'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:12

Het feit blijft dat deze man paarden red die al door de hele reguliere molen zijn geweest en meerdere reguliere klinieken (zelfs in het buitenland)hebben gezien. Het mag dan moeilijk te verklaren zijn maar ik kan je zo 4 voorbeelden geven van paarden die uitbehandeld waren en nu weer vrolijk en gezond rondlopen.
Dat hij daar geld aan verdient lijkt me logisch, dat doen jullie toch ook op je werk, geld verdienen? En het is echt goedkoper dan een rondje klinieken dat kan ik je wel vertellen.
Maar ik dacht dat dit topic ging over de mening van Eric Laarakker over de hedendaagse KWPN-fokkerij en dat het geen welles-nietes-spelletje is of hij nu zijn werk goed doet of niet?
Ik denk toch dat iedereen ziet dat de paarden te groot, te heet en te moeilijk worden voor de doorsnee-ruiter?

Fronton

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:34

arie53 schreef:
Toch zijn het allemaal probleempaarden met ernstige afwijkingen waar de reguliere geneeskunst niets meer aan kan doen. Anders komen ze niet bij Laarakker terecht.

Dat is in uitzonderingsgevallen misschien zo, maar veel van zijn klanten willen niet aan het advies, de prognose die door reguliere artsen gegeven wordt. Soms omdat men geen vertrouwen meer heeft in de reguliere veterinaire geneeskunde (wat al discutabel kan zijn) of omdat hen niet aanstaat wat het beste is voor het paard, bijvoorbeeld inslapen. Het is dus gewoon een keuze van de eigenaar om het paard wat langer op de been (proberen) te houden.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:51

Heb met belangstelling bijna al jullie reacties gelezen. Zelf heb ik hier ook wel wat over te zeggen. Deels heef Eric gelijk, deels ook niet.
Zijn kliniek is geen eindstation is zoals sommige van jullie denken. Slechts een andere benadering. Daarnaast zijn het niet alleen de ‘zou in de top moeten functioneren’ paarden die daar komen, nee ook de gewone liefhebber komt er met grote regelmaat met de meest uiteenlopende problemen (van klein tot groot dus).

Natuurlijk verdiend deze man geld aan zijn werk, net als alle andere DA's. Daar is niks mis mee. En dat sommigen van jullie zijn werkwijze niet geheel begrijpen of goedkeuren is niet relevant. Feit is dat deze man iets over het KWPN zegt wat menig DA denkt. Dát staat ter discussie.

Zoals gezegd ben ik het slechts deels met hem eens. Om de schuld volledig bij de fokkerij in de schoenen te schuiven is mijn inziens niet geheel correct. Ik ben het ook niet eens met de KWPN fokkerij, met hun scheiding tussen spring en dressuurhengsten. Een goed paard moet all-round kunnen presteren denk ik. En daarnaast, minimaal even belangrijk een goed werkbaar, stabiel karakter hebben.

Een splitsing in de fokrichtingen beperkt alleen maar mogelijkheid voor keuze. Met als gevolg dat je vergelijkbare problemen gaat creeeren als bij de diverse hondenrassen. Doorfok betekend ook genetische zwakheid vastleggen. En ja, eigenlijk zouden we met zijn alle selectiever moeten zijn naar de merries die we gebruiken. Daar heeft ie gelijk in, maar om alleen fokkerij de schuld te geven.. Nee.

Ik denk dat een groot deel zit in de onwetendheid én fanatisme van de hedendaagse ruiter. Verkeerde zadels, te vroeg beginnen, overvragen, verkeerde opfok, te weinig vrije beweging, te kleine stallen, incompetente hoefsmeden, incompetente instructeurs, slechte rijbakken alles draagt een steentje bij. Daarnaast is paardrijden natuurlijk de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Wat automatisch ook minder goede ruiters met zich meebrengt. KWPN-ers zijn de meest gebruikte sportpaarden en dat zorgt ervoor (mijn mening) dat ze 'meer risico' lopen dan gemiddeld ander ras.

Overigens denk ik dat de slapheid van de grotere paarden niet perse iets van de fok is. Maar dat wij (als mens) te eager zijn om er op 3 jarige leeftijd (als het kan soms eerder) mee aan de slag te gaan. Laatbloeiers vragen nu eenmaal een andere benadering. Ik ken ook een hoop 1.80 ers die beter gebouwd zijn dan gemiddeld paard.

