GribaldiFAN"]
[quote="greetje schreef:Doet me ineens aan de oude Willem Geersen Sr. denken die zei; paarden worden niet slecht geboren maar door de mensen slecht gemaakt. Misschien een beetje te cru gezegd, maar kan me er wel in vinden.Soms zie ik het wel eens, ruitertje vraagt nog iets teveel van het paard,paard geeft aan het nog niet te kunnen (oortjes in de nek en zuur) en krijgt direct het stempel er op van Rot Bok. Niet fair natuurlijk.
Helemaal mee eens maar deze kant wil ik de discussie niet op!
Met een rotbok bedoel ik een paard dat gewoon gemeen is. Bijt slaat weet ik veel. Niet wat er aangereden is maar wat er in zit uit zichzelf. Daar moeten we eventjes van uit gaan.
[/quote]
En vergeet de erfelijk ziektes niet, want dat vergeten ze ook maar even. Hoe vaak ik niet lees dat een dekhengst op zijn 10e al ingeslapen is omdat ie ernstig ziek werd uit het niets. Er is altijd wel wat, ik heb nog nooit een dressuurpaard gezien (m.u.v. Bonfire, volgens mij is dat een bikkel) dat niet weken op stal stond met kreupelheden, koliekaanvallen, ernstige verkoudheden en wat al niet meer. Nee, ik scheer niet alle paarden over één kam, en als je nog meer van die bikkels weet, heel mooi, maar ben het er absoluut mee eens dat o.a. het karakter en de erfelijkheid van ziekten over het hoofd worden gezien als er een mooi figuurtje uit gefokt kan worden. En als ik 2 keer dezelfde dekhengst in 1 stamboom langs zie komen ga ik al helemaak over mijn nek.