Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 05:32

Mooie nakomeling van Carlijn!
Helaas de veiling niet kunnen volgen, waren de prijzen echt zo slecht?

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 07:13

ik vond de prijzen over het algemeen meevallen. Soms wat laag, maar er moet ook maar vraag naar zijn, waren over het algemeen pony's waar ik ook niet op zou bieden. Ik vond de biedingen uit het buitenland tegenvallen. Online was het veel Nederland.

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:04

Ik vind een 3 jarige braaf onder het zadel, goed gefokt, zeer goed veterinair rapport voor nog geen 10k tegenvallen. Als je ze daarvoor doorgaans moet kopen is het toch lastig. Zelfde als jonge C ponys waar momenteel veel vraag naar is voor 2400 euro. Zeker bij die laatste moet er dan als fokker toch flink geld bij.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:47

Vind de prijzen ook erg laag, maar ook kwaliteit was niet heel hoog (op een enkele na die wat beter was).

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:07

Ik krijg mijn c pony's niet verkocht. Ik heb mijn veulen nu voor minder dan 900 euro verkocht van davinci als het doorgaat. Dan draai ik 600 euro verlies op alleen dek, dierenarts, verzend, enten, hoefsmid en registratiekosten. Dan heb ik het onderhoudt niet meegerekend.

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:25

Maarja een veulen moet je nog 3 jaar opfokken. Dat willen ze doorgaans niet. Bereden C pony's is volop vraag naar hier. Zou ze hier wekelijks kunnen verkopen. Let wel zijn natuurlijk braaf en volop gepresteerd.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:45

Dat is dan niet de doorsnee c pony maar dr sportpony die al ervaring in de benen heeft. In de veilig zaten ook een heel deel jonge dieren. Je weet dan nooit hoe braaf ze echt zijn bij iemand met minder ervaring.

LaDonna75

Berichten: 2215
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:16

Echt he, die prijzen, dat kan niet uit. Ik heb momenteel een driejarige, Welsh partbred gefokte ruin, leuke pony om te zien en kan goed bewegen. Inmiddels is hij zadelmak en ik ga hem een beetje doorrijden en dan gaat hij actief de verkoop in, maar voor €2400 gaat hij echt niet weg. En dat is wel geboden voor enkele pony’s op die veiling. Dan ben je niet eens uit de kosten. Ik kon hem als niet-beleerde pony niet naar mijn zin verkopen, enkel voor €2k. Hij heeft me al veel meer gekost aan dekgeld, entingen, castratie enz enz. Mensen willen voor weinig veel te veel, tja.

SylS
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:58

Momenteel hier ook slechte ervaringen met de verkoop van mijn hengstveulen. Heel veel mensen willen filmpjes, maar hebben daar na niet eens meer het fatsoen om iets te laten weten. Natuurlijk kan het zijn dat het niet is wat je zoekt, maar laat dat dan even weten. Kleine moeite toch.
Of ze vragen of ze mogen bellen en bellen vervolgens niet.
En het ergste: ik had hem verkocht. Zou over ongeveer 2-3 weken opgehaald worden. Vervolgens krijg ik een ingesproken bericht dat ze hem toch niet hoeven. Maar het was wel een heel leuk veulen zeiden ze.
Daar heb ik wat aan. Ben er even helemaal klaar mee.

Fokker321
Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:25

lailapri schreef:
Ik krijg mijn c pony's niet verkocht. Ik heb mijn veulen nu voor minder dan 900 euro verkocht van davinci als het doorgaat. Dan draai ik 600 euro verlies op alleen dek, dierenarts, verzend, enten, hoefsmid en registratiekosten. Dan heb ik het onderhoudt niet meegerekend.


Is jouw veulen een C- of D-pony veulen?
Met volledig papier?

€600 verlies voor een gezond en correct veulen (neem ik aan), dat zou toch niet mogen .. De economie doet rare dingen op het moment ..

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:03

Ze willen momenteel niet meer dan 1500 betalen voor een D veulen met dan nog bijzonder kleurtje.
Veulen blijft dus nog gewoon.

Setteli

Berichten: 3198
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:03

Ik kreeg mijn hengstveulen vorig jaar ook niet verkocht. Of alleen voor een habbekrats. Dus heb hem ook maar gehouden. Zolang ik het nog kan betalen, mag ie blijven. Dan verkoop ik hem liever als 3 a 4 jarige en netjes aangereden. En ben stiekem ook wel heel benieuwd hoe hij uitgroeit.

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:18

daar ben ik inderdaad ook nieuwsgierig naar. Momenteel nog gewoon genieten van haar correcte bouw/gangen en steeds weer veranderede gedrag.
Van de week voor het eerst "vastgezet" om te poetsen. Alsof ze het al jaren deed. Ze had ook wat kale plekken op haar hoofd gekregen (was volgens DA iets wat ze die maand meer zag maar ook gewoon weer overging, en dat was gelukkig ook zo). De haren waren wat donkerder teruggekomen dus daarom heen even bijgeschoren om het er wat minder slordig uit te laten zien. Was ook geen probleem.
Van zulk gedrag kan ik echt zo genieten.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het wordt een c pony. Hij is correct volgens de hoefsmid en hij is lief en al veel gewend.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:06

EllyC schreef:
Ze willen momenteel niet meer dan 1500 betalen voor een D veulen met dan nog bijzonder kleurtje.
Veulen blijft dus nog gewoon.

