KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:37

mbkaatje schreef:
SophievdV schreef:
Ik denk niet dat dat makkelijk vermeden had kunnen worden. Want bij het zien van de foto gaan veel mensen zelf ook op hun achterste pootjes staan. Ongeacht wat het KWPN dan doet als reactie op die ophef. Hoeveel mensen heb ik hier al wel niet zien schrijven dat ze de hengst nu sowieso niet gaan gebruiken want "een paard wat zo doet, wil ik niet!".

Ik denk ook niet dat dit vermeden had kunnen worden. Een opmerking hierover in het rapport had het enigszins verklaard, maar je ben al potentiele fokkers kwijt. En zoals ik hier al eerder schreef, had ik 'm ook vermeden voor mijn eigen merrie als ik op zoek naar een potentiele partner had gezocht.

Achteraf gezien hadden ze er beter niet op kunnen gaan zitten. Maar ook dat was wellicht niet vooraf bekend dat hij last van zijn rug had.

Wat mij heel erg stoort is dat er door leden van de HK commissie en de fokkers/eigenaren met de vinger naar mensen wordt gewezen die het op social media hebben gezet. Dat is ook erg makkelijk en heel ouderwets om te denken dat dat niet zal gebeuren.

Potentiele fokkers kwijt? Ik denk dat er nu meer fokkers raar kijken. Door het geven van een niet onderbouwde 9 zijn ze hun geloofwaardigheid nu helemaal kwijt, ook ten opzichte van de andere hengsten. Ik wil niet weten wat de hengsten met een 7 voor karakter deden :Y) :+

lisch

Re: KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:55

_O- _O- _O- Dees! _O- _O- _O-

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:45

janderegelaa schreef:
fokfanaat schreef:
Ik zie nergens dat de hengst afgebrand wordt. Alleen veel mensen die de 9 voor rijdbaarheid niet begrijpen.

Als jij niet vindt dat de hengst afgebrand wordt dan begrijp ik ook dat je niet snapt dat de eigenaresse jou een pissige mail stuurt.

Kom op zeg.......
Heb jij het mailtje gezien?? Ik wel.....
C'est le ton qui fait la musique

Je plaats aan de VIP tafel bij de HK is bij deze vergeven aan iemand anders :P ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:23

mbkaatje schreef:
... eigenaren met de vinger naar mensen wordt gewezen die het op social media hebben gezet

En de eigenaren van de andere hengsten lachen stilletjes in hun vuistje want de merries moeten toch gedekt worden :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:24

Kriel schreef:
janderegelaa schreef:
Als jij niet vindt dat de hengst afgebrand wordt dan begrijp ik ook dat je niet snapt dat de eigenaresse jou een pissige mail stuurt.

Kom op zeg.......
Heb jij het mailtje gezien?? Ik wel.....
C'est le ton qui fait la musique

Je plaats aan de VIP tafel bij de HK is bij deze vergeven aan iemand anders :P ;)

Grappig genoeg heb ik geen flauw idee wie jij bent Kriel maar blijkbaar zou jij aan dezelfde tafel gezeten hebben. Dat is prima, ik heb namelijk helemaal geen zin om bij mensen aan tafel te zitten die niet kunnen lezen.

Het enige dat ik daar namelijk zeg is dat ik haar begrijp. Dat is alles.

Veel plezier aan de VIP tafel.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:24

Heb nog even de videos teruggekeken van de net gekeurde hengsten.

Vind wel dat de nieuwe commissie niet echt een lijn uitzet naar waar ze naar op zoek zijn.

Hoe kun je nu de Everdale x Uptown en de Bon Bravour precies evenveel punten geven?
Werkelijkwaar totaal verschillende hengsten in beweging.

Niet dat ik persoonlijk ook maar 1 moment naar de punten kijk, want dat is al genoeg gebleken dat dat 90% van de tijd fout zit.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:01

Tuurlijk, jij kijkt even vanachter je computer naar wat videootjes en op basis daarvan kom je tot de conclusie dat de commissie (die de hengsten 50 dagen gevolgd heeft) 90% van de tijd fout zit! :roll:

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:08

Dus al die hengsten van de Z jaargang, A jaargang, etc. met allemaal 8-en en 9-ens lopen GP? Jij wil zeggen dat de commissie dat destijds kon zien? _/-\o_
Heb al in eerder topic gezegd dat ze beter GEEN punten kunnen geven, gewoon goedkeuren/afkeuren.
Punten die ze geven is in 90% van de gevallen na 2 jaar in de sport niets meer van terug te zien 8-)

