Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:06

Wij melden ons ook weer, op de foto 279 dagen drachtig. Baby is lekker actief in de buik!
Hopelijk maakt ze dit jaar wel een mooie uier aan en kondigt ze de bevalling aan. (Vorig jaar nog zo fris als een hoentje op de paddock en geen mooie volle uier)
Staat hier op 2kg merrie brok per dag, aangevuld met vitaminebrok, Silicium, Vitamine E en een hand luzerne. Merrie glimt je tegemoet en behalve dat de buik in de weg zit, merk je niks aan haar.
Afbeelding

baudyh

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:13

Onze merries zitten op 291 en 250 dgn.

Ik gebruik mijn ogen en een camera. Voor de rest niks. Vind goede voeding erg belangrijk. Heb geen zin in losse supplementen dus geef een muesli waar alles in zit. Marstall zucht active. 20.5% eiwit en zeer hoog in vitamines mineralen.

Inderdaad als een merrie al van te voren melk lekt is dat geen probleem voor de biest.il heb inderdaad voor nood biest in de vriezer maar eigenlijk nooit nodig.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 16:12

baudyh, zo die van jou gaan ook hard!

Marjoneinvde, wat glimt ze prachtig inderdaad, mooi buikje, prachtige merrie <3 Van wie is ze drachtig?

Nieky, geen idee over biest..

Rauka, schopjes bij mijn merries ongeveer vanaf 170-200 dagen. Hoewel lang niet altijd. Meestal pas echt actief in de laatste weken. Heel leuk dat je het hebt gevoeld!

Ik voer merriebrok aan de slankere merries en Pavo merriebalancer aan de dikzakken.. Verder onbeperkt hooi, mineraalstenen en vanaf 300 dagen vitamine E. Op het laatst wat meer brok en ook de eerste periode na het veulenen, afhankelijk van de conditie en behoefte van de merrie.
Ik waak (met camera) en ph strips, als het een beetje in de buurt komt de hele nacht door waken, daarvoor elk uur/half uur wekker en kijken. Wil dit jaar eens met de termometer experimenteren.

Dit jaar weer 2 maidens, toch extra spannend.

Zijn jullie drachtige merries ook zo aan het verharen? De mijne sinds kerst al, volop al het haar los.. De niet-drachtige paarden houden elk haartje krampachtig vast. Het is nog regelmatig -15 dus ik vind het niet zo'n geweldig idee eigenlijk. Zeker Ice is de helft van de vacht al kwijt. Alleen Svala verhaart niet maar die komt ook uit IJsland en is misschien daarop nog afgesteld.

Het gaat hier ineens ontzettend snel voor mijn gevoel. Kina nog maar 42 dagen tot de veilige datum... Ze is het ook goed zat en tonnetje rond. Baby is flink actief waar Kina een spuughekel aan heeft, sowieso is ze nog niet zo'n fan van de kleine volgens mij :o 278 dagen vandaag.
Afbeelding

Fenja ook al 243 dagen, nog minder dan 100 te gaan!
Afbeelding

Afbeelding

Svala precies 220 dagen, ook mooie mijlpaal, nog 100 tot veilig. Ze is nog erg bescheiden maar toch duidelijk drachtig. Ook al wat schopjes gevoeld.
Afbeelding

Afbeelding

Jona 218 dagen, ontzettend rond... Vorig jaar zo bescheiden, nu tonnetje op pootjes. Ze schommelt alleen nog maar door de wei :o Eigenlijk niet te zien op de fotos.
Afbeelding

Afbeelding

Ice 206, eindelijk weer op top gewicht, energiek en mooi in de spieren. Dus wel vreselijk aan het verharen, na een poetsbeurt liggen de bergen wit haar op de grond. Zo extreem zijn ze andere jaren niet. Ze is ook aardig rond maar voor haar niet ongebruikelijk

Afbeelding

Van de eigenaar van Ups het verzoek gekregen binnenkort een dierenarts te laten komen om te scannen aangezien ze nog steeds een twijfelgevalletje is. Ben ontzettend benieuwd.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:27

