Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:47

fabienne schreef:
Wouter zei: "schijterds onder ons laten hem zadelmak maken laten we zeggen twee maanden a 1800 gulden"
Dat is lekker kort door de bocht Wouter. Sommigen van ons hebben verantwoordelijkheden, en daarvoor neem je niet het risico een tijd uit de running te zijn. Denk je dat die 'schijterd' van een Anky haar paarden zelf zadelmak maakt? Om er maar eens een te noemen? Dat laat ze ook over aan 'overmoedige enthousiastelingen' als jou!

Graag een beetje minder generaliseren de volgende keer.
Zelf ben ik inderdaad zo'n schijterd. Ik stap echt niet op een groen paard, dat laat ik graag over aan enthousiastelingen zoals jij, maar dan wel graag eentje met een iets positievere denktrant.

haha, ik had het niet beter kunnen zeggen Knipoog

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:01

Dees schreef:
In die goeie oude tijd is de term "boerenslimheid" of zo je wil, "boerenbedrog" ook ontwikkeld...
Ik denk niet dat die praktijk anno 2002 weer wenselijk is...

Ik hoop het niet, want zo'n hengstenboer houd niet veel tanden meer over. Eigenlijk ook bespottelijk dat zoiets toen is gebeurd!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 17:21

Haha zo slim was de betreffende hengstenboer anders niet, want hij had er even niet aan gedacht dat Lucky Boy fokzuiver was voor de kleur bruin, dus hij viel door de mand toen er voskleurige "LuckyBoys" geboren werden Haha! . Maar echte boeren zijn slimmer Haha! dan hengstenboeren!!!!

Trouwens nog een opmerking richting Wouter:
Mijn merrie is echt geen topper, ik ben me daar terdege van bewust. We zijn inmiddels wel Z1.....daar hoeft ze geen topper voor te zijn, en veel verder komt de gemiddelde ruiter toch niet! Ik hoef daarom ook geen topper te fokken (al hebben we uit Fab een hele beste stermerrie gefokt!), want ik ben bang dat die niet altijd het leukste leven leiden als paard zijnde. Ik fok wel een lekker gebruikspaardje met een lekker gemakkelijk karakter. Daar ben ik dik tevreden mee! En ik vind het dan zeker zo leuk als iemand anders met zo'n paard dezelfde fijne jaren kan doorbrengen als ik met Fabienne!!!!!!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 17:40

fabienne schreef:
Ik fok wel een lekker gebruikspaardje met een lekker gemakkelijk karakter. Daar ben ik dik tevreden mee! En ik vind het dan zeker zo leuk als iemand anders met zo'n paard dezelfde fijne jaren kan doorbrengen als ik met Fabienne!!!!!!!!

Nou, dat vind ik een goed fokdoel!
Ik ben maar zo'n middelmatige ruiter, en alhoewel ik niet bang ben uitgevallen...Ik denk dat er echt maar weinig mensen zitten te wachten op een Jazz x Ferro x Amor etc etc.... Misschien dat de echte GP-ruiters daar trek in hebben, maar de meeste ruiters zitten niet te wachten op een dergelijke kamikaze-piloot.
Ik denk ook niet dat de fokkerij geholpen is met een dergelijke "quest" om een topper te fokken. Een goed paard is een fijn gebruikspaard, eentje die wil en kan werken, maar geen 390 pagina dikke gebruiksaanwijzing nodig heeft.
Het moet immers wel hobby blijven, geen gezondheidsrisico...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 17:55

Wouter24 schreef:
ls het opfok gebeuren al helemaal overleefd heeft, moet ie toch een keer zadelmak gemaakt worden en aangereden,
schijterds
onder oNS laten hem zadelmak maken laten we zeggen twee maanden a 1800 gulden, nou dan komt ie weer terug ga je er zelf nog een jaartje op butsen dan kost ie aan voer en zaagsle/stro enz zoal 350 piek per maand en dan heb ik het nog niet eens over dierenarts/hoefsmid.

