Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:46

Ik meen dat Vulina er een tijdje terug nog een had staan, maar weet niet of dat nu nog steeds zo is....

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:11

vanaf 20 november heeft kwpn volgens mij ook veiling van fokmerries

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:07

Revali schreef:
_Caithlynn schreef:
Weet iemand nog een leuke fokmerrie te koop liefst tot max 12 jaar. Een kennis van mij is opzoek.

Volgen jullie verder ook de verrichtingsonderzoek van het kwpn en wie is jullie favoriet?

Ben zelf wel benieuwd naar de nakomelingen van agenix

Ik kan je wel vertellen dat aganixen klootzakken zijn, maar oh wat een kwaliteit hebben ze *\o/* exterieurmatig vind ik ze er iets te veel met de kop er op en iets strak in de rug. Maar die wij hebben staan springen heel goed :+

Ik volg Ermelo nu niet, maar van het voorjaar komt eentje voor die wij hebben klaar gemaakt

Hoe lijkt Pegase? Interessante hengst vind ik dat

En weten jullie hoe Cabrio vd heffinck fokt?

Heb een hoop Cabrio’s gezien inmiddels, maar navenant dat hij al een hele tijd ter dekking staat vind ik zijn nakomelingen niet overtuigen. Ik kan niet direct mijn vinger erop leggen waarom.

Cicero fokt daarentegen echt goed en aganix ook.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:24

Heeft er hier iemand ervaring met Bustique?
Als jonge hengst op de keuring vond ik hem heel aansprekend en zijn oudste afstammelingen lijken goed te presteren.

En Baltic, bij wat voor een merrie zou die passen?

Welke generatie zouden jullie op zijn vroegst terug fokken? Ik zou met Baltic op 4e en 5e generatie terug fokken op Lord en Quidam de revel.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:25

Ik ben niet heel bang voor terug fokken mits goed over nagedacht:
Onze baloubet is voor tweede keer drachtig van Kannan: terug fok op nimmerdor. Zal horsetelex van de vorige er even bij zoeken!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:28

Iorrr schreef:
Ik ben niet heel bang voor terug fokken mits goed over nagedacht:
Onze baloubet is voor tweede keer drachtig van Kannan: terug fok op nimmerdor. Zal horsetelex van de vorige er even bij zoeken!

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... y_levels=1

De merrie is dus Baloubet du Rouet x Jus de Pomme Nimmerdor
Kannan is Voltaire x Nimmerdor

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:38

In de 4de/5de generatie zou ik me niet zo druk om maken, zeker niet als het positieve verervers zijn zoals in dit geval.
Ik wilde voor Bella altijd een Nimmerdor vrije hengst (i.v.m. Wellington x Farn aan moederszijde). Vorig jaar toch van mijn geloof gestapt, omdat ik comfortuna op alle fronten zo goed vond passen. Maar Puranja heeft dus wel 3x Farn in de pedigree, 2x in de 4de en 1x in de 5de generatie. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... y_levels=1

Bustique is jaren geleden geexporteerd toch? Al heeft Hendrix er misschien nog wel diepvriessperma van beschikbaar. Ik heb er maar weinig nakomelingen van gezien, maar als ik op horsetelex kijk lijkt hij idd wel een paar fijne springpaarden gegeven te hebben.

Baltic weet ik niet zo goed, voor mijn gevoel heeft die een merrie nodig met genoeg maat en lengte. En het zijn ook niet altijd de makkelijkste paarden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:43

Interessant gefokt Iorrr en leuke naam heeft hij gekregen. Hebben jullie die nog?
Had je speciaal naar Nimmerdor bloed gezocht of dacht je dat Kannan goed zou passen en was dat toevallig terugfokken op Nimmerdor?

Zie dat ik met Bustique trouwens op Capitol terug zou fokken in die zelfde generatie.
Hendrix heeft hem vorig jaar terug gehaald uit Amerika voor de fokkerij en hij is nu vers beschikbaar.

Ik ben ook nog erg in dubio of ik voor een jonge hengst ga of toch meer bewezen. Bij jonge hengsten staat Kallas bovenaan op het lijstje.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:48

MizzMontana schreef:
Interessant gefokt Iorrr en leuke naam heeft hij gekregen. Hebben jullie die nog?
Had je speciaal naar Nimmerdor bloed gezocht of dacht je dat Kannan goed zou passen en was dat toevallig terugfokken op Nimmerdor?
.

Hij is verkocht op de veiling van Prinsjesdag. Heel blij met zijn huidige adres :)
Maar we krijgen dit jaar een volle zus (hopen we!) of broer...

Niet gezocht naar Nimmerdor bloed. Eigenlijk juist altijd proberen te ontwijken, maar ik dacht al jaren dat het zou passen qua paard. Dus toen toen maar stoute schoenen aangedaan, vooral ook omdat ik veelal hoorde dat dat juist goed uit zou pakken. En dat deed het! Dus de gok nog maar eens gewaagd :)

https://www.prinsjesdag.eu/horses/20750 ... e-pomme-j/

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:52

Geen ervaring met Bustique.