Zo mooi al die zwangere buikjes!
Hier zitten de dames nu op 253 en 255 dagen.
Vanochtend heb ik het veulen van Dolly echt heel duidelijk mogen voelen. Van Hasta's baby denk ik ook dat ik wat schopjes gevoeld heb. Ze zijn inmiddels tonnetje rond.
Ze krijgen op dit moment nog basisbrok met extra vitamine brok.
Ik ga binnenkort over op merriebrok en ben sinds vandaag begonnen met vitamine E.
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:21

Pomski ze zien er mooi uit! Wat heeft Dolly een mooie kastanje kleur nu!

Lyona ze zien er mooi uit hoor! En ik vind ze nog helemaal niet zo dik :D Hier vooral verharende Shetlanders. De merries stonden eerst onder een deken en toen lieten ze het haar meer los dan nu, zonder deken. Ik heb zo’n waterblazer voor de hond, ideaal voor verharen _O- (als ze wat mak zijn haha). Wel fijn dat het voor je gevoel snel gaat. Ik vind die laatste 40 dagen altijd het traagste. Net als de eerste 18 :+
Ben benieuwd naar ups!

Baudyh onze merrie loopt gelijk. Minthe was gister ook 291. Bijna bij de laatste mijlpaal, 300 dagen.

Marjoleinvde welkom! Vorige keer een fopmerrie zo te lezen? Ga er maar van uit dat ze hetzelfde doet :P Ze ziet er prachtig uit!

Nieky Jaa ze heeft nu meer een puntkont. Ik heb daar geen verstand van wbt biest maar ik denk zolang het bevroren is dat het wel lang houdbaar is?

Rauka ik denk rond de 200/250 dagen? Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb ze nu nog niet voelen schoppen al ben ik er niet zo mee bezig eerlijk gezegd. Ik sta dan meestal gewoon rustig bij de in de stal tot ik wat voel. Maar lang staan lukt momenteel niet door eigen zwangerschap. Ik poets ze savonds wel vaak, maar nog niks gezien.
Wel heel leuk dat je het hebt zien bewegen :D

Retlaw wat interessant dat je vader het zelf samenstelt. Heeft hij een bedrijf in paardenvoeding? Of stelt hij het samen uit bestaande merken zeg maar?
Goh die van jou hoeft nog maar 16 daagjes. Je bent de eerste denk ik. Wat spannend . Ik zal even nadenken over de hengst
Die van mij gaat volgend jaar naar Tibbe
https://staldemersken.nl/tibbe-553-aaa/
En dit jaar naar Herre. Vind ik zelf wel mooie goede hengsten! Wat vind je van markus?

Maribor wat grappig van de wol. Leek mij onpraktischer dan dat je vertelt. Zal wel lekker warm zijn

Ciocolatto en corinadrent ooo ik meende dat die pavo kit steeds maar een jaar houdbaar was en daarom heb ik hem niet gekocht. Ik zal er nog eens naar kijken! Het is namelijk wel erg handig

Hier krijgen ze hooi, merriebrok van voermeesters (1,5 kilo per dag) en ze hebben een liksteen. Ik heb verder nog nooit extra supplementen in de dracht gegeven. Ik ent of ontworm niet extra. Ontwormen gebeurd wanneer het moet, ze verhuizen nooit en wij hebben bijna nooit wormen hier. Enten doen we begin november altijd
Het is hier rustig. Uiers doen van beide niet veel. Blijft hangen. Normaal is zilver ook al veel verder dus denk niet dat ze op dag 320 gaat bevallen, wat ze al 4x gedaan heeft := Minthe is natuurlijk maiden, die ging laatst snel maar blijft nu hetzelfde.
Ik zal zo foto’s van ze maken. En van Zilver de 9 maanden foto’s (morgen is ze 9 maand).
Nog 28 en 46 dagen te gaan! Ze zijn beide in maart maar ik vind dan Zilver weer veel later in mijn beleving haha!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:24

