Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:48

Ik kijk zelf vooral naar of ik het dier correct vind en of het papier past en ik denk bij bewegen altijd maar dan er veel getruct en gedaan wordt. Maar hij is natuurlijk deels nederlands maar wel bloed wat ik verder nog niet heb.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:25

Getruct zo los zal nog wel meevallen. Dat vind ik meer het probleem bij hengsten onder het zadel op de gangen beoordelen. Hoe ze tonen onder het zadel zegt niet alles over wat ze kunnen vererven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:31

Zodra er springschoenen en bandages omheen zitten (met name zo hoog als men tegenwoordig bandageerd) is het al getruct. Als ik onze hackney's daarmee laat lopen weet je helemaal niet wat je ziet. := _O- Komen de benen nog hoger dan de oren zelfs als ze opgericht lopen. :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:46

Je kan ook heel makkelijk in je training elastieken gebruiken om meer voorbeen te krijgen. Of verzwaarde bescherming en dat dan voor je de ring in gaat af doen of vervangen.

Maar zoals met alles, kan je het gebruiken op jou merrie of niet. Ik heb een ietswat extreem bewegende gebruikt en ik heb een goede beweger met veel kracht in de gangen gefokt. Niet te extreem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:26

Je wil niet weten hoeveel pony's voor de HK in Duitsland in de schoenen gaan. :=

Vaak zie je ze dan na een tijdje onder het zadel juist minder extreem worden. Van 1 van de kampioenen afgelopen jaren (ga hier zo even geen naam noemen) is het ook zo extreem duidelijk dat die in de schoenen gestaan heeft. Maar het zijn er erg veel die in de schoenen staan. In Nederland zie je het gelukkig een stuk minder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:38

Of je hoort er onder zadel nooit meer wat van...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:04

Bij hackneys werden ook vaak "ringen" gebruikt. Leren riempjes om de voet met rammelende ringen eraan. Dat werd doorgaans vervangen door een leertje met tuinslang eromheen, want vriendelijker voor de koten. Ze tijden dan hun benen ook hoger op. Maar onvriendelijk en verboden om te gebruiken. Natuurlijk kun je dat niet zien thuis bij de training, maar op het voorterrein van wedstrijden is het verboden. Regel ingesteld door de KNHS, meegenomen nadat de rijders zich afgesplitst hebben van de KNHS.
Maar springschoenen zijn algemeen geaccepteerd en eigenlijk nog onvriendelijker, maar doet zeker niets minder als die "ringen".
Voorheen deden we springschoenen om bij de hackneys als ze buiten liepen, maar dan liepen ze dus als idioten. :')

Dat de hengsten in de schoenen komen verbaast me niets. Ik denk dat dit ook in Nederland gebeurd. Ken een hengst die echt een draf van schoenenwerk vertoonde. En onder het zadel een "krabbelaar".

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:29

Ik zal dan wel weer naief zijn, maar ik baal echt als een stekker als je dit soort dingen hoort. Ik wist niet dat dit zo'n ding was ook in de pony's. Maar ik vind het weer typisch iets waardoor je de beweging tegen de paardensport weer lekker mee kan voeden.
Puntje bij paaltje heeft niemand wat aan die praktijken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:42

Toch vind ik ringen nog wel iets minder dier onvriendelijk dan in de schoenen. Maar allebei niet goed.

In Nederland gebeurd het ook zeker, maar denk wel echt een stuk minder dan in Duitsland.

Vind het zelf niet kunnen en zal het ook echt nooit doen, liever met een gewone terug mee naar huis dan een kampioen die zo getraind is.
Vaak aan de bewegingstechniek kan je wel zien of ze in de schoenen gestaan hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:46

Maar als die "ringen" niets anders zijn dan een leren riempje met een tuinslang eromheen om de koten te beschermen? Dus gewoon een bandje? Dat vind je ook dieronvriendelijk? En springschoenen niet?

