KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:26

Ja maar als iedereen zijn mond van je moet houden omdat het maar 1 x is dat ze hem zien. Komt de realiteit ook niet boven water.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:31

Verhalen hoeven niet per definitie onwaar te zijn, het blijven wel eigen interpretaties natuurlijk

Desalniettemin ga ik er geen welles nietes spelletje van maken, je kunt niet om de steigerfoto's heen, klaar. Ze zijn niet bewerkt, maar laten wel wat zien. Hoe je dat weer interpreteert is voor iedereen ook weer anders.

Ik vind het geen fijn beeld, ook al heeft een paard pijn, ook al heeft het paard een offday, ze hoeven niet op zo'n manier overeind te komen, punt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:32

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:03

SophievdV schreef:
Als je de verhalen zo hoort.. Dat is nou juist het probleem. De verhalen ;)

Iets met rook en vuur?

Zoals Cheytjuh zegt, het hoeft niet per definitie onwaar te zijn... Het hoeft ook niet extreem spectaculair te zijn... Maar feit is dat hij heeft gesteigerd en wel iets meer dan een klein verzetssprongetje... Dat tonen de foto's wel heel erg duidelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:41

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:04

fokfanaat schreef:
Ja maar als iedereen zijn mond van je moet houden omdat het maar 1 x is dat ze hem zien. Komt de realiteit ook niet boven water.

Nee hoor, maar staat de paardenwereld niet bol van 'de verhalen'?

Het is niet voor niets van belang dat er vaak gezegd wordt dat je iets eerst met je eigen ogen moet zien voordat je echt een oordeel kunt vellen.

Maar ieder staat daar op zijn eigen manier in :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:08

Tja ik heb hem zelf zien gaan, en als ik dan meerdere mensen spreek die op andere dagen zijn geweest en ook vraagtekens bij zijn karakter hebben, dan vind ik dat niet enkel 'verhalen' maar ondersteund dat mijn ervaring

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:09

Ben er 2x geweest, die hengst geen pas verkeerd gezet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:37

fokfanaat schreef:
Tja ik heb hem zelf zien gaan, en als ik dan meerdere mensen spreek die op andere dagen zijn geweest en ook vraagtekens bij zijn karakter hebben, dan vind ik dat niet enkel 'verhalen' maar ondersteund dat mijn ervaring

Maar geen van die mensen heeft hem die andere dagen zien steigeren. En dan is "niet erg werkwillig" heel makkelijk een eigen interpretatie.

Als hij nu bij alle tussenbeoordelingen en de eindpresentatie overeind was gegaan dan is het een ander verhaal.

Ik vind het niet onterecht dat je de foto's geplaatst hebt, ik vind het wel onterecht dat die hengst nu door onze zeik cultuur helemaal afgebrand wordt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:53

Ik zie nergens dat de hengst afgebrand wordt. Alleen veel mensen die de 9 voor rijdbaarheid niet begrijpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:08

Precies Jan. En ook Teletekst. Jullie dragen exact aan wat ik bedoel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:34

fokfanaat schreef:
Ik zie nergens dat de hengst afgebrand wordt. Alleen veel mensen die de 9 voor rijdbaarheid niet begrijpen.

Als jij niet vindt dat de hengst afgebrand wordt dan begrijp ik ook dat je niet snapt dat de eigenaresse jou een pissige mail stuurt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:44

SophievdV schreef:
Als hij van de 50 dagen 1 (!) dag slecht presteert, dan hoeft dat mijns inziens niet in het rapport. Ik vind dat het online echt onwijs aangedikt is. Als ze alle slechte momenten letterlijk moeten rapporteren, dan is het niet meer kort samen te vatten. Want dat is uiteindelijk wat het rapport is; een samenvatting van 50 dagen.

Wel als dat precies gebeurt op een (tussen-) beoordeling want anders krijg je dus logischerwijs dit. Zo werkt dat tegenwoordig met social media. Die ga je niet veranderen. KWPN zal zich daaraan moeten aanpassen.
Het zegt namelijk wel iets over de hengst hoe hij blijkbaar reageert op pijn. En dat is wel een dingetje. Ik houd niet van zeikerige paarden die al hysterisch worden als je ze een prikje geeft. (En ja, een prikje is wat anders dan een zere rug, maar het is wel een indicatie. Op een zere rug moet je niet gaan willen zitten, maar dat zal ook wel commercie zijn... :D )

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:30

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:37

Er staat alleen dat hij twee keer fysiotherapeutisch behandeld is vanwege spanning bij het rijden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:43

Leuk hoor. Niet kwpn-leden kunnen dus mooi fluiten naar dat aangepaste rapport. :n

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:19

Ik denk dat ze best ook duidelijk zijn naar de reden van de zere rug. Naar mijn idee is het niet logisch dat zo een jong paard al een zere rug heeft. En er dan meer verder rijden lijkt me ook niet bepaald paard vriendelijk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:27

Umeo schreef:
Ik denk dat ze best ook duidelijk zijn naar de reden van de zere rug. Naar mijn idee is het niet logisch dat zo een jong paard al een zere rug heeft. En er dan meer verder rijden lijkt me ook niet bepaald paard vriendelijk?