Ik heb geen pavo kit maar gewoon een zakje biest en bestel los een klein zakje melkpoeder.
In die kit zit geloof ik ook een fles? Nou heb opzich wel genoeg aan 1 fles. Volgens mij zit ee verder niks speciaals in?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 17:54

Ciocolatto oh die zijn ook los te verkrijgen? Ik zal even zoeken dan. Opzich wel handig te hebben. Hoe lang zijn die houdbaar? Flesjes heb ik ook we, een mensen flesje en een kalver flesje

Wat hebben jullie in de bevalbak? Ik heb hem er vandaag even bij gezocht maar vond hem vrij karig. Ik heb : Jodium, glijmiddel, navelklem, ph strips, handdoeken, prikjes voor oxitocine en een borstel voor een vieze mama :')
Camera’s zijn geïnstalleerd en draaien al. Rond de tijd van bevalling staat er een kruiwagen vol stro klaar tegenover de stal. En ik zal binnenkort het birth alarm checken en batterijen vervangen. Telefoonnummers staan in de telefoon van iedereen, dus dat zit ook wel goed. Zal er sowieso nog even een pollepel oid in doen voor red bag.
Wbt schaar, mes, touwtjes voor opbinden, hooivork, kruiwagen staat allemaal in de stal in handbereik. Dus dat hoef ik niet op te zoeken.

Zilver is morgen 9 maanden drachtig. Morgen zelf redelijk drukke dag dus vandaag even foto’s gemaakt :j Ze is echt zo dik haha, niet best
Afbeelding
Afbeelding
En knappe Mint, die vroeg zich af waar haar mama bleef haha
Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 18:05

Hoe kan de pollepel van dienst zijn bij een red bag bevalling?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 18:05

Wisselt een beetje. Ik neem ook wel eens van iemand een zakje biest over. Scheelt wat geld.
En ik bestel geen grote hoeveelheid melk poeder maar een kilo. Dat kan bij sommige winkels. Krijg het dan gewoon in een doorzichtig zakje. Doet me denken aan een boterhamzakje. Maar geen hele pot melkpoeder zeg maar.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:03

Leuk te lezen hoe alle merries steeds ronder worden. Echt heel leuk om dit mee te maken, ook vooral door meelezen met dit topic :j
Prettig te zien wat iedereen voert en waarom. En duidelijk vrijwel iedereen toch vitamines extra danwel inclusief. Heb ook besteld, en haar merriebrok wat opgeschroefd naar kleine 2 kg.

Nieky: ik snap nu wat je bedoelt met uier vullen haha. Bij Velvet begon ik wat kliertjes te voelen en 2 dagen later idd dikkere tietjes. Ook ervoor idd, vooral smorgens. Gaan ze bij jou dan steeds door Nieky, of zakt het ook weer af?

Kabayo, volgens mij is zo voorgepakte melkpoeder een jaar houdbaar volgens de verpakking. Staat ook op de lammeren melkpoeder. Moet zeggen dat ikzelf met de lammerenpoedermelk ook wel 2 jr doe, als het maar dicht verpakt was, koel stond en nog goed ruikt. Ze doen het goed op i.e.g. maar misschien komt biest wel nauwer aan. (Bevroren houd ik het 1 seizoen in de vriezer. )
Wat ziet Zilver er al ontzettend rond uit. Heerlijk! Ik snap je tijdsbeleving. Lijkt een mijlpaal verder met de tweede.
Misschien nog een staartbandage in de kist? Weet niet of dat handig is?

Pomski, wat zien ze er lekker rond uit! Ik vind fjordenveulentjes ook zo schattig. Ben heel benieuwd hoe jouwe eruit gaat zien. Heerlijk ze gevoeld te hebben. Maakt het veel tastbaarder nog.