Maar waar het mij om gaat, dat de commissie geen duidelijke lijn laat zien naar wat ze willen zien of waar ze naartoe willen richting de toekomst. Dit door 2 totaal verschillende hengsten beide met 86 punten naar huis te laten gaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:19

Teletekst schreef:
Dus al die hengsten van de Z jaargang, A jaargang, etc. met allemaal 8-en en 9-ens lopen GP? Jij wil zeggen dat de commissie dat destijds kon zien? _/-\o_
Heb al in eerder topic gezegd dat ze beter GEEN punten kunnen geven, gewoon goedkeuren/afkeuren.
Punten die ze geven is in 90% van de gevallen na 2 jaar in de sport niets meer van terug te zien 8-)

Maar waar het mij om gaat, dat de commissie geen duidelijke lijn laat zien naar wat ze willen zien of waar ze naartoe willen richting de toekomst. Dit door 2 totaal verschillende hengsten beide met 86 punten naar huis te laten gaan.

Bij welk stamboek lopen alle goedgekeurde hengsten dan GP dressuur of springe ze GP?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:24

Daarom moet je toch altijd je ogen de kost geven. De commissie geeft met een beoordeling slechts een mening over een hengst. Als je zelf al geen mening kunt vormen en je eigen keuze kunt maken, dan ben je toch geen fokker..

2 verschillende hengsten kunnen toch prima dezelfde punten krijgen? Iedere hengst heeft (gelukkig!) zijn eigen zwakke en sterke punten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:32

Janderegelaa, als ze bij goedkeuring uitsluitend 8-en en 9-ens krijgen, dan mag je wel verwachten dat ze 4-5 jaar later op enig hoger niveau terecht komen. Het is immers "het beste van het beste".
Dan is alleen een permanent opgelopen letsel een excuus. Ruiters genoeg inmiddels.
Als het er domweg niet in zit, dan waren die 8-en en 9-ens dus niet op zijn plaats en heeft de jury zich vergist.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:35

Dees schreef:
Janderegelaa, als ze bij goedkeuring uitsluitend 8-en en 9-ens krijgen, dan mag je wel verwachten dat ze 4-5 jaar later op enig hoger niveau terecht komen. Het is immers "het beste van het beste".
Dan is alleen een permanent opgelopen letsel een excuus. Ruiters genoeg inmiddels.
Als het er domweg niet in zit, dan waren die 8-en en 9-ens dus niet op zijn plaats en heeft de jury zich vergist.

Niet iedere hengst wordt verder gereden in de sport. Dat ligt ook aan de eigenaar. Soms is het klaar na de hengstencompetitie.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:33

Ik zou wel eens wat voorbeelden van je willen Dees.

En als ze het zelf niet helemaal waarmaken in de sport, dan kunnen het nog steeds waardevolle fokhengsten zijn. Vivaldi en Florencio zijn daar mooie voorbeelden van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:23

Als sport het hoogst haalbare is, zou sport verder moeten gaan dan de hengstcompetitie.

Er zijn legio voorbeelden van hengsten die het in de sport niet halen en ook in de fokkerij niet. De meesten daarvan zie je na de hengstcompetitie inderdaad nooit weer terug. Maar hebben die competitie toch ook al niet gewonnen.
Ik denk dat er eigenlijk per lichting een handje vol hengsten overblijven. De meesten verdwijnen vrij vlot van het (dek)toneel.

Zie in dat licht ook de volgende ontwikkeling:
http://www.horses.nl/fokkerij/eigenaren ... -hengsten/

Maar voorbeelden?
Het gaat niet om voorbeelden. Het gaat om de waarde van de 8-en en de 9-ens. Die geef je niet aan een gemiddelde bok, dus mag je die beesten verwachten op hoge rankings in de sport.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:07

Dees schreef:
Als sport het hoogst haalbare is, zou sport verder moeten gaan dan de hengstcompetitie.

Er zijn legio voorbeelden van hengsten die het in de sport niet halen en ook in de fokkerij niet. De meesten daarvan zie je na de hengstcompetitie inderdaad nooit weer terug. Maar hebben die competitie toch ook al niet gewonnen.
Ik denk dat er eigenlijk per lichting een handje vol hengsten overblijven. De meesten verdwijnen vrij vlot van het (dek)toneel.

Zie in dat licht ook de volgende ontwikkeling:
http://www.horses.nl/fokkerij/eigenaren ... -hengsten/

Maar voorbeelden?
Het gaat niet om voorbeelden. Het gaat om de waarde van de 8-en en de 9-ens. Die geef je niet aan een gemiddelde bok, dus mag je die beesten verwachten op hoge rankings in de sport.

