naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:28

Nienke_ schreef:
Is het de bedoelin dat ik haar zelf opjaag in de ring als ze los mag? Of staan er mensen die dat doen.
Wordt er gebruik gemaakt van zwepen of van rammeldoosjes?

Er staan aanjagers met zwepen. De voorbrengen mag in de kooi blijven.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:52

Ik was de uitslagen aan het bekijken van enkele stamboekkeuringen en nu viel mij op dat er bij sommige paarden ster staat, sterwaardig, of voorlopig ster.
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen deze drie termen? Hoe je merrie ster haalt weet ik maar de andere.
En hoe zit het met voorlopig keur?
Zo zag ik ook 2 merries met precies dezelfde vader en dezelfde punten voor exterieur en beweging waarvan de ene wel door mocht naar de centrale keuring maar de andere niet. Hoe zit dat?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:28

SteffieA schreef:
Ik was de uitslagen aan het bekijken van enkele stamboekkeuringen en nu viel mij op dat er bij sommige paarden ster staat, sterwaardig, of voorlopig ster.
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen deze drie termen? Hoe je merrie ster haalt weet ik maar de andere.
En hoe zit het met voorlopig keur?
Zo zag ik ook 2 merries met precies dezelfde vader en dezelfde punten voor exterieur en beweging waarvan de ene wel door mocht naar de centrale keuring maar de andere niet. Hoe zit dat?

Ster lijkt me duidelijk. sterwaardig dan is de merrie op basis van exterieur ster maar heeft het in beweging/springen nog wat laten afweten. Deze merries kunnen via IBOP/EPTM proberen de ster te halen. Voorlopig ster geldt voor reg A. Ze worden pas ster als ze aan de aanvullende voorwaarden(zoals bijvoorbeeld PROK, IBOP/EPTM, cornage) hebben voldaan.

De keuze voor het wel of niet gaan naar de CK ligt bij de eigenaar van het paard. Soms adviseert de jury om niet heen te gaan, bijvoorbeeld omdat de merrie nog niet voldoende ontwikkeld is.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:26

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is tenminste op zijn nederlands Haha!
Zou je mij ook nog kunnen uitleggen wat dan voorlopig keur en keur inhoud Bloos. Want keur kunnen ze alleen krijgen op de centrale keuring niet?
Ik heb zelf een Reg A merrieveulen gekocht en zal straks idd een IBOP/EPTM met haar af moeten leggen. Evenals een cornage onderzoek. Haar papa voldoet gelukkig wel aan de rontgenologische eisen van het KWPN. Heb jij een idee wat de beste/makkelijkste route is met een Reg A. merrie.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:30

As maandag gaan wij naar de laatste Brabantse keuring in Asten. Weet totaal niet wat te verwachten, zijn naar de oefenavond geweest maar daar was niemand die wat uitleg of aanwijzingen gaf. De merrie werd rondgejaagd en wilde niet galopperen omdat het erg klein en donker was. Op de oefenavond in Wanssum was C. Loeffen aanwezig en die riep iedere eigenaar even bij zich en gaf nog wat uitleg. Hier had ik ook op gehoopt bij onze oefenavond maar helaas niets wijzer geworden Bloos

Omdat mijn merries vader Ro-lex al jaren niet meer dekt en blijkbaar niet echt populair was, zijn er dit jaar geen Ro-lexen op de keuring geweest en kan dus ook niets opzoeken of vergelijken.
Ben ook bang dat ze al op voorhand "veroordeeld" is wegens d'r vaders korte dekcarriere en weinig nakomelingen. Aan de andere kant heeft ze misschien ook een voordeel, ze is gefokt door de fokkers van Redford (andere stam). Zou dit meewegen of wordt daar niet naar gekeken?

Is het duidelijk dat ik een klein beetje zenuwachtig word Haha! Tips zijn welkom !

Nu nog een heel andere vraag, voorbrengen moet in het wit gebeuren. Hebben jullie daar speciale kleding voor aangeschaft Bloos
Laatst bijgewerkt door Ibonn op 04-07-08 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:35

Mag ik ook even een vraagje stellen? M'n merrie staat voor licht frans en heeft een stijl klein en plat groter voetje. Nu vroeg ik me af of het de moeite waard is om ermee naar de keuring te gaan? Verder zit ze volgens mij wel goed in elkaar (of ben ik gewoon verliefd? Tong uitsteken Bloos )

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:47

kun je een fotootje plaatsen? Cheese!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:31

MaestroE schreef:
Mag ik ook even een vraagje stellen? M'n merrie staat voor licht frans en heeft een stijl klein en plat groter voetje. Nu vroeg ik me af of het de moeite waard is om ermee naar de keuring te gaan? Verder zit ze volgens mij wel goed in elkaar (of ben ik gewoon verliefd? Tong uitsteken Bloos )

Dat ligt eraan om welke reden je naar de stamboekkeuring gaat? Ga je voor het sterpredikaat, dan kun je jezelf de moeite besparen.
Ga je gewoon voor stamboekopname, dan kun je wel gaan. Mits de afwijking niet te groot is zal ze wel in het stamboek opgenomen worden.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:14

SteffieA schreef:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is tenminste op zijn nederlands Haha!
Zou je mij ook nog kunnen uitleggen wat dan voorlopig keur en keur inhoud Bloos. Want keur kunnen ze alleen krijgen op de centrale keuring niet?
Ik heb zelf een Reg A merrieveulen gekocht en zal straks idd een IBOP/EPTM met haar af moeten leggen. Evenals een cornage onderzoek. Haar papa voldoet gelukkig wel aan de rontgenologische eisen van het KWPN. Heb jij een idee wat de beste/makkelijkste route is met een Reg A. merrie.

Voorlopig keur kunnen ze alleen worden op de CK. Hier worden de 'betere' stermerries voorlopig keur. Met een goede IBOP/EPTM worden ze dan keur. Zijn ze dan ook nog PROK goedgekeurd dan worden ze elite.

Ik zou met een register A merrie eerst kijken of ze haar inderdaad sterwaarig vinden, zo ja dan zou ik kosten gaan maken voor de cornage en IBOP/EPTM
Een andere mogelijkheid is om het direct via de IBOP/EPTM te gaan doen, dan weet je direct of ze qua aanleg goed genoeg is en kan ze als ze haar sterwaardig vinden onder voorbehoud opnemen. Dan hoef je dan alleen nog de cornage te doen.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:26

Ik zet ook even een stipje. Kan ik later teruglezen want daar heb ik nu ff geen tijd voor

Natascha7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:52

Hoi! Ik zie dat het topic al eventjes stil ligt, maar ik hoop dat jullie mij alsnog een beetje kunnen/willen helpen.

Ik heb een a-register merrie (lancet x Lord Liberty) van 10 jaar, waarmee ik wil gaan fokken. Nu wil ik haar ook graag laten keuren om misschien nog een predicaat te halen. Het is een erg hete merrie die zichzelf graag laat zien, dus dat zal wel goed zitten, maar is ze qua exterieur ook oké? Denken jullie dat het de moeite waard is om met mijn merrie naar een keuring te gaan en waar kan ik eventueel nog verbetering in brengen?
Hieronder een standfoto, het geeft (vindt ik) niet helemaal een perfect beeld van hoe ze eruit ziet, maar goed jullie hebben iig een indicatie;

Afbeelding

Het hoort niet helemaal bij dit topic, maar zouden jullie ook een beoordeling van haar exterieur kunnen/willen geven?

Alvast bedankt! Haha!