Lyona, zo leuk als die wollige dikke meiden. Je hebt er ook best veel in de gaten te houden nu en straks helemaal.
Grappig genoeg lijkt op de foto Jona veel slanker nog dan Svala. Is dus niet zo?
Heel mooie kleur die Ice in de sneeuw.
Ik merk dat ze onder de deken gaan verharen. Heb deken een paar dagen af nu, en dan bij koud weer komt er niks af. Wel als de zin schijnt. Arabier verhaart het snelst

baudyh:schiet met de een al hard op! Nog maandje :) ah, dus als ze biest lekken (geen dagen hopelijk) maakt het niet uit? Of is het een ander soort voormelk? Omdat de PH dan ook nog niet helemaal goed is lijkt het dan toch nog iets anders, niet?

Marjoleinvde
Wat een plaatje van een merrie heb je zeg. Ze glanst erover in elk geval, en echt een mooie dikke buik, en ze moet nog even haha
Welk ras is ze?

Velvet wordt echt dik nu. En die kleine kan tekeer gaan. Heb dan echt medelijden met mn merrie..af en toe flink narrig naar de weidegenoten, vooral haar oude vriendje waar ze normaal veel van kan hebben.
Ze zit nu op 299 dagen...dat ploft straks als het nog lang blijft zitten

Ik ga hem toch wel knijpen en misschien maar een birth alarm huren tzt. Om de PH strips te backen. Ben bang het te missen. Zijn jullie tevreden over het birth alarm?
En ik lees her en der dat je de bevalling niet moet verstoren, maar als je ze Bezig ziet op de camera,ga je dan gelijk al heen ? Of wacht je even met kans dat het er uit is maar miss net te lang in de vliezen als iets niet gaat?

Foto van mijn dikke deerne die het leven minder ziet zitten, en van het iets groeiende uiertje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:07

Rauka dan kan je het open maken zonder het veulen/merrie te beschadigen
JPitty @ [VN] De 'kraamkoffer' voor je drachtige merrie: wat zit daar allemaal in?

Maribor ja dit topic is altijd zo fijn! Ook als je het zelf even niet meer weet of wil sparren over wat je beter kan doen of wat je kan verbeteren aan je normale doen. Zo denk ik ook na over kunstbiest te kopen en evt een brix meter. Interessant!
Ja dat bedoel ik. Maar een jaartje houdbaar. In 7 jaar heb ik nog niet kunstbiest hoeven gebruiken dus om dat elk jaar te gaan kopen vind ik wat.. kostbaar. Maar het is natuurlijk wel goed om te hebben. Dus dubio. Zal er in ieder geval naar kijken
Ja tonnetje rond he! Niet normaal haha! Maar haar uier doet dan weer niks . Frustrerend :+ Nahja ze moet ook nog 45 dagen. Staartbandages gebruik ik niet ,ik vlecht de staart ook niet in.
Oeh al 300 dagen vandaag *\o/* Wat een fijne mijlpaal! Birth alarm… tsja… als ze slapen gaat ie af en heb nog niet gemerkt dat hij af ging als ze daadwerkelijk ging bevallen. Nadeel vind ik als ze gaat liggen slapen en hij gaat af, dan zet ik hem uit. Maar ja, ze slaapt nog wel even dus kan hem niet gelijk weer aan zetten want dan blijft ie af gaan. En als ik wacht tot ze weer recht staat ben ik alweer in slaap gevallen :Y) heb wel een ouderwetse hoor
Ik ga direct naar de stal als ze bezig is en maar een gat in het vlies. Daarna ga ik uit de stal en laat ik haar en kijk vanaf een afstandje toe. Anders staat ze te snel op en scheurt de nageboorte te snel af. Dan bloed ze altijd wel heftig met de navelstreng en er zit geen gewicht meer aan om van de nageboorte te bevallen
Ik vind haar helemaal niet zo dik eigenlijk :D Ze lijkt er wel klaar mee :knuffel:

Ciocolatto oh ja overnemen is handig. Via Facebook/marktplaats of een kennis?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:31

