Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:27

ik heb net de hoefsmid gebeld, hij komt 4 juni, dan heb ik nog 2 week tot de keuring,
voor Chelsey de eerste keer, ben benieuwd hoe ze erop reageert!

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:51

Moratoetje schreef:
Nu maar hopen dat ze 7 juni zich ook zo gedraagt :D

Ik wilde gisteren nog foto's maken, maar ik had helaas de verkeerde lens nog op mijn camera zitten. Ik heb 3 foto's gemaakt waarvan er slechts 1 een beetje gelukt is.... :( Volgende keer maar wel de goede lens erop zetten ;)

Maar foto van Fiamora mag je wel posten hoor :+ en die half gelukte ook wel :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:01

:D

Foto's van Fiamora zal ik van het weekend eens plaatsen!

Hier de foto's van gisteren, volgende keer hoop ik dat ze beter zijn :D

Afbeelding

Afbeelding
Hier is ze duidelijk nog te buikig!
Op de ribben zit (gelukkig) geen vet, die voel je gewoon zonder te hoeven duwen.

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:56

Ja inderdaad denk dat ze hebben gezegd dat ze nog iets af moet vallen wel terecht is. En wat ik zou doen met de keuring is de neusriem eraf... Maar dat is een persoonlijke smaak. Vind dat met de keuring net wat mooier lijken. Maar dat is aan jezelf natuurlijk. En lijkt het nou zo of heeft ze niet zo'n hele lange hals? Is een beetje onduidelijk op de foto's ??

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:08

Dat komt door de foto denk ik, ze doet ook net haar hoofd naar beneden. Ze heeft geen korte hals, maar ook geen hele lange.

Afbeelding
Wat duidelijker wat betreft haar hals, denk ik.

En wat betreft de neusriem, ze heeft een vrij lang hoofd (vind ik) dus ik weet niet of het mooi is zonder neusriem, zal van het weekend eens kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:15

Wellicht een aandachtspunt voor het KWPN om op keuringsdagen niet alleen te zorgen voor mensen die met zwepen slaan, maar ook voor een paar in te huren voorbrengers :)*

Moet toch mogelijk zijn dat als je je paard aanmeld bij het secretariaat je ook meteen aangeeft dat je gebruik wilt maken van zon dienst.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:22

Dat zou handig zijn!

Ik zal vanavond en van het weekend eens goed kijken wie ik kan benaderen, wellicht dat ik de fokker van Armanda eens bel, die is meer bekend bij het KWPN. Ik ben van het New Forest gebeuren en dat gaat toch net allemaal iets anders!

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:32

Bij ons staan altijd wel van die jongens....

@moratoetje... Goed veel knotjes maken... Dan lijkt de hals iets langer. Volgens mij houden die keurmeesters daar van :D
Laatst bijgewerkt door wheezyheart op 25-05-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:39

ik heb al iemand geregeld maar in duitsland word dat helemaal goed geregeld. voor de ring staan een groep jongens en die brengen gewoon standaard je merrie met veulen voor. ideaal :D

ze is idd wel erg zwaar zo op de eerste foto s moratoetje en daardoor lijkt ze op haar hele lijf ook korter dus dat is zeker een aandachtspunt (op rantsoooeenn ) :D haha

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:50

Veel knotjes dus, haar manen zijn ook best dik dus dat moet geen probleem zijn :D

Strikt rantsoen voor haar: weinig brok, dit aanvullen met haver en iets minderen met het ruwvoer. Daarnaast zal ze elke dag getraind worden (1 uur) en geen snoepies meer :P Ben alleen bang dat ze veels te fel wordt van de haver!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:57

dat valt allemaal wel mee joh van haver haha.
verder gewoon kort op de wei en voer je hooi of voordroog?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:00

Voordroog, wij hebben nooit gewoon hooi! Ze gaat nu niet meer op de wei, alleen nog in de paddock. Als ze op de wei loopt heb ik te weinig controle over wat ze allemaal eet.

