Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:36

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:53

Ja snap ik Charisma!! Daar moet je een erkende hengst opzetten!

Ik vind het altijd wel moeilijk uitzoeken met die hengsten. Ik maak hengsten en merries klaar voor de keuringen. Dus ik zie heel veel voor bij komen. Dat maakt het erg interessant

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:57

Revali schreef:

Ik vind het altijd wel moeilijk uitzoeken met die hengsten. Ik maak hengsten en merries klaar voor de keuringen. Dus ik zie heel veel voor bij komen. Dat maakt het erg interessant

Kan me voorstellen dat je daardoor juist ook bepaalde hengsten niet wilt gebruiken?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:17

Iorr: lijkt me ook nog bloed genoeg in combi met een Franse mond...weet niet of ik dat durf. Haar moeder is van nabab maar die is ook wakker genoeg en erg sterk in de mond. Wel gruwelijk veel kwaliteit.

Revali: dan zie je veel verschillende dingen idd...lijkt mij je keuze niet makkelijker te maken soms.

Ik dacht nog aan Kannan...al is die wel duur...en diepvries. Taloubet blijf ik ook interessant vinden...ben benieuwd wat haar zus van die gebakken heeft volgend jaar.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:54

rensju schreef:
Revali schreef:

Kan me voorstellen dat je daardoor juist ook bepaalde hengsten niet wilt gebruiken?

Ja vooral dat :') :j

Zijn wel bepaalde hengsten die ik absoluut niet zou kiezen.. Of qua exterieur of qua karakter :D

Ik had comme il faut op mijn lijstje staan voor mijn Zapatero merrie. Maar ik durf het niet aan met die voeten die hij wel vaak doorgeeft :(

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:57

Charisma: ben stiekem ook wel benieuwd naar taloubet. Heb op zich zelf niks met de hengst, maar altijd benieuwd hoe de nakomelingen het doen.

Kannan ben ik niet fan van(quabri _O-)
Zijn volgens mij laatbloeiers, wel vermogen, maar wat ik heb gezien missen ze wat souplesse

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:03

Ik ben nog niet eens bezig voor volgend jaar :oo

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:13

Ik houdt wel van Kannan al snap ik exterieurmatig dat je niet voor hem kiest...

Kreeg met foto’s van m’n Il est Balou: wel hele trotse eigenaar hier :DAfbeelding
Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:19

Ik heb helemaal niets met Taloubet :+
Als jonge hengst vond ik het maar een naar dier en ik heb er net teveel nakomelingen van gezien die echt niet braaf waren. Er is zoveel keuze dat ik dan toch echt even verder zou kijken.
Ben nu doodop na een dag coronazorg dus ik kijk later even om wat voor merrie het gaat. En veulen is dus voor verkoop op latere leeftijd als ik je laatste bericht zie Charisma? Want dan snap ik wel waarom het leuk is om er een veulen bij te fokken, obv je eerste bericht ontging me dat even.

Ziet er goed uit Iorrr!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 07:52

met Comme il faut zou ik niet zo bang zijn gewoon een goede smid zoeken. Kannan persoonlijk ben ik niet zo fan van ivm de gallop. alhoewel ik nu een george heb met goede bewegingen. Quabri ook heel erg fan van! volgens mij was hij toen de enige op de olympische spelen met alle rondes foutloos

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:19

Revali: Kannan hebben we een paar fijne van op stal staan, allemaal maat en vermogen en ook wel voorzichtigheid. Maar niet echt elastisch idd...
Taloubet is volgens mij erg gemaakt door de ruiter, weet ook niet of die onder iemand anders wel zo braaf zou zijn :')

Iorr: trots op zijn, mooi dier!!