Al met al een hoop punten in de hedendaagse paardenhouderij die aandacht verdienen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:12

[/quote]
Dat is in uitzonderingsgevallen misschien zo, maar veel van zijn klanten willen niet aan het advies, de prognose die door reguliere artsen gegeven wordt. Soms omdat men geen vertrouwen meer heeft in de reguliere veterinaire geneeskunde (wat al discutabel kan zijn) of omdat hen niet aanstaat wat het beste is voor het paard, bijvoorbeeld inslapen. Het is dus gewoon een keuze van de eigenaar om het paard wat langer op de been (proberen) te houden.[/quote]

Dat is dus echt klinkklare onzin!!!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:19

Wat is hedendaags eigenlijk waar begint vroeger.
En wat is de referentie van Laarakkers met vroeger toen men niet eindeloos van genezer, naar kraker, naar kliniek etc sjouwde met een ziek dier.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:28

'Survival of the fittest', dieren die het werk aankonden bleven, dieren die het werk niet aankonden moesten het veld ruimen...Zwakke, niet geschikte dieren selecteerden zichzelf zo wel uit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:34

Ja, maar wat voor type werk verlangde men van de paarden, wanneer begon men met dit werk etc.?
Vroeger had je namelijk geen sportpaarden zoals tegenwoordig. Je had koetspaarden, landbouwpaarden, renpaarden,dravers, jachtpaarden, cavalerie paarden en rijpaarden voor transport. Maar die rijpaarden werden niet op de manier gebruikt zoals tegenwoordig. Dus vroeger met nu vergelijken, heeft sowieso al niet echt veel zin.
En heeeel vroeger reed men het liefst op paarden die niet draafden, veel comfortabeler.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 24-04-06 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:37

Moet je alles maar klakkeloos in laten slapen dan als je reguliere DA het niet meer weet of er geen heil meer in ziet? Ik heb genoeg paarden gezien bij die dmv een holistisch dierenarts, osteopathie, homeopathie of weet ik wat gewoon goed in hun vel verder konden terwijl menig DA ze al naar de hemel had geadviseerd, om die beslissing NOOIT te maken.

Menig DA schort het aan ervaring en/of integriteit. Twijfel aan reguliere geneeskunde ontstaat ook niet voor niets. En wat is er mis met een second opinion ?

Nee, ik keur ook niet goed dat mensen blijven sjouwen met hun paard als die duidelijk aan de dood toe is. Maar er zijn ook zat mensen die dat doen zonder dat er ooit een DA is bijgeweest. Het is zeker neit zo dat de patienten van Erik's kliniek met alleen die insteek er staan. Daarnaast zit de beste man al langer in het vak dan menig mens weet en is ook gewoon regulier praktiserend geweest.

Dat de naam 'eric laarakker' (zonder S) goed is voor een discussie van 30 pagina's weten we inmiddels wel. Maar ging het hier niet om de discussie van de KWPN fokkerij?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:50

An_J schreef:
Dat de naam 'eric laarakker' (zonder S) goed is voor een discussie van 30 pagina's weten we inmiddels wel. Maar ging het hier niet om de discussie van de KWPN fokkerij?

Nee om wat Laarakker daarover beweert

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:05

Ja en of hij daar gelijk in heeft...
Een oordeel over zijn kliniek en patienten in het algemeen heeft toch geen toegevoegde waarde in zo'n discussie? Al was het pietje puk geweest... Hij laat publiceren in het Bit wat menig DA/fokker en ruiter denkt maar alleen niet zijn vingers aan wil branden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:58

Citaat:
Wat is daar mis mee als een paard de staart draagt? Anders kan een paard het bekken niet kantelen! En dat kan een Engelse Volbloed weer niet en die kan derhalve het achterbeen niet buigen zoals Puschkin dat doet.

Citaat:
Daarom mijn tip voor het EASP,
echt een hengst die aan de norm voldoet.[/

Dat begint men bij het Trakehner Contact Nederland kennelijk ook in te zien.

Het artikel in de Hoefslag van Karel de Lange over de bouw en het evenwicht geschreven door Martin Vlaanderen is integraal overgenomen in het magazine van het Trakehner Contact Nederland.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:13

Tiessie schreef:
Het feit blijft dat deze man paarden red die al door de hele reguliere molen zijn geweest en meerdere reguliere klinieken (zelfs in het buitenland)hebben gezien. Het mag dan moeilijk te verklaren zijn maar ik kan je zo 4 voorbeelden geven van paarden die uitbehandeld waren en nu weer vrolijk en gezond rondlopen.
Dat hij daar geld aan verdient lijkt me logisch, dat doen jullie toch ook op je werk, geld verdienen? En het is echt goedkoper dan een rondje klinieken dat kan ik je wel vertellen.
Maar ik dacht dat dit topic ging over de mening van Eric Laarakker over de hedendaagse KWPN-fokkerij en dat het geen welles-nietes-spelletje is of hij nu zijn werk goed doet of niet?
Ik denk toch dat iedereen ziet dat de paarden te groot, te heet en te moeilijk worden voor de doorsnee-ruiter?