Wel met baltic. Wij hebben hem op een hele grote brave Numero Uno gebruikt. Kwam mega knap veulen uit en ook braaf, zelf zadelmak gemaakt. Maar ik vond haar erg beperkt in beweging en voelde voor mij onder het zadel niet fijn. Te braaf eigenlijk, te weinig power.
Ik zou hem niet weer gebruiken alhoewel ik ook fijne heb gezien.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:29

Baltic heb ik goede ervaring mee en zou het nog wel een keer willen gebruiken (liefst dezelfde combi). https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... gucci-ella (elite sport merrie)
Enorme top instelling! soms was ze iets speels en baldadig in het parcours wel eens wat bokjes en onzichtbare hindernissen onderweg. Maar door haar instelling, karakter kon ik al gewone ruiter ZZ met haar worden. Ze was toen nog maar 7 jaar. Heb er 1 embryo uitgespoeld en haar verkocht. Nakomeling heb ik nog.

Deel de mening wel dat hij het beste past bij een merrie met voldoende lengte en maat. Ook rekening mee houden dat de merrie niet te neerwaarts is. De baltic is de kleinste (166) die wel uit deze moederlijn hebben gefokt maar ze had wel meer dan voldoende lengte.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:30

MizzMontana schreef:
Zie dat ik met Bustique trouwens op Capitol terug zou fokken in die zelfde generatie.
Hendrix heeft hem vorig jaar terug gehaald uit Amerika voor de fokkerij en hij is nu vers beschikbaar.

O ja, dat heb ik idd wel gehoord. Via google vond ik alleen de export terug en ik kon niet op hun site om het te checken.

Wat voor merrie heb je ook alweer?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:32

Marijkeeee schreef:
Baltic heb ik goede ervaring mee en zou het nog wel een keer willen gebruiken (liefst dezelfde combi). https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... gucci-ella (elite sport merrie)
Enorme top instelling! soms was ze iets speels en baldadig in het parcours wel eens wat bokjes en onzichtbare hindernissen onderweg. Maar door haar instelling, karakter kon ik al gewone ruiter ZZ met haar worden. Ze was toen nog maar 7 jaar. Heb er 1 embryo uitgespoeld en haar verkocht. Nakomeling heb ik nog.

Deel de mening wel dat hij het beste past bij een merrie met voldoende lengte en maat. Ook rekening mee houden dat de merrie niet te neerwaarts is. De baltic is de kleinste (166) die wel uit deze moederlijn hebben gefokt maar ze had wel meer dan voldoende lengte.

Jouw Baltic was ook wel echt de leukste die ik ken :D
Maar jullie lijntje geeft topinstelling en karakter en maat en lengte, dat heb je wel echt nodig met Baltic denk ik. Ik denk dat hij op mijn Arezzo x Numero Uno ook wel zou passen, hoewel ik daar volgend jaar denk ik een jonge hengst bij gebruik. Vind Landino VDL (NRPS-gekeurd) nog wel een optie of een van hun jonge For pleasures.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:34

Gucci power ;) en super lief dat je dat zegt over ons lijntje :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:43

Gomir ik kreeg een nieuwe merrie aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Heb haar zelf zadelmak gemaakt, echt de liefste merrie ooit, en ik was samen met mijn man bij de geboorte van haar eerste veulen. Het was de eerste geboorte waar hij bij was en ze hebben het veulen naar hem vernoemd.

Het is een elite merrie van Carambole die zelf 1.30 heeft gelopen. Ze komt volgende week bij ons te staan. Dan za ik eens wat foto’s maken en meer info hier neerzetten. Kan het nog nauwelijks geloven dat ze hier naar toe komt!!
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 09-11-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:50

Dat is inderdaad wel een hele mooie kans!
En met dat bloed kun je ook wel veel kanten op.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:10

Wat leuk MM en dat zijn idd de kansjes die moet pakken!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:17

Wat leuk!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:42

MM gaaf, gefeliciteerd !!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:14

Leuk MM, gefeliciteerd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 00:32

Gefeliciteerd MM! Kansen komen er om te grijpen! :D

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:41

Wij hebben een baltic merrie
Uit een preferent prestatie sport merrie van Indoctro.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/kansas-v

Qua karakter alles behalve makkelijk onder t zadel, volgens mij redelijk onbegrensd vermogen. Mijn dochter (15j) wil haar graag starten, en ik denk alleen maar... oef dat gaat n hele snelle tijd worden.

Gister los laten springen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Speel met de gedachte om haar evt te laten dekken, weet nog niet precies met wie.
In elk geval een nuchtere met maat( ze is zelf nu 1.61)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:10

Gefeliciteerd MM, dat is een mooie kans zeg!!

Marijke; jouw baltic is idd een vd mooiste die ik heb gezien
Wat ik van baltic ken dat ze scherp zijn

Mooi lijntje Watnou +:)+

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:17

Haha dan zullen wij wel een pech gevalletje gehad hebben met Baltic, onze was echt het saaiste paard waar in ooit op gezeten heb...

De zirocco die wij uit onze Baloubet hebben gefokt en die ik zelf alles tot het L springen geleerd heb staat al voor de tweede keer op de site van het KWPN met zijn huidige Italiaanse ruiter. Leuke reclame zo!

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:20

Als ik het zo hoor kan ik voor deze merrie Baltic van het lijstje halen. Omgaan is ze de allerliefste maar in het parcours mag ze meer rust en overzicht. Scherp genoeg op de sprong.

Watnou zou Dakar iets zijn? Vind ik een hele sympathieke hengst en lijkt fijne karakters en voldoende maat mee te geven.

Wat leuk Iorrrr, altijd fijn om je nakomelingen in de sport terug te zien.