_San87_ schreef:Ik las net dat Arlando ook voor de fokkerij beschikbaar komt.
Als je graag een vlak voorbeen wilt...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
misterA schreef:Ik ben het wel met Jeanne V eens. Vooral de "nieuwe" fokkers ,vaak met een simpele merrie, zijn druk met vooral die manier van hengstenselectie. Terwijl de echte bewezen hengsten amper genoemd worden, Totilads en Vivaldi/Krack C. en hun zoons bijv. Daar valt met met die merries de meeste winst te behalen.
MyWishMax schreef:misterA schreef:Ik ben het wel met Jeanne V eens. Vooral de "nieuwe" fokkers ,vaak met een simpele merrie, zijn druk met vooral die manier van hengstenselectie. Terwijl de echte bewezen hengsten amper genoemd worden, Totilads en Vivaldi/Krack C. en hun zoons bijv. Daar valt met met die merries de meeste winst te behalen.
Ik heb zo'n simpele merrie en heb ook al de discussie gevoerd met verschillende mensen die allemaal jonge hengsten aanraadden. Allemaal plaatjes, prachtige filmpjes, enorme bewegingen, maar niks van bekend, inderdaad ook vanaf filmpjes en nooit in het echt gezien. Als ik dan een bewezen hengst noemde dan werd er vreemd gekeken. Of er werd gezegd dat dat toch niet genoeg zou verbeteren.Geen idee, want ik weet niet wat mijn merrie doorgeeft.
Maar goed, die mensen vonden mijn merrie ook een buffel en zijn er van overtuigd dat ik een tank fok als ik er geen chique hoogbenig luxe hengst op zet. Misschien heb ik wel een ouderwetse smaak, dat kan ook. En heel eerlijk, er zijn zat verbeterpunten als ik zou fokken, maar ik zou al blij zijn met een exacte kopie.
janna schreef:Maar wat vinden jullie dan van de beenstanden van Taminiau en Kardam Whisper? Of Franklin? Als je merrie zo loopt wordt ze echt geen ster...
koend schreef:Wat denken jullie? Klopt mijn stelling?
In Duitsland en bij AES worden jonge hengsten gemakkelijker goedgekeurd. Met als voordelen: meer kans op genetische diversiteit, minder kans dat eentje geruind wordt die zich later toch tot een superpaard ontwikkelt, maximale keuze voor de fokkers, meer concurrentie.
KWPN keurt heel streng. Met als voordeel dat fokkers begeleid worden in hun keuze door "objectieve" en ervaren mensen, onderbouwd door zoveel mogelijk objectieve cijfers. Dus minder kans op nakomelingen van ondermaatse hengsten.
MyWishMax schreef:Elisa: Het ligt eraan wanneer je fokkerij kennis hebt.Degene waar ik die discussies mee heb gehad hebben wel al vaker veulens gefokt, maar of dat echt kennis is. Ik denk inderdaad dat de meeste met kennis bewezen hengsten aan zullen raden. Ik heb wel eens gepbt met bokkers die vaker in dit subforum reageren en daar komen idd de bewezen hengsten uit. Ik zou daar zelf ook voor kiezen, helaas is de eigenaar(mijn moeder
) het nog niet met me eens over het fokken. Die betaalt en bepaalt dus, haha.
Elisa2 schreef:MyWishMax schreef:Elisa: Het ligt eraan wanneer je fokkerij kennis hebt.Degene waar ik die discussies mee heb gehad hebben wel al vaker veulens gefokt, maar of dat echt kennis is. Ik denk inderdaad dat de meeste met kennis bewezen hengsten aan zullen raden. Ik heb wel eens gepbt met bokkers die vaker in dit subforum reageren en daar komen idd de bewezen hengsten uit. Ik zou daar zelf ook voor kiezen, helaas is de eigenaar(mijn moeder
) het nog niet met me eens over het fokken. Die betaalt en bepaalt dus, haha.
Er zijn ook fokkers die vooral commercieel willen fokken en daarom voor populaire hengsten gaan. Kan prima, mits je je merries kent. Maar goed, zoveel meningen en zoveel verschillende..dat maakt het ook weer leuk.
AM_Horses: ik vind het geen slechte hengst..nog wel erg jeudig lijkt hij.