Dieronvriendelijk of niet, ik wil alleen maar aangeven dat beweging getriggerd wordt door zoiets om de koten. Dus ook springschoenen triggeren de beweging.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:58

Maar dat zijn ringen helemaal niet? Ringen is een bandje om de koten met daaraan ijzeren ringen die tegen de voeten klappen (ze veroorzaken een schrik reactie (waardoor ze de voeten hoger optillen) wat een spring schoen niet doet). Ja dat vind ik dieronvriendelijker dan springschoenen. Gewoon een kootbeschermer is niet hetzelfde als ringen en veroorzaken geen schrik reactie.

En ik vind ze minder dieronvriendelijke dan in de schoenen zetten ja.

Maar gewoon een ijzer eronder heeft ook invloed op de beweging en nog zoveel meer. Maar dat zijn niet direct dier onvriendelijke trainingsmethode. Ze sterker maken krijg je ook een andere bewegingsafloop van...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:03

Zoals ik al zei werden de ringen niet meer gebruikt maar enkel een leren riempje dus zonder ijzer eraan. Wat dus ook dieronvriendelijk was, zeker in de ogen van de KNHS, maar springschoenen zijn algemeen geaccepteerd. Ze veroorzaakten geen schrikreactie maar het was het geluid in combinatie met iets om de koten wat ze deed triggeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:07

Springschoenen bij een hackney in stap. :') Pony heeft een normale stap. Kunt goed zien wat het ook met de achterbenen doet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:23

Dat vind ik ook wel echt een abnormale reactie Neon. Ze lijken ook wat groot te zijn?

Mijn pony liep niet anders dan normaal als ze springschoenen om hadden als we gingen springen of als er risico was dat ze een ijzertje aftrapten. En dat waren een Arabiertje en Welshje, dus geen dooie donders.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:24

Als ik mijn pony's, die gewoon normaal lopen met passende springschoenen, maatje XXXXXL springschoenen om doe, lopen die ook zo ja. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:41

Springschoenen zijn maatje shet en niet te groot. Vertekent omdat hij door de koten zakt vanwege het zand en wellicht door de flappen van de peesbeschermers. Ze komen tot meer dan 4 cm van de onderkant van de hoef.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 02:44

Quir schreef:
Maar gewoon een ijzer eronder heeft ook invloed op de beweging en nog zoveel meer. Maar dat zijn niet direct dier onvriendelijke trainingsmethode. Ze sterker maken krijg je ook een andere bewegingsafloop van...

Precies dat heb ik al eens op een keuring te horen gekregen. Als je er nu een ijzer onder doet heb je kans dat ze wel ster wordt :o?
Alsof een ijzer wat veranderd aan de genetica 8)7 . Als een dier niet sterwaardig is, dan maar niet toch?
Ik kijk ook altijd naar de hoeven op keuringen en vind heel vaak het ijzer opzich al een marteltuig hoe het eronder ligt en dan worden ze vaak ook nog optisch recht gezet... Je kan het been wel recht knutselen in stil stand maar in beweging doet het gewoon zijn eigen ding en je krijgt dan zoveel extra krachten op een lijf waardoor bewegen minder gemakkelijk wordt... Paarden krijgen dan van die gekke dingen in beweging. Ik pik de optisch rechtgezette franse er ook altijd al zo uit. Die komen niet meer lekker weg vanuit de schouder. Zo jammer dat we dat allemaal proberen te verbloemen.