Terwijl ik jouw veulen echt zó onwijs leuk vind! Ik ben echt verbaasd dat ze niet verkocht is.

Tsja C pony veulens zonder bijzonder papier heb ik ook nog nooit iemand over gehoord dat deze gezocht werd. Ik krijg het idee dat daar gewoon geen markt in is? (Dit is puur mijn ervaring hoor)
Misschien met het fokken ook kijken naar waar vraag naar is?
Gezinnen met kinderen (daar zijn C pony’s vooral voor bedoeld haha) kopen ook geen C pony veulen om in de opfok te zetten. Die willen dan graag een beleerde zodat ze er wat mee kunnen doen. En gelijk kunnen testen of het ohz wat is. Met een veulen is het allemaal afwachten..

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:14

Ik heb daarom bewust met davinci du bois gedekt, juist omdat die op papier zo goed gefokt is en omdat hij de merrie verbeterd. Moeder is een super super brave welsh a, opa is op 30 jarige leeftijd nog een fijne kinderpony, vader heeft wat ik begreep zijn verwachtingen niet waar kunnen maken door vroegtijdig overlijden maar leek niet de eerste de beste.

Davian is in mijn ogen zeker opfokwaardig voor het nrps of welsh part bred. Hij heeft nrps papieren erbij.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:39

Ik heb ook welsh sectie B (c ponymaat) en allemaal als veulen aangeschaft in de hogere prijsklasse. Dus er zijn mensen die ervoor willen betalen. Naar mijn hengst is sowieso veel vraag maar inmiddels wel bekend dat deze voorlopig niet weggaat.

Ook met de merries niet bang deze zo kwijt te raken als ik er vanaf zou willen. Maar mijn welsh B's zijn echt raszuivere c pony's met goede lijnen en geen sectie a x part bred of ander type rijpony. Ik denk dat het hem vooral daar in zit. Je weet natuurlijk ook niet wat het qua maat wordt. Wordt het echt een c pony, groeit het door tot een kleine d maat? Blijft het dicht bij moeders maat? Je koopt qua maat geen garantie zeg maar. Koop je natuurlijk nooit als je een veulen koopt... lees mijn vorige post :+ maar jullie snappen wat ik bedoel.

Ik fok overigens alleen als ik het ook kan houden en vaak maak ik een combinatie waarvan ik sowieso wel wil weten hoe dat uitgroeit. Heb nog nooit een veulen verkocht. Maar fokken en er perse vanaf moeten en dan voor een habbekrats weg doen, dat gaat er bij mij niet in.

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:51

Ik snap het ook niet absque dubio.
Weet niet zeker of ik het nog objectief kan bekijken maar ik kan geen zwakke punten aan de bouw van het veulen ontdekken, zo correct. Goede vader, moeder nog niet bewezen met predicaten (wil dan eerst connemara veulen ernaast hebben om dan naar keuring te gaan voor ster), commerciele kleur ...... ze komen niet eens kijken.

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:01

Veulens zijn sowieso gewoon erg moeilijk.
Hier een prima gefokte New Forest D pony staan.
Staat al vanaf jaarling te koop ivm nare persoonlijke omstandigheden van de eigenaren.
Komt amper iets kijken en als er iets komt kijken dan willen ze voor een habbekrats meenemen.
Inmiddels is hij 2,5 en gaat gewoon de winter naar de eigenaren en dan kijken ze volgend jaar wel.
Zowel vader als moederlijn bewezen sportpony's dus daar ligt het niet aan.

Op de veiling vond ik vooral opvallend dat dus ook de 2,5 en 3 jarige erg weinig opbrachten. Denk dat ze buiten de veiling meer opgebracht zouden hebben.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:49

Ik heb de resultaten van de veiling bekeken maar voor mij een reden er nooit een op te geven. Je steekt veel tijd en geld in de opleiding en dan deze bedragen -O-

marjolein88

Berichten: 4063
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:16

Ik merk dat er nu gewoon even een dipje in de markt is. Zowel paarden als pony's. In de corona werd alles even heel duur en nu is het even minder. Deze golfbeweging blijf je altijd houden. Maak je daar maar niet druk over
C pony's zijn zeker wel veel gevraagd, wacht maar zijn tijd komt nog wel!

EllyC

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:42

Gelukkig is er gewoon ruimte om er 1 voorlopig thuis te houden. Maar ik had qua kleur veel kansen en dan komt er een commerciele kleur uit, met goede bouw - hoe krijg je ooit een wat mindere verkocht dan?
Volgend jaar komt haar volle broer/zus als het goed is, en ik heb gedroomd dat het een zwarte is (droom van dit veulen was ook uitgekomen, dus wie weet). Dan moet ik vooraf wel even goed bedenken of ik haar gelijk weer laat dekken of een jaar wacht. Dat laatste is ook prima, dan brengen we haar een jaar uit in de sport om te kijken of we prestatiepredikaat kunnen bemachtigen. Vandaag weer heerlijk genoten van de training.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:45

Tja, zo heb ik mijn jaarling ook nog staan en daarom ook besloten voorlopig even niet te dekken.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:33

Afbeelding

Afbeelding

<3

Annash
Blogger

Berichten: 26596
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:00

Hij is echt super ruig!