Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:30

Samsam schreef:
En waar was Vivaldi, vond ik juist z'n fijn sportbeestje!

Ja ik was ook zo benieuwd naar Vivaldi..

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:59

Vivaldi was er niet...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:01

Volgens mij waren ze daar al achter. Haha!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:34

Excuseme schreef:
Het wordt helaas gewaardeerd bij de jonge springhengsten dat ze met lomp veel vermogen een meter boven de sprong uitkomen, met hangende benen. Terwijl de met overzicht springende hengsten, die economisch over de sprong gaan achtergesteld worden. Veron is een hitje, een paard met te fijn bot en in de verste verte geen hengst, dat staat dan bovenaan.
Zolang je Verdi niet aan de mond zat ging alles goed. Dat had van de Vleuten goed door. En idd op de voorhand gebouwd.
Al met al geen denderende hengsten gezien en onderschrijf het commentaar van fokster.

Helemaal eens dat het meters hoog springen beloond wordt ipv het economisch springen, niet alleen hier ook op de merriekeuringen.
Jouw opmerking over Veron is een exterieurmatige bemerking en heeft niets met springtechniek te maken. Je vindt hem mooi en bij je merrie passen of niet. Dat hij nr 1 werd was voor mij ook een verrassing.
Ik vond het ook niet allemaal om te juichen, maar om ze nou een voor een allemaal zo negatief te beoordelen gaat mij toch wat ver. Van mij krijgen ze een kans en bekijk ze een volgende keer gewoon nog een keer.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:36

Het Jumpexonderzoek had tot doel om onderzoek te doen naar wat de betere springpaarden zijn. Dit onderzoek heeft ruim 750.000 euries gekost! Dit onderzoeksrapport werd in alle toonaarden bejubeld. Nu kon men aldus het KWPN en de nawauwelende hippische pers op basis wetenschappelijk aangetoonde feiten een veel betere selectie maken.
Uit dit onderzoek kwam klip en klaar naar voren dat de economisch springende paarden verreweg tot de betere springpaarden behoren.

Het onderzoeksrapport is vervolgens rap in de kast gezet en men gaat gewoon op de oude voet voort. Geen hippische pers die de vinger aan de pols houdt of waagt te constateren dat er 750.000 euries zijn weggegooid en de huidige springpaardenselectie, op basis van eerder wetenschappelijk vastgestelde feiten, niet de beste manier is om de betere springpaarden te selecteren.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:22

marcolemar schreef:
Na de foto's nu een verslagje van de L dressuur:

Valdez: In de galop, kwam hij iets te hoog in de aanleuning. Net paard, goede tact, balans. Weinig expressie in voorbeen.

Samba hit 2: Paard heeft veel voorbeen, en zelfhouding, maar is nog heel slap achter, en achterbeen komt vooral in de draf er niet onder. Moet nog aansterken. Ik vond het niks...

Velazquez: Correct bewegen, goede tact en balans. Mist zelfhouding. En deed wat moe aan. Hals moet er meer opgereden worden. Verder wel leuk beestje.

Santano: Niet mijn type. Mist wat front en uitstraling. Draf imponerend. Galop bleef hij wat hoog in het kruis.

Vic: Mooi bergopgebouwd type, was erg gespannen. Beweging kwam daardoor niet goed uit de verf, deed nu wat tuigtypisch aan... Nagelbijten / Gniffelen
Stap was ook wat onregelmatig.

Voice: Is veel hengst, wel positief verbeterd. Werd in een hoog tempo voorgesteld. Leek wat taai op rechts.

Vivaldo: Mooi type, goed voorgesteld, heel fijn bewegen. Mist alleen wat knie in het voorbeen. Wel de terechte winnaar imo.

Citango: Krom achterbeen. Draf beste gang, mooi sillhouet. Fijn paard.

Dramatic: Super draf! Galop was wat matig. In stap wat krampachtig in het achterbeen. Mooi type.

