Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:15

Had ik een heel stuk getyped, is het weer weg.. weet niet meer wat ik al getyped had..

Hoe leuk dat we allemaal steeds verder komen bij de veulens. Ik zat oudere topics te lezen, wat gebeurt er dan veel in een nacht soms! Echt zin in tegen die tijd :) velvet op 283 dagen

Pomski, wat had Hasta dan? Even gemist ben ik bang. Schiet lekker op! Dito voor Cioccolato :)

Nieky, wat bijzonder die ogen zeg. Bij bordercollies met blauwe ogen slaat het wel eens een generatie over heb ik het idee. Als maar 1 ouder het heeft. Of uit de 6 pups 1 met blauw. Maar met paarden geen idee. Leuk dat je Velvet wel dikker vindt. Zelf zie ik het niet dus.

Mirjamalvaro, wat worden ze al rond de merries! fijn dat ze zich dan wel veilig voelde in haar stalletje om te bevallen. Die deken ziet er heerlijk uit, zou hem zelf idd ook willen :+
-18…bij je? oh my...brrrrr

Kabayo, hier hetzelfde met dekens en mijn merrie. Onze zijn bijna zelfde dag uitgerekend en arabier hier dus bar weinig wintervacht :+

Velvet is een koukleum maar probeer al wel wat te ontwennen aan de dekens. (Ze begint al te ontharen zag ik..nou ja, na -10 voelt alles aan als zomer denk ik :P

Je hebt Regen, Wind en Kou (onder de 8 gr ofzo voor haar). Zijn er 2 van die tegelijk doe ik altijd een deken op of toch maar snachts op stal. Heb een 200 gr met hogere nek. (Schuilstal zijn ze geen fan van, gewone stal wel). Dunne dekens doe ik eigenlijk niet vaak, heb het idee dat haren onder een dek plat gaan liggen en dat dat dan minder isoleert.

Wordt het na bevallen (kan al na half feb ) nog echt dekenweer dan laat ik haar op stal. Heb een keer een schaap gehad die met zijn horens klem zat in de dekensingel.. horror... (Allebei overleefd, dat weer wel...)

Ik had laatst grote veehekken aangeschaft om een soort trainingspen te maken, die wil ik onder de grote koepeltent zetten. Als het naar weer is zouden ze dan onderdak kunnen met wat meer ruimte. Dan paard maar zonder deken maar uit de wind en regen.

Maar we gaan voor het mooie weer :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:10

Pomski schreef:
kabayo, dat schiet echt al op. Ik kan niet wachten op het eerste veulen in dit topic, dan begint het genieten al voor mij. Elke dag even kijken of er weer iets geboren is.

Nieky, ik kwam gisteren jullie facebook pagina tegen! Heb jij Yula eigenlijk nog. Ik vind haar echt zo'n mooie merrie en een super leuke naam!

Vandaag zit Dolly op 240 dagen, Hasta dus op 238, blijft extra spannend voor Hasta of het dit keer allemaal goed gaat!

Ik heb yula zeker nog. Ik heb haar gehouden voor mezelf :D ze is intussen 6j ( wordt 7j in juni) en ingereden. Ze heeft in 2023 1x een veulen gehad. Maar dat was zo een moeilijke bevalling dat dat maar eenmalig was :+
Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:31

Ik lees vooral jaarlijks in stilte mee in het DBT :D
Maar ook ik vind het lastig mbt deken met een ‘vroeg’ veulen. Onze merrie zit vandaag op 288 dagen dus verwacht eind februari/begin maart een veulen. Ik heb haar bewust deze winter alleen onder een 0 grams (op dit moment even met hals) staan. Volgende maand zal er toch wel een moment moeten komen dat de deken eraf gaat..
En hebben jullie ook een veulendekentje?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:38

Ik ben vooral benieuwd hoe jullie het doen met de buiksingels want ik heb 1 merrie een deken op en die buiksingels staan inmiddels echt op t grootst :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:41

Ik gebruik gewoon geen dekens :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:48

Bij iedereen begint het eind langzaam aan in zicht te komen.

Kabayo met nog maar 44 dagen. Spannend. Ook met je eigen bevalling straks er tussen in (of hopelijk beide dames wat vroeg en jij er na?)

En nee hoor, manen hoeven pas geknipt als er weer wordt gereden of ze geknot moeten worden. Dames mogen even lekker met de haren los. Heb er nu toch geen last van.

Nieky, de dames zien er goed uit zeg! Ook veel dicht op elkaar zie ik. Vind het echt knap hoe je dat elk jaar maar weer doet.

Maribor, in elk geval heb je er over na gedacht. Hopelijk is het weer eind februari al oke, of houdt ze de kleine toch even binnen tot begin maart.

Rowindie, als ze niet meer in de deken passen moet ie toch af bij mij. Gelukkig tot nu toe nog niet gehad.

