Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:26

De bal vinden ze hier ook erg leuk..
en heb pionnen staan.. daar spelen ze ook mee. Op stal speelt hij met een boei die aan de tralies hangt. Gaat er dan onderdoor en dan lekker schuren :-)

Ik weet niet meer hoe het zit kwa gewicht maar Cover mocht dacht ik 2kg en dat had hij ook echt nodig. Hier nagenoeg onbeperkt hooi.. en daarna 7 uur op de wei en dan weer hooi.
Maar hij is al 1,60 dus ook groter. Als ik hem met zijn moeder vergelijk denk ik dat er nog zo’n 10-15cm bij komt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:58

In 1 volle voerschep Podo Grow zit 1,3kg en het voervoorschrift voor een (uiteindelijk) paard tot 18 mnd is 1,2 kg. Pas vanaf 18 mnd is 1,5 kg het voervoorschrift. Aldus de Pavo website. Ik zou ze niet overvoeren, je wil ze geleidelijk aan het groeien hebben. Dan kan je beter kiezen voor een ruwvoerproduct als aanvulling.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 20:44

Ook podo grow hier. Ook de 2025 veulens.
Uranus krijgt rond de 750gr/dag. nu hij alleen eet. Hij is maar D-pony.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:05

Luci krijgt seizoenskruiden, lucerne brok en wat balancer. De lucerne brok krijgt hij 150gr droog van, maar maak van alles een slobber.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:23

Pietje staat op Podo grow! Krijgt nu 1 volle schep per dag. Doet er een jaar en een dag over om het op te krijgen, maar hij vind ze heeeeerlijk!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 00:46

Lonniej : Fijn dat de castratie bij y'ur zo goed is gegaan. En interessant die fotoserie.
arme y'ur geen melkbar meer. Maar denk wel goed voor de merrie. Lekker focussen op het nieuwe veulen.

Kiko , wat lekker makkelijk is cover met die pion op zn kont.

magic_lover : agh wat heeft Utje een ontzettende lieve en zachtaardige blik.

Muronia : hahaha jeetje Syl is bijna groter dan haar moeder als ze er zo naast staat met drinken.
Heeft ze haar staart nu zo geschuurd?
Fijn dat de jeuk nu minder is , en lekker zo los in de bak. Snap wel dat je iets meer vetjes erop wilt zien. Maar gezien de enorme hoogte die ze al behaald heeft vind ik hoe ze eruit ziet niet slecht of vreemd.

Sentir : ze geeft niks om dat dinopak zo te zien.

Dais: Lief koppie van lunera , groeien kan ook nog wat komen natuurlijk. Soms verbaas je je erover.

Mirjamalvoro : gefeliciteerd met de verkoop.

kvikur : Ze lijkt al veel volwassener dan een jaarling zijnde.

anso : Blauwe halster staat nova goed ! , ze toont ook groot en slungelig :j

Ben weer bij.
Kwa voeren , Lootah staat de zomermaanden 24/7 op de wei. Vanaf eerdaags gaat ze weer brok bij krijgen want het volle gras seizoen is wel een beetje over.
En hier ook de Pavo podo grow brok en de meusli. De meusli vind ze namelijk erg yummie yummie :j

Mijn ruin heb ik met 2 laten castreren. Was best een beetje een scharminkel maar die heeft juist enorme hals ontwikkeld als ruin. <3 . Hij had wel wat last van zijn hormonen en dat merk je dus nog steeds wel wat. Perse op 1 jaar hoeft wat mij betreft niet , maar gedrag ontwikkeling zou voor mij dus ook belangrijk zijn met de keuze.

Nou vandaag dan officieel ingeschreven voor het NK in Oktober. Doen twee dagen mee , maar zorg dat ik al de dag ervoor aan kom. Het is namelijk met de trailer een rit van zo'n 4 uur -O-
Ondertussen kan ze sidepass over een balk ( als ik links van haar ben ), en vooral linksom redelijk goed de keerwending om de achterhand. De sidepass andere kant op en keertwending naar rechts is beide lastig maar dat is ook omdat je dan aan de 'verkeerde' kant staat. Rustig oefening baart kunst . Maar verwacht niet dat ze die oefeningen die kant op zouden vragen. :+
Heel spannend voor ons beide.
Voor de liefhebbers ,
We doen meer aan de Halter klasse ( conformatie) https://www.bokt.nl/wiki/Halter
Showmanship at halter. https://www.bokt.nl/wiki/Showmanship_at_Halter ( dit is het in de basis)
In hand trail https://www.bokt.nl/wiki/In_hand_trail Dat is dit in de basis

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:30

Hier staat ze nu 24/7 buiten. Voernijd is aanzienelijk minder geworden, Ben daar heel blij mee. Alleen ze stond nog geen 2u buiten en ze had de draad overgetrokken en een schram op haar zij gecreërd. Had het wel verwacht is typish haar. Maar is een echte merrie hoor :j

Veel succes Toushie! Hier in December een clinic en wedstrijd met de jaarling. Ik kijk ernaar uit. Ook bezig met de sidepass. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:24

Hiet gisteren weer een baal hooi geleverd. De vorige baal hebben ze 4,5 week over gedaan.
De hooibaal werd meteen goedgekeurd.
Afbeelding

Vorige keer had ik dat plastic net eraf gedaan maar viel de baal uiteen.
Zou ik het erom laten en ander net overheen doen met grote mazen? Of voor de helft eraf halen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 13:51

Dat plastic moet je er wel af halen lijkt me. Je zou niet willen dat ze daarvan eten per ongeluk. Wordt dat geen zooi als je de hele baal zo open op de grond laat staan? De onderkant wordt niet rot? En er omheen geen modder?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:15

Modder geen last van omdat de weide hellend is.
Vorige keer had ik het 2 dagen zonder net laten staan en hadden ze enorm veel hooi verspild door ertegenop te schuren waardoor er heel veel rondom los lag.
Heb toen het meeste gerecupereerd en rond de resterende "baal" een aanhangernet gedaan.

