Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:53

Nu heb ik ook meteen de link met Tabje duidelijk ;) Fijne merrie is dat!
En die andere heb ik op facebook volgens mij ook wel voorbij zien komen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:54

Afbeelding
Quabri de L'isle

Afbeelding
Vleut

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:27

Lekkere beesten revali!

Ja in de Cornado heb ik ook gewoon veel geloof, dan maar door de sport of later nog een keer :) Onze baloubet ( liep 1.45 onder M. de Boer) is ook pas veel later aan de predicaten gekomen. Als ze kwaliteit hebben komen ze er wel :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:10

Gefeliciteerd Iorr
Wat een plaatjes die veulens hierboven!

Interessant die Ibop en keuringen, ik moet nog even bedenken wat ik met mijn 3 jarige connect zal doen. Ze is nogal steil in de sprongen en heeft een flink litteken op 1 sprong. Weten jullie hoe dat beoordeeld wordt? Helpt een DA verklaring en rontgenfotos?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:50

rensju schreef:
Gefeliciteerd Iorr
Wat een plaatjes die veulens hierboven!

Interessant die Ibop en keuringen, ik moet nog even bedenken wat ik met mijn 3 jarige connect zal doen. Ze is nogal steil in de sprongen en heeft een flink litteken op 1 sprong. Weten jullie hoe dat beoordeeld wordt? Helpt een DA verklaring en rontgenfotos?

Ja kan met een dierenartsverklaring. Hebben wij ook 1x gehad. Met verklaring erbij was het geen probleem

Wat bedoel je met steil in de sprongen? Te steil achterbeen?
Connects doen het wel heel goed hoor ik :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:14

Ja ze heeft een steil achterbeen.
Ah die verklaring is makkelijk te krijgen en ik wil voor mezelf eerst nog foto's van die sprong laten maken.

Ze is een laatbloeier en nu erg in de groei dus dan gaat ze als 4 jarige. Heb er helemaal geen ervaring mee, maar dan moet ze een parcours kunnen springen zeker?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:56

rensju schreef:
Ah die verklaring is makkelijk te krijgen en ik wil voor mezelf eerst nog foto's van die sprong laten maken.

Ze is een laatbloeier en nu erg in de groei dus dan gaat ze als 4 jarige. Heb er helemaal geen ervaring mee, maar dan moet ze een parcours kunnen springen zeker?

Daar wordt het wel makkelijker van, maar dat kunnen onze 3 jarigen ook echt nog niet. Zijn nu 3 maand onder het zadel. Maar hoe ouder ze zijn, hoe meer ze willen zien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:23

Op de ibop hoeven ze alleen balkjes te draven, een lijntje uit draf en lijntje uit galop te springen. Voor 4 jarigen op max 90 tot 100 cm.

Zie hier de parcoursschets
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:35

Iorrr schreef:
rensju schreef:

Daar wordt het wel makkelijker van, maar dat kunnen onze 3 jarigen ook echt nog niet. Zijn nu 3 maand onder het zadel. Maar hoe ouder ze zijn, hoe meer ze willen zien.

Vind ik ook al knap hoor na 3 maand. Ik vond haar echt nog te jeugdig om op te gaan zitten. Ze groeit er nu wel lekker in, plan is dit voorjaar onder het zadel.
Dankje Gomir, ze is mijn eerste fokproduct dus alles is nieuw voor mij

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:37

Die balkjes draven sloegen ze gister gewoon over in Luttenberg 8)7.

Rensju: je merrie is al naar de stamboekkeuring geweest? Want ik dacht dat je dat bedoelde met verklaring vd Da

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:49

Ja klopt hoor, dat moet eerst nog. Ze staat nog in het veulenboek. Daarna maar verder kijken

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:54

Gefeliciteerd Iorr met de elite merrie en die andere komt vast ook wel goed.

Tja keuringen.. vind het wel leuk om te volgen en daar kun je toch wel wat info uit halen. Wel zijn we iets minder fanatiek met keuringen dan vroeger. Ik heb nu zoiets van eerst maar wat sporten en dan zien we wel weer verder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:58

Je kunt je merrie ook bij de ibop voor stamboekopname doen rensju. Ik ga in december ook met een veulenboekmerrie naar de ibop.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:23

gomir schreef:
Je kunt je merrie ook bij de ibop voor stamboekopname doen rensju. Ik ga in december ook met een veulenboekmerrie naar de ibop.

Oke, en wat is daar het voordeel aan? Of wanneer kies je daarvoor?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:56

Ja dat kan ook idd +:)+

Registreren jullie de veulens bij het kwpn? Ik heb nu eentje bij kwpn gedaan eentje bij zangersheide

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:30

Ik heb tot nu toe alles bij het KWPN gedaan, daar ben ik toch al lid van en dan kan alles in een moeite gechipt etc. En zeker met de eigen fokproducten wil ik voor de merries misschien ook nog wel naar de keuring met de nafok.

