Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:55

Toushie: ja he ze staat zoo mooi met dat halster. Ben blij van mijn keuze!

Bij Nova hebben ze een hooihuisje met dan nog een hooinet er rond.

Veel niet te zeggen maar wilde alvast al deze even met jullie delen. Heb deze net gekregen de rest komt nog af! Is van de fotoshoot van tijdje terug.

Afbeelding

Sanet

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:20

Wauw Anso, dat is echt een prachtige foto. 1 voor groot aan de muur.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:01

Sanet schreef:
Wauw Anso, dat is echt een prachtige foto. 1 voor groot aan de muur.

Probleem is dat ik al zoveel heb hangen thuis dat ik geen plaats meer heb :+ ben er wel helemaal verliefd op.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:28

Wat een prachtige foto Anso <3

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:44

Prachtige foto

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:27

Prachtige foto Anso

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:28

Mooie foto!

Hier net stukje gewandeld met Uranus, moesten ook auto passeren wat hier een zeldzaamheid is, maar deed hij braaf :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:32

Wauw wat een mooie foto Anso!

mirjamalvaro altijd fijn als ze zo braaf zijn. <3

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:46

Wat een mooie foto Anso.

Hier is het veulen weer thuis.
Moeders helemaal in de wolken, kind neutraal. Maar die pony vind het nodig de hiërarchie duidelijk te hebben dus haalt de merries steeds uit elkaar.
Niets gemeen maar ze rennen wat af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:37

Hebben jullie al volwassen paarden gehad die bleven najagen, zelfs als het jong paard veulenkauwen doet?

De pony wil dus niks meer weten van de jaarling. Hij blijft haar wegsturen en zelf kleeft hij aan de moeder (die hengstig staat).

Jaarling blijft voorzichtig toenadering zoeken maar zelfs over een hek probeert hij haar te bijten, terwijl ze veulenkauwt.

Als de pony in een andere paddock staat gaat het best vreedzaam tussen moeder en jaarling, samen hooi eten etc. Als de pony echter in de buurt staat (andere kant van het hek), staat moeder daar wat verliefd te wezen en als veulen dichterbij komt vliegt ook moeder het veulen aan.
En die merrie is normaal de meest onderdanige merrie ter wereld.

Hormonen op hol? Kind moet even de hierarchieladder weer beklimmen?

De merrie heb ik al zo vaak verhuisd en van kudde veranderd. Die geeft nooit problemen en past zich overal aan.
Alleen op t einde dracht en met jong veulen aan de voet is ze wat mondiger.

De pony ken ik nog niet heel lang. Heb hem erbij als gezelschapspony sinds anderhalf jaar. Het is een dominante trut maar normaalgezien geen kwaaie.
En hij was beste vriendjes met veulen voor ze afgespeend werd.

Veulen was voor afspenen een verwend kind. In de opfokkudde een paar treden gedaald en nu met moeder en ome pony staat ze helemaal onderaan.

Het heeft misschien wat tijd nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:15

Denk iets met hormonen en de merrie willen opeisen.

Ik vrees dat als ik een merrie bij Baron en Cielo zet dat Baron dat ook gaat doen. Ik denk dat er een merrie hengstig is bij de buren, Baron wil maar niet weg bij de omheining. En Cielo gaat ook bij het toenaderen wat kauwen. Baron jaagt hem niet weg, maar Cielo laat hem ook wel met rust.

Leverde wel deze foto's op.

Zo staat Baron dus bijna continu te kijken naar de andere kant.
Afbeelding

Net hiervoor was Cielo zo aan het kauwen.
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:25

Hier vind ik de volwassen merries ook zeer onvriendelijk en zelfs onredelijk tegen de jongste. Bij de tweejarige waarschuwen ze nog netjes en bouwen ze op tot ze het zat zijn en dan vliegen ze er op af, maar die 2jarige steekt dr middelvinger op en probeert het 5 minuten later weer.

En dan komt Lunera toevallig voorbij gescharreld en daar duiken ze dan bovenop of ze meppen gelijk, geen waarschuwing of niks. En zij is ook niet onder de indruk hoor, maar ze snapt het vooral niet. Het is net of ze de frustraties van de tweejarige uiten tegen de jaarling. Ik vind dat echt heel sneu -O- Ze staan nu 10 maanden samen en ik zie ze ook geregeld kroelen met zijn allen, maar dit soort fratsen zijn er ook dagelijks en dat vind ik echt heel sneu ;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 00:18

Anso ik vind je paarden prachtig,maar als ik eerlijk mag zijn vind ik de foto te bewerkt, een beetje hard qua contrast en kleur zo.