De verkoper heeft nu ook hooistolpen, van die groene met 4 openingen. Maar heeft iemand daar ervaring mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 14:18

Ik wou net zeggen, je hebt van die speciale dingen die je erom kan doen, dat zal zo'n stolp zijn. Misschien kun je die eens proberen om te kijken of het bevalt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:52

De prijs voor "proberen" vind ik wat aan de hoge kant eerlijk gezegd. 500 euro voor het formaat dat ik nodig heb.

Heb er nu mijn aanhangernet omheen en de plastic net eromuit.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 15:00

Ik dacht meer dat je zo'n ding even mocht proberen van die man, niet meteen zelf kopen. Ik had ook geen idee dat die dingen zo duur waren.

Dit is eerst wel een oplossing zo denk ik :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:12

Die hooistolpen werken prima! :D
Zijn het geld ook wel echt waard, want veel minder verspilling van hooi.

Nu gaan er hier alleen wel iets meer balen doorheen, op dit moment 6 balen van 500kg per week. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:37

Afbeelding

Werken perfect, ik heb ook nog net voor grote hooibaal erover

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:32

Hm maar precies toch nog veel hooi buiten de stolp?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:33

Dit was zonder net zie ik. Met net knoeien ze veel minder, maar geen foto van denk ik :')

Edit nu buiten:

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:29

Toushie woow succes! Leuk al zoveel met haar bezig zijn. Ben benieuwd hoe het is gegaan als jullie geweest zijn!

Sentir jaa een wond door het draad heb ik ook ervaring mee laatst.. soms zijn die jonge beesten toch echt roekeloos.. :=

Art_Ificious ziet er toch goed uit zo! Al een goede oplossing. :j

Fiore wordt zo echt al heel aanhankelijk. Iets wat ik met mijn IJslander die ik van veulen af aan had ook heel erg gehad heb. Ik heb hem tweede kerstdag 2024 in moeten laten slapen en er is echt een stukje van mii met hem mee gegaan.. ik was 9 jaar toen hij geboren werd en heb hem 16 jaar lang iedere dag verzorgd.

Nu merk ik zo kleine dingetjes die hij ook altijd deed in haar terug, dingen die haar moeder helemaal niet doet dus ze ook echt uit zichzelf doet. Voor mijn gevoel zit daar een beetje mijn allerbeste vriend achter.

Foto's van de knapste Fiore vandaag
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:16

mirjamalvaro schreef:
Dit was zonder net zie ik. Met net knoeien ze veel minder, maar geen foto van denk ik :')

Edit nu buiten:

[ Afbeelding ]

Hm dan moet je er dus eigenlijk toch altijd nog een net omheen doen tegen knoeien.

Dan hou ik het gewoon op het net zonder stolp.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:12

Hé wat handig dat de hooistolp hier besproken wordt. Ik heb mijn open gemaakte midibaal nu in een van de stallen liggen en voer vanuit daar in een kuubskist. Tot nu stonden ze 24/7 buiten, maar ik wil ze binnenkort ‘s nachts op stal en dan heb ik dus die stal nodig. Zo’n stolp is wel ideaal dan om het hooi goed en droog te houden. Anders zou ik er een schuurtje naast moeten maken. (Of nouja, ik.. m’n man :') )

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:34

Ik heb geen net erom in de stolp en ook geen geknoei er buiten. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:11

Je kunt eerst proberen zonder net uiteraard, mijne zijn knoeierds en losser hooi. Dus die rukken alles lekker naar buiten. Ook eten ze hier met 5 volwassenen en veulens vd baal. Misschien knoeien ze met 2 minder :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:41

De hoeveelheid knoeien ligt bij mij volgens mij meer aan de smakelijkheid van het hooi dan aan de methode van voeren. Hier is het voedselrijkere hooi altijd netjes op en het graszaadhooi kan ik overal opruimen.
Dat is zo als ik het in de bakken zonder net voer, op de grond of uit de hooinetten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:52

Heel paardafhankelijk. Hier trekken ze zonder net een baal volledig open in 3 dagen en dan staan ze treurig te kijken dat er geen hooi is. Bende varkens (ze zijn met 2), jullie mogen nu zelf jullie tapijt opruimen de komende week :x .

Nog een keer langs veulen geweest. Nog steeds in de opfok vanwege transportproblemen.

Ze doet het goed.

Afbeelding

Vind haar al zo'n volwassen hoofd hebben soms.

Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:44

Wat een knap dier Thioro. Mooi aansprekend hoofd.

Wij hebben geen hooistolp. Indien nodig gooi ik meerdere kleine hoopjes hooi verspreidt door het weiland. Zo motiveer ik de dames meteen om even de benen te strekken. Ze staan bij ons namelijk 's nachts op stal. Vanmorgen wel weer nieuwe hooinetten in de stallen gehangen.

Gelukkig hebben wij geen castratie issues. Kan dus niet meepraten over knikkers :') Wel een mooie foto reportage Lonniej.

Toushie, ga je met de jaarling naar het NK? Knap hoor. Zijn wel erg leuke en handige oefeningen om de doen.

Over onze jaarling is weinig te vertellen. Mevrouw staat rond, maar gezond met haar 2 jarige vriendin in de wei. Wel blijkt ze helaas gevoelig te zijn voor zomereczeem. Gelukkig is het met een deken goed uit te houden voor haar. Vandaag lekker zonder dekentje naar buiten. Ze is al flink aan het verharen en wordt flink donker. Alleen haar hoofd verraad dat ze valk is.

Afbeelding