[TI] Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Re: Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:39

Er zijn ook nog hengsten binnen het stamboek waar de hengstenhouder niet graag binnen het NST fokt, is daar niets aan te doen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:41

@ coydog: Je bedoelt dat men ooit wel de hengst heeft aangemeld bij het NST, maar vervolgens liever niet dekbonnen uitgeeft onder de vlag van het NST?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:45

Ja dat bedoel ik.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:25

HannekeS, word dit boekje gratis gemaakt (of kleine vergoeding) of worden er weer heel hoge bedragen gevraagd om je hengst daarin te krijgen?
zo ja, dan ben ik bang dat het een incompleet boekje word omdat de hobbymensen dat gewoon te gortig word en dat nooit meer terughaald uit de dekkingen.

Wat is het probleem dat er Nst hengsten zijn die meer voor het ICS dekken?
Ik denk niet dat je daar veel mee kunt omdat ze toch betaald hebben voor de keuring v/h Nst.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:28

Waarom ben je bij het NST aangemeld als je geen dekbonnen van NST uit wilt geven??? Ik snap het ook niet, maar het gebeurt wel bij enkele hengsten....

Het NST kan hier echter niets aan doen. Hun gaat het om de hengst, niet om de eigenaren. Als ze de hengst verkopen aan een andere eigenaar, komt de hengst wellicht wel weer beschikbaar. Goedgekeurd = goedgekeurd.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:35

whohoo, ik val daar niet onder hoor, maar ik denk dat hengstenhouders die dat doen daar vast en zeker een voor hen gegronde reden hebben, niet dat ik het daar mee eens ben, maar ik denk dat niemand daar wat aan kan veranderen, uiteraard alleen de hengstenhouder zelf, maar hij heeft eenmaal betaald voor die keuring en dan kun je hem of haar er niet zomaar uit donderen, toch?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:38

Was ook niet naar jou bedoeld

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:48

pff gelukkig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:41

als ik vrij ben en het niet te koud is kom ik miss ook ff kijken naar dat leuke spul

inteelt wordt genoemd, misschien ooit eens aanwezig door de populaire hengsten die veel worden gebruikt.

persoonlijk denk ik dat inteelt niet zo snel aan de orde is, pas als het stamboek zal gaan sluiten, is er meer kans op.

hoe zit dat eigenlijk. voor 3 jaar terug heb ik eens opgevangen dat men het Stamboek over een paar jaar wilde sluiten. daarna heb ik het nooit meer ergens gehoord of over gelezen.
weet iemand hier iets van?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:41

piew...vind je dat niet op de web sites van de betreffende stamboeken? (even uit mn hoofd dacht ik 2010, maar eerlijk gezegd is dat eerder een wilde gok...ga meteen even kijken...)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:34

He he, dan zal ik ook maar eens reageren, want er wordt al vanalles voor me beslist
Zoals Hanneke al schreef zijn we al bezig met het boekje in wording, maar moeten nog uitwerken hoe het het beste kan, omdat er elk jaar nieuwe hengsten bijkomen

Verder.
Citaat:
meaganenryan schreef:
Er lopen wel erg veel veulens van de bonte parels rond.
Maar goed eigenlijk ook wel logis als je als merriehouder naar het stamboek beld voor info en je krijgt jan of miranda aan de telefoon. Lijkt me dan wel duidelijk wat ze aanbevelen.
(niets vervelend over de hengsten bedoelt hoor, het zijn prachtdieren )

Heb je ze wel eens zelf aan de telefoon gehad dan? De mensen achter de Bonte Parels zijn professioneel genoeg en houden de stamboekzaken echt wel gescheiden van de Tinkerhoeve!

Als stamboek zijnde, kunnen ze geen hengsten aanbevelen en hier zijn ze ook heel duidelijk in. Als men aangeeft geïnteresseerd te zijn in 1 van hun eigen hengsten bij de Bonte Parels, geven ze een hengstenadvies voor je merrie...

Ieder recht op z'n eigen mening uiteraard, maar ik ben wel heel benieuwd hoe jouw mening zo tot stand komt, want ik vind dit een belediging richting de BP.

Ben ik het helemaal met Leon eens. Ik kan hier heel kwaad over worden.
De Bonte Parels houden het stamboek en hun eigen zaken heel strikt gescheiden. Ik heb Jan wel eens horen zeggen, dat als er een merrie komt die echt niet geschikt is voor 1 van hun hengsten er niet gedekt wordt en dat is toch echt niet overal zo.

Citaat:
Maar ja ik heb ze wel eens aan de telefoon gehad. (een gesprek wat overigens best prettig verliep)
Dan wel niet voor te dekken maar voor een paardje wat ik wilde kopen.
Ik vroeg ofdat er ook nog mensen bij mij in de buurt zaten die tinkers verkochten omdat het voor ons wel erg ver rijden was naar drente en ze vertelde stellig nee.
Dit terwijl er weldegelijk een tinkerstoeterij in de buurt zit.

Jij belt ze prive voor hun verkoop Tinkers. Maar vanuit hun stamboekbestuursfunctie geven ze geen handelaren of stallen. Dit doet geen van de bestuursleden, want als je de een aanbeveelt moet je de ander ook doen. Koop je daar misschien een "slechte" Tinker, dan hebben zij/wij het gedaan. Vandaar.
Dat de Bonte Parels misschien veel dekkingen heeft, komt grotendeels door het feit dat zij er veel voor doen. Ze adverteren goed en zijn ook een gecertificeerd bedrijf en voldoen dus aan de eisen en dat vinden veel mensen ook een pluspunt om daar te gaan kijken.
De mensen met hengsten die vrij onbekend zijn, doen daar ook verder geen moeite voor. Daar kan het stamboek niets aan doen.