Jij noemt het schijterds, ik noem het de slimmerds onder ons, die de idioten betalen ( en weinig betalen) die dan het vieze werk opknappen, omdat de slimmerds andere dingen kunnen doen, die veel meer betalen, dus ook veel interessanter is.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:09

ik rij mijn eigen knollies ook in hoor. vind ik er bij horen

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:38

Dees"]
[quote="fabienne schreef:
Ik fok wel een lekker gebruikspaardje met een lekker gemakkelijk karakter. Daar ben ik dik tevreden mee! En ik vind het dan zeker zo leuk als iemand anders met zo'n paard dezelfde fijne jaren kan doorbrengen als ik met Fabienne!!!!!!!!

Nou, dat vind ik een goed fokdoel!
Ik ben maar zo'n middelmatige ruiter, en alhoewel ik niet bang ben uitgevallen...Ik denk dat er echt maar weinig mensen zitten te wachten op een Jazz x Ferro x Amor etc etc.... Misschien dat de echte GP-ruiters daar trek in hebben, maar de meeste ruiters zitten niet te wachten op een dergelijke kamikaze-piloot.
Ik denk ook niet dat de fokkerij geholpen is met een dergelijke "quest" om een topper te fokken. Een goed paard is een fijn gebruikspaard, eentje die wil en kan werken, maar geen 390 pagina dikke gebruiksaanwijzing nodig heeft.
Het moet immers wel hobby blijven, geen gezondheidsrisico...
[/quote]
Ben ik het helemaal mee eens!!
Daar gaat het toch om bij fokken. De fokker maakt de keuze hoe hij wil fokken en met welke hengst op welke manier. De hengstenhouders zijn daarin de aanbieders. Zei mogen advies geven (maar is vaar niet echt betrouwbaar) maar mogen een merrie niet afkeuren, zouden ze overigens ook nooit doen!
Maar ik denk alleen niet dat gp ruiters op bovenstaand bloed staan te wachten. Heb je de echte gp paarden wel een goed bekeken. De meeste zijn kwa bouw lang niet zomooi als die dekhengsten maar dat zijn wle de karakterpaarden die juist dat extra willen geven, waar een hengst vaak te patserig en te trots voor is.
Ik denk dat juist een "anky" een gebruikspaard wil dat een fijn karaker heeft een graag voor je wil werken, in plaats van steeds te moeten vechten om iets van een paard gedaan te krijgen.
Als je hoog wilt komen zal een paard mee moeten werken, dan heb je aan talent alleen niet voldoende! Daar vergeten veel fokkers rekening mee te houden. Ik heb zelf ook die fout gemaakt bij de aankoop van een van mijn paarden. Je staart je blind aan de buitenkant, wat een mooi beest wat mooi lopen. Maar naar een tijdje kom je erachter dat zo'n beest niet voor je wil werken. En daar sta je dan.....
Nee, er zouden meer van bovenstaande fokkers moeten komen. Die kunnen aan ans een voorbeeld nemen !

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:00

phoenix4ever schreef:

idd it´s all in de game...

enne Pipo?? it´a dirty job but someone got to do it

Je kan die mensen dan wel dom vinden, maar ja dan moet je zelf ook gewoon eerlijk toegeven dat je de gut´s er niet voor heb, ook geen drama maar dan moet je niet de mensen afzeiken die jou vuile werk opknappen!!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:06

Wouter24"]
[quote="phoenix4ever schreef:

Je kan die mensen dan wel dom vinden, maar ja dan moet je zelf ook gewoon eerlijk toegeven dat je de gut´s er niet voor heb, ook geen drama maar dan moet je niet de mensen afzeiken die jou vuile werk opknappen!!
[/quote]