Mirjam, dat is het makkelijkste ja. Is dat bij jullie wel te doen? Wordt het niet mega koud en veel sneeuw bij jou?

Hier nog 54 dagen tot veilig met Lilly. Abby nog 80 tot veilig.
Hier staat Lilly met de kou met een warme deken op (nu met +8 weer alleen een regendeken). Lilly maakt bijna geen wintervacht aan dus heeft het snel koud. Abby staat alleen onder een 0 grams regendeken wanneer het nat is, verder zonder. Zij en haar broer hebben zo veel haar dat die het eigenlijk nooit koud hebben.

Ik kan echt niet wachten tot de babyboom straks <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:49

Ik gebruik ook geen dekens al staat er nu een luxepoes met. Bij veulens overigens ook geen dekens. Heb er okk geen.
Dit mag mirjamalvaro niet lezen.
Ze had het zo koud met de winterse temperaturen afgelopen dagen.. die krijgt een juni veulen dus staat dan sws zonder maar hoe ik af ga bouwen moet ik nog even bedenken

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:54

Ik had trouwens nog een vraag. Mijn merrie staat nu op de regumate, zijn er meer met een merrie op regumate, nu of in het verleden, die extreem fel werden daarvan?

Mijn merrie is helemaal knetter, terwijl ze normaal altijd super stabiel en rustig is. Nu hoeft er maar een paard naar haar te kijken en wordt ze leip. Gaat nog net aan met haar vrienden, maar pfff.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:55

Haha die van mij maken ondertussen mooie wintervachten :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:06

Ja t was hier misschien min 10 ofzo. De andere die bloot staan hadden ook nergens last van.. deze arme luxepoes wel. Wel mega sneu om te zien.. das er geen 1 voor zweden. Of de noordpool.
Moet wel toegeven dat ze allemaal een vrij dun vachtje hebben

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:10

Maribor, afgelopen jaar is Hasta met 302 dagen bevallen van een dood hengstveulen..

Wat een buikjes al he!
Afbeelding
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:54

Ah Pomski, wat naar toen. Denk je er bijna te zijn. Maar ze staan nu idd lekker rond te zijn gevulde ponies

Cioccolato, lol ja. Niet elk paard is geschikt voor de Noordpool. Of voor de woestijn. Mijn luxepaardje is ook van een dikke jas aan, maar zo gauw de kou uit de lucht is gaat ie bij mij af. Dat kan al best snel gaan. Met een dikke vacht staan ze ook wel eens te zweten met warm weer, ze veren wel mee denk ik maar

Myrthe: ik weet echt niks over regumate. Maar ken een FB groep over merries etc, Equine Repro, vrij serieuze groep. Daar komt regumate vaak naar voren. Al weet men hier ook veel natuurlijk. Lastig, als ze zo veranderd is. Hopelijk tijdelijk ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:32

Nou ja de oudste die ik van deze merrie heb wordt nu 3. Heb ik zelf laten insemineren dus dan heb k haar 4 jaar? Ongeveer ommenabij. Dus 4 winters. Geen deken nodig gehad tot nu. Moet t helemaal ontdekken wanneer ik m dan af kan doen. Merrie wordt overigens wel ouder dus dat zal ook vast meespelen..
Had t gewoon niet verwacht eigenlijk :')

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:49

Ik meld me hier ook even voorzichtig... Ik heb eind september 2 jonge paarden gekocht. Bij aflevering merkte de oude eigenaar op dat de 2,5 jarige merrie bij een hengst gelopen heeft en dus drachtig zou kunnen zijn.

En nu... heeft ze toch wel een buikje. Ze is erg schuw, ik kan haar een beetje voorzichtig aanraken maar niet overal of altijd. En vreemden, inclusief mijn partner, kunnen niet eens bij haar in de buurt komen. Er is dus geen manier om iets te testen/scannen om het zeker te weten.

Merrie is een kruising PRE x Burguete, maar heel fijntjes gebouwd. De mogelijke vader heb ik gezien, een stevige Burguete. Ben ik niet perse heel blij mee voor een maiden merrie -O-

Maar goed, laten we er het beste van maken. Iemand ervaringen met hele stevige hengsten op hele fijngebouwde merries? Veulens passen zich toch aan hun moeder aan?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:54

Rauka schreef:
Ik meld me hier ook even voorzichtig... Ik heb eind september 2 jonge paarden gekocht. Bij aflevering merkte de oude eigenaar op dat de 2,5 jarige merrie bij een hengst gelopen heeft en dus drachtig zou kunnen zijn.

En nu... heeft ze toch wel een buikje. Ze is erg schuw, ik kan haar een beetje voorzichtig aanraken maar niet overal of altijd. En vreemden, inclusief mijn partner, kunnen niet eens bij haar in de buurt komen. Er is dus geen manier om iets te testen/scannen om het zeker te weten.

