Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:18

Ja Jovian idd overleden aan castratie!

Maar denk dat die situatie niet te vergelijken is met onze jaarlingen. Hij was al 11 en heeft volgens mij ook gedekt? Dan is het wel een risicovolle operatie. Bij onze jonkies is alles zo klein en “niet in gebruik” dat het veel minder risico’s meedraagt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:39

Dat heb ik idd ook gelezen, er is meer risico als ze ouder zijn en gedekt hebben al omdat de zaadstreng dan ook dikker/taaier is. Alles is ook veel groter natuurlijk.

Dit was vorig jaar de mail van Equitom over Castreren:
De prijs voor een open castratie bedraagt 438 euro exclusief BTW. Het is aangewezen het paard 1 nacht gehospitaliseerd te houden na de ingreep (+- 90 euro exclusief). Hierbij moeten nog de prijs gerekend worden voor de medicatie thuis.

Open castratie liggend in de wei doet mijn eigen dierenarts voor 200 euro inclusief medicatie.

Beste vriendin haar dekhengst is gecastreerd op 10 jarige leeftijd. Op tafel over de lies. Dat kostte 500 euro.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:48

LaDonna75 schreef:
kiko schreef:
Ik las net dat Jovian is overleden aan complicaties van de castratie. Ik vond het al spannend maar nu helemaal. Cover is nog braaf dus wil nog even wachten maar ik neig wel naar op tafel om de minste risico’s te hebben omdat het inderdaad schoon is.

Wie is Jovian? :o

Een dressuurhengst die bij Helgstrand stond. Had van het weekend nog meegedaan op het EK Dressuur in Crozet.

Oudere hengsten lopen inderdaad meer risico dan onze jaarlingen maar toch is het dan wel even spannend. Zal allemaal ook wel goedkomen maar ben blij dat ik nu nog even niet hoef :-)

Toushie ik hoop dat hij 1,68 wordt maar in dit tempo ben ik bang dat hij daar dik overheen gaat.
Als mijn lichaam niet opknapt weet ik niet of rijden nog lukt en zal Cover ook beleerd worden voor de kar en kan hij in 2-span met zijn moeder en die is maar 1,61 dus hij moet niet te groot worden :-)
Heb ik 2 dressuurpaarden voor de kar _O-

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:51

Ik weet niet eens wie Jovian is :o

Hier is de castratie probleemloos verlopen. Geneest super netjes. Qua kosten zaten wij aan 340 euro geloof ik. Dat is 3 dagen daar verblijven plus de ingreep (ik heb bewust gekozen voor op de kliniek).

Y’ur was 1 hele dag zielig en toen weer zijn stoute zelf _O- ~~}>

Afbeelding

En de wond na de ingreep
Spoiler:
Afbeelding

Oh en voor degenen die het interessant vinden; ik heb gevraagd of ze tijdens de procedure foto’s konden/wilden maken. Ik zet ze in een spoiler want ze laten niks ter verbeelding (dus echt van soppen, tot snijden, tot knippen, tot een stel losse testikels :)) )

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:44

Lucifer is “thuis” staand gecastreerd in Januari. Hij kreeg een injectie met AB maar ik koos ook voor 5 dagen extra AB. Ik was €275,- kwijt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:52

Ohw die van Y'ur waren ook al best groot eigenlijk.

Die ik bij Cielo kan zien is niet heel groot.
Eigenlijk niet meer gegroeid sinds deze foto van in juni.
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:23

Pietje had echt mini pinda’s _O- Castratie was staand op kliniek. Daar spuit tegen zwelling gekregen en een spuit AB. Dat was het eigenlijk wel. Genas echt super goed, geen zwelling, geen nabloeden. Paar dagen op stal gestaan en toen mocht hij weer naar buiten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:27

Waarom wordt op stal staan geadviseerd? Mijn dierenarts adviseert juist vrije beweging tegen zwelling.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:32

Stalling verschilt per dierenarts. De een zegt bewegen, de ander zegt boxrust.
Ultim zou ook op stal moeten maar is in de wei veel kalmer. Dus hij loopt lekker buiten. :')

Dit was vandaag, dag 2.
Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:52

Wat een man onvriendelijke activiteiten hier... Hier 2 jaar geleden een jaarling laten castreren, shetje op de wei (in de zomer) is mooi geheeld en nagenoeg geen last. Geen ab gekregen (met oog op resistentie is de dierenarts niet happig op preventief geven, en was ook niet nodig).

Voordeel van staand is ook minder risico vanwege de narcose, dat gaat meestal goed, maar soms ook fout.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:59

Oh interessant om te zien Lonniej!