Uhm ik wil niet veel zeggen, maar ik vind de mensen die paarden inrijden nu wel effe zwaar ondergewaardeerd!!
Ze doen het toch maar effe. Het is een groot risico op al die jonge onvoorspelbare (rotbokken) te klimmen en ze de basisvaardigheden bij te leren. En daar krijgen ze dan ook nog een paar miezerige rotcenten voor. Want zeg nu eerlijk als je ziet voor wat voor risico die lui nemen worden ze zwaar onderbetaald.
Ik reed eerst onze paarden ook zelf in. Maar waarom zou ik mezelf laten verongelukken met die jonge beesten als ik voor een paar centen het iemand anders kan laten doen. Na 2 maanden kan ik er dan mee verder!
Scheelt mij een hoop tijd en moeite!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:07

Wouter24"]
[quote="phoenix4ever schreef:

[/quote]

Denk dat ik er al een stuk of 50 zadelmak heb gemaakt. Dus aan mijn guts ligt het niet.

Maar ik begrijp heel goed, dat er mensen zijn die bijvoorbeeld een verantwoordlijke baan hebben, en daardoor het risico niet nemen. En lekker handig toch, zon jochie die het voor een paar honderd piek doet. Heeft niets met guts te maken.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:09

voor jou niet, en voor mij ook niet maar ik ben blij dat die mensen er zijn, werkverschaffing heet dat *LOL*

Maar dit topic ging toch over iets met merries Verward Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:20

Gribaldifan.

Citaat:
Maar waarom zou ik mezelf laten verongelukken met die jonge beesten als ik voor een paar centen iemand anders kan laten doen

verongelukken !

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:22

oef..... en kijk nu voor de gein is hoeveel berichten je hebt gepost troef.... 666 he is evil!! Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:26

Troef schreef:
Gribaldifan.

Citaat:
Maar waarom zou ik mezelf laten verongelukken met die jonge beesten als ik voor een paar centen iemand anders kan laten doen

verongelukken !

Ja alles kan met die jonge beesten!
Op de manier zoals ze nu gefokt worden, tja laat ik het maar door iemand anders doen. Ben ik maar zo'n schijtbal intereseert me niets. Ik heb al een scheve/beschadigde nekwervel door een van die leipe beesten!
Dat noem ik idd verongelukken!
Die mensen zijn zo proffecioneel dat ze veel beter en sneller kunnen reageren als ik bovendien ga ik ervan uit dat ze beter blijven zitten!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:32

Gewoon met 2 jaar doen,heb je de hele zomervakantie de tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:35

Troef schreef:
Gewoon met 2 jaar doen,heb je de hele zomervakantie de tijd voor.

Heb je met 3 jaar geen zomervakantie? Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:46

is dit geen nieuw topic. De oorspronkelijke heette is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij. Nu is het is jouw ruiter goed genoeg voor de fokkerij ha ha Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:51

Citaat:
Heb je met 3 jaar geen zomervakantie

Dan kan je ze makkelijker aan.

Zadelmak maken een beetje rond rijden.
En weg zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:53

Troef schreef:
Citaat:
Heb je met 3 jaar geen zomervakantie

Dan kan je ze makkelijker aan.

Zadelmak maken een beetje rond rijden.
En weg zetten.

Doe ik altijd in de winter, als ze twee en een half zijn, en dan de zomer de wei weer in.

als ik de tijd heb tenminste

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:53

Veel te vroeg troef je moet jouw onkunde niet op dat arme paard afreageren

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:55

Citaat:
Veel te vroeg troef je moet jouw onkunde niet op dat arme paard afreageren

Ja met die Trakh. kun je dat niet doen.

Zijn nog te pony achtig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:57

maar wat heeft dit nogmaals met het topic te maken

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:58

Citaat:
maar wat heeft dit nogmaals met het topic te maken

Dat als we de verkeerde merrie hebben pony's fokken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:01

Gribaldietjes of wie bedoel je dan, bobos Clown Gaaaap

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:07

troef je moet geen dingen door elkaar halen ik had het over het feit dat je niet op een tweejarige merrie gaat zitten, In Deurne bij de test zullen ze het best met je eens zijn daar lopen nog geen driejarige drachtige merries de test. Mijn voorkeur ligt zoals bekend bij bloedmerries die zijn later rijp, maar gaan vaak langer mee als je er in het begin met respect mee omgaat. Het is maar wat je wil