Kennis, maar zie op fb en mp ook wel eens wat voorbij komen. Miss kan t via hier zelfs.
Ik vind de extra kosten niet zo heel erg eigenlijk. Het zij zo. Tellen we gewoon bij de stapel op. Dat klinkt wel ernstig deprimerend _O-

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:53

Ik vlecht de staarten wel in. Je ziet veel beter hoe het vordert. Ik koop niet elk jaar kunstbiest. Ik kijk en ruik. Goede vriendin die ook fokt die zei ook tegen mij zolang er geen beestjes in zitten kun je het prima gebruiken. Moet natuurlijk niet allemaal klontjes zijn van vocht.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:27

Cioccolato, haha nee je moet soms alle kosten maar even vergeten :D of onder de altijd handig voor later inplannen

Corina: ja precies. En poedermelk voor menselijke consumptie is 3 tot 5 jaar houdbaar. Dussss zolang er idd geen vieze plakklonten inzitten gooi ik het niet snel weg, melkpoeder van de lammies.

Kabayo: Jaaa ze is er echt klaar mee..stakker de foto doet geen recht aan de omvang :P ah Bedankt voor de info. Kan ik weet wat mee :)

Ik kwam deze tegen op de franse website waar ik vaak bestel, soort agrari. Het is wel starter voor allerlei diersoorten, dus de paardspecifieke antistoffen zullen er wel niet inzitten. Maar wel de energie, eiwitten en mineralen om even door te kunnen voor nood en midden in de nacht. kent iemand zoiets?
https://boktimg.nl/img/m/hfTIZP.png[/img]

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:21

Mijn merrie is voor de tweede keer drachtig. De 1e keer kreeg ze erg laat een gevulde uier. Nu zit ze op 278 dagen en begint de uier te vullen. Ze is nu fysiek op korte tijd ook aan het veranderen. (Vorm van de buik, kruis enz.)

Is dit zorgwekkend?
Ik weet dat maidens wat sneller kunnen vorderen. Maar toch ben ik wat bezorgd. := DA zegt geen koorts, geen zorgen maken… maar ben bang dat ze te vroeg gaat werpen. (Alsin: voor 300 dagen.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:23

Maribor schreef:
Cioccolato, haha nee je moet soms alle kosten maar even vergeten :D of onder de altijd handig voor later inplannen

Corina: ja precies. En poedermelk voor menselijke consumptie is 3 tot 5 jaar houdbaar. Dussss zolang er idd geen vieze plakklonten inzitten gooi ik het niet snel weg, melkpoeder van de lammies.

Kabayo: Jaaa ze is er echt klaar mee..stakker de foto doet geen recht aan de omvang :P ah Bedankt voor de info. Kan ik weet wat mee :)

Ik kwam deze tegen op de franse website waar ik vaak bestel, soort agrari. Het is wel starter voor allerlei diersoorten, dus de paardspecifieke antistoffen zullen er wel niet inzitten. Maar wel de energie, eiwitten en mineralen om even door te kunnen voor nood en midden in de nacht. kent iemand zoiets?
https://boktimg.nl/img/m/hfTIZP.png[/img]

Hebben dat spul eigenlijk nog nooit gebruikt maar we halen best veel bij die zaak, al is het maar omdat het niet zo heel ver weg is :+ in geval van nood kunnen we, tijdens hun openingstijden uiteraard :+ binnen een half uur een spuit in het veulen hebben zitten.
Voor de lammeren hadden we weleens colostrum poeder van hun, dat was ook best aardig maar het blijft poedermelk :Y)

Zat even te kijken naar de spuiten maar ze geven wel aan dat het ook voor veulens is. Het voornamelijke doel van de spuit is hulp bieden om antistoffen aan te maken. Het is dus niet zo zeer om te voeden.
Als je het dan vergelijkt met de colostrum poeder, dan zit er in de poeder veel meer aan vitamines etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:54

Gwen koorts, geen zorgen is natuurlijk niet waar :D
Ik heb niks gezien maar bij zorgen zou ik scannen op placentitus. Bij een dierenarts die er bekend mee is.