Sorry hoor maar echt zo'n flauwekul verhaal. Een eigenaar moet ook maar het geld hebben om een echt goede ruiter op dat paard te zetten.

Daarnaast, die cijfers weerspiegelen wat er op dat moment gezien wordt en dat gaat primair om natuurlijke aanleg. Dat is wat er getest wordt.

Jij weet best dat er heel veel factoren zijn die meespelen voordat een paard GP loopt. Of lopen alle NRPS hengsten met een goed en zeer goed allemaal GP?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:13

Als dat echt een goeie is moet die eigenaar helemaal niet veel geld hebben om er een goeie ruiter op te krijgen...
Geen HP of Ed mss,maar er zijn genoeg goeie GP ruiters waarmee wat te regelen valt... dus das ook een compleet non-argument.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:46

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:20

Citaat:
Daarnaast, die cijfers weerspiegelen wat er op dat moment gezien wordt en dat gaat primair om natuurlijke aanleg. Dat is wat er getest wordt.

Kan wel zijn maar die cijfers blijven decennia staan, terwijl 90% na 2 jaar niet aan die verwachtingen kan voldoen, verwachtingen die het kwpn maakt richting fokkers en die daar hun keuzes op baseren.

Feit blijft dat we 2 totaal verschillende hengsten gigantisch hoge punten geven, wat willen ze nu eigenlijk zien??

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:32

Gelukkig zijn niet alle merries ook hetzelfde en is het maar goed dat we een wisselend aanbod hebben :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:48

Cheytjuh schreef:
Verhalen hoeven niet per definitie onwaar te zijn, het blijven wel eigen interpretaties natuurlijk

Desalniettemin ga ik er geen welles nietes spelletje van maken, je kunt niet om de steigerfoto's heen, klaar. Ze zijn niet bewerkt, maar laten wel wat zien. Hoe je dat weer interpreteert is voor iedereen ook weer anders.

Ik vind het geen fijn beeld, ook al heeft een paard pijn, ook al heeft het paard een offday, ze hoeven niet op zo'n manier overeind te komen, punt.

Op zich niet oneens dat het niet wenselijk is. Maar hoe paarden en met name heel gevoelige en intelligente jonge paarden op pijn reageren is soms veel intenser en intuïtieve en heftiger dan je denkt. En aan de ene kant is die gevoeligheid en intelligentie een gave en heerlijk om te gebruiken en te voelen bij gebruik als Dressuurpaard, maar het kan lastig en gevaarlijk zijn als ze die gevoeligheid en heftigheid laten zien als ze pijn hebben die ze niet snappen. Het talent en de gift van het erg gevoelig en intelligent zijn, kan zeker gevaarlijke momenten opleveren. Zeker bij mindere ruiters. Dit hoeft echter absoluut geen valsheid of onbetrouwbaarheid van zo'n jong paard te betekenen. beetje kromme zin, maar goed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:43

Teletekst schreef:
Citaat:

Kan wel zijn maar die cijfers blijven decennia staan, terwijl 90% na 2 jaar niet aan die verwachtingen kan voldoen, verwachtingen die het kwpn maakt richting fokkers en die daar hun keuzes op baseren.

Feit blijft dat we 2 totaal verschillende hengsten gigantisch hoge punten geven, wat willen ze nu eigenlijk zien??

Een stermerrie van 3 jaar ziet er ook anders uit als ze 20 is.

En wat ze willen zien, een paard dat klopt. En dan hoeven ze helemaal niet hetzelfde te zijn. Als je exact dezelfde paarden wilt fokken moet je haflingers of Friezen gaan fokken maar ik weet zeker dat daar onderling ook heel veel verschillen in typen zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:54

janderegelaa schreef:
Een stermerrie van 3 jaar ziet er ook anders uit als ze 20 is.

En wat ze willen zien, een paard dat klopt. En dan hoeven ze helemaal niet hetzelfde te zijn. Als je exact dezelfde paarden wilt fokken moet je haflingers of Friezen gaan fokken maar ik weet zeker dat daar onderling ook heel veel verschillen in typen zijn.

Dat lijken het altijd voor buitenstaanders. Daarvoor is een KWPN'er ook gewoon een paard. En twee paarden zijn gewoon hetzelfde, hooguit een ander kleurtje.

