Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:03

_San87_ schreef:
Ik las net dat Arlando ook voor de fokkerij beschikbaar komt.

Als je graag een vlak voorbeen wilt...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:04

En een pony...

Voor PB zou ik evt wel een merrie hebben. Net wat lang in het lijf bv.

Seppe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:36

Moeders van de secret veulens uit goede lijnen en zelf recht op de benen.
Is algemeen gekend dat secret die scheve voeten doorgeven. Zoek even op Facebook. Op sommige filmpjes van secret zelf zie je het ook.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 20:45

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:43

misterA schreef:
Ik ben het wel met Jeanne V eens. Vooral de "nieuwe" fokkers ,vaak met een simpele merrie, zijn druk met vooral die manier van hengstenselectie. Terwijl de echte bewezen hengsten amper genoemd worden, Totilads en Vivaldi/Krack C. en hun zoons bijv. Daar valt met met die merries de meeste winst te behalen.

Ik heb zo'n simpele merrie en heb ook al de discussie gevoerd met verschillende mensen die allemaal jonge hengsten aanraadden. Allemaal plaatjes, prachtige filmpjes, enorme bewegingen, maar niks van bekend, inderdaad ook vanaf filmpjes en nooit in het echt gezien. Als ik dan een bewezen hengst noemde dan werd er vreemd gekeken. Of er werd gezegd dat dat toch niet genoeg zou verbeteren. :+ Geen idee, want ik weet niet wat mijn merrie doorgeeft.

Maar goed, die mensen vonden mijn merrie ook een buffel en zijn er van overtuigd dat ik een tank fok als ik er geen chique hoogbenig luxe hengst op zet. Misschien heb ik wel een ouderwetse smaak, dat kan ook. En heel eerlijk, er zijn zat verbeterpunten als ik zou fokken, maar ik zou al blij zijn met een exacte kopie.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-03-20 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:44

Nijhof mag de tekst in hun advertenties ook wel eens updaten, bij spielberg.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:47

fokfanaat schreef:
Nijhof mag de tekst in hun advertenties ook wel eens updaten, bij spielberg.

In welk opzicht FF ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:01

"Inmiddels hebben Spielbergs oudste nakomelingen Spielberg Cartier en denza lenza hun debuut op prix St Georges Niveau al gemaakt"

Er lopen er een aantal grandprix met als boegbeeld suppenkasper met 80% scores.

Dat debuut van denza lenza was al in 2018

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:22

Ok ,ik miste Suppenkasper idd al wel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:58

Heeft iemand van jullie de hengst Franz Joseph Junior gezien? Live bedoel ik dan?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:13

Wat denken jullie? Klopt mijn stelling?

In Duitsland en bij AES worden jonge hengsten gemakkelijker goedgekeurd. Met als voordelen: meer kans op genetische diversiteit, minder kans dat eentje geruind wordt die zich later toch tot een superpaard ontwikkelt, maximale keuze voor de fokkers, meer concurrentie.

KWPN keurt heel streng. Met als voordeel dat fokkers begeleid worden in hun keuze door "objectieve" en ervaren mensen, onderbouwd door zoveel mogelijk objectieve cijfers. Dus minder kans op nakomelingen van ondermaatse hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:23

MyWishMax schreef:
misterA schreef:
Ik ben het wel met Jeanne V eens. Vooral de "nieuwe" fokkers ,vaak met een simpele merrie, zijn druk met vooral die manier van hengstenselectie. Terwijl de echte bewezen hengsten amper genoemd worden, Totilads en Vivaldi/Krack C. en hun zoons bijv. Daar valt met met die merries de meeste winst te behalen.

Ik heb zo'n simpele merrie en heb ook al de discussie gevoerd met verschillende mensen die allemaal jonge hengsten aanraadden. Allemaal plaatjes, prachtige filmpjes, enorme bewegingen, maar niks van bekend, inderdaad ook vanaf filmpjes en nooit in het echt gezien. Als ik dan een bewezen hengst noemde dan werd er vreemd gekeken. Of er werd gezegd dat dat toch niet genoeg zou verbeteren. :+ Geen idee, want ik weet niet wat mijn merrie doorgeeft.

