Quir schreef:Maar gewoon een ijzer eronder heeft ook invloed op de beweging en nog zoveel meer. Maar dat zijn niet direct dier onvriendelijke trainingsmethode. Ze sterker maken krijg je ook een andere bewegingsafloop van...
Precies dat heb ik al eens op een keuring te horen gekregen. Als je er nu een ijzer onder doet heb je kans dat ze wel ster wordt
Alsof een ijzer wat veranderd aan de genetica
. Als een dier niet sterwaardig is, dan maar niet toch?
Ik kijk ook altijd naar de hoeven op keuringen en vind heel vaak het ijzer opzich al een marteltuig hoe het eronder ligt en dan worden ze vaak ook nog optisch recht gezet... Je kan het been wel recht knutselen in stil stand maar in beweging doet het gewoon zijn eigen ding en je krijgt dan zoveel extra krachten op een lijf waardoor bewegen minder gemakkelijk wordt... Paarden krijgen dan van die gekke dingen in beweging. Ik pik de optisch rechtgezette franse er ook altijd al zo uit. Die komen niet meer lekker weg vanuit de schouder. Zo jammer dat we dat allemaal proberen te verbloemen.
Springschoenen gebruik ik zelden alleen bij springen of cross als het serieus wordt. Aantikken op de kroonrand kan serieus pijnlijk zijn in het parcours. Ik heb ze niet nodig in het dagelijkse bewegen en ik heb echt wel ruime bewegers staan. Ook dat heeft weer alles te maken met hoe je ze bekapt. Bij chiquita de appaloosa die ik had gehad (stond ook erg frans) was het altijd te horen als de hoefsmid nodig was, dan tikte haar hoeven tegen elkaar. Maar nooit heeft ze zichzelf pijn gedaan en we hebben gewoon in het mulle duin gereden etc. Als je het voorbeen maar snel genoeg houdt. Ze moest wel wat vaker bekapt. En begrijp me niet verkeerd want ik ben niet tegen hoefijzers of hoefschoenen als dit nodig is of beter is voor het paard. Onderuit in een crossparcours zit niemand op te wachten en als je de pezen kunt ontlasten met een aangepast beslag is dat prima. En zo zullen er nog wel meer redenen zijn om (tijdelijk) voor ijzers te kiezen. Maar een ijzer nodig hebben voor een sterpredikaat..... Net als het willen knoeien aan paardenbenen om ze recht te krijgen, beenstand is gewoon heel erfelijk en als je de beenstand probeert te veranderen om zo wel een goedkeuring te krijgen of het paard beter te kunnen verkopen (want die heb ik wel te horen gekregen bij chiquita en haar dochter) ben je gewoon de boel aan het flessen.