Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:49

Ik ben fan van Horseware. Rambo is geweldig, maar kneiterduur. Rhino zit ook mooi en voor de dekens die ik vaak maar voor korte periodes gebruik heb ik de Amigo maar die zijn inderdaad wat lastiger qua pasvorm.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:42

Ik heb nu dezelfde deken in een grotere maat besteld, daar eerst maar eens beginnen. 50gr regendeken.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:45

Ik ben fan van bucas smartex met stay dry voering. Kleine pony, grote pony, smalle of steviger, Bucas past bij die van mij altijd mooi. Niet kapot te krijgen en echt 100 procent waterdicht. Paard nat, deken op en klaar, geen omkijken meer naar.
Deken ontharen en opbergen, wassen doe ik niet want daar wordt het niet beter van is de ervaring. Naud heeft zijn deken nu 3 jaar en dit wordt het 4e seizoen. Als je wil kan je er een liner onder doen maar hier staan ze in geïsoleerde stallen. De smartex rain met stay dry voering is hetzelfde als een 50 gram deken en daar komen die van mij de winter mee door.

Setteli

Berichten: 3198
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:06

Bucas zit bij mijn paarden niet mooi. Heb een Amigo, zowel de ongevoerde als de 50 gram.
Voor Phoebe van krap 1.60 heb ik maat 198 en die zit goed.
Annash, ik denk dat je met een maat groter beter zit.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:32

Voor mijn kleintjes heb ik alles Horseware. Dat zit echt het mooist. Heb ook Bucas smartex rain dekens liggen, die gooi ik er wel eens op als ik van wedstrijd kom en ze zijknat zijn, maar bij de eerst volgende voerbeurt worden die altijd weer geruild voor een Horseware omdat Bucas echt ellendig zit.
Voor Sheeca nu ook een cooler en een 50 grams regendeken aangeschaft, maar nog niet gepast.

Sheeca heeft haar eerste werkje gister gedaan, even aan de longe gelopen. Deed ze heel zoet voor een 1e keer.
Van de winter er in duiken hoe het bij de foresters gaat op de keuring om haar daar op te kunnen voorbereiden.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:36

Ik zal het laten weten! Hoop dat een maat groter inderdaad goed zit. Verder echt een mooie deken.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:45

Bucas zit hier ook echt altijd ellendig.

Stal dekens zijn ze HH highliners echt onverslaanbaar! Maar de outdoor dekens gaat de voering bij HH zo snel stuk.

Ik heb vooral amigo en Trinity.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:00

Wat grappig om te lezen want ik zweer bij bucas. Geen schuurplekken, geen open plekken bij de hals dat regen erin loopt etc..

Moet wel zeggen dat veel ellende komt van te grote dekens ja. Die hangen over heel de kont heen en dat gaat wel trekken.

MDWStables

Berichten: 1442
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:04

Beste ervaringen met Weatherbeeta en Rhino. Ik heb ook Bucas en andere Horseware dekens. Hangt echt van de pony af wat mooi zit.

Fleur heeft nu een WB op die ik al meer dan 20 jaar heb en nog steeds niet verwoest en waterdicht.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:09

Allemaal pony's en allemaal andere ervaringen :')

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:21

Ja dat is ook wel zo.
Ik moet zeggen dat ik de smartex ook echt wel fijn vind van bucas. En ze hebben voor de hengsten big neck variant
Maar de dekens van MHS staan bij mij nu ook hoog en die zijn ook nog eens prijs gunstig

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:38

Ik heb mijn eerste Rhino dekens, van toen er in NL nog niets te krijgen was voor die kleintjes, nog. Nog redelijk waterdicht(niet meer de hele dag stort regen, maar een goede bui nog steeds prima), de staldeken nog mooi dik. Toen zelf uit Engeland gehaald.
Gekocht toen Dennis 4 was, hij is inmiddels 26. Die hebben zijn geld dus wel opgebracht.

Gister m'n dekens even na gelopen, gesorteerd en waar nodig opgeruimd. Ik zou mijn 5 volwassen shetten alle 5 helemaal kunnen scheren en geen dekens bij hoeven kopen op dit moment :') O:) .

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:42

Hahaha Dennis, dan heb je het ook wel goed voor elkaar.

Ik had ook een collectie maar alles met Dylano mee verkocht, bijna tien jaar geleden.

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:38

Het hangt gewoon enorm af van het model van je pony. Mijn Welshjes staan onder dekens van Bucas en die zitten heel mooi (Sanaa de high neck, lekker warm voor miss koukleum) en de NRPS staat onder een Rhino, volgens de oud-eigenaar de enige dekens die hem passen.
HH-dekens zitten bij Sanaa minder mooi dan de Bucas. Maar belangrijker dan het merk is dat een deken goed past en vooral niet te groot is.