Maar goed, die mensen vonden mijn merrie ook een buffel en zijn er van overtuigd dat ik een tank fok als ik er geen chique hoogbenig luxe hengst op zet. Misschien heb ik wel een ouderwetse smaak, dat kan ook. En heel eerlijk, er zijn zat verbeterpunten als ik zou fokken, maar ik zou al blij zijn met een exacte kopie.

Ik denk dat mensen met fokkerij kennis juist een bewezen hengst zouden aanraden op een merrie waar nog niks van bekend is qua nafok? dat is in ieder geval de grootste kans op meer zekerheid. Voor de rest, over smaak valt te twisten natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:28

janna schreef:
Maar wat vinden jullie dan van de beenstanden van Taminiau en Kardam Whisper? Of Franklin? Als je merrie zo loopt wordt ze echt geen ster...

Taminiau, licht toontredend..is zeker een minpunt in mijn ogen..vind het wel een hele kwaliteitsvolle hengst met 3 goede gangen.

Whisper heb ik gezien op de 1e bezichting, kwaliteitsvolle hengst maar het kwpn liet hem toch (terecht) staan om zijn afwijkende beenstand?

Over Franklin zijn natuurlijk al veel discussies geweest...oftewel, wat vind ik..? als een hengst echt kwaliteit heeft zijn er over (lichte) niet hele correcte beenstanden heen te stappen. Ik denk wel dat het belangrijk is om ergens een grens te trekken. Bepaalde afwijkende beenstanden moet je denk ik gewoon niet in de fokkerij willen hebben in het kader van gezondheid en duurzaamheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:31

koend schreef:
Wat denken jullie? Klopt mijn stelling?

In Duitsland en bij AES worden jonge hengsten gemakkelijker goedgekeurd. Met als voordelen: meer kans op genetische diversiteit, minder kans dat eentje geruind wordt die zich later toch tot een superpaard ontwikkelt, maximale keuze voor de fokkers, meer concurrentie.

KWPN keurt heel streng. Met als voordeel dat fokkers begeleid worden in hun keuze door "objectieve" en ervaren mensen, onderbouwd door zoveel mogelijk objectieve cijfers. Dus minder kans op nakomelingen van ondermaatse hengsten.

Ik vind het erg zwart/ wit..Duitsland en het AES daar zie ik toch wel verschil in. Ze keuren inderdaad wel makkelijker en minder streng. En het selecteert zichzelf wel uit in de fokkerij inderdaad. Bij het KWPN heb je toch ook wel ondermaatse hengsten ondanks de strenge keuring. Vaak omdat de hengst niet fokt zoals gehoopt..dus uiteindelijk selecteert dat zichzelf ook wel uit in de fokkerij denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:34

Elisa: Het ligt eraan wanneer je fokkerij kennis hebt. ;) Degene waar ik die discussies mee heb gehad hebben wel al vaker veulens gefokt, maar of dat echt kennis is. Ik denk inderdaad dat de meeste met kennis bewezen hengsten aan zullen raden. Ik heb wel eens gepbt met bokkers die vaker in dit subforum reageren en daar komen idd de bewezen hengsten uit. Ik zou daar zelf ook voor kiezen, helaas is de eigenaar(mijn moeder :') ) het nog niet met me eens over het fokken. Die betaalt en bepaalt dus, haha.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:47

Vraagje tussendoor...
Wat vinden jullie van Lord europe?
Lijkt me een fijne hengst

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:16

Ik vind Duitsland niet vergelijkbaar met AES. In Duitsland worden meer hengsten goedgekeurd maar worden, als ik het goed kan inschatten, ook meer veulens geboren. Meer stamboeken is ook automatisch meer meningen/...