Gomir: Veulen is sowieso voor de verkoop, ik wil het aanhouden tot max 6j, vroeger mag het sowieso ook weg. Ik leid al jaren jonge paarden op tot die leeftijd (is ook de hoogte op wedstrijd tot waar ik me comfortabel voel) en dan gaan de paarden hier op stal naar de kinderen van de staleigenaar die rijden ze dan tot een hoger niveau. Er is veel vraag naar deze bloedlijn, dus is een mooie kans voor mij om daar ook een graantje van mee te pikken :) bedankt voor de input over taloubet.

Hier verwachten ze volgend jaar ook een comme il faut uit de nabab. Benieuwd naar de voeten nu :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:32

Wij hebben onze kleine vliegensvlugge Baloubet du Rouet drachtig van Kannan. Deze combinatie hebben we 2 jaar geleden ook gemaakt en dat pakte heel goed uit. Veulen is goed verkocht en wij hopen nu op een merrie.

Belangrijk is denk ik je merrie(lijn) goed kennen en daar een keuze op baseren. Ook is het belangrijk of je commercieel wilt fokken of echt puur voor jezelf wat past.

Hier kiezen we soms ook gewoon commercieel, wat ik bij voorbaat al weer wat er weg gaat en waar vraag naar is. Uiteraard kijk je nog of het past, maar vaak is het niet mijn eerste keuze dan ;)

Hier een drachtig van Mylord Cathago omdat het sperma van Colman wat te laat was. Ja dan maak ik een commerciële keuze...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:13

Wij hebben een leuke kannan gefokt uit een caretano-merrie, die was ook echt superrillig en speciaal. Daar heeft kannan ook veel goeds op gedaan.

Ik wil liefst commercieel fokken, maar aangezien ik de opleiding zelf doe moet het beest wel te rijden zijn natuurlijk :D

Ik "huur" de merrie eigenlijk een jaar van de staleigenaar, ik weet hoe ze fokt omdat de veulens bij ons op stal staan. Ik ken de moederlijn als in "zeer gegeerd" maar wat er juist goed op pakt weet ik niet, ik ben beetje nieuw in het zelf fokken. En ook de kans om met een lijn als deze te fokken krijg ik denk ik niet meer, tenzij mijn veulen een merrie moest worden :)

Als ik puur voor mezelf zou fokken dan zou ik durven gokken op quabri, ben er helemaal gek van, maar ik laat me ook begeleiden door de staleigenaar, hij wil ook dat uit zijn merrie goede veulens komen, hij wil niet dat ik er eender wat op gooi natuurlijlk...en hij vind hem als vererver nog niet bewezen genoeg.
Dus tis echt een evenwichtsoefening voor me. Ik hoef geen 1m60 paard te fokken, maar wel een leuk dier wat ik voor een mooie prijs kan verkopen over een tijdje.

Ik heb wel al gezien dat canabis bloed het goed doet met carthago bloed, dus Cartani is wel een mooie optie. Of Colman...:)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:42

Quabri is idd nog geen bewezen vererver, maar dat zijn Taloubet, Tobago en Cornado II ook niet, die je noemde. Quabri heb ik wel mooie bloedveulens van gezien.
Taloubet ga ik mee met Gomir, die heeft geluk gehad dat hij bij die ruiter was. Vind de nakomelingen ook maar zo zo. Comme il Faut zou ik ook aandurven en Colman kan ook interessant zijn. Zal er eens over nadenken, zit nu op de telefoon te typen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:45

Oehlala, daar heb je gelijk in. Taloubet en Tobago zijn niet bewezen, maar wel commercieel op het moment (allez toch in onze contreien, want het tobago veulen is indien hengst al verkocht).
Cornado is niet bewezen, maar heeft toch al een groot deel van zijn nakomelingen die het goed doen in de sport...daarom dat ik over hem nadenk.
Comme il faut durf ik niet, das toch bloed genoeg vind ik...zo'n gummibal! Op de moeder van deze merrie hebben we hem nu gebruikt en dat lijkt me een betere match...maar daar ga ik nooit of te never mee kunnen dekken :D :D
Colman is idd wel eentje die bij op mijn lijstje gaat.
Thx voor het meedenken al!!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:43

