Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:55

Als je met indexen wilt rekenen, mag je de maatindex van de moeder niet vergeten.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:27

@Suzanne F.: Ja, ik denk ook dat Special niet de meest geschikt hengst is voor mijn merrie. Er zijn er een aantal andere waar ik nu wel mijn oog op heb laten vallen o.a. San Remo (wat je mij zei) maar die hoort hier niet in het topic thuis Haha!

Hoe kom je aan de indexen van de moeder? Naar de papa kijken of hoe moet ik het opvatten Bloos

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:59

pasi schreef:
Hoe kom je aan de indexen van de moeder? Naar de papa kijken of hoe moet ik het opvatten Bloos

In het fokwaardeoverzicht staat in een index aangegeven hoe de statistische verwachting is dat jouw merrie vererft. Onder andere voor de hoogte, wordt aangegeven in welke mate er vergroting of verkleining te verwachten is. Deze verwachting wordt berekent op basis van de keuringsresultaten van de voorouders en de eventuele nakomelingen van je merrie.

Je krijgt van het KWPN een fokwaarde-index van je merrie als je met de mrrie of één van de nakomelingen naar de keuring geweest bent. Ze versturen ze één keer per jaar, in februari geloof ik. Je krijgt ze niet ieder jaar, maar alleen als er iets veranderd is. Misschien kan je ze ook opvragen, maar dat weet ik niet zeker.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:12

Suzanne F. schreef:
pasi schreef:
En special D? Die van mij gaat een vrij grote worden denk ik vermits ze nu al 1m67 is (en mammie 1m78) en zou ook graag wat maat behouden?

Special D geeft meer maat mee dacht ik maar ook bij deze weet ik de indexen niet en of er al indexen zijn opgemaakt, de oudsten zijn nu 2 dacht ik dus heeft hij nog geen index.
Maar zoals gezegd moet je bij Special opletten op bepaald eigenschappen bij je merrie.

We hebben twee Special D dochters, een jaarling en een twenter, beide flink aan de maat ook in verhouding tot de andere nakomelingen van de moeders. Paddox vind ik ook een interessante hengst, het schijn talleen niet zo'n hele makkelijke te zijn in gebruik. Hoe hij vererft weet ik niet. Eén van die twee Special D dochters is overigens een achter-achter nichtje van Paddox Haha!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 14:14

janderegelaa schreef:
Paddox? Superkeuze! Doen! Fokt best aardig, verkleind niet, is niet te duur en op de exterieurindex verbeterd ie alle slechte punten van Derrick want dat is waar we het mee moeten doen zolang jij geen standfoto plaatst....

Heb al een paar keer gezegd dat de foto zaterdag pas komt omdat ik deze week geen camera heb (ouders op vakantie en die hebben hem mee)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:14

Ik ken een paddox en dat is niet echt een prettig paard om mee te werken. De mv is Hofnar,dat is ook niet echt een lieverdje dus ik weet niet waar het vandaan komt.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:32

Jullie vergeten een ferro zoon.........!!!!!! Withney van 't waaihof......!!!!!!

Vind ik persoonlijk een heeeeeeeelllleeeeeeee mooie hengst!!!!!! 'k Heb hem es gezien op Kerstjumping Mechelen, hij gaf een demonstratie dressuur samen met OO Seven en Warkant van 't Gestelhof als ik me niet vergis... Heb je Withney al gezien???... Ik vind hem persoonijk een plaatje..??

* een klikje naar zijn site *

en wat vinden mede-bokkers van hem???.....

edit: 'k heb geen idee van zijn dekgeld Bloos dat zul je zelf es moeten uitzoeken als je geïnterseerd bent....

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:38

Tja, mooi zijn ze bijna allemaal maar er is wat meer nodig dan alleen mooi zijn. Zelf heeft Whitney mooi gepresteerd in Z2 in Belgie. Ik heb hem zelf nog niet zien lopen, dus ik kan er moeilijk over oordelen.

Dekgeld is 750€.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:45

ja, had ik even over het hoofd gezien Bloos maar vooral omdat:

Citaat:
Wat ik zelf dus vind wat mag verbeteren:

stap mag iets ruimer
galop mag beter te sluiten zijn
veulen mag iets meer massa krijgen als de moeder maar ik wil geen paard van ruim 1,70m

Wat behouden moet blijven:

ruime draf
goed karakter

En natuurlijk zit ik met die 850 euro grens. Ook wil ik liever geen piepjonge hengst.

Withney beweegt zich als een droom. De stap is ruim en gemakkelijk. De draf wordt van achter naar voor uitgevoerd, inclusief een krachtig ondertredend achterbeen, en een aansprekend voorbeengebruik. De galop wordt bergop gesprongen, met veel gummi en elastiek.
Tact en evenwicht komen in de drie gangen opvallend nar voor...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:57

Ja Ferro x Balzflug.... Lovers

Hypo:
Wordt van elke merrie zo´n fokwaarde-index gemaakt? Ik heb er nog nooit een gehad, ben toch wel benieuwd.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:51

Ja volgens mij wordt van elke KWPN-er een fokwaarde index berekend. Je krijgt een formulier waarop een index wordt gegeven per onderdeel van het lineaire scoreformulier (keuringsformulier).
Ik heb nog even op de KWPN-site gekeken, maar daar vertellen ze niet hoe je deze krijgt. Ik denk dat je dus even moet bellen om te horen hoe of wat.

