De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:38

patos schreef:
Vossen schijnen volgens het Bit weer helemaal in te worden! Na de hype met eentonige bruinen en zwarten komen vossen met veel en apart wit weer in en ook andere kleuren zoals bont en schimmel. Jammer joh, als je net een nieuwe Grib of OO7 hebt gekocht .

Heb ik een zwarte gekocht, zit ik over een jaar of zeven WEER met een onverkoopbaar paard omdat niemand een zwarte wil

ippolata

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:54

Een vosmerrie is juist het beste wat je kan overkomen!!!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:41

Urielle schreef:
Heb ik een zwarte gekocht, zit ik over een jaar of zeven WEER met een onverkoopbaar paard omdat niemand een zwarte wil

Z
Misschien is ze tegen die tijd ook wel vals.

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:46

MissJ schreef:
Misschien is ze tegen die tijd ook wel vals.

dat is wel te regelen.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:50

horselover23 schreef:
dat is wel te regelen.

Yeah!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:52

Trouwens, nog even over de kleuren.
Bright Speed, zelf donkerbruin, heeft een vosmerrie gegeven.
Deze vosmerrie is gedekt door Jetstream, ook een bruine hengst, en daar is weer een vos uitgekomen.
Hoe kan dat dan als vos recessief is?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:07

Dat kan omdat recessief altijd ondergeschikt is aan dominant.
Een vos is dus altijd: vos-vos
Een bruin is dus: BRUIN-vos of BRUIN-BRUIN

Die bruine hengst was dus BRUIN-vos en heeft zijn vos-gen doorgegeven aan z'n kind, dat sowieso een vos-gen van z'n moeder kreg.. dan heb je de vos-vos en voila.. een vos als veulen.

Ik heb wel zo m'n favoriete en minder favoriete kleurtjes paard, dat heeft iedereen, maar uiteindelijk vind ik het helemaal niet belangrijk. Heb je het droompaard van je leven, qua kleur, blijkt het toch een etterbak.. (en daar heb ik dus geen zin in)

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:09

Ok, bedankt voor de uitleg.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:55

Hilli schreef:
Dat kan omdat recessief altijd ondergeschikt is aan dominant.
Een vos is dus altijd: vos-vos
Een bruin is dus: BRUIN-vos of BRUIN-BRUIN

Die bruine hengst was dus BRUIN-vos en heeft zijn vos-gen doorgegeven aan z'n kind, dat sowieso een vos-gen van z'n moeder kreg.. dan heb je de vos-vos en voila.. een vos als veulen.

Ik heb wel zo m'n favoriete en minder favoriete kleurtjes paard, dat heeft iedereen, maar uiteindelijk vind ik het helemaal niet belangrijk. Heb je het droompaard van je leven, qua kleur, blijkt het toch een etterbak.. (en daar heb ik dus geen zin in)

De vader van Patos heeft 100% zeker BRUIN-bruin, de moeder is zelf VOS-bruin. Hoe kan het dan dat Patos vos is?

Frantic

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:54

Peterina schreef:
ptiteblue schreef:
wat kleuren betreft: een paard heeft 2 gens.
als een paard het vos gen heeft en het bruin, = bruin
vos en grijs= grijs
vos en vos=vos

Er zijn maar twee kleur genen bij paarden: Vos en Zwart.
Bruin wordt verkregen door de werking van de Agouti gene op een genetisch Zwart paard.

Citaat:
nu als als beide ouders bruine zijn, en dat ze alle twee het verborgen vos gen hebben, is er 1 kans op 4 dat die 2 vos gen samen komen en dus vos geven!

De vader van Patos was DUS niet Bruin-Bruin of je hebt te maken met de genetica van pagina 1 of 2, heb je dat wel gelezen? Daar is het allemaal al uitgelegd door iemand die er verstand van heeft.

Klopt, en 1 kans op vier dat het een zwart gekleurde geeft maar dit is afhankelijk van de homozygoot of heterozygoot stand van de agouti gene bij de ouders.

Citaat:
maar als vos met een andere gekleurde geni is dan is het paard nooit vos!
zo simpel is dat.

Klopt, zwart is dominant over vos, dus als de andere kleur gene zwart is dan hebt je nooit een vos.

Citaat:
zou het nu beslist worden van nooit geen vos meer te kweken in een stamboek bevoorbeeld, dan zou die kleur op enkele generaties verdwijnen!