Het is net wat voor paard je hebt en hoe de timing valt. Nu kun je in onze regio ook altijd nog in het najaar naar de stamboekopname bij VDL, dus als ze in juni niet klaar zijn heb je in september nog een optie. Maar als ze ster worden op de stamboekkeuring moet je normaal gesproken voor voorlopig keur naar de centrale keuring en dan moeten ze alsnog een verrichting (IBOP/EPTM/sport) laten zien voor het definitieve predikaat. Met de IBOP + stamboekopname filter je in ieder geval een moment weg, dan hoef je alleen nog naar de CK in de zomer. Sommige paarden laten zich onder de man ook echt beter zien op de sprong dan los, dus dat kan ook een overweging zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:34

Revali, ik ben helemaal weg van de Quabri de L'isle, wat een prachtig veulen zeg! <3

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:11

Revali wat een prachtige veulens!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:34

Hoi allemaal,

Mag ik me ook even melden? Graag had ik van jullie wat hulp en zicht op mijn hengstenkeuze.

Volgend jaar heb ik de kans om een veulen te fokken uit deze merrie:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... egitahof-z

De merrie zelf is nooit zadelmak gemaakt omdat ze volledig voor de fokkerij wordt ingezet. De merrie zelf springt heel goed, is mooi aan de maat en goed van model.

Ze heeft dit jaar een veulen gegeven van Cicero en dat is een mooi veulen met zo lijkt het tot nu toe veel kwaliteit.
Zelf geeft ze veel bloed en maat door, de Cicero is allesbehalve een dooie.
Dit jaar is ze drachtig van Tobago, als dit een hengst is is hij al verkocht.

Haar volle zus heeft vorig jaar een Tangelo gegeven, heel mooi veulen en top springen. Dit jaar gaf die een Emerald en dat is net hetzelfde. Dit jaar is ze drachtig van Taloubet.

Beide merries geven echt goede kwaliteit van veulens.

Ik zoek dus:
bewezen vererver
niet (te) veel bloed
(liefst) vers sperma
Budget: tot 2000euro

Veulen is voor de verkoop.

Ik had al Cornado II op mijn lijstje staan of Taloubet (al is die laatste ook niet echt bewezen).
Catoki ook fan van, maar dat lijkt mij net teveel bloed te zijn voor haar.
Liefst niet terug Cicero, ben zelf nooit echt fan geweest van de hengst ook al is deze van dit jaar goed gelukt. Ook Vigo liever niet, al een paar mindere van gezien.
Quabri heel gek van, maar nog niet genoeg bewezen als vererver, net zoals All Star 5.

Ik zou zeggen shoot, ik sta open voor alles. En graag met onderbouwing, dan leer ik er nog wat van!

Revali: je quabri is prachtig!!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:46

al gekeken naar Cartani? geeft mooie veulens en is in Frankrijk heel populair. Cornado 2 heb ik ook naar zitten kijken maar hij valt tegen qua bloed percentage(voor mijn merrie) .

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:12

Cartani ga ik bekijken, thx!
Ja, er staat bij dat hij merries met veel bloed nodig heeft, daarom dat ik hem wel interessant vond voor deze merrie. Ik heb nog niet vaak zo'n wakkere cicero gezien als die van haar :+

Edit: Cartani lijkt me ook wel een goede match, wat een toppapier heeft die hengst. Enige nadeel is diepvriessperma...

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:40

Thanks allemaal
De Quabri was haar 1e veulen. Ze heeft de kleur van papa gekregen mooie koffievos. Hoor trouwens dat Quabri ze wel iets strak in de rug geeft. Gelukkig had die van ons daar geen last van

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond zangersheide in dit geval veel sneller en makkelijker met chippen, paspoort enz
Wij moeten de Dominator volgend jaar bij zangersheide registreren (staat in het contract)

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:45

Welkom charisma!

Mooi bloed heb je :+:

Ik was ook benieuwd naar catoki(ik heb nu voor een Catoki zoon gekozen)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:14

Revali: dank je wel! Mooie kans voor mij denk ik om met dit bloed te mogen fokken, daarom wil ik 't zo goed mogelijk benutten!
Ik ben ook gek van Catoki, maar is 2x cor de la bryere en dat lijkt me net teveel volbloed. Ik leid alles zelf op, dus 't moet nog wel te rijden zijn de eerste jaren :D

Hier ook iemand met 2 quabri 's. Eentje valt heel goed mee, andere lijkt iets minder.

De jouwe is echt een plaatje, net de vader! <3

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:35

Wat een knappe veulens en mooie resultaten komen er weer voorbij!
Interessant ook om te zien welke hengsten adviezen voorbij komen. Erg interessant