Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:29

Persoonlijk zit ik niet te wachten op de oer-gelderlander. Ik ben vreselijk gek met het wat zwaardere type rijpaard, maar ik hecht toch ook wel aan een fijn te rijden paard met fijne gangen. En ik weet uit ervaring dat Lanna's redelijk zware lijf met lange rug, niet heel makkelijk te verzamelen is geweest. Zo'n oertype lijkt mij niet te rijden":)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:40

Daarom vroeg ik me ook zo af hoe dat met die COMMERCIE moet. De oergelderlander an sich zal volgens mij geen significant marktaandeel kunnen verwerven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:41

Anya schreef:
Persoonlijk zit ik niet te wachten op de oer-gelderlander. Ik ben vreselijk gek met het wat zwaardere type rijpaard, maar ik hecht toch ook wel aan een fijn te rijden paard met fijne gangen. En ik weet uit ervaring dat Lanna's redelijk zware lijf met lange rug, niet heel makkelijk te verzamelen is geweest. Zo'n oertype lijkt mij niet te rijden":)

Dan heb je ook een heel verkeerd beeld van een Gelders paard.

En dat idee heb ik sowieso heel sterk als ik de discussie hier lees

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:44

Nou licht eens toe dan Pipo.
Mijn beeld van een Gelders paard wordt bepaald door de 'rijpaard gelderse paarden". B'elanna of om een hengst te noemen: Wolfgang. En daarnaast heb je nog het tuigpaardentype, dat ook onder 'gelders' valt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:49

Pipo schreef:
Dan heb je ook een heel verkeerd beeld van een Gelders paard.

Voor de duidelijkheid..........
We hebben het hier wel over het Gelders paard zonder Engels Volbloed zoals dat in de jaren 30 voor de wagen liep dacht ik zo...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:52

CGJ12 schreef:
We hebben het hier wel over het Gelders paard zonder Engels Volbloed zoals dat in de jaren 30 voor de wagen liep dacht ik zo...........

Ik dacht dat we het gewoon over het hedendaagse Gelderse paard hadden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:01

Pipo schreef:
Ik dacht dat we het gewoon over het hedendaagse Gelderse paard hadden.

Zucht..........

AWvL schreef:
1. Doelstelling
De Gelderlander Paard Associatie ondersteunt en stimuleert het voortbestaan van
het originele Gelderlander paard, zoals dat ten tijde van het Stamboek Gelders type (Sgldt) door fokkerij en selectie op prestatie is gevormd

, en gaat de naamsbekendheid “Gelderlander”, waaronder dit veelzijdige paard al meer dan 100 jaar wereldwijd beroemd is, tegen misbruik beschermen.

Moet ik dat hier 5 keer plaatsen of zo?
Juist omdat het KWPN te gemakkelijk engels volbloed heeft toegelaten (en nog steeds toelaat) is deze associatie gevormd. Die willen JUIST de moderne Gelderlander terugfokken naar het ORIGINELE soort..............
Je kent ze wel. De echte SGLDT-types...........

Nog dieper zucht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:04

En die types lijken mij dus niet zo geweldig te rijden. Dát bedoel ik. Aan de andere kant ben ik fan van de moderne types. Dat vind ik dus -uitzonderingen daargelaten- heel mooie en toffe paarden. Eerlijk cool, maar niet persé makkelijk qua karakter

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:08

Als kanttekening wil ik nog even wat vermelden over ras versus type en zo.

Ik kom zelf van een achtergrond die je rasfokkerij zou kunnen noemen. De meest invloedrijke hengst van het derde kwart van de twintigste eeuw is een hengst die Clan Pip heet, geboren in 1959.

Diens moeder Clan Prue:

http://www.allbreedpedigree.com/clan+prue

is een merrie die maar liefst 31,25% vreemd bloed voert in de vorm van twee Arabieren en één Berber. In de Welsh is aan het begin van de vorige eeuw ook veel Hackney gebruikt en de meeste Welsh ponies lopen dan in vaderlijn ook doodleuk terug op de Darley Arabian.

Het meeste over de Welsh is gewoon een heel goed marketing story. Verhalen over de Romeinen die al heel edele ponies hadden gezien in Wales, met een paar rampverhalen erbij, die de Welsh pony natuurlijk allemaal overleefd heeft. In het eerste kwart van de twintigste eeuw waren Welsh ponies immens populair, met een duidelijke markt als bijvoorbeeld koetspony voor de dokter.