Ik denk ook dat een zakje kunst biest best langer mee kan dan de datum..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:06

Ayasha rond dit aantal dagen is het helemaal niet gek dat ze aan haar uier begint. Het meeste is eerst toch vocht en geen melk. Groeit het duidelijk extreem snel, zie je melk of uitvloeiing zou ik de dierenarts bellen. Die van mij begon standaard op dag 240 met haar uier. Die is dit jaar laat :=

Corina ja kan, ik zie ook genoeg met de staart los. Nou is mijne een turbo bevaller, dus als ze gaat liggen en ik loop dan naar de stal ligt het veulen er altijd al achter als ik aankom := Vind zo’n keiharde swiepstaart gewoon niet fijn
Dankje voor de tip. Dan zal het wel langer goed zijn :j

Maribor nee daar heb ik nooit van gehoord. Denk ook niet dat je er gelijk teveel in moet willen drukken eerlijk gezegd.

Ciocolatto dat klinkt wel deprimerend inderdaad _O- Maar je hebt wel gelijk :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:10

Ja als ik dan kosten maak die voor niks zijn dan het liefst biest. Ben t liever niet nodig _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:14

Cioccolato schreef:
Gwen koorts, geen zorgen is natuurlijk niet waar :D
Ik heb niks gezien maar bij zorgen zou ik scannen op placentitus. Bij een dierenarts die er bekend mee is.

Ik denk ook dat een zakje kunst biest best langer mee kan dan de datum..

Nee dat vond ik ook al apart maar ik denk dat ze de merrie vooral liever niet in de scanbox wil. := de uier blijft nu wel ‘stabiel’ zeg maar.

Kabayo schreef:
Ayasha rond dit aantal dagen is het helemaal niet gek dat ze aan haar uier begint. Het meeste is eerst toch vocht en geen melk. Groeit het duidelijk extreem snel, zie je melk of uitvloeiing zou ik de dierenarts bellen. Die van mij begon standaard op dag 240 met haar uier. Die is dit jaar laat :=

Corina ja kan, ik zie ook genoeg met de staart los. Nou is mijne een turbo bevaller, dus als ze gaat liggen en ik loop dan naar de stal ligt het veulen er altijd al achter als ik aankom := Vind zo’n keiharde swiepstaart gewoon niet fijn
Dankje voor de tip. Dan zal het wel langer goed zijn :j

Maribor nee daar heb ik nooit van gehoord. Denk ook niet dat je er gelijk teveel in moet willen drukken eerlijk gezegd.

Ciocolatto dat klinkt wel deprimerend inderdaad _O- Maar je hebt wel gelijk :j

Oke… ik houd haar wel in de gate natuurlijk maar dat is dus niet heel apart. De kleine beweegt ook zichtbaar in de buik dus die leeft iig wel nog. Ze harst nog niet gelukkig. := Dan had ik haar denk ik gewoon gebracht. _O- (DA heeft een stal waar ze ook de bevallingen doen enz). Bij de 1e is ze vroeg bevallen dus hoewel ik weet dat dat nu anders kan zijn bereid ik me daar toch op voor. Beter te vroeg voorbereid dan te laat. :+

Dankjewel voor jullie reacties. Ik lees mee maar post normaal niet echt.

Mijn dame verhaart ook als gek trouwens. Las dat op de laatste pagina’s….