Springschoenen gebruik ik zelden alleen bij springen of cross als het serieus wordt. Aantikken op de kroonrand kan serieus pijnlijk zijn in het parcours. Ik heb ze niet nodig in het dagelijkse bewegen en ik heb echt wel ruime bewegers staan. Ook dat heeft weer alles te maken met hoe je ze bekapt. Bij chiquita de appaloosa die ik had gehad (stond ook erg frans) was het altijd te horen als de hoefsmid nodig was, dan tikte haar hoeven tegen elkaar. Maar nooit heeft ze zichzelf pijn gedaan en we hebben gewoon in het mulle duin gereden etc. Als je het voorbeen maar snel genoeg houdt. Ze moest wel wat vaker bekapt. En begrijp me niet verkeerd want ik ben niet tegen hoefijzers of hoefschoenen als dit nodig is of beter is voor het paard. Onderuit in een crossparcours zit niemand op te wachten en als je de pezen kunt ontlasten met een aangepast beslag is dat prima. En zo zullen er nog wel meer redenen zijn om (tijdelijk) voor ijzers te kiezen. Maar een ijzer nodig hebben voor een sterpredikaat..... Net als het willen knoeien aan paardenbenen om ze recht te krijgen, beenstand is gewoon heel erfelijk en als je de beenstand probeert te veranderen om zo wel een goedkeuring te krijgen of het paard beter te kunnen verkopen (want die heb ik wel te horen gekregen bij chiquita en haar dochter) ben je gewoon de boel aan het flessen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:18

ik zag er afgelopen weekend bij de equisport competitie ook 1 voorbij komen (geen pony) die zo onnatuurlijk loopt. Maar eindigt wel vrij hoog. Deze ruiter train denk ik op een bepaalde manier want ook bij een ponyhengst heb ik dit al bij hem gezien. Heel fb roept allemaal positievedingen over deze dieren. Niemand die zich afvraag: Hoe dan?
Blijkbaar is het voor een jury ook lastig om te beoordelen. Wat is aanleg wat is getruct?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:53

Ik heb ook moeite met die getructe loopjes, zowel aan de hand als ohz. In één houdinkje lopen, ook al lijkt het heel wat, volgens mij heeft het niet alles met aanleg en rijkunst te maken. Maar ook bij de dressuurpaarden zie je dat een spectaculair voorbeen scoort, ook al gebeurt er achter niks. Jammer en moeilijk.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:46

Bij het NF zijn er ook die niet vies zijn van deze (dieronvriendelijke) trainingsmethodes, maar zolang dat het scoort bij de juryleden (en fokkers) zal dit blijven gebeuren.

Ik werd ook beticht van trucage bij Cappuccino, nou die is voor de HK enkel getraind aan de longeerlijn met een simpel peeskapje om. Was voor de HK nog niet eens met bijzet getraind. Van hem kan ik garanderen dat zijn bewegingsvorm 100% natuurlijk is.

De getructe dieren vallen 9 van de 10 x onder het zadel enorm tegen zowel qua beweging als bij het springen. Want ook bij het vrijspringen worden methodes toegepast waarbij ik mijn twijfels heb.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:41

Ik trek me even wat terug, heb last van stille meelezers :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:29

Last?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:41

Ik dacht misschien kunnen jullie wel even mee denken. :D

Zoek een D pony hengst (dressuur) met 3 goede gangen, echt extra bewegen, voor mijn vosje. Belangrijk is veel lichaamsgebruik en souplesse/lossigheid en goed voorbeen/schoudervrijheid. Merrie zelf heeft een extreem goed achterbeen en heeft dit ook door gegeven aan haar zoon, maar echt inleveren op het achterbeen wil ik ook weer niet.
Merrie zelf heeft veel massa, maar op het lijf wel genoeg lengte, hals mag zeker niet korter. Dus liefst een wat richting chique hengst, maar ook weer geen poppetje. :))

Jonge of bewezen hengst, maakt niet zo veel uit. Liefst wel vers beschikbaar

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:16

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:12

Mylow had ik op de HK gezien, hele fijne pony maar niet helemaal het type en beweging dat ik voor deze merrie zoek.

Diamonds gold blijft ook een fijne pony! Had ook een leuke van hem op 1 van de HK's gezien.

Next Diamond ook opvallend veel goede van gezien, maar vind hem zelf niet zo.
Nanga en new jersey heb ik nog wel hoog op lijstje staan. En Dating ook.

Liefst wil ik gewoon eigenlijk weer Mangold. :=