Edit: als ik niet zou rijden, zou ik de pony’s dekenloos laten denk ik.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:42

Precies dat ladonna, de juiste maat is zo belangrijk.
Wat ik ook fijn vindt aan bucas is de tussenmaten. Zo heeft Naud de 120/160cm op gehad en nu de 125/168cm de laatste jaren. Pleun had de 130/175 en hoop dat Fier die gaat passen.
Maar ik zie steeds meer merken die kleine stapjes in de dekenmaten hebben. Heel fijn :)

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:12

LaDonna75 schreef:
Edit: als ik niet zou rijden, zou ik de pony’s dekenloos laten denk ik.


Het is best een beetje een prinsesje en als het rotweer is kunnen ze niet naar binnen gehaald worden, dus ik wil net even een 50grams regendekentje op. :)

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:22

Bucas lag hier altijd eigenlijk erg fijn. Die van Harry's Horse gingen binnen no time elke keer kapot hier. Ik houd vooral niet van dekens met fleece binnenvoering of met zo'n bontje op de schoft.
Dadelijk voor Dream moet ik echt even gaan kijken. Hij heeft een behoorlijke hals nu al.

Overigens echt wel even trots gisteren.
Mijn eerste gefokte pony, Risky Dream, heeft echt weer een top endurance seizoen achter de rug.
In december nog zo zwaar geblesseerd na een ongeluk dat hij weken balanceerde tussen doorgaan of inslapen en dan in een keer er weer zo bovenop komen.
Vorig jaar liep hij natuurlijk 3 internationale wedstrijden:
1e plaats ceij* 100km Buch
2e plaats ceij* 100km Rothenburg
2e plaats ceij** 120km Zutendaal

En dit jaar met een nieuw ruitertje ook weer gigantische resultaten:
* 15 april Leenderbos 23km (En een beetje extra, hahah)
* 1e plaats 3 juni Maashorst 51km
* 1e plaats 23 september Montferland 82,5km
* 1e plaats 15 oktober Winterswijk 81,5km
Daarnaast ook nog de prijs voor de Best Condition. En een nieuw record voor de recovery tijd, 1 minuut en 33s. Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 01:43

Knappe Risky! Hoe oud is hij inmiddels?

Ik gebruik geen dekens maar heb er wel eentje voor nood. 1 keer moeten gebruiken na een heftige reactie op een enting, toen moesten de spieren warm blijven. Sarona is ook een prinsesje maar ze kan prima wat hebben.

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:11

Risky is inmiddels alweer 13.
Tijd gaat zo ongelofelijk vlug!
Risky kan hier doorgaans prima zonder deken, Treasure daarintegen..
En zo heb ik haar niet gemaakt want de eerste 3 jaar heeft ze toch echt zonder gestaan.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:17

Het verschilt ook per individu, ik heb ze het liefst zonder deken staan als ze niet in het werk staan. Maar de tweejarige loopt nu toch met een jas aan, die maakt erg weinig vacht en ze lopen toch wel 24/7 buiten. Ze hebben een mooie schuilstal, maar ze stond toch met het haar overeind en oogde oncomfortabel.
De andere twee krijgen flinke vacht dus staan alleen met deken als het uitzonderlijk slecht weer is.

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:23

Klopt hier staan ze ook zonder deken, maar als het de hele dag regent vinden ze er geen drol aan buiten. Dan krijgen ze een regendeken op. En alles wat getraind wordt en glad moet blijven krijgen een goede deken op uiteraard.

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:29

marjolein88 schreef:
Klopt hier staan ze ook zonder deken, maar als het de hele dag regent vinden ze er geen drol aan buiten. Dan krijgen ze een regendeken op.


Dit inderdaad. Carlijn heeft het ook snel koud, ik heb echt filmpjes gezien waar ze helemaal opbolt en rilt. Dus dan is het simpel: ook een fokmerrie krijgt dan een dekentje.

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:53

Mijn kwpn-er van bijna 1.80 was ook zon koukleum. Die had standaard 550 gram op, zonder dat ie geschoren werd. Nu hij wat ouder is krijgt hij wat meer vacht en lukt het zonder.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:13

Gelukkig hier geen koukleumen, wel allemaal prinsessen die bij de eerste spat regen voor het hek staan te drammen om naar binnen te mogen. :') Ze hebben gewoon een hekel aan regen. Ook met deken (hoewel niets meer aan het werk is nu en alles al sinds de corona dekenloos is).

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:56

Annash schreef:
marjolein88 schreef:
Klopt hier staan ze ook zonder deken, maar als het de hele dag regent vinden ze er geen drol aan buiten. Dan krijgen ze een regendeken op.


Dit inderdaad. Carlijn heeft het ook snel koud, ik heb echt filmpjes gezien waar ze helemaal opbolt en rilt. Dus dan is het simpel: ook een fokmerrie krijgt dan een dekentje.

Maar dit is toch ook waar het om draait. Kijken naar je pony.
Als het de hele dag regent en koud is, gaan ze bij mij trouwens kort naar buiten ondanks dat ze niet van suiker zijn. Maar goed dat is weer een andere discussie