Wij hebben een hele luxe tuiger en kruisen die nu een paar jaar met dressuur hengsten. De merrie maakt de veulens heel luxe dus ik heb wel hengsten met body nodig. Maar ik hou het toch bij dressuur hengsten en geen Iberiër qua verkoop denk ik beter. Na Dancier gold en Fontaine is ze nu drachtig van Vaderland. De fontaine De Dancier gold.
Ik heb een leuk bod gehad op het veulen van dit jaar. Echter wilde ik haar aanhouden en laten uitbrengen/Ibop en daarna verkopen. Het zou alleen de eerste keer zijn dus geen idee wat de kosten zijn. Heeft iemand een kostenplaatje van 0-4 jaar? Natuurlijk kan er van alles gebeuren aan dierenarts kosten maar ben gewoon even benieuwd wat het zou kosten als ik haar laat opleiden.
xmarliez
Geplaatst: 30-11-23 22:34
Zonder operatie aan OCD maar met castratie en volledig op de foto en geen gekke andere dingen ben je voor een 3 jarige 10k wel kwijt. Kan natuurlijk iets minder zijn maar ik heb eens alles bijgehouden met de aankoop van een veulen en toen kwam ik daar wel aan. Dan klaar laten maken en ibop, het is maar net wat je zelf kan en hoe lang het duurt. Als je ze vanuit de opfok naar de ibop toe weg moet brengen dan ben je wel 3 tot 6 maanden verder verwacht ik x €1000,- zoiets per maand? Kortom, als je het veulen nu goed kan verkopen zou ik dat altijd doen. Het moet op 4 jarige leeftijd wel een hele goede beweger zijn wil je er minimaal 25k voor krijgen. En als je zelf qua rijden het paard niet verder kan brengen kosten ze alleen maar geld.
Ja ik zou ook verkopen als je niet de intentie heb om er de opvolger te maken van je fokmerrie. Voordat ze gezond 4 zijn en worden..zitten veel risico's en kosten aan.
Hier is een topic over de kosten van veulen tot rijpaard. Hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper het is natuurlijk. Mits ze gezond 4 worden. [F-AM] Kosten veulen tot rijpaard!
Dat is al wel een redelijk oud topic, ik zie dat ik er ook nog in gereageerd heb
Ik denk dat je voor een goede opfok wel tegen de 150 euro betaalt tegenwoordig. OCD operatie varieert tussen 900 en 1300. Castratie heb ik vorig jaar 270 voor betaald.
ik ben ook wel nieuwsgierig wat er zoal betaald wordt voor het africhten en zadelmak maken van een 3 jarige recht uit de opfok.
De opfok voor 150 is tegenwoordig aan de lage kant. 180 of 200 is heel normaal.
Als veulen goed verkopen is vaak financieel gezien interessanter. Tenzij je echt een hele aparte hebt. Hou er wel mee dat opfokken ook risico's kent en je dus uiteindelijk met lege handen kan komen te staan.
€200,- is realistischer dan €150,- inderdaad voor de opfok. Die vind je misschien nog ergens in Friesland in het zomer seizoen.
Willemiens
Geplaatst: 01-12-23 12:45
Het is een merrie dus geen castratie kosten haha De twijfel voor verkoop of opvolger voor op mn merrie is er idd ook nog. Dit is ook het enige merrie veulen die ik zelf heb gefokt en voor volgend jaar verwacht ik maar 1 veulen van een andere merrie die tot nu toe alleen maar hengstjes heeft gehad.
Ik betaal €165 aan opfok, daar zit enten en bekappen in.
baudyh
Geplaatst: 01-12-23 12:48
Je veulen verkopen is veel voordeliger. Ik heb in 2020 2 merrieveulens aangehouden. Die zijn beide dus nu 3 jaar. En dan heb ik ze nog thuis in de opfok gehad. De ene kreeg ik als veulen een bod op van 6000 euro ( niet gedaan) Die is nu dus 3 jaar en 4 mnd in training gestaan op weg naar een ibop. Maar dat kwam toch wat te snel dus dan maar eerst de keuring. Nu dus wel ster maar de teller staat op 16.000
Volgend jaar bij de hengst en evt in najaar de ibop. We zijn er dus nog niet.
De andere een maand in training voor naar de eptm test te gaan. Konden we na 3 weken kreupel ophalen dus daar staat de teller op 15000 en is nog steeds een vb merrie.
Je zit toch wel op 2000 euro Per jaar per paard van veulen t/m 3 jaar. En dan heb ik ze nog aan huis.
Dit jaar 1 veulen aangehouden en er geen 1 bijgekocht precies om die reden. Er staat nu een vriendin van iemand anders bij.
AM_Horses
Geplaatst: 01-12-23 13:24
Als je goed kan verkopen, zeg ik doen. Of je moet haar zelf willen aanhouden. De kosten lopen altijd zo enorm op dat je bij verkoop op 4 jarige leeftijd niet veel over houdt. Of het moet zo'n aparte zijn dat je echt behoorlijk kan vragen. Ze moeten nog gezond op de foto zijn en verder goed blijven. Allemaal risico's...
Ik heb nog een nashville star veulen. Ze was te koop, kreeg enkel koopjesjagers. Nu vindt ik het echt een geweldig veulen. Nog nooit zo nuchter paard gezien. Verschiet nog niet als er blikjes op de grond liggen waar ze overheen loopt. Die hou ik voorlopig aan. Opfok kost hier toch al gauw 200 in de maand. Ik had een ander adresje wat prima ging tot deze zomer. Dan betaal ik liever meer Verschil met twee weken bij mij gewoon in pension. Stond ze nog niet op de wei. Even in carantaine gezet. Ze was enorm achter in groei, enorm duf, geen energie, vol met zand. Ik heb nog geen foto van nu, maar is een heel ander paard.
AMhorses.. de rotte appels onder de opfok. Mensen die zich professioneel voor doen maar eigenlijk maar gewoon wat doen en bezuinigen op de verkeerde dingen.
Ik heb ook weer een bedrijf hier in de regio gezien waarvan ik me echt af vraag wat ze nu helemaal aan het doen zijn. Oude meuk, veel paarden in een relatief kleine groepsbox. Dan kan je, als je de mogelijkheid hebt, beter thuis wat inrichten.
misterA
Geplaatst: 03-12-23 19:21
Woensdag begint het weer. De jaargang 2023/2024 dressuurhengsten eerste bez. KWPN. De startlijsten en dagindeling zijn bekend.
misterA
Geplaatst: 03-12-23 21:27
misterA schreef:
Woensdag begint het weer. De jaargang 2023/2024 dressuurhengsten eerste bez. KWPN. De startlijsten en dagindeling zijn bekend.