Ah, Jovian is een voormalige dekhengst, ja dat is bekend dat hoe ouder hoe meer risico . Maar wel heel naar om zo een paard te verliezen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:08

Y’ur had kleine balletjes volgens de dierenarts daar, schijn bedriegt, de foto’s lijken heel wat. Maar ze pasten samen in 1 hand :+ :o

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:12

Lonniejj interessante foto’s! Leuk dat je die hier deelt. Ik vind dat altijd interessant om te zien.
Hij had al aardige balletjes. Cover heeft er ook al aardig wat onder hangen :-)
Soms met (hals)kriebelen vindt hij het ook erg lekker.. iets te lekker.. maar goed dat er geen man in de buurt was want menig man zou er jaloers van worden _O-

Als ik hem staand wil castreren mogen ze hem wel goed verdoven want heb wel eens een roesje gegeven maar zodra ik ze oren wil knippen (wat eruit steekt) wordt hij toch best wel wakker.. dus ben veel te bang dat er dan iets fout gaat.

Vandaag weer even lekker lopen spelen met de jongens

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 23:46

Al die mannenpraat hier, is hier nog even een ver van ons bed show. Maargoed wij hebben dit jaar ook een man gekregen dus intressant is het wel om te volgen moet ik zeggen.
Vooralsnog zal hij eerst de hengstenopfok in gaan en blijft hij nog wel eventjes hengst. We zien dan als het een beetje gaat tegen 2.5 a 3 wel weer. Ik hou er wel van als ze beetje stoere mannelijk uiterlijk krijgen. :D maargoed snap heel goed dat je in sommige gevallen, of als je ze thuis wilt houden al wel eerder wilt castreren.

Heerlijk kiko als ze zo nuchter zijn! :))

Ons U-tje doet het ook goed, en lijkt zowaar toch wel een klein groeispurtje te hebben gemaakt deze maanden op de weide. Ik ben heel benieuwd als ze dadelijk weer binnen komen hoeveel ze daadwerkelijk gegroeid is.
Al mag ze al met al echt nog wel wat groeien voor mij, ik hoop dat ze uiteindelijk toch wel een beetje maat krijgt. Maargoed ze is natuurlijk nog maar pas 1. :')

Afbeelding
Bijzonder lief, nuchter en (soms een beetje te :+) mensgericht dier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heel veel zin om met haar aan de slag te gaan over 2 jaar. *D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 00:00

Doeme hele tekst sluit ik het venster :+

Wat stoer Kiko, hier was Cielo gisteren wat achterdochtig omdat ik een grote wilgentak in de wei gelegd had. Hij stond er van ver naar te kijken en liep eerst met een boog eromheen.
Moet toch eens beginnen met grondwerk en zeiltje etc.

Magic, uw U-tje is ook knap hoor. Zalig als ze zo mensgericht zijn.

Later castreren omwille van de hengsten uitstraling vind ik zelf beetje taboe. Mijn 4 jarige was 2,5 bij castratie. Die heeft nog steeds een stevige nek erop staan.
Misschien ook wat rasafhankelijk. Hij is tinkerxfries

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 01:40

Dat bedoel ik inderdaad ook hoor met we zien rond 2.5 a 3 jaar wel weer wbt castreren. Veel later hoeft voor mij opzich ook niet nee, dan gaan ze toch langzaamaan een beetje in het werk en is het misschien minder handig en ook wbt stalling gemakkelijker.
Meer dat het voor mij op 1 jarig leeftijd nog niet perse hoeft. Of ze echt "anders" ontwikkelen weet ik ook niet precies hoor. Het zal inderdaad ongetwijfeld ook een stukje genen zijn. :)

Bovenal staat natuurlijk ten alle tijden het welzijn. Als ze duidelijk last van zichzelf krijgen dan moet je imo idd gewoon je verstand gebruiken. :j

Jij mag dus nog lekker een beetje aan de schrik training haha, wilgen takken kunnen heeel eng zijn idd :Y)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:13

Art_Ificious schriktraining/grondwerk is superleuk om te doen. Op stal doe ik wel eens de touch it en kusjes geven. Hij vindt dat heel leuk om te doen en merk dat hij er ook relaxter/voldaan van wordt.
Toen ik ooit met het plastic zeil begon vond hij het ook erg eng en heb ik er brokjes op gelegd en zelf op gaan staan. Vaak als ze uit zichzelf erop gaan gaan ze de volgende keer sneller. Maar het is gewoon proberen. Ik heb van jongs af aan al de inktvis op zijn rug gezet en vond hij ook prima. De pion was even zo van wat is dat maar uiteindelijk kon ik hem erop zetten en boeide het hem niet.