Ja, daar gaat het om! Niet of hij het wel of niet kan. Daar heb ik me al eerder over uitgelaten. Mijn dierenarts ( reguliere ) heeft ook eens verteld dat grote paarden in een modern sportmodel ( het begint er steeds meer op te lijken dat wel het over een auto hebben in plaats van een volwaardig dier) veel vaker met blessures bij hem komen dan bijvoorbeeld kleinere 'beter' gebouwde sportpaarden/pony's.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:42

Het is een interessante doch moeilijke dicussie. Zoveel mensen zoveel denkwijzes. Ik heb kleine paardjes gezien die echt niet goed waren ik heb grote paarden gezien die helemaal top waren. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik laat in het midden of deze man gelijk heeft dat zou de toekomst leren. Ik heb met iemand van het KWPN gepraat en die heeft me ook uitgelegd waarom ze twee richtingen op willen en ik vond het een goed verhaal. Ik begrijp de denkwijze ik weet niet of het de goede is.

Ik hoor fokkers zeggen dat dressuurpaarden door de splitsing hun croupe kwijt raken en dat spring hun gangen gaan verliezen. Toch vind ik dit onzin het KWPN heeft gezegd dat elk paard moet voldoen aan het basis rijtype met een aantal uitzonderingen voor springen en dressuur.

Ik zou jullie eerlijk vertellen dat ik het niet weet. Ik geloof er geen snars van dat een paard iets kwijt raakt. Zit het erin dan zit het erin. Ik geloof wel dat fokken een zeer voorzichtige bezigheid is en waar je goed moet opletten wat er goedgekeurd wordt in de fok. Ik zie toch echt veel merries die gewoon niet goed zijn qua bouw en mechanisme en er wordt gewoon een hengst opgezet. Gevolg is paarden met zwabberbenen, holle voorbenen en slecht combinerende mechanismes.

De afgelopen tijd heb ik een cursus paarden beoordelen gedaan aan de hand van het bolletjes formulier. Ik vind dat er best strenge maar rechtvaardig gekeken wordt Ik heb ook gezien dat er op het oog hele goede paarden gewoon niet goed genoeg waren. Ik denk dat het KWPN dat niet voor niets doet. Men wil de slechte paarden ook niet erdoor hebben ik heb ook gehoord dat het soms frustrerend is als ze helemaal niks goedkeuren. Dan moet je dat gaan uitleggen dat is vreselijk.

Daarbij is de titel ook fout, de KWPN is een stamboek en geen ras Kijk in de stambomen dan zie je Holsteiner, hanoveraan, arabier, engelse volbloed etc etc Daarom vind ik het ook een kul verhaal dat het KWPN slechte rassen aan het kweken is omdat ze dat niet aan het doen is. Tuurlijk is er wel een bepaalde standaard (zie stamboekrichtlijnen 2006) maar dat staat er los van.

Eigenlijk is het wel mooi dat je zo veel bepaalde richtingen op kan fokken wil je meer SF of wil je meer holsteiner bloed alles kan en dat is toch vreselijk mooi. Wil je een bloed paard hebben of wil je meer ras eigenlijk bied het een boel voordelen. Je kan zelf bepalen wat je wilt fokken en welke kant je op wilt fokken. Tuurlijk moet een paard alles kunnen maar een Krack-c zien springen levert hilarische tafelrelen op hetzelfde geld voor een springgefokte hengst op een dresuur merrie zetten dan krijg je een naar beneden gebouwd dressuur paard. Het mag het kan maar is niet correct.

Fokken is een zeer moeilijke bezigheid je denkt dat je het goed doet en combineert bepaalde lijnen en volgens de jou beredeneerde uitkomst moeten er verbeteringen zijn en die zijn er wel maar dan zijn andere onderdelen weer te beknopt. Het fokken een prachtig iets, soms frustrerend soms zo mooi.

Conclusie: over tien, twintig of dertig jaar voeren we deze discussie nog steeds. Ik denk dat fokken ook op gezondheid en fitheid moet worden bevorderd. Het allerbelangrijkste is een gezond paard die als het kan in de topsport kan meedraaien. Jammer genoeg zijn er maar weinig die dat halen maar een goed amateurpaard is ook must.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:28

Senja_x schreef:
. Je kan zelf bepalen wat je wilt fokken en welke kant je op wilt fokken.
.

