Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:56

Ik heb er wel echt enkele zeer goede paarden van gezien..maar ook pony's... :+ hij is in ieder geval niet voor niets preferent geworden natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:48

Elisa2 schreef:
Ik heb er wel echt enkele zeer goede paarden van gezien..maar ook pony's... :+ hij is in ieder geval niet voor niets preferent geworden natuurlijk.

En dat terwijl hij eerst alleen AES goedgekeurd werd :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:05

Painted Black

Ben op zich wel heel erg enthousiast over bv Ebony en Bon Bravour....

Hij toont zelf iets pony-achtig, en ietsje stekerig. Maar.... los bewegend juist weer een heel mooi voorbeen. Daarnaast altijd sterk achter en zeer tactmatig. Vind hem eigenlijk wel wat ondergewaardeerd door de meeste fokkers.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:16

Op wat voor merries zou PB in jullie opinie goed passen?

Ik heb PB meerdere keren serieus bekeken, maar ik ga 'm niet gebruiken.
Zijn fokwaarde voor exterieur helpt daar ook niet bij.
Afbeelding

In groot formaat voor de mensen die het niet kunnen lezen (net als ik >;) )
https://ibb.co/Sxffgxv

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:37

Ik had tot vorig jaar een bloed mooi merrietje in de opfok staan van PB. Erg mooi exterieur, extra lopen, prachtig front, wel redelijk pittig karakter.. Toch heb ik hem zeg ook nooit gebruikt, waarom weet ik eigenlijk niet..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:42

Vulina schreef:
Ik had tot vorig jaar een bloed mooi merrietje in de opfok staan van PB. Erg mooi exterieur, extra lopen, prachtig front, wel redelijk pittig karakter.. Toch heb ik hem zeg ook nooit gebruikt, waarom weet ik eigenlijk niet..

Da's toch wel een dingetje voor iemand die via fokadvies.nl haar diensten aanbiedt :D

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:50

De ruiters hebben geen aversie tegen een jonge Painted. Als fokker moet je er net de merrie voor hebben. Een gedrongen, wat klein achtig beestje met een beetje een pony uitstraling verkoopt nou eenmaal niet al te best. Onder het zadel vallen ze vaak enorm mee en kun je van alles met dat lijf.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:52

Als je een langgelijnde, redelijk koele merrie (met formaat) hebt die wat sneller en geslotener in beweging mag, dan is hij mi zeer geschikt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:58

yvonnepuntnl schreef:
Vulina schreef:

Da's toch wel een dingetje voor iemand die via fokadvies.nl haar diensten aanbiedt :D

Ik hoef toch niet alle hengsten die ik aanraad of goed vind zelf te gebruiken? :')

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:11

Ik ben in het jaar dat PB zijn eerste jaargang toonde gaan kijken naar de nakomelingen. De merries die daar liepen zaten eerder aan de onderkant dan aan de bovenkant qua type en beweging. Mij viel op dat hij in ieder geval verbeterde, hoewel veel mensen hem niks vonden. Sowieso heeft de hengst zich ook ruimschoots in de sport bewezen.

Persoonlijk vind ik dat het 'verbeteren' van een type op fenotypische gronden tegen een grens aanloopt. Hoe hoog mag hoogbening zijn en hoe bergop mag een paard gebouwd zijn? Vraag je je dat niet af dan is de kans groot dat je ergens uitkomt waar je niet wilt zijn. Doe je concessies aan de functionaliteit, krijg je uiteindelijk onherroepelijk problemen, kijk maar naar het Friese paard en het probleem van de hypermobiliteit.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:26

Vulina schreef:

Ik snap dat wel. Zelf kon hij me niet echt bekoren. Mijn merries stamden af van Ferro.
Daarbij komt nog dat er een betere halfbroer beschikbaar kwam. Dus hem laten staan was geen dilemma en dat is nog steeds zo.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:30

Ik denk dat dat het was, en met andere hengstenkeuzes ook is. Als er een betere keuze voorhanden is, pak je die..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:39

Ik ben fan van Painted. Fijne beesten die het goed doen in de sport, goed achterbeen. Zou er zo eentje kopen of fokken bij de juiste merrie.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:42

Ik ben ook fan van de nakomelingen van PB. Top karakter, goed te sluiten, knappe chique hoofden en heel braaf(ik ken er een die GO loopt en zelfs door meisjes van 8 te rijden is)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:40

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

En dat terwijl hij eerst alleen AES goedgekeurd werd :D

Ja, ik kan me die discussies toendertijd over hem ook nog goed herinneren. Hij zou niet tactmatig lopen etc. Gelukkig allemaal goed gekomen. :D

Ik zie veel (goede) Ferro eigenschappen in Painted, grote en grootramige merries kan hij wel gebruiken denk ik. Wat dat betreft zou hij het nog weleens heel goed kunnen gaan doen in de duitse fokkerij.