Merrie is een kruising PRE x Burguete, maar heel fijntjes gebouwd. De mogelijke vader heb ik gezien, een stevige Burguete. Ben ik niet perse heel blij mee voor een maiden merrie -O-

Maar goed, laten we er het beste van maken. Iemand ervaringen met hele stevige hengsten op hele fijngebouwde merries? Veulens passen zich toch aan hun moeder aan?

Ik heb eens op een Ierse merrie een Groninger hengst gehad. Kwam een fijn veulentje af. Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Alleen is ze wel erg jong nog. Wel slecht van de oude eigenaar dat hij haar bij een hengst heeft laten lopen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:16

Jong hoeft ook geen probleem te zijn. Worden veel paarden met 2 gedekt en dat gaat ook goed.
Of je t moet willen is een 2e, maar t hoeft geen probleem te zijn dus beetje geruststelling daar over..

K zou me wel erg zorgen maken over het niet erbij kunnen komen mocht er medisch iets zijn. Maiden, niet mogen drinken etc etc.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 23:13

Cioccolato schreef:
Jong hoeft ook geen probleem te zijn. Worden veel paarden met 2 gedekt en dat gaat ook goed.
Of je t moet willen is een 2e, maar t hoeft geen probleem te zijn dus beetje geruststelling daar over..

K zou me wel erg zorgen maken over het niet erbij kunnen komen mocht er medisch iets zijn. Maiden, niet mogen drinken etc etc.

Daar heb je zeker gelijk in. En ik zou me er eerder zorgen om maken inderdaad dat ze maiden is en niet benaderbaar

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 23:22

Dat zijn twee positieve verhalen, geeft wat hoop!

Ik kan haar inmiddels een halster om doen en haar op de niet spannende plekken een beetje aanraken. Ik denk dat tegen de tijd zat ze gaat veulenen een stuk makker gaat zijn, daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Maar een dierenarts nu laten opvoelen of bloedje tappen, no way.

Op dit moment probeer ik haar te laten wennen aan een voeremmertje zodat ik indien nodig wat bij kan voeren, maar ook die vind ze doodeng :knuffel: . Gelukkig is haar kleine broertje, hengst van 1,5 jaar, tamelijk onverschrokken dus ik laat hem maar het goede voorbeeld geven. Vind ie niet erg, elke dag een emmer voer onder z'n neus :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 23:43

Ik zou zorgen voor een halster op laten tegen die tijd, met desnoods een stuk touw er aan. Dat je der in ieder geval in handen kan krijgen..
Want t kan maar zo 10 stappen terug zijn met veulen erbij

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:08

Nieky wauw wat een plaatje is Yula! Heel bijzonder getekend! Fleur is ook super mooi met haar blauwe ogen. Is dat gewild bij tinkers ? Oh ja klinkt wel goed met de deken. Alleen ik heb ze eigenlijk de hele dag wel buiten lopen. Zilver gaat in april als alles goed gaat naar Herre 524. Weer een Fries dus. Ik denk dat ze nog iets van 4 a 5x een baby mag krijgen en dan vind ik het wel prima. Ze hebben 150gr op

Rauka welkom! Ik vind de tip van Ciocolatto wel goed trouwens. Je kan dan nog wel kiezen voor een veiligheidshalster welke knapt op druk. Als er iets is met merrie of veulen wil je toch makkelijk kunnen pakken. Mijn merrie wordt bijvoorbeeld beschermend. Ze wordt niet gemeen en zal mij nooit iets aan doen. Maar ze gaat altijd heel erg om het veulen heen draaien en je wil niet dat ze over het veulen heen gaan lopen. Er zijn veulens die hun benen op die wijze hebben gebroken en dat zou een sneu einde zijn. Je bent wel goed bezig hoor! Lekker zo door gaan! Wel bijzondere kruising. Ik ken het ras niet, ik zal zo even googlen. Heb je een foto van de dame? Veulens passen zich inderdaad wel goed aan. Het meeste groeien ze gelukkig buiten de merrie O:)

Ciocolatto luxepoes :+ Stond ze te bibberen? Herken het hier wel hoor. Mijn Fries kan eigenlijk ook niet zonder ook al heb ik dat liever wel. Maakt geen vacht aan en heeft dan ook echt koude neus en oren. Nahja dan maar een kleedje op… de pinto is niet snel koud gelukkig
Veulens doe ik alleen een deken op als de grond koud en nat is. Binnen heb ik ze nooit dekens op. Dan staan ze in een dik strobed

Pomski lekkere buikjes!! Ja het is zo’n leuke spannende tijd in dit topic dan. Bijna elke dag babyfeest *\o/*