Johnson: Mooi type. Hakkentrekker 1e klas... Moet meer aanelkaar gereden worden. Ik was er niet weg van.... Nagelbijten / Gniffelen

Heel interessante info... In Weert ben ik er waarschijnlijk zelf bij, en dan zal ik zeker ook een verslagje plaatsen Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:34

arie53 schreef:
Uit dit onderzoek kwam klip en klaar naar voren dat de economisch springende paarden verreweg tot de betere springpaarden behoren.

Economisch springende paarden zijn voor de eigenaren anders meestal minder economisch....... Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:00

CGJ12 schreef:
[Economisch springende paarden zijn voor de eigenaren anders meestal minder economisch....... Haha!

Bij de Dressuur ja. Knipoog

Afbeelding
ZEUS-bloed Knipoog

Frühmann gewinnt Riders Tour
So 03 Dez, 16:29 Uhr

München (dpa) - Thomas Frühmann hat die Riders Tour gewonnen. Dem 55-jährigen Springreiter aus Österreich reichte bei der fünften und letzten Etappe beim Großen Preis in München Platz acht, um für den Gesamtsieg der Springsport-Serie eine Prämie von 250 000 Euro zu kassieren.

Auf Platz zwei folgte Meredith Michaels-Beerbaum aus Thedinghausen, die im Großen Preis Platz eins belegte, vor Heinrich Hermann Engemann aus Bissendorf. Nach drei Erfolgen von Ludger Beerbaum und zwei Siegen von dessen Schwägerin Michaels-Beerbaum ist Frühmann der dritte Riders-Tour-Gewinner.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:42

Excuseme schreef:
Het wordt helaas gewaardeerd bij de jonge springhengsten dat ze met lomp veel vermogen een meter boven de sprong uitkomen, met hangende benen. Terwijl de met overzicht springende hengsten, die economisch over de sprong gaan achtergesteld worden. Veron is een hitje, een paard met te fijn bot en in de verste verte geen hengst, dat staat dan bovenaan.
Zolang je Verdi niet aan de mond zat ging alles goed. Dat had van de Vleuten goed door. En idd op de voorhand gebouwd.
Al met al geen denderende hengsten gezien en onderschrijf het commentaar van fokster.

en toch ...Cumano was er ook zo eentje ,Sandro boy idem ...denk dat die veel aan de huidige merriestapel ( met veel hart en super in de manieren springende maar niet het aleerlaatste aan vermogen Knipoog ) kunnen toevoegen ...heb toch liever dat ik zo'n merrie op stal heb en daar een grote massale met veel vermogen springende hengst kan voor uitkiezen dan omgekeerd .En aan een voorbeen kan je sleutelen ..zie maar naar mijn twee voorbeelden Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:47

Ceasario ..zo economisch springt die Sixth sence niet ..je neemt net een foto die in je straatje past ..hij had gisteren behoorlijk wat lucht over ...al is zijn springtechniek -en die van de ruiter-wel een beetje "buitengewoon" Knipoog

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:16

Economisch springende paarden zijn voor de eigenaren anders meestal minder economisch....... Haha![/quote]

En DAAROM: mannetjes die helpen met springen, glashelder toch! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:34

libke schreef:
Ceasario ..zo economisch springt die Sixth sence niet ..je neemt net een foto die in je straatje past ..hij had gisteren behoorlijk wat lucht over ...al is zijn springtechniek -en die van de ruiter-wel een beetje "buitengewoon" ;)

Zeggen ze altijd over "oude"mensen. Was ook met zijn Grandeur.
Maar toch heeft een hele generatie het nakijken. Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:45

marcolemar schreef:
Johnson: Mooi type. Hakkentrekker 1e klas... Moet meer aanelkaar gereden worden. Ik was er niet weg van.... Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Arie-type Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:22