Mirjam heel braaf puppypaardje <3 . Je best moeten doen om een auto tegen gekomen, hihi, dat mocht hier ook wel zo zijn! Ik lees trouwens elke keer Urbanus als ik zijn naam lees _O- , stomme ik.

Thioro ik heb er sinds een paar maanden een haflingermerrie bij. Zelf een ervaren moeder dier. Nou, die kan ik absoluut niet alleen in de paddock zetten met mijn jaarling, wat een kreng. Ze jaagt Syl alle hoeken in en mept erop ondanks dat Syl ook onderdanig doet naar haar. Zo lang ik er een ander paard bij zet gaat het goed, die beschermen Syl beide (zowel moeder als oma) maar praktisch is dat niet altijd zo. Had ik ook echt niet verwacht van de haf vooral omdat ze zelf meerdere veulens heeft gehad.

Nahh wat een mooie foto's Art, ze zijn toch wel lief samen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:40

Jaa dat is hier ook, 1 jaar geleden een merrie erbij gekomen die wel eens veulens heeft gehad maar het is echt een drijver... zit de hele tijd achter de moeder van fiore aan en bijten ook... moeder van fiore reageert haar frustratie dan weer af op mijn shetty die moet altijd rennen voor d'r leven dan.. terwijl voordat die merrie er was ze dat helemaal niet deed.. soms denk ik dat een stabiele ruin bij ons in de kudde ook nog wel een goed idee is nadat die van mij bijna 1 jaar geleden heb moeten laten inslapen... Fiore zelf zit dan ook altijd zo te kauwen maar daar doet die merrie eigenlijk niks tegen zolang ze dan weg rent..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:34

Nadat ik met de merrie in het bos was gaan rijden, was er een mooie gelegenheid om de trailer te oefenen (ze is tot nu toe alleen vrachtwagen gewend). Ze vond het spannend maar deed het braaf.

Afbeelding

Met de pony gaat het ook iets beter. Ze moesten wat toen moeder/liefie van huis was :+ .

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:39

Genieten jullie ook zo van de spelende jaarlingen.. hier is het elke dag een feestje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:10

Thioro, wat fijn dat ze er wel in liep! Die van mij vertikt t ookal staat haar moeder er wel in. Heb t wel pas 1 keer geprobeerd misschien loopt ze er nu wel op _O-

Kiko wat leuk dat ze zo samen spelen! Fiore is een merrie die zie ik niet zo spelen, wel rond racen en aan wonden komen waarbij ik denk hoe dan.. :? Maar meestal zijn het sneetjes die gelukkig zo helen en geen hechtingen nodig hebben. :=

Laatst weer een stukje gaan wandelen en ze is nu gelukkig vriendelijk tegen "vreemde" paarden. De overbuurman ook een valk, wel leuk om zo 2 kleuren valkjes op 1 foto te hebben. :):)
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:14

Hier een paar dagen geleden slokdarmverstopping... gelukkig waten we er eigenlijk enorm snel bij. Alles wat zeldzaam is krijgt mijn jaarling -O- of ja iets wat bijna niet voorkomt bij jonge paarden krijgt ze. Tjonge...

Ze is eindelijk uit haar veulenhalster gegroeid. Werd tijd haha.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:22

Wat zijn jullie jaarlingen al gaaf zeg! Lijken al echte paarden!!

Leuke spelende jaarlingen kiko!! Piet speelt niet heel fanatiek maar staat sindskort bij een speelse quarter van 6 jaar en die doen soms wel leuk zachtjes spelen <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:50

Thioro wat goed zeg, ik kreeg Cielo laatst niet eens een camionette in. Hij trapte zelfs naar mij, dus dat wordt misschien eens iemand laten komen om hem ermee te doen trainen later.

Leuk dat spelen Kiko, doen ze hier ook heel vaak. :)

Kvikur, zalig dat ze zo mooi mee gaat. Leuk he die verschillende tinten valk, ik ken een valkbonte die door niet kenners gewoon bruin genoemd werd.

Ai slokdarmverstopping, ken het, heb dat paar keer gehad bij paarden (vooral door Vitalbix). Gelukkig was je er snel bij Sentir.

Ik heb de indruk dat Cielo een bredere borst krijgt dan Baron, Baron stond als jaarling nogal heel erg bodemnauw en bij Cielo staan de voorbenen meer uit elkaar. Krijg helaas wel het idee dat hij toontredend begint te staan. (beetje naar binnen gedraaid).