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:02

Palousa: zit alliance bij je in de buurt?wel handig, zou echt niet weten waar het zit maar is nu steeds 10 euro verzendkosten :+

Kabayo: nee, ben ook niet van plan er gelijk een spuit in te drukken hoor :D alhoewel, als ik los ga haha.. nee ik bedoel meer als een soort tussentijds redmiddel voor energie mocht er iets zijn, en zonder gelijk 50 euro voor biedt uit te geven wat wrschl toch niet gebruikt wordt, maar voor nood.
Heb eens vroeggeboorte meegemaakt van veulen, moeder dood en duurde nog minstens 3 uur tot we bij de kliniek waren (was in Nieuw Zealand, vandaar zo ver).
Ik ben zeker eerst van eigen merriebiest en infuus DA bij nood :+ ;)

Ayasha: hoop dat het gauw wat settelt. Wat maakt dat dan onzeker he. Mijne begon vd week ook en nu staat het (gelukkig) stil. Die is wel wat verder maar nog niet afgebakken zeg maar ;) als het echt begint te vullen zou ik denk ik ook een paarden DA vragen die bekend is met dit.
Better safe than sorry

Andere vraag: mijn merrie heeft sinds vandaag een bult een stuk voor de uier aan de linkerkant zeg maar. Je kan je hand er omheen leggen. Doet geen pijn als ik druk. Wat zou dat zijn? Op de foto zie je het niet goed helaas. Ziet er weer anders uit als het zachte oedeem voor de uier.
Paarden :+

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:54

Ja we hebben een alliance op 10 minuten rijden ongeveer :+

Kwam ook nog een ander goedje tegen, serum zeggen ze, voor veulens. Is veel geconcentreerder dan colostrum maaaaar daar is de prijs ook naar _-:(

Audevard Immunofoal Sérum Poulain https://share.google/wJdL0QunmBQLQngqx

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:00

Die bult lijkt wat op ‘zucht’?
Mijn 1e merrie had dat heel erg naar het einde van de dracht. (Zij heeft over gedragen overigens).

Ja vind het spannend. :o maak me sowieso altijd snel zorgen maar ze is nog niet in de ‘ben het zat’ fase. Als ze hangerig wordt ben ik bekwaam om haar naar de stal te brengen waar ze bevallingsbegeleiding doen ongeacht of de uier vult. :o maar ze heeft ‘m vandaag nog eens in de rollercoaster laten mee rijden. := hij beweegt ook behoorlijk. Haar vorige veulen zag je niet bewegen maar deze wel.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:08

Oei oei, ik weet het even niet meer...
De dekdatum van Urbi is onbekend en de grote vraag is... wanneer het veulen gaat komen.

Waar ik een week geleden nog niet eens zeker was dat Urbi drachtig was, zag ik vanavond ineens dit
Afbeelding

Ik gok dus op een februari veulentje....

Blij te lezen dat ik niet de enige bezorgde paardenmama ben!

Een vraag voor de meer ervaren fokkers... Urbi moet nodig bekapt worden. Op dit moment is ze voetjes aan het leren geven en vind ze het allemaal erg spannend en is ze wiebelig . Gaat ze minder wiebelig worden als het veulen er eenmaal is? Of gaat het dan nog moeilijker worden omdat ze daar wellicht afgeleid door raakt?

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 21:11

Oh ja Palousa, dat is een stevige prijs :+ en bij grote merrie gebreken zelfs 2 flessen nodig. Maar wel compleet met alles kennelijk, en wel weer 3 jaar houdbaar. Kan me voorstellen dat als je een grote fokker bent het in huis zou kunnen hebben, of als je problemen kan verwachten :) al is een zak plasma volgens mij iets van 150 euro? (Minus DA kosten, die het er in zet. dat weer wel)

Wel goed om de mogelijkheden te weten. Er gaat gewoon weer een heel andere dimensie in paardenland open zo :D

Ayasha:wel fijn dat de bevalling stal zo in de buurt zit en je er snel heen kan. Veilig idee. Was je merrie vandaag aan het rennen?
ja ik snap de zenuwen, of de opwinding. Ben ik normaal niet echt, maar na alle verhalen die ik nu steeds lees toch wel ;) ah, zou dat die befaamde zucht zijn? Ga ik eens even googlen.

Spannend Rauka, als het dan toch duidelijker wordt :) met bekapvraag kan ik je niet helpen. Te weinig ervaring met dikke buiken