Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:37

ceasario schreef:
Men heeft hier ook een verwachtingswaarde voor nieuwe en die komen binnen met stip.
bv. dit jaar Samba Hit I.

Maar naar gelang er meer kinderen komen en eventuele prestaties stijgen van die kinderen blijft zo'n hengst overeind ( Dat is te zien aan het percentagehoogte van de verwachtingswaarde)
Maar ook andersom !

Als je een sterke vererver op lange termijn hebt kan ie zich handhaven in de top 5%.

Ook in deze index lijken de "zonen van" hoger te eindigen als de vader. Hoe moet ik de percentages interpreteren? Samba Hit I heeft blijkbaar al een betrouwbaarheid van 82%, is dat met stip binnenkomen??

De onderstaande uitleg geeft in iedergeval wel aan dat het hier alleen gaat om de hengsten (2738) en dat maakt het onderling vergelijken wel makkelijker. Dat vindt ik trouwens ook een nadeel van de KWPN index, wat kan mij het schelen wat het gemiddelde van de populatie is, aparte indexen voor hengsten en merries lijkt mij zo gek nog niet.
FN schreef:
Zuchtwerte Dressur
Die Hengste, die im bundesweiten Vergleich an der Spitze stehen, sind immer von sehr großem Interesse der Züchter. Insgesamt sind 2.738 Hengste in der Zuchtwertschätzung 2005 mit einem Zuchtwert Dressur zu finden. Zu den TOP ein Prozent zählen alle Hengste, für die ein Zuchtwert von 151 und besser geschätzt wurde.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:49

Hurrycane schreef:
Je kunt proberen te sturen, je kunt denken een hele goede combinatie te hebben gevonden maar in de praktijk levert het niet altijd het resultaat op dat je verwachte.

Vooruit fokken, zoals jij het noemt, in de zin van een ander type paard "creeeren" vind ik overigens wat anders dan het proberen te verbeteren van bepaalde onderdelen/eigenschappen.

Ik ben het geheel met je eens gelukkig, maar zijn we toch nog op 1 lijn gekomen. Een goed gevonden combinatie hoeft zeker niet aan de verwachting te voldoen, net als ieder mens is ieder paard(je) uniek. Zelf hou ik van kleurenfokkerij, maar je zult nooit 2 bonten zien die gelijkzijn (mits tweeling )

Over dat vooruit fokken....was een heel grof voorbeeld en geldt ook voor vee. Echter denk ik wel dat als je bijvoorbeeld om maar iets te noemen; een paard hebt dat een ingevallen billen (fundament mist) dat je dat er minder makkelijk weer op krijgt door toevoeging van een meer massa hengst, dan andersom.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:38

ART_UMA schreef:
ceasario schreef:
Men heeft hier ook een verwachtingswaarde voor nieuwe en die komen binnen met stip.
bv. dit jaar Samba Hit I.

Maar naar gelang er meer kinderen komen en eventuele prestaties stijgen van die kinderen blijft zo'n hengst overeind ( Dat is te zien aan het percentagehoogte van de verwachtingswaarde)
Maar ook andersom !

Als je een sterke vererver op lange termijn hebt kan ie zich handhaven in de top 5%.

Hoe moet ik de percentages interpreteren? Samba Hit I heeft blijkbaar al een betrouwbaarheid van 82%, is dat met stip binnenkomen??

.

Uitslag Samba-Hit

http://eventcontent.hippoonline.de/erge ... 3&lang=DEU