Myrthe sorry hier geen ervaring met regumate. Hopelijk is ze snel weer wat rustiger in gedrag. Ja gaat snel hè! Nu nog maar 43 dagen hihi. Ik kan ook niet wachten hoor. Zo leuk die tijd en zo benieuwd wat er uit komt dit jaar. Je kijkt er toch anders naar dan dat je weet dat je Fries een zwarte krijgt := Vind dit veel spannender eigenlijk. Ik verwacht dat Minthe als eerste gaat. Zilver en ik spant er om. Maar ik denk ook niet dat ik de 40 weken ga halen, helemaal niet als ik mijn verloskundige hoor :') Maar natuurlijk is dat altijd afwachten. Haha dat is ook waar wbt de manen :j

Mirjamalvaro helemaal ingeburgerd :+ Heb je ze allemaal meegenomen vanuit Nederland of daar gekocht?
Interessant wbt de vacht en infrarood. Ik hoop dat het helpt. Heerlijk zo in de groep! Ik vind het wel grappig dat ze zelf naar binnen loopt om te bevallen :+ Paard van een vriendin ging juist naar buiten op de bestrating bevallen :=

Maribor dat is zo balen als je tekst weg is 8)7 Ja het zo leuke tijd! Ik kan niet wachten. En de kans is groot als je snachts wat plaatst je niet de enige bent :P Ow jee lastig he dan met de dekens. Je wil ook niet dat ze het koud hebben… Qua planning kan je ze dan beter later hebben. Klinkt wel als een goede voorbereiding. Hopelijk is het weer wat te doen begin maart. Ze ziet er mooi uit. En opzich wel lekker vachtje zo te zien

Absquedubio lastig he.. ik herken het. Ik heb de ene merrie nu ook onder 0gr en wil halverwege februari hem toch wel af laten. Ik heb 2 veulen dekens. Van amigo en bucas

Rowindie hier ook op het grootst maar denk niet dat ze nog heel veel breder worden. En als het echt niet past moet ie maar af

Minthe heb ik nu onder 0gr gezet. Zilver staat nog onder 150gr. Ze zijn beide nog lekker warm dus ik laat het eerst zo.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:11

Jup te trillen als een rietje en ze voelde ook oprecht koud. Heb vandaag de deken afgehaald maar ze voelde niet lekker dus heb maar een dunnere opgegooid. Scheelt dat ze in juni pas een veulen krijgt :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:21

:= koukleumpjes hihi

Ik nam er 4 mee uit NL, Zorro, Chablis, Eli en Sterre. Zorro is overleden.
Blossom komt uit Ierland, maar heb ik overgekocht van mensen in zweden die haar niet vertrouwden. Roos os dochter Blossom van zelfde mensen gekocht.
Pretty is hier geboren hihi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:49

Ja zo ineens ook hoor. Nu is t volgens mij in nederland al n poosje niet zo koud geweest als die min 10 en de echte sneeuw (sorry voor jou mirjamalvato, voor nederlandse begrippdn _O- ) en t zal vast beetje leeftijd zijn. Maar goed. Heb gelukkig dekens en volfens mij vond ze het heerlijk. En net zag ik haar ook lekker liggen in de stal. Oke. Ze mag best dekens als ze wil....... maar ik verbaas me er wel over.
Heb nog een fokmerrie, 2 jonge paarden en nog 9 opfok paarden staan op dezelfde stal. Al hebben die opfok paarden wel dikkere vachten dan de anderen. Toch grappig verschil per paard dus

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:01

Burguete is een vleespony ras uit de Pyreneeën.

Hier staat de merrie, Urbi heet ze, rechts met een Burguete merrie op de foto. Om een idee te geven. Dit was in oktober.
Afbeelding
Deze foto heb ik vorige week gemaakt

Afbeelding

Ik kan haar een halster omdoen, ze loopt mee, vind aanraking spannend maar laat me meestal toe. Poetsen vind ze niet fijn.
Als andere mensen haar proberen aan te raken loopt ze weg en als dat niet kan verdedigd ze zich in duidelijke taal :j
Ik kan best veel met haar dus, maar als een DA of hoefsmid haar aan zou moeten raken... dat gaat nog niet.
Toch heb ik in dat stukje wel ¹vertouwen. In de afgelopen 3 maanden ben ik ver gekomen met haar. Met een beetje mazzel duurt het nog 3 maanden voor het hypotetische veulen geboren wordt dus er is tijd.

Urbi's moeder is ook een Burguete. Haar vader een PRE. Veulen gaat dus 75%Burguete, 25% PRE worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:39

Maar als ze een veulen hebben kan dat vertrouwen in jou ook ineens weg zijn. Dus zorg er voor dat ze gewoon een halster om heeft, je merkt snel genoeg of die af kan. Zelfs mijn in de hand paarden krijg ik niet altijd te pakken met een net geboren veulen..