Qua gezondheid is de selectie natuurlijk wel helemaal anders. Wat op dat vlak juist of fout is weet ik niet.
Je hebt een paard met een 4 op de foto die bewijze van spreken grand prix loopt en een paard met dezelfde aandoening loopt na 3 weken kreupel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:06

MyWishMax schreef:
Elisa: Het ligt eraan wanneer je fokkerij kennis hebt. ;) Degene waar ik die discussies mee heb gehad hebben wel al vaker veulens gefokt, maar of dat echt kennis is. Ik denk inderdaad dat de meeste met kennis bewezen hengsten aan zullen raden. Ik heb wel eens gepbt met bokkers die vaker in dit subforum reageren en daar komen idd de bewezen hengsten uit. Ik zou daar zelf ook voor kiezen, helaas is de eigenaar(mijn moeder :') ) het nog niet met me eens over het fokken. Die betaalt en bepaalt dus, haha.

Er zijn ook fokkers die vooral commercieel willen fokken en daarom voor populaire hengsten gaan. Kan prima, mits je je merries kent. Maar goed, zoveel meningen en zoveel verschillende..dat maakt het ook weer leuk.

AM_Horses: ik vind het geen slechte hengst..nog wel erg jeudig lijkt hij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:22

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:

Er zijn ook fokkers die vooral commercieel willen fokken en daarom voor populaire hengsten gaan. Kan prima, mits je je merries kent. Maar goed, zoveel meningen en zoveel verschillende..dat maakt het ook weer leuk.

AM_Horses: ik vind het geen slechte hengst..nog wel erg jeudig lijkt hij.

Ik kan mn vinger er nog niet opleggen waarom, maar ik word er niet warm van.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:12

Ik moet zeggen ik leer onwijs veel van jullie discussies en lees alles zeker mee. Je krijgt soms zo nieuwe inzichten en een andere kijk ergens op. Zeker voor mij als "redelijk" bleu in dit vak :')
Wat vinden jullie van jerveaux vind dat je erg weinig er van hoort. Ken een nakomeling er van erg mooi best aan de maat (nu 2 jaar) en luxe gebouwd. Nu las ik wel in het afstammelings rapport dat hij wat wisselend is in de been stand...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:24

Leuk topic! Ik volg dit topic stiekem al vanaf het begin, maar het is nu maar hoog tijd dat ik mee kom kletsen (als jullie dat goed vinden uiteraard).

Zelf heb ik 1 fokmerrie (v. Tuschinski), maar wij hebben thuis een afveulen-stal en kleinschalige opfok, waardoor we elk jaar wel rond de 10 fokmerries hebben staan die hier hun veulentje krijgen.
Mijn eigen fokmerrie is nu drachtig van Hermes. Ik had hem al járen op mijn shortlist staan, maar nog nooit mee gedekt. Dus tja, vorig jaar móest ik het wel doen. Voor dit jaar denk ik aan Livius bij haar.
Mijn merrie is niet al te groot (1.65), niet al te spectaculair, maar wel heel correct en een súper lief en makkelijk karakter.

Verder verwacht ik veulens van klanten van onder andere Le Formidable, Taminiau, Rousseau, Cornet Obelinsky, nog een paar springpaarden én een arabiertje.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:20

Lord europe vind ik heel mooi en heel goed lopen. De stap vind ik zijn minste gang, maar nog altijd goed. De rittigheid lijkt goed, maar het zijn natuurlijk promotiefilmpjes.
Hij komt uit een topmoederlijn.

Het enige nadeel is dat hij nogal duur is en waar staat hij?
Niet dat het dit jaar veel verschil zal maken want er zullen toch geen hengstenshows zijn.
Maar als hij via de drie hengstenstations veel fans heeft, zal hij toch goed vruchtbaar moeten zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:54

Ik had mijn merrie in 1x drachtig met diepvries van lord Europe

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:58

Wanneer komen bij jullie de veulens? Misschien leuk een lijstje te maken?

Umeo - 13/04 - For Romance x Louis Le Bon
Umeo - 14/05 - Zackery x Den Haag

Ben benieuwd waar jullie mee gedekt hebben! :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:13

Umeo - 13/04 - For Romance x Louis Le Bon
Fokfanaat - 27/4 Lord Europe x Belissimo
Umeo - 14/05 - Zackery x Den Haag