In de jaren 20 stortte die markt volledig in. Tussen 1920 en 1950 werden zo'n 70 merrieveulens per jaar ingeschreven bij het stamboek (gemiddelde tussen 1900 en 1920 was 400 per jaar). In 1988 werden er alleen al in het moederstamboek 2385 merries ingeschreven. Het ras kroop door het oog van de naald.

Waarheid is dat het Welsh pony stamboek de boeken pas sloot voor vreemde invloeden in 1956. Voor die tijd kon het boek niet volledig gesloten worden, omdat de aantallen te klein waren.

Ook nu nog in 2005, zien we heel duidelijke verschillen tussen de ponies die gefokt werden door de "upper class" en de ponies die gefokt werden door de "gewone" schapenboer (die overigens ook allesbehalve arm waren).

Binnen een ras is altijd plaats voor verschillen in type. Uitsluiten van vreemde invloeden sluit dat niet uit. Op de ijslander en de arabier na zijn er denk ik geen rassen die meer dan 4 eeuwen gesloten zijn geweest van vreemde invloeden, dus als we scherpe definities van rassen gaan voeren houden we misschien maar twee rassen over.

Als ras kom je maar op één manier vooruit:
1) definitie van de rasbeschrijving
2) goede selectie van dieren die tot de rasbeschrijving behoren

Daarna kan je overgaan tot een overgangsperiode waarin je dieren die meer dan 2 generaties uit goedgekeurde dieren komen automatisch opneemt als raspaard (zeg, een veulenboek) . Alles wat uit kruisingen komt, zal je aan de keuring moeten onderwerpen of ze voldoen aan de rasbeschrijving die opgesteld is voor het ras.

Het toelatingsbeleid voor nieuwe paarden in de populatie kan gaandeweg aangscherpt worden mits de populatiegrootte dat toelaat, waarna uiteindelijk het ras gesloten kan worden en "De Gelderlander" tot ras verheven kan worden.

Dus stap 3) voor een ras is altijd: sluiten van het stamboek voor vreemde invloeden. Anders kan je geen ras maken. Dat sluiten moet wel met beleid gebeuren, want anders maak je een doodgeboren kindje.

Overigens is het dus wel zo dat je in theorie een goede Welsh hengst zou kunnen gebruiken op een Gelderlander. Mits je maar goed blijft selekteren zullen na een aantal generaties de ongewenste eigenschappen uitgeselecteerd zijn.

de selectie is dus essentieel: het gebruik van Jazz zou dus prima moeten zijn op een Gelderlander en de nakomelingen van Jazz kunnen zelfs het predikaat "Gelderlander" krijgen. Mits ze maar voldoen aan de rasbeschrijving van de Gelderlander..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:12

@ anya:ik zou je willen uitnodigen eens bij onze kowalski te komen kijken en te rijden als hij een paar maanden verder is.hij heeft het proto-type gelderse uiterlijk EN karakter.over 3 maanden is ie M klaar,en ik zou dan best iemand willen hebben die denkt dat een zwaar,kortbenig en lang paard moeilijk te rijden is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:15

CGJ12 schreef:

Mijn jaarling voert net iets meer dan 7 % volbloed, niet veel zou ik zeggen, maar tóch modern

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:16

Ik heb een zwaar, kortbenig en lang paard Timilon. En ik vind dat mijn paard een stukje moeilijker te verzamelen is dan een wat compacter gebouwd paard. Ik heb niet gezegd dat ze moeilijk te rijden is. Ik ken geen paard met fijner uit te zitten gangen. Wel het ik gezegd dat er makkelijker te verzamelen paarden zijn. En ik heb gezegd dat ik verwacht het oertype Gelderlander niet zo makkelijk te rijden is.

Maar als ik een keer in Roosendaal kom, kom ik graag een ritje maken. Dat is altijd leuk

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:17

joostvangestel schreef:
de selectie is dus essentieel: het gebruik van Jazz zou dus prima moeten zijn op een Gelderlander en de nakomelingen van Jazz kunnen zelfs het predikaat "Gelderlander" krijgen. Mits ze maar voldoen aan de rasbeschrijving van de Gelderlander..