Ook Frieze paarden zijn inderdaad geen 2 gelijken van te vinden. Hier twee sterruinen op stal (ja, heel gewoon bij de Friezen om je ruin ook te laten keuren, goed voor het papier van de moeder), ze konden niet verschillender zijn. Zowel qua karakter als qua exterieur. Ze schelen maar 5 jaar. Zelfs de hardheid scheelt enorm. De gezondste is het meest voorzichtig met zichzelf, de minder gezonde (heeft peesblessure gehad en wel vaker kleine kwaaltjes) is bepaald niet voorzichtig met zichzelf. Dat helpt natuurlijk ook niet echter.

Als je die twee naast elkaar zet begrijp je niet dat ze allebei ster zijn en wat de richtlijnen zijn. Bekijk je het keuringsformulier is het wel weer te begrijpen. En rastype hebben ze allebei wel.

Kijk voor de grap in januari eens naar de kampioenskeuring van het KFPS en zoek de verschillen.

Maar ik begrijp je opmerking janderegelaa... Ik begrijp echter ook wat Teletekst bedoelt. Ik denk dat het goed is om de dieren ook in de sport te blijven volgen als stamboek en hier een oordeel aan te hangen. Zeker als het de ambitie en doel van een stamboek is om topsportpaarden te fokken.

Om terug te komen op je vergelijking met het KFPS, die hebben een ander doel. En ik denk dat die dit helderder hebben voor hun fokkers dan het KWPN. En ook steeds transparanter worden, denk maar aan het waterhoofdgen. En als ik mij niet vergis bekijkt het KFPS haar hengsten elk jaar opnieuw. Als ze niet op de HK komen, worden ze aan huis bezocht. Is er ook zoiets binnen het KWPN?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:16

Ik heb een stand op de KFPS in januari. Kom je even gedag zeggen?

Nee de hengsten worden niet thuis bekeken maar hebben wel de verplichting van de hengstencompetitie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:28

Teletekst schreef:
Heb nog even de videos teruggekeken van de net gekeurde hengsten.

Vind wel dat de nieuwe commissie niet echt een lijn uitzet naar waar ze naar op zoek zijn.

Hoe kun je nu de Everdale x Uptown en de Bon Bravour precies evenveel punten geven?
Werkelijkwaar totaal verschillende hengsten in beweging.

Niet dat ik persoonlijk ook maar 1 moment naar de punten kijk, want dat is al genoeg gebleken dat dat 90% van de tijd fout zit.

Maar we willen toch ook niet dat alle hengsten dezelfde bewegingsvorm hebben? wat valt er anders nog te fokken en verbeteren?
Imo wel de twee beste en meest complete hengsten waar van ik de goedkeuring wel begrijp in tegenstelling tot sommige anderen die mee liepen.

Ik vind het wel een pluspunt om een hengst te zien ontwikkelen in de sport, dan kun je toch zien hoe het zit met de bewerkbaarheid en het karakter en de werkwilligheid. Maar sommige hengsten fokken beter dan ze zelf zijn en uit eindelijk is voor een dekhengst het belangrijkste hoe hij fokt. Het is alleen jammer dat niet iedere jonge hengst dezelfde kansen krijgt dus van mij zou er best een deklimiet ingesteld mogen worden bij de jonge hengsten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:38

Ik ben er 4 dagen, moet lukken dacht ik? ;)

Ik vind de hengstencompetitie een mooie verplichting, is ook een stuk transparantie natuurlijk. Maar er doen er zoveel niet mee naar mijn idee. Ja, ik ben een trouwe volger hiervan. Helaas niet altijd een livestream. Goed over de G-jaargang is natuurlijk een heel stuk geschreven door de paardenkrant.
Maar het dunt na de klasse L en M altijd heel hard uit. En hoeveel die er mee deden als 4 en 5 jarige zie je later terug in de sport?

En ik begrijp wel dat het niet hoeft, maar als het dier een 9 voor rijdbaarheid en instelling krijgt, wat heeft de ruiter dan misdaan? Dan heb je zo weinig aan die 9, want juist een 3 jarige kan je daarin zo mooi beoordelen. Voordat er 300 ruiters op hebben gezeten met elk hun eigen manier. Maar geef me dan alsjeblieft meer informatie dan een 9 en 'geeft de ruiter een goed gevoel'. Laat me weten hoe hij zich die 50 dagen heeft ontwikkeld! Hoe kwam hij binnen en hoe ging hij weg? Als dat het enige moment is dat het KWPN hem doorlopend kan testen, dan wil ik daar best een uitgebreid verslag van hebben. :)