Of verleggen ze daarmee de focus van de discussie? ;)
Een zere rug is natuurlijk erg relatief. Ik ben 26, kwam een paar weken geleden midden in de nacht amper uit mijn bed en toen ik op mijn benen stond zag ik alleen nog maar sterretjes door de vreselijke pijn in mijn rug. Naar fysio en manueel geweest en nergens meer last van. Er zat gewoon even iets scheef/geblokkeerd. Kan gebeuren hoor. Kan iets sluimerends zijn geweest dat heel lang al broeit maar waar je niets van hebt gemerkt. En dan kan je prima ineens heel veel pijn hebben (blijkbaar :+ ), wat ook heel snel weer over kan zijn.
Maar ik kan praten, die hengst niet ;) Soms kom je er gewoon niet meteen achter wat een paard heeft.
En dat is zelfs de beste niet kwalijk te nemen, zolang ze maar het beste met het dier voor hebben. En dat lijkt me wel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:47

Nee daar heb je een punt.

Maar in zo een geval kan je beter duidelijk communiceren. Nu is het een hele heisa terwijl dat gemakkelijk vermeden kon worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:55

Ik denk niet dat dat makkelijk vermeden had kunnen worden. Want bij het zien van de foto gaan veel mensen zelf ook op hun achterste pootjes staan. Ongeacht wat het KWPN dan doet als reactie op die ophef. Hoeveel mensen heb ik hier al wel niet zien schrijven dat ze de hengst nu sowieso niet gaan gebruiken want "een paard wat zo doet, wil ik niet!".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:01

SophievdV schreef:
Ik denk niet dat dat makkelijk vermeden had kunnen worden. Want bij het zien van de foto gaan veel mensen zelf ook op hun achterste pootjes staan. Ongeacht wat het KWPN dan doet als reactie op die ophef. Hoeveel mensen heb ik hier al wel niet zien schrijven dat ze de hengst nu sowieso niet gaan gebruiken want "een paard wat zo doet, wil ik niet!".

Mensen die verwachten dat een paard nooit iets raars doet, zijn natuurlijk niet realistisch en zijn door een stamboek niet serieus te nemen op basis van die uitspraak.

Maar het KWPN had wel degelijk wat kunnen doen om de ophef te voorkomen. Fokfanaat maakte en plaatste die foto al weken geleden. Hoeveel commentaar is daar nu op gekomen? Tot de goedkeuring van de hengst met een 9 voor rijdbaarheid en instelling eigenlijk vrij weinig. Had van de 9 een 8 of 7,5 gemaakt en het was heel erg anders ontvangen. Had dit cijfer dan nog even DUIDELIJK onderbouwd (hij had maar 1 slechte dag, is gewoon een hele zwakke uitspraak) door aan te geven dat het steigeren kwam door pijn in de rug, wat voor pijn had hij en hoe is dit behandeld? Hoe heeft het dier daarna de draad weer opgepakt? En hoe is het paard voor de ruiter (iets meer dan het 'geeft de ruiter een goed gevoel' dat in vrijwel elk rapport staat), hoe is het paard op stal? (komt altijd met de oortjes naar voren naar je toe, begroet hinnikend, houdt van uren knuffelen) en je schetst een heel ander beeld. Het plastische rapport, het hoge cijfer en een paard dat op de achterbenen gaat (en dan ook echt heel erg hoog) is aanleiding voor heel erg veel mensen om deze reactie te geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:06

Misschien is hij voor een Charmeur x Balzflug wel bijzonder meewerkend?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:13

Dees schreef:

Zou toch wel heel erg om te gieren zijn als ze cijfers geven gebaseerd op iets relatiefs als een afstamming? :P :')

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:15

SophievdV schreef:

Ik denk ook niet dat dit vermeden had kunnen worden. Een opmerking hierover in het rapport had het enigszins verklaard, maar je ben al potentiele fokkers kwijt. En zoals ik hier al eerder schreef, had ik 'm ook vermeden voor mijn eigen merrie als ik op zoek naar een potentiele partner had gezocht.

Achteraf gezien hadden ze er beter niet op kunnen gaan zitten. Maar ook dat was wellicht niet vooraf bekend dat hij last van zijn rug had.

Wat mij heel erg stoort is dat er door leden van de HK commissie en de fokkers/eigenaren met de vinger naar mensen wordt gewezen die het op social media hebben gezet. Dat is ook erg makkelijk en heel ouderwets om te denken dat dat niet zal gebeuren.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:35

Dees schreef:

:') :')