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:38

Kvikur Jaa die 2 hebben zo’n lol samen.. zag ze net alweer heen en weer racen en lekker steigeren.. Het verbaast mij soms dat ze alleen soms wat haren eraf hebben van een trap of hap maar verder gelukkig niks.
Leuke foto ook en heerlijk dat wandelen.. ik kan nu helaas niet met mijn lichaam en denk dat hij met mij gaat wandelen als hij wat ziet want hij heeft een behoorlijk staptempo :-)

Sentir balen zeg. Altijd eng. Mijn shet heeft het vorig jaar 2x vlak achter elkaar gehad. Ik heb nu stenen in haar voerbak liggen zodat ze niet kan schrokken.

Art_ificious ik wist niet dat slokdarmverstopping vaker voorkomt bij Vitalbix. Mijn shet krijgt het ook en heeft dus 2x gehad. Op aanraden van de DA moest ik stenen in haar voerbak doen.

Wil Cielo ook niet achter brokjes aan de trailer in? Ik geef in de trailer brokjes en laat hem dan eten en moet Cover dan echt weer eruit duwen. :-) Ik heb nog niet de stang geprobeerd erachter. Wil hij wel over zeil lopen, zo ben ik begonnen. Daarna met een voetje op de klep. Daarna stoppen en de volgende keer weer en dan kijken of ze verder willen. Soort van zelf laten ontdekken..

Flubberboot dat is ook al leuk voor Pietje. Ik heb het geluk dat de jaarling van mijn meninstructeur hier staat. Hij is 2 weken ouder dan Cover maar Cover is een stuk groter. Denk dat ze zo 10cm schelen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:50

Nope snoepjes (brokjes niet geprobeerd) kregen hem ook niet zover. Nog geen 1 voetje op de laadklep wou hij zetten.
Ach hij hoeft nog niet direct vervoerd te worden. Hoogstens pas volgend jaar in de herfst als we naar vrijspringen gaan met hem.

Grondwerk moet ik ook nog eens doen, heb alleen een enorm groot zeil, m'n klein zeil is stukgewaaid vorig jaar :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:46

Begin eerst maar eens met het zeil. De klep is en andere ondergrond en omhoog.. alles in kleine stapjes doen en kijken wat hij echt lekker vindt. Desnoods oefenen rond voertijd.. dan hebben ze meer trek. En als hij op heeft gestaan stoppen en een andere keer weer. Soms helpt het ook om te zeggen: je hoeft alleen maar met je voorvoetjes erop.. daarna wel gelijk stoppen. Zo heb ik gedaan; 1 voetje op de klep en dan ben je klaar.. en hij stapt zo met voetje erop.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:22

Hier was ze er niet moeilijk mee eigenlijk.

Eerst een keer oefenen met moeders erbij in de vrachtwagen.
De aloude lokroep van de wortel en een bak voer konden haar vrij makkelijk overhalen.
Weet niet meer zeker maar ik denk dat ik 1 keer een voetje op de klep gezet heb om te tonen dat dat mogelijk was en verder gewoon geduld en voer nèt buiten bereik.

De 2de keer dat ze op de vrachtwagen ging was om naar de opfok te rijden, zonder moeder. Ook dat ging vlot.
3de keer toen ze terugkwam van de opfok, duurde welgeteld 3 minuten voor ze geladen was.

En nu de trailer was gewoon om te kijken wat haar reactie was, voor mij was een voetje op de klep al lang goed geweest, maar ze liep er zo op. Verder ook niet geprobeerd klep te sluiten od, ze is er vlot op gegaan en dat was genoeg voor de dag.

Alles voor voer :+ .

Weet niet of je een ander makkelijk te laden paard hebt maar dat helpt ook niet?

En anders idd grondwerk/professionele helper.

Bij mijn trailer is het wel heel handig dat er ook een voorklep is, dat geeft veel licht en kan je eigenlijk zo door de trailer wandelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:25

Vandaag stukje gaan wandelen alweer, kort stukje maar.
Maar hij is erg hengst qua gedrag helaas. Veel kappen met voorbenen, tijdens het wandelen zelf niet, maar als ik in een veld stilsta om hem te laten grazen begint hij.
Echt het karakter van zijn vader eigenlijk.

Nog steeds maar 1 bal ingedaald. Ik voel die 2de wel zitten tussen lies en koker. Hopelijk daalt die voor het te koud wordt om te castreren.

M'n andere paard laad wel goed, maar die stond dus al in die camionette, en Cielo ging er niet bij. Heb geprobeerd met en zonder dat andere paard (met gedachte dat de ruimte te klein was met da andere paard erbij).