Maar je wordt op het einde van de rit afgerekend.

Het is uiteindelijk de Jury die bepaald wat jij mag fokken.

En wanneer deze Jury het niet bij het recht eind heeft zit jij met de "gebakken peren".

Je spreekt dat over 30 jaar deze discussie nog gevoerd wordt.
Klopt. omdat dan het heden weer het verleden van de Jury achterhaald heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:21

ceasario schreef:
Maar je wordt op het einde van de rit afgerekend.

Het is uiteindelijk de Jury die bepaald wat jij mag fokken.

En wanneer deze Jury het niet bij het recht eind heeft zit jij met de "gebakken peren".

Kul je bepaald altijd zelf wat je doet en dat de jury zich aan de dan heersende modes en normen houdt betekent niet dat jij je ernaar moet richten of daar jaren over moet lopen doorzeuren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:37

Ik denk dat Laarakker wel gelijk heeft als hij het heeft over "te"grote paarden boven de 1.70m. Maar die worden gefokt omdat heel veel mensen denken dat je alleen met zo'n kasteel wat te zoeken hebt in de dressuurring. Dus moet je kunnen aantonen dat klein, ook fijn kan zijn en de mensen met paarden weer een kleiner paard te laten kopen.

Die van ons stond ook al bijna een jaar te koop, 1.61m, niemand die belangstelling had... Ook als was het een Gribaldi, de mensen kwamen niet eens kijken!
Omdat een vriendin van ons een flemmingh heeft van 1.59cm en daar de sterren van de hemel mee rijdt, hebben wij toch maar de gok gewaagd( de prijs was ook al danig gezakt) Maar als je mensen spreekt( komt redelijk vaak voor omdat hij erg veel swung en afdruk heeft), dan vragen ze:
Vraag 1, wat is de afstamming?
Vraag 2, hoe hoog is hij?

Zolang dat nog in de top 3 van de vragenlijst staat wil iedereen hoger scoren dan 1.65m! Anders hoor je er niet bij. Terwijl "vroeger" een paard van 1.65m al als kasteel was aangeduidt.

Ik antwoord dan ook naar waarheid: de laatste keer dat hij gemeten is was hij 1.62m... ( al meer dan een jaar geleden)

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:52

Er zijn nogal veel Gribaldi's daar kunnen ze uitkiezen. Maar als hij goed op de foto's is en netjes onder het zadel loopt maakt dat niet meer uit, dat geldt voor ieder paard.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:03

amondi schreef:
weer een kleiner paard te laten kopen.

Ben het er helemaal mee eens, zodra potentiele kopers gaan beseffen dat ze met het kopen van de grotere paarden zeker niet per definitie de beteren in huis halen, dan zullen de fokkers ook zeker weer achter die vraag aan gaan lopen en niet alleen op formaat letten.
Nu ben je wel genoodzaakt een kasteel te fokken, want zie maar eens een paard onder de 1.65 kwijt te raken ook al loopt hij nog zo fantastisch!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:33

sarabande schreef:
Er zijn nogal veel Gribaldi's daar kunnen ze uitkiezen. Maar als hij goed op de foto's is en netjes onder het zadel loopt maakt dat niet meer uit, dat geldt voor ieder paard.

Maar waarom vragen mensen dan altijd hoe hoog hij is? Begrijp me goed, ik ben er blij om dat niemand hem wilde, maar voor de fokker is het natuurlijk wel sneu.

Volgens mij heeft Evert Offereins eens een columm met dezelfde strekking in de Bit geschreven, dat heb ik altijd onthouden. En toen de tijd daar was om een "echt" paard te kopen probeerde ik om de hoogte geen leidraad in onze zoektocht te laten zijn. Maar ook voor ons was het lastig om vol te houden,"iedereen" zei, hij is te klein voor je dochter....
we moesten ons echt verdedigen dat we zo'n "kleine" hadden gekocht. Pas als je vertelde wat hij gekost had dan "snapten" ze het.

Maar ze snapten helemaal niks, hij was gekocht op beweging, karakter en afstamming plus dat we de fokker kennen! Een echte amateur die een hele goede merrie heeft! Een Michelangelo. En niet om de prijs, maar dat vertellen we maar niet, want dat snappen ze toch niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:40

Ja, mensen lopen altijd als kuddedieren achter de grote meute aan, zonder zelf eens na te denken en te oordelen. Als de meute niet enthousiast is, zal het wel niets zijn, die strekking.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:40

Senja x.. Ik hoor fokkers zeggen dat dressuurpaarden door de splitsing hun croupe kwijt raken en dat spring hun gangen gaan verliezen. Toch vind ik dit onzin het KWPN heeft gezegd dat elk paard moet voldoen aan het basis rijtype met een aantal uitzonderingen voor springen en dressuur.

