Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:44

Hummer is een boef lees ik! Haha!
Essie, welke hengst heb je gekozen? (vast over heen gelezen :o )

Ik ga morgen de merrie eens goed wassen, benen opscheren, etc. Hoefsmid komt haar rondom op ijzers zetten. Vandaag voor het laatst op haar gereden, ze voelde echt heerlijk! Zal wel even een gemis zijn, 2,5 week afkicken :D .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:49

Enjoy (Rousseau x lauries crusador) is door Don schufro gedekt, haar moeder de lauries crusador eerst door contango maar dat pakte niet en nu door zijn zoon don tango

Lekker helemaal wassen en scheren :) ik wacht er nog even mee (scheren dan wassen doe ik vrij regelmatig) wat moet er nou met de oren mag je die helemaal niet meer uit scheren?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:52

Het staat notabene in je onderschrift :')

Ik ook hoor, was regelmatig en scheer ook de benen op, maar het is nu weer nodig. Ik ben nog niet altijd even strak met het scheerapparaat, dus ik ben er maar vroeg bij, kan het nog een beetje uitgroeien :')

Ik las inderdaad dat ze liever geen uitgeschoren oren meer willen. Ik pak dus alleen het oor, knijp de randen bij elkaar en knip de grote pluk eruit. Verder laat ik de tastharen ook zitten, maar scheer ik de haren op de kaken wel weg.

Mijn merrie heeft trouwens de zijkanten van haar staart niet weggeschoren, vlechten net als op wedstrijd?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:31

O dan doe ik dat ook met de oren :)
Idd kaken en tastharen t zelfde als jij. Staart ga ik niet opscheren ze heeft zo n mooie staart vind ik echt zonde. Ik bandageer m strak in de avond van te voren en dan net voorde keuring pas er af

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:39

Oh nee, een nacht lang vind ik eng :') , een keer op het vliegtuig een paard met een dode staart uit de box zien komen omdat de staartbandage te strak zat, dus ik ben daar voorzichtig mee. Weet jij hoe ze tegenover vlechten staan? Anders pak ik hem vochtig in.

Verder staat Bien tot de keuring apart in de wei omdat ze teveel speelt met de 3 jarige. Ook staat ze onder de vliegendeken om haar zo bult-vrij mogelijk te houden.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:42

Ik knip de uitstekende haren af, maar scheer ook de staart niet op, is zo zonde. Vlecht ook niet, dat vind ik niet zo mooi voor de keuring.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:09

Ik scheer altijd de zijkanten van de staart wg, maar die van mij heeft dan ook wel echt eem mega dikke staart.
Vind het ook mooier nu loopt hij van smal naar heel breed.
En haar billen tonen zo ook voller

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:15

Eem te strakke staart bandage kan idd gevaarlijk zijn en ook koliek veroorzaken.
Even oppassen dus.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:17

Haha ja dat is met alles uiteraard moet je die niet te strak doen net als met stalbandages
Maar die van mij heeft ook een hele volle staart daarom juist scheer ik m niet. Doodzonde :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:08

essiesilly schreef:
Haha ja dat is met alles uiteraard moet je die niet te strak doen net als met stalbandages
Maar die van mij heeft ook een hele volle staart daarom juist scheer ik m niet. Doodzonde :)

Smaken verschillen, ik vind het veel mooier staan bij Diamant als de zijkanten geschoren zijn. :+

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:22

ik vind t ook zonde, maar scheer die staart toch op. Komen dr billen beter tot zn recht. :D
Die haren groeien wel weer aan.

over die oren wordt hier in Brabant gediscusseerd, t mag officeel niet maar volgens mij scheren toch veel mensen ze uit.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:37

ullaatje schreef:
Esprit gaat goed dus, leuk!!
Wie is de eigenaar van Jorina?

Ik ben de eigenaar van Jorina. Inmiddels al weer heel wat jaar.

Voor mij is ze van Jan Wiering geweest.
Ze is de stammerrie van zijn tuigpaardfokkerij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:12

Frenka schreef:
ik vind t ook zonde, maar scheer die staart toch op. Komen dr billen beter tot zn recht. :D
Die haren groeien wel weer aan.

over die oren wordt hier in Brabant gediscusseerd, t mag officeel niet maar volgens mij scheren toch veel mensen ze uit.