Zijn ze al jaaaaren aan het proberen bij de Friese Stamboek ... lukt nog niet ! Bont hebben ze er wel uitgefokt, maar dat vos blijft hun 'ontsnappen'

Citaat:
gewoon, nooit de vossen als ouders meer gebruiken! veulens die vos uitkomen van bruine ouders, niet meer gebruiken enz...

het is dus helemaal niet dominant!

Als je alleen op kleur gaat fokken dan gaat heel veel genetisch materiaal verloren oa die eigenschappen die een ras sterk maakt.

Wel het hele topic lezen!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:20

Sorry , mijn reactie was alleen gespitst op bovenstaande post van hilli, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle 8 de pag's heb gelezen.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:29

Noon schreef:
Marije1984 schreef:
Toen ik mijn paard kocht wist ik niet wat ik wou, maar wist ik wel wat ik NIET wou.
1: Geen vos
2: Geen wit of iig zo weinig mogelijk
3: Geen merrie

Nou je raadt het al. Ik heb een vos met 4 witte benen en een bles en een merrie en op de koop toe was ze nog drachtig ook.
Ik heb dus een paard gekocht wat ik eigenlijk niet wou.
Waarom.. vraag je je nu af.
Paard is mooi, beweegt zeer goed, zit goed in elkaar en heeft potentie.
Ik blij dat ik dus bij deze vos merrie ben geen kijken. Of ik spijt heb??
Nee hoor. Ik heb een echte blikvanger. Die valt wel op tussen al die zwarte en donker bruine paarden. Nog veel belangrijker is dat ze opvalt door haar uistraling en daar kan geen kleur tegen op.
Op een kleur kan ik niet rijden op een paard wel.

haha, same here!

alleen heeft die van mij geen wit aan de benen maar i.p.d. heeft ze een enorm wit hoofd haha! ach het heeft zn charme en een bepaalde uitstraling en ze valt cker weten op tussen die zwarte en bruine.

en naast mn eigen vosmerrie rijd ik ook nog een andere vosmerrie, wel met witte benen en een bles. maar die heeft helemaal een uitstraling en valt ook overal op.

Haha, ik idem! Ik wlde absoluut geen vos en ook liever geen merrie. Toen we Utah gingen halen (was voor de verkoop) zei mijn vriend "was dat geen voor jou?" Ik trok mijn neus op en zei verontwaardigd "Nee!!!".
Toen ik haar echter bij ons voor het eerst bij ons in de bak zag lopen was ik meteen verkocht en hopeloos verliefd!!!! Maar ze is nogal een bloedpaardje en mijn vriend dacht dat ze niet echt geschikt voor mij zou zijn.( tenminste met buiten rijden( maar dat ligt meer aan mijn kunde dan aan haar karakter ), in de bak gaat het prima. Hij heeft haar samen met mijn dochter zadelmak gemaakt. Sinds afgelopen zomer rijd ik haar en sinds de kerst is ze van mij ( mooiste kertscadeau ooit!!!!!!). Ze heeft een super lief karakter, goede bewegingen, goed gezond!!! en ook nog goede papieren ( Marlon x Dominard) . Wat wilt een mens nog meer?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:58

Ik denk dat het gewoon heel erg belangrijk is hoe het klikt tussen je paard. Tuurlijk heb je allemaal een voorkeur van hoe je "droompaard" er uit zou moeten zien.
En ik denk dat mensen graag zwarte paarden willen, omdat die er chique uit zien. Maar ik heb liever een vos die lekker kan bewegen en een super karakter heeft, dan een zwarte met een zwaar rot karakter en die ook nog eens niet kan bewegen.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:24

Ik heb zon typische 'hete vosmerrie' die gevoelig en apart van karakter is... en ik ben dol op haar!
(En ik houd ook echt niet van vos)
Trouwens, de moeilijkste merrie die ik ooit heb gereden was toevallig zwart.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:42

Toen ik ging kijken naar een nieuw paard wou ik absoluut geen merrie en iig een paard met zo min mogelijk wit er aan.
(Ik had namelijk een schimmel )
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een vos merrie met witte benen en een bles en ik ben er hartstikke blij mee!!!
Ze kan super springen en is ontzettend lief!

Ik las ook dat stukje in de krant en d8 echt waar slaat dit op. Ik vind vossen erg mooi en heb nooit gemerkt dat ze niet goed te verkopen zijn ofzo