Ja ik weet het. Dat is wat me ook zo ontzettend stoort aan deze hengst. Verder vind ik hem heel leuk, mooi type, mooi voorbeengebruik, leuk gefokt. Maar vorig jaar stoorde ik me in Den Bosch al zo aan dat achterbeengeebruik tijdens de presentatie nieuwe jaargang. Het was samen met Santano de leukste die er toen liep maar ik zou er niet durven dekken door dat achterbeen.
Hoewel ik nog weinig hakkentrekkende kleine Johnsonnetjes heb gezien.
Zodra Edward erop gaat zal het wel een soort Lingh worden, veel gezwaai voor en alleen maar achter de massa aan hakkentrekkende achterpootjes.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:37

Citaat:
Hoewel ik nog weinig hakkentrekkende kleine Johnsonnetjes heb gezien

Gelukkig dat mijn klein Johnsonnetje 3 goede gangen heeft met shwung, heb ik het toch nog een keer goed gedaan Bloos Haha! Knipoog

Hè kom op nou, is er dan op elke hengst iets op aan te merken of af te kraken.
Heeft het "gros" niet iets dat goed is of die, in combinatie met onze merries, iets extra's kan toevoegen Blond
Laatst bijgewerkt door karinna op 05-12-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:38

Hakkentrekken is iets wat ik écht niet graag bij een paard wil zien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:32

ceasario schreef:
marcolemar schreef:

Afbeelding

Arie-type Knipoog

Dan moet je toch iets verder kijken dan je neus lang is. Dit is de verkeerde manier. Een paard dient in de beweging tactmatig het voor -en achterbeen van de diagonaal niet dragende delen van de romp te ondersteunen.
Daarbij dienen de gewrichten in de dragende fase van de draf sterk onder en niet achter de massa, zoals bij Johson, te worden gebogen.

De beide kniegewrichten (voor en achter) vormen hier een rechte lijn en ondersteunen daarbij volledig in balans de niet dragende delen van de romp. En dat is Johnson niet het geval. Johson trekt de hakken achter de massa op. Vandaar dat hij uit balans en sterk op de kop (voorhand) loopt.
Bij het onderstaande paard zien we derhalve dat de romp aan de onderzijde vanuit het midden niet neerwaarts, zoals bij Johnson, maar opwaarts is gericht.

Afbeelding

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:35

Waar zie jij het verschil?? Behalve dat bij deze foto het paard ook nog eens in 3 stukken loopt? Of verandert dat als je erop zit? Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 16:46

Hmm ja ik vind onderstaand paard ook een hakkentrekker eigenlijk. Of kan een momentopname zijn natuurlijk, ken t paard IRL niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:47

Ik zie ook vrij weinig verschil. Het onderste paard is wel nét iets verder in de beweging. voorbeen van johnson is nog recht, bij de onderste niet meer helemaal.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:09

Van het onderste paard KAN het een moment opname zijn, die heb ik niet IRL gezien, maar van Johnson is het geen momentopname, die liep de hele proef op deze manier.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:17

Vreemd dan toch dat ie steeds zo hoog scoort ? Bloos Pling

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:20

karinna schreef:
Citaat:
Hoewel ik nog weinig hakkentrekkende kleine Johnsonnetjes heb gezien

Gelukkig dat mijn klein Johnsonnetje 3 goede gangen heeft met shwung, heb ik het toch nog een keer goed gedaan Bloos Haha! Knipoog

Hè kom op nou, is er dan op elke hengst iets op aan te merken of af te kraken.
Heeft het "gros" niet iets dat goed is of die, in combinatie met onze merries, iets extra's kan toevoegen Blond

good for you Karinna Go jij! Go jij! Knipoog !!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:21

amaze schreef:
Vreemd dan toch dat ie steeds zo hoog scoort ? Bloos Pling

Nee dat is niet vreemd.... Cool Obelisk is ook een hakketrekker en die loopt ook LT. Neemt niet weg dat het een onwenselijk iets is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:29

Suzanne F. schreef:
Hoewel ik nog weinig hakkentrekkende kleine Johnsonnetjes heb gezien.
Zodra Edward erop gaat zal het wel een soort Lingh worden, veel gezwaai voor en alleen maar achter de massa aan hakkentrekkende achterpootjes.

Zoiets bedoel je? Knipoog

Afbeelding