Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
melissac schreef:Hier even een update.
De laatste weken vooral druk geweest met het vinden van een nieuwe plek, leek iets gevonden te hebben. Ging uiteindelijk toch niet door.. We hebben nu een andere oplossing gevonden, de Fries waar ze samen mee stond in de wei moest afvallen dus we hebben hun nu samen in een andere wei staan waar ze alsnog 24/7 buiten kunnen staan maar waar mevrouw niet uit kan ontsnappen. Ze krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd en de Fries voed haar goed op, dus dat is erg fijn.
Hoe zorgen jullie er voor dat ze persoonlijke ruimte leren respecteren? Tijdens het wandelen is ze echt heel braaf, ze blijft ook goed stil staan en kent achteruit lopen. Alleen met het voeren en uit de wei halen wilt mevrouw je het liefst aan de kant duwen, ze kijkt dan nergens van op. Ik wil geen gevaarlijke situaties voor zowel mij als de eigenaar van het andere paard creëren. Dus ben benieuwd hoe anderen dit oppakken.
lonniejj schreef:Met Y’ur is dat het grootste issue gezien zijn voorgeschiedenis.
Ik doe veel op grondwerk niveau met hem en werk daarbij met de stick. Mijn ruimte is mijn ruimte en daar mag hij alleen op uitnodiging in, maar niet uit zichzelf.
Als hij daar doorheen komt zet ik hem achteruit met de stick tot hij is waar ik comfortabel mee ben. Dan stap ik terug naar waar ik stond en pas als hij netjes blijft staan op de grens dan mag hij beginnen aan zijn brokjes. Dat kan soms wel eventjes duren, hij is een volhouder, maar ik ook![]()
Met uit de wei halen, is dat dan specifiek bij / rond de uitgang? Want dat oefen ik ook veel, maar ik heb ook de ruimte om de poort even open te laten en hem dan stil te zetten. Hij mag pas door de poort heen als ik hem daartoe uitnodig. Ook dat behoeft regelmatig herhalen en een bak geduld
Dat is een continue proces waarbij ik hem echt dagelijks de grenzen geef. Dat gaat goed, maar als iemand hem meer ruimte geeft merk ik dat meteen weer
Thioro schreef:Ook tijdens eten/uit weide gaan ruimte opeisen. Als daar een stick voor nodig is dan so be it.
Hier heeft ze er ook een handje van om in m'n broekzak te kruipen en wat duwerig te worden. Dan mag ze een pas achteruit. Ook als ik eigenlijk een weide aan het openzetten was, met voer aankom of we net fijn aan het kriebelen waren. Een ongewenste stap dichterbij is er gelijk 1 achteruit.
Is wat typisch veulengedrag denk ik om toch steeds die grenzen uit te proberen