Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Had ik een heel stuk getyped, is het weer weg.. weet niet meer wat ik al getyped had..

Hoe leuk dat we allemaal steeds verder komen bij de veulens. Ik zat oudere topics te lezen, wat gebeurt er dan veel in een nacht soms! Echt zin in tegen die tijd :) velvet op 283 dagen

Pomski, wat had Hasta dan? Even gemist ben ik bang. Schiet lekker op! Dito voor Cioccolato :)

Nieky, wat bijzonder die ogen zeg. Bij bordercollies met blauwe ogen slaat het wel eens een generatie over heb ik het idee. Als maar 1 ouder het heeft. Of uit de 6 pups 1 met blauw. Maar met paarden geen idee. Leuk dat je Velvet wel dikker vindt. Zelf zie ik het niet dus.

Mirjamalvaro, wat worden ze al rond de merries! fijn dat ze zich dan wel veilig voelde in haar stalletje om te bevallen. Die deken ziet er heerlijk uit, zou hem zelf idd ook willen :+
-18…bij je? oh my...brrrrr

Kabayo, hier hetzelfde met dekens en mijn merrie. Onze zijn bijna zelfde dag uitgerekend en arabier hier dus bar weinig wintervacht :+

Velvet is een koukleum maar probeer al wel wat te ontwennen aan de dekens. (Ze begint al te ontharen zag ik..nou ja, na -10 voelt alles aan als zomer denk ik :P

Je hebt Regen, Wind en Kou (onder de 8 gr ofzo voor haar). Zijn er 2 van die tegelijk doe ik altijd een deken op of toch maar snachts op stal. Heb een 200 gr met hogere nek. (Schuilstal zijn ze geen fan van, gewone stal wel). Dunne dekens doe ik eigenlijk niet vaak, heb het idee dat haren onder een dek plat gaan liggen en dat dat dan minder isoleert.

Wordt het na bevallen (kan al na half feb ) nog echt dekenweer dan laat ik haar op stal. Heb een keer een schaap gehad die met zijn horens klem zat in de dekensingel.. horror... (Allebei overleefd, dat weer wel...)

Ik had laatst grote veehekken aangeschaft om een soort trainingspen te maken, die wil ik onder de grote koepeltent zetten. Als het naar weer is zouden ze dan onderdak kunnen met wat meer ruimte. Dan paard maar zonder deken maar uit de wind en regen.

Maar we gaan voor het mooie weer :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:10

Pomski schreef:
kabayo, dat schiet echt al op. Ik kan niet wachten op het eerste veulen in dit topic, dan begint het genieten al voor mij. Elke dag even kijken of er weer iets geboren is.

Nieky, ik kwam gisteren jullie facebook pagina tegen! Heb jij Yula eigenlijk nog. Ik vind haar echt zo'n mooie merrie en een super leuke naam!

Vandaag zit Dolly op 240 dagen, Hasta dus op 238, blijft extra spannend voor Hasta of het dit keer allemaal goed gaat!

Ik heb yula zeker nog. Ik heb haar gehouden voor mezelf :D ze is intussen 6j ( wordt 7j in juni) en ingereden. Ze heeft in 2023 1x een veulen gehad. Maar dat was zo een moeilijke bevalling dat dat maar eenmalig was :+
Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Ik lees vooral jaarlijks in stilte mee in het DBT :D
Maar ook ik vind het lastig mbt deken met een ‘vroeg’ veulen. Onze merrie zit vandaag op 288 dagen dus verwacht eind februari/begin maart een veulen. Ik heb haar bewust deze winter alleen onder een 0 grams (op dit moment even met hals) staan. Volgende maand zal er toch wel een moment moeten komen dat de deken eraf gaat..
En hebben jullie ook een veulendekentje?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie het doen met de buiksingels want ik heb 1 merrie een deken op en die buiksingels staan inmiddels echt op t grootst :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

Ik gebruik gewoon geen dekens :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Bij iedereen begint het eind langzaam aan in zicht te komen.

Kabayo met nog maar 44 dagen. Spannend. Ook met je eigen bevalling straks er tussen in (of hopelijk beide dames wat vroeg en jij er na?)

En nee hoor, manen hoeven pas geknipt als er weer wordt gereden of ze geknot moeten worden. Dames mogen even lekker met de haren los. Heb er nu toch geen last van.

Nieky, de dames zien er goed uit zeg! Ook veel dicht op elkaar zie ik. Vind het echt knap hoe je dat elk jaar maar weer doet.

Maribor, in elk geval heb je er over na gedacht. Hopelijk is het weer eind februari al oke, of houdt ze de kleine toch even binnen tot begin maart.

Rowindie, als ze niet meer in de deken passen moet ie toch af bij mij. Gelukkig tot nu toe nog niet gehad.

Mirjam, dat is het makkelijkste ja. Is dat bij jullie wel te doen? Wordt het niet mega koud en veel sneeuw bij jou?

Hier nog 54 dagen tot veilig met Lilly. Abby nog 80 tot veilig.
Hier staat Lilly met de kou met een warme deken op (nu met +8 weer alleen een regendeken). Lilly maakt bijna geen wintervacht aan dus heeft het snel koud. Abby staat alleen onder een 0 grams regendeken wanneer het nat is, verder zonder. Zij en haar broer hebben zo veel haar dat die het eigenlijk nooit koud hebben.

Ik kan echt niet wachten tot de babyboom straks <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Ik gebruik ook geen dekens al staat er nu een luxepoes met. Bij veulens overigens ook geen dekens. Heb er okk geen.
Dit mag mirjamalvaro niet lezen.
Ze had het zo koud met de winterse temperaturen afgelopen dagen.. die krijgt een juni veulen dus staat dan sws zonder maar hoe ik af ga bouwen moet ik nog even bedenken

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Ik had trouwens nog een vraag. Mijn merrie staat nu op de regumate, zijn er meer met een merrie op regumate, nu of in het verleden, die extreem fel werden daarvan?

Mijn merrie is helemaal knetter, terwijl ze normaal altijd super stabiel en rustig is. Nu hoeft er maar een paard naar haar te kijken en wordt ze leip. Gaat nog net aan met haar vrienden, maar pfff.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Haha die van mij maken ondertussen mooie wintervachten :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:06

Ja t was hier misschien min 10 ofzo. De andere die bloot staan hadden ook nergens last van.. deze arme luxepoes wel. Wel mega sneu om te zien.. das er geen 1 voor zweden. Of de noordpool.
Moet wel toegeven dat ze allemaal een vrij dun vachtje hebben