. Ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd en de Fries voed haar goed op, dus dat is erg fijn.

Hoe zorgen jullie er voor dat ze persoonlijke ruimte leren respecteren? Tijdens het wandelen is ze echt heel braaf, ze blijft ook goed stil staan en kent achteruit lopen. Alleen met het voeren en uit de wei halen wilt mevrouw je het liefst aan de kant duwen, ze kijkt dan nergens van op. Ik wil geen gevaarlijke situaties voor zowel mij als de eigenaar van het andere paard creëren. Dus ben benieuwd hoe anderen dit oppakken.

Dit deed de mijne ook. Ik ben dan begonnen met grondwerk en mijn grenzen stellen. Een veulen heeft suidelijkheid nodig een geen misschien en maar. Echt concrete duidelijkheid! Dus gewoon achteruit zetten. Al is dat met een stick. OK moet maar met mn handen wapperen in de stal en die van mij maakt netjes plek. Oefening baart kunst :o

Nadeel hier is dat die van mij domproof is en dus op een duur niet wijkt als je het niet op de juiste manier vraagt.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:02

Dat is bij ons nu ook nog een punt van aandacht, Melissa. Maar sinds hij verhuisd is eind Juli ook nog maar weinig tijd gehad.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:04

Met Y’ur is dat het grootste issue gezien zijn voorgeschiedenis.
Ik doe veel op grondwerk niveau met hem en werk daarbij met de stick. Mijn ruimte is mijn ruimte en daar mag hij alleen op uitnodiging in, maar niet uit zichzelf.

Als hij daar doorheen komt zet ik hem achteruit met de stick tot hij is waar ik comfortabel mee ben. Dan stap ik terug naar waar ik stond en pas als hij netjes blijft staan op de grens dan mag hij beginnen aan zijn brokjes. Dat kan soms wel eventjes duren, hij is een volhouder, maar ik ook :+

Met uit de wei halen, is dat dan specifiek bij / rond de uitgang? Want dat oefen ik ook veel, maar ik heb ook de ruimte om de poort even open te laten en hem dan stil te zetten. Hij mag pas door de poort heen als ik hem daartoe uitnodig. Ook dat behoeft regelmatig herhalen en een bak geduld

Dat is een continue proces waarbij ik hem echt dagelijks de grenzen geef. Dat gaat goed, maar als iemand hem meer ruimte geeft merk ik dat meteen weer :))

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 23:04

lonniejj schreef:
Met Y’ur is dat het grootste issue gezien zijn voorgeschiedenis.
Ik doe veel op grondwerk niveau met hem en werk daarbij met de stick. Mijn ruimte is mijn ruimte en daar mag hij alleen op uitnodiging in, maar niet uit zichzelf.

Als hij daar doorheen komt zet ik hem achteruit met de stick tot hij is waar ik comfortabel mee ben. Dan stap ik terug naar waar ik stond en pas als hij netjes blijft staan op de grens dan mag hij beginnen aan zijn brokjes. Dat kan soms wel eventjes duren, hij is een volhouder, maar ik ook :+

Met uit de wei halen, is dat dan specifiek bij / rond de uitgang? Want dat oefen ik ook veel, maar ik heb ook de ruimte om de poort even open te laten en hem dan stil te zetten. Hij mag pas door de poort heen als ik hem daartoe uitnodig. Ook dat behoeft regelmatig herhalen en een bak geduld

Dat is een continue proces waarbij ik hem echt dagelijks de grenzen geef. Dat gaat goed, maar als iemand hem meer ruimte geeft merk ik dat meteen weer :))

Hiervoor heeft ze het niet gedaan, de wei waar ze nu in staat heeft een houten hek en gaat naar buiten open. Het begint al met echt tegen het hek aan leunen en proberen door te duwen. Ondanks dat ze aan de hand achteruit heel goed doet, zodra ze bij het hek staat gaat ze met geen mogelijkheid achteruit. We zijn vandaag 30 min bezig geweest om haar überhaupt van het hek weg te krijgen, zwaaien met een halstertouw, met je vinger achteruit wijzen (waar ze normaal wel op achteruit gaat), achteruit duwen. Het doet haar helemaal niks en ze kijkt nergens van op…

Verder is het echt een schat, en aan de hand super braaf, maar zodra er eten in de buurt is of ze wilt mee/aandacht vertoont ze dit gedrag.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:48

Ook tijdens eten/uit weide gaan ruimte opeisen. Als daar een stick voor nodig is dan so be it.

Hier heeft ze er ook een handje van om in m'n broekzak te kruipen en wat duwerig te worden. Dan mag ze een pas achteruit. Ook als ik eigenlijk een weide aan het openzetten was, met voer aankom of we net fijn aan het kriebelen waren. Een ongewenste stap dichterbij is er gelijk 1 achteruit.

Is wat typisch veulengedrag denk ik om toch steeds die grenzen uit te proberen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:57

Hier moet ik ook echr consequent zijn en blijven als het op voer gaat.
Ook bij mijn 4 jarige hoor.

Cielo kon in begin bijna onder het deurtje door (staldeur is 2 deurtjes en bovenste laat ik altijd dicht, onderste open als ik aanwezig ben).
Hij probeert nu nog steeds eronderdeur te komen, maar dat gaat niet meer, z'n hoofd en hals wel maar de rest niet meer :+
Ik stuur hem dan ook eerst achteruit voor ik binnen ga met voer. Ze mogen ook niet elkaars voer eten, ik heb dat tijdelijk opgelost gehad door een draadje(longeertouw) tussen beide te spannen tijdens het eten omdat Cielo trager was dan de 4 jarige.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:44

Thioro schreef:
Ook tijdens eten/uit weide gaan ruimte opeisen. Als daar een stick voor nodig is dan so be it.

Hier heeft ze er ook een handje van om in m'n broekzak te kruipen en wat duwerig te worden. Dan mag ze een pas achteruit. Ook als ik eigenlijk een weide aan het openzetten was, met voer aankom of we net fijn aan het kriebelen waren. Een ongewenste stap dichterbij is er gelijk 1 achteruit.

Is wat typisch veulengedrag denk ik om toch steeds die grenzen uit te proberen

Dat doen we ook iedere keer steeds idd. Viel ons alleen op dat het echt ineens extreem is geworden sinds ze in het andere weiland staat. Maar waarschijnlijk dus gewoon een kwestie van volhouden :+.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:33

Ik had vandaag de hond meegenomen...
Nou Cielo kan totaal geen honden verdragen, hij jaagt erachter en als hem zou kunnen zou hij de hond doden vrees ik.

Leverde wel deze mooie standfoto op.
Afbeelding

Dit is mijn hond :) even oud als Cielo toevallig
Afbeelding