Hij kon mij toendertijd ook niet zo bekoren, maar wat ik gezien heb van hem in de fokkerij des te meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:48

De rijdbaarheid van Painted Black nakomelingen is heel goed. Wat dat betreft luister ik vaker naar dat soort geluiden in mijn netwerk van oa ruiters en handelaars dan dat ik afga op keuringsresultaten of het stamboekadvies
Heb destijds alleen voor Bon Bravour gekozen omdat die beter bij mijn merrie pastte. Het heeft inderdaad een paard gebracht die zich heel fijn laat bewerken en een heel goed gevoel geeft onder het zadel dus in dat opzicht is het wel geslaagd

Ik ben sowieso wel verbaasd hoe snel mensen over bepaalde dingen heenstappen, ook hier in het topic, die het gebruik als rijpaard negatief beïnvloeden zoals een slechte stap of een te sensibel karakter alleen voor het mooie plaatje of filmpje

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:21

[***] schreef:
Ik ben sowieso wel verbaasd hoe snel mensen over bepaalde dingen heenstappen, ook hier in het topic, die het gebruik als rijpaard negatief beïnvloeden zoals een slechte stap of een te sensibel karakter alleen voor het mooie plaatje of filmpje

Zeg dat!! Vooral dat gedweep met exotische hengsten, gekeurd diep in Duitsland, waar we kwa moederlijn, rijdbaarheid of gezondheid maar bar weinig van weten. Soms niet eens zelf gezien en dan aan de hand van een filmpje beoordelen.

Wat van ver is smaakt lekker.... ik vermoedt dat veel mensen geen idee hebben hoe hengsten worden geprepareerd voor een filmpje.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:56

Zoals Secret bijvoorbeeld. :D Daar ben ik ook ingetrapt. Zoals het er nu uitziet heb ik 3 hele knappe en best bewegende jonge paarden eraan overgehouden. En zijn optreden in Ermelo, in de W.K. was genieten. Al eerder in dit topic, als niemand zijn nek durft uit te steken dan gebeurt er ook helemaal niks meer. De fokkers en hengstenhouders, de dwarsdenkers (boekenweek) zorgen voor vernieuwing. Met vallen en opstaan.
Ik ben het wel met Jeanne V eens. Vooral de "nieuwe" fokkers ,vaak met een simpele merrie, zijn druk met vooral die manier van hengstenselectie. Terwijl de echte bewezen hengsten amper genoemd worden, Totilads en Vivaldi/Krack C. en hun zoons bijv. Daar valt met met die merries de meeste winst te behalen.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:15

misterA schreef:
Zoals Secret bijvoorbeeld. :D Daar ben ik ook ingetrapt. Zoals het er nu uitziet heb ik 3 hele knappe en best bewegende jonge paarden eraan overgehouden. En zijn optreden in Ermelo, in de W.K. was genieten.

En hoeveel staan er recht op de benen? Van de stuk of 8 nakomelingen die ik gezien heb, hadden er zeker 4 scheve voeten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:09

Seppe schreef:
misterA schreef:
Zoals Secret bijvoorbeeld. :D Daar ben ik ook ingetrapt. Zoals het er nu uitziet heb ik 3 hele knappe en best bewegende jonge paarden eraan overgehouden. En zijn optreden in Ermelo, in de W.K. was genieten.

En hoeveel staan er recht op de benen? Van de stuk of 8 nakomelingen die ik gezien heb, hadden er zeker 4 scheve voeten.

En hoe waren de moeders?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:06

Dat vraag ik me dan ook af.. Van wat ik heb gezien zijn ze gewoon correct..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:23

Ik heb nog geen nafok gezien, ben wel heel benieuwd idd ivb de beenstand. Ik was ook wel onder de indruk van de hengst zelf in Verden vorig jaar.

Als je weet hoe je merrie fokt kun je volgens mij best over bepaalde mindere eigenschappen heenstappen, alles draait om de combinatie. Ieder heeft daar zijn eigen visie en grenzen in denk ik voor wat hij/ zij belangrijk vind in/ aan een paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:39

Ik las net dat Arlando ook voor de fokkerij beschikbaar komt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:45

Seppe schreef:
misterA schreef:

Dat ziet er nu nog goed uit. Maar blijft toch afwachten hoe de stand en bewegingsafloop zich verder ontwikkelt. Hij heeft iig een top instelling. Dat hebben we hard nodig, daarover kan ik vele anekdotes vertellen. Uiteraard is met dergelijke hengsten fokken is riskant. Als niemand het doet dan weten we ook niet wat we hebben gemist, goed of slecht.
Je hoopt met Secret op een veulen met de instelling van pa en de evt. correctheid van ma. Maar stel dat het net andersom is?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:46

_San87_ schreef:
Ik las net dat Arlando ook voor de fokkerij beschikbaar komt.

Fijn! 8 Jaar beschikbaar geweest en vrijwel niks gedekt, en dat zal niet anders worden.