Dat groeit niet zomaar ff aan duurt echt jaaaaren en dan vind ik dat zonde om voor een keuring op te scheren terwijl je het ook mooi kan maken door goed plat te leggen

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:14

Ik ga nog even twijfelen: to vlecht, or not to vlecht :D

Vriendlief komt morgen mee om foto's van de merrie te maken. Dan zal ik ook een standfoto maken, ben best benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:18

To vlecht or not to vlecht :') haha

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:48

Ik zou het zelf persoonlijk niet vlechten (omdat ik het niet mooi vind)
Maar met een beetje cowboy magic erin kun je het aardig glad en bij elkaar strijken :+

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:20

Mijn merries krijgen toevallig altijd een lelijke staart als ik niet opscheer :D Maar zo extreem strakgeschorem staart zoals je vaak ziet doe ik dan weer niet; gewoon de haren die niet mooi naar beneden vallen. Staartbandage in de trailer om en klaar!

Manueeltje, als ik het goed begrijp laat je (als je gaat) het veulen erbij lopen bij de beoordeling? Mijn merrie leek het gisteren niet erg te vinden om even bij haar kind weg te zijn, dus misschien kan ik het veulen dan vast laten houden bij het op en neer stappen en draven. De rest hoeft niet gelukkig.

KG, kom maar op met de standfoto's ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:25

De staart ga ik niet vlechten, als ze dat niet gewend zijn gaan sommige knijpen met hun staart! Opscheren ook niet, ze heeft zo'n mooie staart, dat vind ik zonde!

Gisteren een ongelukje gehad met een New Forest merrie van 3, die ben ik ook keuringsklaar aan het maken. Toen ik naar stal liep met haar kwam er een of andere gek voorbij gescheurd met een karretje achter zijn auto :( . Op dit karretje stond iets met daarover een vuilniszak, dat klapperde nogal.... Pony schrikt en springt opzij, precies langs mijn achillespees....auw...flinke wond erop nu en veel pijn %)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:25

Mosh schreef:
Mijn merries krijgen toevallig altijd een lelijke staart als ik niet opscheer :D Maar zo extreem strakgeschorem staart zoals je vaak ziet doe ik dan weer niet; gewoon de haren die niet mooi naar beneden vallen. Staartbandage in de trailer om en klaar!

Manueeltje, als ik het goed begrijp laat je (als je gaat) het veulen erbij lopen bij de beoordeling? Mijn merrie leek het gisteren niet erg te vinden om even bij haar kind weg te zijn, dus misschien kan ik het veulen dan vast laten houden bij het op en neer stappen en draven. De rest hoeft niet gelukkig.

KG, kom maar op met de standfoto's ;)

Bij de beoordeling exterieur laat ik hem zowiezo niet mee lopen, dan krijgt de jury geen kans om te beoordelen, zodra ze weg draven met de merrie komt hij aan gestorm en springt er bovenop.
In de kooi laat ik hem wel gewoon mee lopen, anders is het helemaal een stress volle bedoeling.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:31

auw moratoetje dat doet zeer! :(
@ mosh ik had een paar jaar geleden ook merrie met veulen, liep er in de kooi bij en exterieur hield ik hem vast.
op de centrale liep hij er ook gewoon naast

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:38

Afbeelding

ingevlochten staart bij mijn merrie 2 jaar geleden. Ik wilde het niet scheren, en loshangen vond ik bij mijn merrie ook niet zo mooi....

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:48

Oei moratoetje. Goed koelen dan loop je zo weer rond.... Kun je nu niet gebruiken....

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:54

Nee, idd...ik heb nog een week om weer rad te lopen :D Gelukkig hoef ik niet gekeurd te worden :D :D

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:15

Ik vind zowel scheren als vlechten niet mooi, vlechten staat zo pony-achtig vind ik.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:56

vlechten vind ik idd ook niet mooi, maar goed ieder zijn smaak.
Wat doe jij ermee jord? gewoon puur natuur laten en een beetje gladstrijken?
Moratoetje; hopelijk ben je gauw weer fit