En moet ik dan geplette haver nemen of gewone?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:11

haha ja daar worden ze ook al heel snel erg vet van :D
ik voer zelf geen haver (voer pavo sportfit, heeeeel fijn spul)
maar volgens mij maakt het niet veel uit wat je geeft (geplet of gewoon )

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:19

Klopt dat ze van voordroog snel vet worden, maar het voordeel is weer minder stof dus minder hoestende paarden. Tja, het is moeilijk....sommige worden ook van de wind al vet! En aangezien ik in Zeeland woon, waar dus altijd wind staat..... :+ :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:20

ja die volbloedjes van mij worden niet zo snel vet haha
nu staan ze bijna tot de buik aan in het gras *\o/*

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:27

Mijn andere paard ook niet en mijn 2-jarige al helemaal niet, maar is natuurlijk ook nog volop in de groei! Hier in Zeeland zijn eigenlijk wel veel paarden te zwaar, zou het dan toch die wind zijn :D :D :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:28

haha ja misschien wel ja, bomen planten om de wind tegen te houden? :+
m n hengsten in de opfok zien er top uit <3 (brabant) :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:35

Brabant = zandgrond waarschijnlijk minder voedingsstoffen dan de zeeuwse klei!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:46

geen idee :P ze staan nu dag en nacht op t gras en s winters hele dagen en dan s nachts naar binnen waar ze goede voordroog krijgen en brok. heb nooit te klagen als 2.5 jarige komen ze allemaal top naar binnen :)
mijn merries staan aan huis en ik woon op veen grond daar is het helaas alleen voorjaar en zomer etc op de wei, de rest in de paddock :(

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:55

@moratoetje waarom wil je Haver voeren? Je zou ook tijdelijk vitamine brokjes kunnen voeren zodat ze wel gewoon alles binnen krijgt maar niet de nadelen van brok... Als ik jou verhalen zo lees lijkt het me geen verstandig plan om haver te gaan voeren.... Verder zou ik als ik jou was inderdaad mindere met voordroog en eventueel wat graszaadhooi erbij? Of gerstenstro? Zodat ze wel de structuur binnen krijgen maar niet alle voedingsstoffen. En ook ik denk dat dit paard en die zeeuwse wind niet handig is :+

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:59

Ik ben zelf ook een beetje huiverig voor haver maar gisteren zeiden ze dat ik een deel van haar brokken moest vervangen door haver en moest minderen met het hooi. Dat buikige is volgens hun van het ruwvoer, kan ook wel kloppen want op haar ribben is ze echt niet vet. Stro is wel een goede oplossing, ik zou natuurlijk haar middagportie kunnen vervangen door stro.....

en wat betreft de zeeuwse wind, vandaag staat er weer een stevig briesje....hmmmm dat is weer een paar kilo erbij :+

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:01

Die van mij moet juist nog even aankomen, maar het wil nog niet echt. Zodra ik der vol in het voer zet kan ik der niet meer rijden :')

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:49

Goldie schreef:
Die van mij moet juist nog even aankomen, maar het wil nog niet echt. Zodra ik der vol in het voer zet kan ik der niet meer rijden :')

Dan zou je een beetje geplette mais moeten proberen, half kilootje per dag doet wonderen.
Wat betreft de haver kun je beter geplette haver voeren, dat is makkelijker verteerbaar. Ander ben je aahet voeren voor de muizen, komt de haver er weer net zo uit als het erin gegaan is. :+

Mijn merrie heeft uitgevonden dat je stro ook best kunt eten en vrat nu dus de volledige stal leeg. Met als resultaat dat ze ook weer behoorlijk buikig begon te worden, wat haar met lopen ook duidelijk in de weg zit. Lijkt daardoor ook inderdaad veel proppiger, dus die is nu weer op vlas gezet met een plukje stro voor het idee. Liever dat dan echt op het ruwvoer te moeten inleveren. Leek nu namelijk wel of ze een luchtballon had ingeslikt. Is ook een hoop gas, dus buikige gaat er gelukkig ook weer snel af.

Gaaf Moratoetje dat ze het goed deed, in ieder geval een goede generale repetitie *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:16

Nou ik ben blij dat Emma nu niet voor de keuring gaat want die groeit dicht. Die wordt echt weer veels te dik.
Maar ja lekker belangrijk hoor.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:40

eef staat op een kale wei, wel de hele dag buiten hoor, met dit weer.
maar dat vind ze maar niets, ze wil naar binnen :=