Met deze opvatting krijg je regelrecht grote ruzie met de associatie.........
Die gaat niet alleen selecteren op het FENOTYPE, maar minstens net zo streng op het GENOTYPE.
Dus mocht je een jonge rijpaard gefokte hengst/merrie hebben die bij de Geldersen wat type en beweging betreft Nederlands kampioen zou kunnen worden, dan gaat het feest alsnog mooi niet door..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:19

Aimee schreef:
Mijn jaarling voert net iets meer dan 7 % volbloed, niet veel zou ik zeggen, maar tóch modern

Ja. die kieperen ze eruit. Die is te ver van de SGLDT bloedvoering af.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:24

kortom,eindelijk zijn ze gaan nadenken en misschien kunnen ze er nog wat mee redden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:25

Ik snap niet zo goed waarom CGJ zo door blijft drammen over het échte originele gelderse, SLGDT-type
Alles gaat met zijn tijd mee, of je het nou over mechanische dingen hebt als auto's, over huizen, over ontastbare zaken als geloof/filosofie of over paarden.
Met rijpaarden denkt men toch ook aan de toekomst en niet aan het verleden als het om fokken gaat, tenzij CGJ zich nu ineens achter Anna42 schaart, zo ook voor het gelderse type. Het gaat er imo om dat er bepaalde eigenschappen bewaard blijven, maar ik neem aan dat CGJ dat wel snapt..... aangezien hij uit zijn 80-punten merries wederom 80-punten merries wil fokken.... da's ook behoud van bepaalde eigenschappen, alleen zijn dat andere dan binnen het gelderse type.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:29

CGJ dramt niet door,de Gelderlander Paard Associatie wil het behoud/terugfokken van het origineel gelder paard.
en terecht,denk ik zo.
over het algemeen zijn de gezonde paarden gelders of half gelders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:30

Gelderse paarden moderniseren met gebruik van Duits bloed, ....denk .....denk .....denk wanneer deden ze dat ook alweer

o ja

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:33

ja en?!men is er nu achter gekomen dat je niet door kunt blijven gaan met moderniseren.de mercedes baby benz lag toch ook op zn kant als je een bocht maakte?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:35

timilon schreef:
ja en?!men is er nu achter gekomen dat je niet door kunt blijven gaan met moderniseren.de mercedes baby benz lag toch ook op zn kant als je een bocht maakte?

wie is men?????

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:41

Als je moderniseert maar bepaalde eigenschappen wilt behouden..... da zit er toch automatisch een rem op?!
Dan fok je weer terug om gelderse eigenschappen te verankeren/versterken/behouden.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:41

Wat zeurt iedereen toch over oud en nieuw Gelders paard. Wie in Hengelo en Didam is geweest, heeft een mooie selectie GP-ers gezien. Naar de paarden met zowel Gelderse uitstraling als een stukje chique is heel veel vraag en die doen het ook goed in de sport. Een vriendin van mij reed met verschillende Gelderse paarden, tussen de gewone rijpaarden heel vaak in de prijzen, tot het Z2. Laat mensen die een klassiek paard willen fokken uit overtuiging, hun gang gaan, keuze genoeg nog tussen Rubus, Elegant, Ahoy, Sirius, Walser, Galant, Laurentz en Bazuin. Degenen die een moderner dier willen om bijvoorbeeld hun eigen zware merrie met grof hoofd iets te veredelen kunnen ook nog shoppen bij de Geldersen; kijk naar koss, parcival en nu weer vitens. Ook bij het Gelders paard geldt: stilstand is achteruitgang!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:42

CGJ12 schreef:
. De echte SGLDT-types...........

Nog dieper zucht.

Ga die eerst maar eens zoeken, gelukkig zijn die er amper nog..........

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:43

Gelderlander Paard Associatie.wake up,waar gaat deze hele discussie over?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:44

'Iedereen' 'zeurt' daarover omdat die "nieuwe" 'associatie' zelf niet duidelijk heeft gemaakt welke 'soort' zij willen herstellen/ in ere brengen.
Het huidige (of moderne) gelders paard
Of het oude (zware) gelderse paard.
Althans dat idee krijg ik.

En doorgaan betekend ook niet altijd vooruitgang