Magic Lover wat een knappe is U-tje. Grappig hè die groeispurtjes. Ik ben zo benieuwd hoe groot ze allemaal gaan worden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:14

Hier een 8 jarige hengst laten castreren paar jaar terug. Had een prachtige hals, prachtige voorpluk, stoere mannen uiterlijk en is nu echt niks meer van over :') Is nu de grootste sul, hals was compleet ingevallen en die voorpluk is nu 3 haartjes geworden. Daardoor Piet ook vroeg laten castreren. Dat uiterlijk krijg je met goede training er vaak wel op. Heb liever nu minder risico met castratie en een ietwat sulliger paard dan later meer risico voor een heel misschien net iets stoerder paard.

Hier lijkt Pietje ook ineens te groeien, maar dat roep ik al maanden :') Is misschien stille hoop

Oooh prachtig dier magic!! Hele zachte ogen <3

Ik heb even hardop moeten lachen om jouw foto's kiko _O- _O-

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:44

Snap ik want ik lag ook helemaal in een deuk. Hij vindt het allemaal prima en blijft ook gewoon staan met dat ding op zijn kont.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:43

Haha kiko wat een leuke foto’s.

Wat betreft later castreren vanwege de uitstraling enz, dat is bewezen niet zinvol. De dikke hengstennek en dergelijke verdwijnen geleidelijk zodra de hormonen weg zijn. Enkel trainen van de spieren helpt om een mooie hals te krijgen (en aanleg natuurlijk). Soms hebben merries ook een heel mooie hals, zonder ballen :+ ik heb mijn nu vijfjarige op ruim anderhalf laten castreren, in de winter, en toen was het echt een scharminkel zo iel en arm bespierd. En nu heeft hij een mooi stoer uiterlijk.

Hoe dan ook, mijn jaarlingen groeien lekker door. Roos is haar moeder op 1 cm genaderd :D ze mocht van mij de E-maat in, maar dat gaat ze zeker doen! Nu 1,45m.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:45

LaDonna, dat is precies wat de arts mij ook vertelde. Luci is met 10 maanden gecastreerd en dat vond hij zelf een perfecte leeftijd, gaat nog wat makkelijker.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 13:11

Ik heb 1x een tweejarige hengst liggend op de wei laten castreren. Was de eerste dagen daarna wel goed dik, hebben we toen gekoeld en daarna was het vlot goed. Hij groeide uit tot een goed ontwikkelde ruin, maar geen echt hengsten-uiterlijk.

Een ander hengstje is als 8-jarige staand gecastreerd. Eigenlijk ging dat net als bij de tweejarige, een paar dagen wat dik en daarna was het goed. Hij heeft gedekt als hengst en bleef na castratie ook echt wel hengst qua uiterlijk en gedrag.

En de laatste is gecastreerd als 5-jarige. Die hebben we eerst laten uitgroeien en hij zou voor de hengstenkeuring. Bleek helaas een chipje te hebben en in die tijd mocht je dat nog niet weg laten halen voor de keuring, dus ballen er maar af. Hij heeft nooit gedekt maar is toch altijd wel hengst gebleven qua gedrag en uitstraling.

Mijn persoonlijke ervaring is dus wel dat ze dat stoere uiterlijk (maar ook het gedrag) meer houden als ze later gecastreerd worden.

Moet je dit nou toch zien. Dat lijkt echt nergens meer op hoor Syl, nog melk drinken bij je moeder _O-
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:14

Haha Syl :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:19

Syl denkt dat ze nog groter moet groeien ofzo :D
Gekkerd!

Ik ben er nog niet over uit wat ik met de jongens en hun balletjes. Voorlopig mogen ze ze nog houden. Al begint vooral mijn eigen gefokte pannenkoekie wel vaker te flemen als ik ze ‘s ochtends buiten zet en ze door de wei van de (dan nog binnenstaande) meisjes moeten.
Zolang het goed gaat, mogen ze ze houden. Maar ik neig een beetje naar dit voorjaar ofzo? Ik ben alvast een spaarpotje begonnen :) zeker omdat die andere nog steeds maar 1 bal heeft.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:23

Sanet zo gaat het hier ook. Als ze de wei ingaan moeten ze door het stuk waar de dames staan en die hebben dan vaak geplast dus daar zitten ze dan helemaal met hun neus in en gaan dan flemen. En dan gaat er een mini plasje over de drollen maar verder niet.
Ik denk dat ik ook voor het voorjaar ga. Dan is hij 2. Heb geen flauw idee wat het kost. Verzekeren jullie ze er ook voor?