Ik ga nu eerst het boekje met de keuringsuitslgen in elkaar zetten en dan kijk ik weer verder.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:09

Tinkermuts schreef:
HannekeS, word dit boekje gratis gemaakt (of kleine vergoeding) of worden er weer heel hoge bedragen gevraagd om je hengst daarin te krijgen?
zo ja, dan ben ik bang dat het een incompleet boekje word omdat de hobbymensen dat gewoon te gortig word en dat nooit meer terughaald uit de dekkingen.

Het Hengstenboekje dat het NST wil gaan uitgeven heeft niets te maken met het boekje dat andere personen/organisaties wil/willen gaan uitgeven. We proberen oprecht de kosten voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Maar laat ons eerst, met de lage onkosten hoog in gedachten, praten, discussieren en brainstormen over hoe we het boekje het beste vorm kunnen geven.
Suggesties zijn altijd meer dan welkom.

En nu moet ik even uitvogelen hoe ik kan reageren via een quote op een andere reactie op dit forum. En daar ben ik nog niet helemaal uit.
Dus waarschijnlijk wordt het gewoon een nieuwe reactie....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:27

Ik vind het dus niet he...dat sluitingsjaar voor de stamboeken... (heb wellicht een bord voor mn hoofd dat ik er zo overkijk)

Houten is voor mij dik twee uur rijden, dat lijkt me dan nog enigszins te doen dus wellicht ga ik wel naar de hengstenshow...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:42

Is het geen idee om van het hengstenboekje een soort mapje te maken, met een ringsluiting van binnen, waardoor nieuwe hengsten slechts toegevoegd hoeven te worden? Dus elke hengst 1 vel met foto's en informatie.

Hierdoor heb je (wanneer je dat wil als fokker) je informatie elk jaar weer accuraat.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 10:54

Is ook de bedoeling. Multomap idee. En dan niet zo'n A4 model maar een handzaam formaat.
Haha, dat was het makkelijkste onderdeel van het boekje. Nu nog de inhoud.

En nu ga ik snel weer verder met de voorbereidingen voor de HK.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:04

HannekeS schreef:
Is ook de bedoeling. Multomap idee. En dan niet zo'n A4 model maar een handzaam formaat.
Haha, dat was het makkelijkste onderdeel van het boekje. Nu nog de inhoud.

En nu ga ik snel weer verder met de voorbereidingen voor de HK.

leuk dat ik dan iig nog een nuttig idee had hoeveel aanmeldingen zijn er al voor de keuring?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 11:40

Stuk of 9 en er zitter er nog een paar in de pijplijn.. dus het wordt druk. Leuk. Verheug me er erg op.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:42

HannekeS schreef:
Stuk of 9 en er zitter er nog een paar in de pijplijn.. dus het wordt druk. Leuk. Verheug me er erg op.

krijg hierbij, in combinatie met een hengstenkeuring, hele rare visioenen!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:25

Misschien dan in kleur bijvoorbeeld weergeven en alle bekende gegevens erbij van de hengst. Eventueel door hengsteneigenaar zelf laten aanleveren of anders zou ik er ook wel voor willen gaan zitten om er mooie flashy advertenties van te maken hoor, totaal geen probleem!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:30

Cheveyo schreef:
Misschien dan in kleur bijvoorbeeld weergeven en alle bekende gegevens erbij van de hengst. Eventueel door hengsteneigenaar zelf laten aanleveren of anders zou ik er ook wel voor willen gaan zitten om er mooie flashy advertenties van te maken hoor, totaal geen probleem!

Ik denk dat het verstandiger is om er geen advertenties van te maken, maar het zakelijk, simpel, duidelijk te houden met belangrijke info. Per hengst vergelijkbare info, zodat het gemakkelijk te vergelijken is en dat niet de 1 eerder opvalt vanwege een leukere advertentie, leukere foto's of goede reclame.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:33

Beetje smeuigheid erbij kan toch geen kwaad? Mooie foto's, iedere hengst een eigen bladzijde. Na ja ik hoor wel of er iets mee gedaan moet worden en of ik daarbij behulpzaam kan zijn.

meaganenryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:46

zo'n map is inderdaad wel een goed idee !!!!!
dat zal ook wel weer kosten schillen als er elk jaar hengsten bij komen .
En je kan er zelf bladzijdes aan toe voegen met op of aanmerken bij elke hengst als je hem mee naar bv de show neemt.
Ik denk echter toch dat je een hengst op de schow en thuis in levende lijven het beste kan beoordelen.
maar goed niet iedereen gaat een eind. begrijpelijk.

groetjes meagan

meaganenryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:04

er hoort uiteraad nog een "rijden" achter het eind.

grinnik het is nog vroeg.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:05

Of er van een boekje maken.. en dat bij het Battie BV elke voor jaar bij zenden als bijlage.
Dat alle leden zon boekje krijgen.. tis 1 malig extra bijlage.
En als het elk jaar zon ding wordt bij gezonden in het voorjaar dan kunnen alle nieuwe hengsten er ook in.

Een hengstenspecial dus..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:51

Dat wordt denk ik wel prijzig, Cayusejuhhh... Ik denk dat de leden er voor moeten betalen, degenen die het hengstenboekje willen dan uiteraard.