Vond ook nog Erco vh Roosakker, al is dat bloed wel wat achterhaalt denk ik niet?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:34

Ik heb alleen nog maar Comme il fauts gezien met bokhoeven :x met te weinig lengte. Nou zou ik qua lengte het wel aandurven op mijn Zapatero. Die heeft 3 Vleuts gegeven. Allemaal lengte. Ik ben echt fan van Comme il faut. Maar durf het niet aan met zijn voetjes 8)7

Ben nu op zangersheide keuring :)F (in de Peelbergen) altijd weer interessant :Y)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:02

Revali schreef:
Ik heb alleen nog maar Comme il fauts gezien met bokhoeven :x met te weinig lengte. Nou zou ik qua lengte het wel aandurven op mijn Zapatero. Die heeft 3 Vleuts gegeven. Allemaal lengte. Ik ben echt fan van Comme il faut. Maar durf het niet aan met zijn voetjes 8)7

Ben nu op zangersheide keuring :)F (in de Peelbergen) altijd weer interessant :Y)

Leuk!
Ik zoek een gummybal en merrie heeft lengte zat, maar ik vind goede voeten wel heel erg belangrijk. Zou hem erom late staan

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:40

wij hebben met Comme il faut gedekt en Pegase en hij geeft inderdaad smalle voetjes. Je moet ervoor zorgen dat de verzenen eraf gaan en de straal draagt. Comme il faut geeft stuk voor stuk fantastische paarden met vermogen en voorzichtigheid. Ik ben er weg van!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:24

Ja je hebt gelijk, als ik niet op tijd had ingegrepen bij mijne dan had ze ook 1 bokvoet gekregen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:07

Het eerste waar ik naar ga kijken als de comme il faut geboren is hier zijn zijn voeten :+

Ben erg aan het twijfelen om eventueel toch te dekken met Cicero. Ik heb wat video's gekeken en ik herinner me weer waarom ik er niet zo gek van ben...maar dat heeft alles te maken met de ruiter en niet met het paard besef ik nu... :+

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:55

Weet iemand nog een leuke fokmerrie te koop liefst tot max 12 jaar. Een kennis van mij is opzoek.

Volgen jullie verder ook de verrichtingsonderzoek van het kwpn en wie is jullie favoriet?

Ben zelf wel benieuwd naar de nakomelingen van agenix

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:11

_Caithlynn schreef:
Weet iemand nog een leuke fokmerrie te koop liefst tot max 12 jaar. Een kennis van mij is opzoek.

Volgen jullie verder ook de verrichtingsonderzoek van het kwpn en wie is jullie favoriet?

Ik kan je wel vertellen dat aganixen klootzakken zijn, maar oh wat een kwaliteit hebben ze *\o/* exterieurmatig vind ik ze er iets te veel met de kop er op en iets strak in de rug. Maar die wij hebben staan springen heel goed :+

Ik volg Ermelo nu niet, maar van het voorjaar komt eentje voor die wij hebben klaar gemaakt

Hoe lijkt Pegase? Interessante hengst vind ik dat

En weten jullie hoe Cabrio vd heffinck fokt?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:12

Aganixen zijn idd varkens is ook mijn ervaring, maar kwaliteit te over! Hier een aganix verkocht naar zangersheide als jaarling, aganix x nabab. Die is nog steeds hengst...dus hopelijk zien we die over een tijdje op de keuring.

Hier 1x met pegase gefokt, maar die is als embryo al verkocht naar de eigenaar van pegase dus weet niet hoe die is of springt.

Cabrio nog geen nafok van gezien hier in de buurt.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:43

_Caithlynn schreef:

Op de VDL veiling site komt soms wel eens een leuke fokmerrie voorbij. Ook op andere veilingsites.