Om het echt bruikbaar te laten zijn, moet er wel voldoende info beschikbaar zijn om een betrouwbare index te kunnen berekenen. Als je merrie en evt. nakomelingen naar de keuring zijn geweest, worden de resultaten hiervan ook meegenomen. Sportresultaten van de voorouders, merrie en nakomelingen tellen mee voor de sportindex.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:03

Oké, Whitney wordt in beeld gebracht. Kan iemand misschien wat meer vertellen over deze hengst. Hoe hij fokt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:24

Hypo schreef:
Om het echt bruikbaar te laten zijn, moet er wel voldoende info beschikbaar zijn om een betrouwbare index te kunnen berekenen. Als je merrie en evt. nakomelingen naar de keuring zijn geweest, worden de resultaten hiervan ook meegenomen. Sportresultaten van de voorouders, merrie en nakomelingen tellen mee voor de sportindex.

De merrie zelf en 1 nakomeling zijn voor de keuring geweest maar wel veel nakomelingen van de moeder van de merrie. Minimaal 3 dochters en 1 hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:33

Volgens mij moet dat wel beschikbaar zijn, hoor Suzanne. Als idd de merrie zelf en 1 nakomeling (na ong. 1989) naar de keuring zijn geweest. Zo werd het mij verteld, toen ik belde. Ik dacht dat het iets van €12,00 kost.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:36

Suzanne F. schreef:
De merrie zelf en 1 nakomeling zijn voor de keuring geweest maar wel veel nakomelingen van de moeder van de merrie. Minimaal 3 dochters en 1 hengst.

Dat moet voldoende zijn, dus KWPN bellen zou ik zeggen Knipoog

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 13:28

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:50

Ik vind Osmium een hengst die superkarakters doorgeeft en niet te vergeten hele fijne gangen!
Ik heb zelf een Osmium x Houston
Afbeelding
Heb ook van veel mensen gehoord over Osmium dat hij zeer fijne karakters doorgeeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:25

Greyhorses: ik heb je fotos bekeken, maar ik vind jouw merrie niet eentje om mee naar een Ferro-zoon te gaan. Ben bang dat je dan een heel plomp resultaat gaat krijgen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:27

Dees schreef:
Greyhorses: ik heb je fotos bekeken, maar ik vind jouw merrie niet eentje om mee naar een Ferro-zoon te gaan. Ben bang dat je dan een heel plomp resultaat gaat krijgen.

Ik denk dat ik hier ook geen Ferro zoon op zou zetten
Zou eerder Suzanne_F haar advies opvolgen en kijken naar San Remo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:30

Nee heb net je foto´s bekeken en zou ook niet gaan voor een Ferro zoon.
De hals mag langer, de schouder schuiner, let op de goede bovenlijn en een correct gevormde croupe, eigenlijk de hele rug/lendenpartij.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:34

Daarom heb ik er nu ook bijstaan dat ik een allround hengst zoek en geen Ferro meer. Ik dacht zelf nu aan Hamlet of Goodtimes, zou dat wat zijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:30

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die hengsten komt dan...Ze kunnen allebei wel om die vreselijke rug te verbeteren. Een extra aandachtspunt is wel de steile ligging van de schouder en de daarbij horende steile stand van het voorbeen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:02

San Remo advies was op mijn merrie, toch?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:42

Withney van 't Waaihof is een k*thengst, dat zeg ik niet hoor. Dat zijn woorden van Stefan Van Ingelghem, ja zijn ruiter zelf. Mijn lesgever had les van Stefan een tijdje geleden en na zijn les moest Stefan Withney rijden en toen heeft hij gzegd dat het echt een rotbok is die hij vroeger zelfs niet wou rijden. Wat een stijve bok! zei hij.. Ik weet niet of dat er iets toe doet om mee te fokken, maar als je Withney aant werk ziet, vind ik ook dat hij niet echt soepel lijkt.

finley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:04

die stijve bok loopt wel 71% in de intermediaire op 7 jarige leeftijd! Stefan heeft zelf een contract met de eigenaar dat hij hem de komende 10 jaar kan blijven rijden omdat hij het een wereldpaard vindt en zoveel potentieel heeft!
Dat hij stijf was toen hij ermee begon kan ik goed geloven als je ziet wat de vorige ruiter er 3 jaar lang mee uitgestoken heeft, Stefan heeft op korte tijd dit paard weer op het goede pad gekregen!
Mag ik eens vragen wie je lesgever is? mag via PB...