Zolang het KWPN hengsten goedkeurd met onvoldoendes op hun basisgangen en karrepaarden zoals chiqitin de la Silla (ook al springt hij nog zo hoog)klopt jou redenering dus niet.Ook een springpaard moet wat mij betreft een voldoende op zijn draf scoren en dat mag heus wel wat minder zijn dan een dressuurpaard maar een 4 of een 5 is onacceptabel vind ik!

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:14

Tja wat zullen we hier op zeggen......................

Ik heb het ook gelezen en sta er eigenlijk niet zo van te kijken dat het gezegt word, maar vind het heel jammer wanneer blijkt dat de KWPN-er afzwakt. Er zullen meerdere factoren zijn waar de fokkerij zijn aandacht moet gaan vestigen om van dit imago af te komen.

Ik sluit mij aan bij de reaktie van An_J.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:42

Misschien komt hier de discussie lijnenteelt en inteelt ook weer om de hoek kijken. Om een goed sportpaard te fokken en de sterke eigenschappen van een bepaalde hengst te verankeren, daar is niks mis mee. Maar als je met zulke producten verder gaat fokken, dan krijg je zwakkere paarden. Vreemd bloed dat genetisch ver uit elkaar ligt geeft nog steeds de sterkste nakomelingen.
Ga de stamboom van je paard maar eens verder uitpluizen dan de vier generaties die op het papier staan. Dan schrik je hoeveel keer hetzelfde bloed terugkomt.

De Nederlandse fokkerij is vroeger heel goed op weg geweest om de engelse volbloeden op de toenmalige NWP'ers te zetten. Daar kwamen erg sterke paarden uit! Helaas is dit veredelen te ver doorgedreven (door te vaak de zelfde stamvaders te gebruiken en te vaak dezelfde volbloeden) en zijn we in de huidige situatie aangeland. Hier ligt dus inderdaad weer een taak voor de fokkers en het fokkerijbeleid..

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:12

amondi schreef:
Ik denk dat Laarakker wel gelijk heeft als hij het heeft over "te"grote paarden boven de 1.70m. Maar die worden gefokt omdat heel veel mensen denken dat je alleen met zo'n kasteel wat te zoeken hebt in de dressuurring. Dus moet je kunnen aantonen dat klein, ook fijn kan zijn en de mensen met paarden weer een kleiner paard te laten kopen.

Die van ons stond ook al bijna een jaar te koop, 1.61m, niemand die belangstelling had... Ook als was het een Gribaldi, de mensen kwamen niet eens kijken!
Omdat een vriendin van ons een flemmingh heeft van 1.59cm en daar de sterren van de hemel mee rijdt, hebben wij toch maar de gok gewaagd( de prijs was ook al danig gezakt) Maar als je mensen spreekt( komt redelijk vaak voor omdat hij erg veel swung en afdruk heeft), dan vragen ze:
Vraag 1, wat is de afstamming?
Vraag 2, hoe hoog is hij?

Zolang dat nog in de top 3 van de vragenlijst staat wil iedereen hoger scoren dan 1.65m! Anders hoor je er niet bij. Terwijl "vroeger" een paard van 1.65m al als kasteel was aangeduidt
.

Ik antwoord dan ook naar waarheid: de laatste keer dat hij gemeten is was hij 1.62m... ( al meer dan een jaar geleden)

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zelf geen voorstander ben van grote paarden. Maar we moeten niet vergeten dat de mensen ook steeds groter worden. Iemand van 1.90 op een paard van 1.60 is denk ik niet zo'n succes, zeker niet als die persoon ook nog aan de stevige kant is.
Maar wat denk ik heel belangrijk is dat een paard in proportie is. Zelf heb ik een keer een merrie gekocht waarvan ik dacht toen zij opgesteld was dat ze rond de 1.65 was. Ze bleek 1.73 te zijn, maar ze was zo mooi in proportie dat je dat niet zag, alleen maar als je ernaast ging staan. Zou daar niet een beetje het probleem zitten. Het moet steeds hoger op de benen maar de verhoudingen zijn een beetje zoek.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:00

peninna schreef:
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zelf geen voorstander ben van grote paarden.

Dat heb je met die konijnen-fo .......ehhhh ........ herstel............. Houston-fokkers...........

peninna schreef:
Het moet steeds hoger op de benen maar de verhoudingen zijn een beetje zoek.

Het is maar wat je als referentie neemt. Wanneer zijn verhoudingen zoek? Neem je Jazz als referentie of Gambo...........