Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:14

Himyar schreef:
Ik denk dat een paard toch heel vaak zo gek is als de ruiter het paard maakt/laat worden. Om daar de Arabische of Engels Volbloed genen nou meteen de schuld van te geven, vind ik iets te kort door de bocht.

Van de Engelse Volbloeds weten we het zeker dat het merendeel verkeerde karakters heeft en geeft voor de rijpaarden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:40

Vind ik toch nog erg kort door de bocht! Je kan bij lange na niet alle paarden die EV zijn of in de bloedlijn hebben over een kam scheren!
Veel Quarter horses hebben een flinke dosis EV in de aderen en die staan notabene bekend als makkelijk, braaf en cool.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:41

In ieder geval geven die volbloeds wat meer schoudervrijheid en kracht achter dan de veulens die Arie hier toonde

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:49

arie53 schreef:
Dat wil nog niet zeggen dat alle GP en WK mooi
en
goed zijn.

Wanneer is een paard dan wel goed?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:10

Himyar schreef:
De laatste keer dat ik Amiera zag, was ze nog maar twee jaar oud.

Volgens mij was ze 4 dat ze mijn pony kreeg en dat was der eerste veulen.

Himyar schreef:
Ik denk dat een paard toch heel vaak zo gek is als de ruiter het paard maakt/laat worden. Om daar de Arabische of Engels Volbloed genen nou meteen de schuld van te geven, vind ik iets te kort door de bocht.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:44

arie53 schreef:
Mireille1970 schreef:
En ik met een andere inslag deze: (beide Grand Prix dressuur inmiddels en WK jonge paarden finalisten):

Dus dat zegt niet zoveel arie....

Dat wil nog niet zeggen dat alle GP en WK mooi engoed zijn.

Maar WEL dat er fokwaarde potentie is waargemaakt... en goedbewegende veulens zijn gekomen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:25

Aimee schreef:
arie53 schreef:
Dat wil nog niet zeggen dat alle GP en WK mooi
en
goed zijn.

Wanneer is een paard dan wel goed?

Als het paard uitsproken mooi is en ook in de GP datgene doet wat het conform de FEI regels ons ook in vrijheid toont.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:38

Wat denken jullie over de combi Corland x Apple king ( Engels volbloed ) Die van mij is opzich erg dominant... Hij moet je kennen anders doet ie niks voor je, is dit meer corland of apple king... Dat hete en opgefokte heeft ie van de apple king ( vrij logisch...)

Wat is jullie ervaring met deze hengsten?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:48

sarabande schreef:
In ieder geval geven die volbloeds wat meer schoudervrijheid en kracht achter dan de veulens die Arie hier toonde

Jij hebt begrepen.
Kracht van achteren omhoog en landen op gestrekte voorbenen en van balans in draf heeft een Volbloed geen kaas gegeten. Valt niet mee hoor met de dragende benen schuin onder het lichaam de balans te bewaren. Als de ruiters ze niet heel strak in de mond vasthouden, vallen ze op hun bek. Oja, op een rug zitten die dan weer naar voren helt en dan weer naar achteren daar heb je de teugels bij nodig om steun te vinden. En het front is ideaal en vooral met een natuurlijke oprichting.

De kracht en schoudervrijheid van de Volbloed Seigneur D'Alley xx

Afbeelding

De kracht en de schoudervrijheid van de Volbloed Roncalli xx

Afbeelding

Kracht onder het paard of achter het paard? Dit veulen loopt van nature al in de passage. Dit veulen heeft evenwichtige verhoudingen en dat geeft zoals je ziet het noodzakelijke lendenmechanisme wat de Volbloeds helaas ontberen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:52

En ik vind mijn paardje van Kafu nog wel zo lief
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-05 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:54

arie53 schreef:
Als het paard uitsproken mooi is en ook in de GP datgene doet wat het conform de FEI regels ons ook in vrijheid toont.

Mooi is zo vreselijk subjectief. De één houdt meer van maat en massa, de ander vindt arabieren de ultieme schoonheid.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:56

Ow ja, en de FEI reglementen.... ondertussen hier en daar ietwat achterhaald niet waar.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:02

Volgens Sjef Jansen wel. Die meent dat de balans van vroeger een andere balans is dan die van heden. Toen reed men het paard in balans en volgens Jansen mag je ze ook wel in balans trekken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:04

Nee, dan moet je je even wat beter gaan verdiepen in het systeem van Janssen Arie. Wat jij schrijft klopt van geen kant!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:09

Aimee schreef:
Nee, dan moet je je even wat beter gaan verdiepen in het systeem van Janssen Arie. Wat jij schrijft klopt van geen kant!

Ik heb video's van de methode Jansen en als je weet hoe het skelet functioneert dan is dit niets anders dan dierenmishandeling.
Sinds wanneer trainen wij een paard tegen zijn natuurlijke bewegingsvorm in?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:10

Even over die foto van dat veulen:

Sorry hoor, maar met de staart op de rug lopen ze allemaal zo. Maar dat mogen ze niet in de ring geloof ik...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:12

Laat maar zien.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:17

Dan kan ik net zo goed alle foto's plaatsen van paarden die met de staart op de rug (en meestal, net als dit veulen, de kop in de lucht en de rug weggedrukt) in "passage" lopen

Fotoverzameltopics zijn niet toegestaan

Zelfs onze mini-Shet loopt "passage" als zijn vriendje eerder uit de wei gehaald wordt dan hij en mijn A-Welshje kan er ook wat van.

Het enige échte talent lijkt dan wel de Haflinger, want die doet ALLEEN onder het zadel piaffe en passage... zonder druk voor en aandouwen in het midden

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:23

Het bovenstaande veulen loopt niet met de staart over de rug maar gebruikt de staart als balanceerstok. Als het veulen ouder wordt, groeit ook de staart en hangt het onderste gedeelte keurig naar beneden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:23

Aimee schreef:
Ow ja, en de FEI reglementen.... ondertussen hier en daar ietwat achterhaald niet waar.

horsmän

Gruppe: Members

--------------------------------------------------------------------------------
naja,
solange aber in den Prüfungen schlechte Ergebnisse gut bis sehr gut bewertet werden, wie z.B. taktlose, schwunglose Piaffen mit hohen Kruppne und Sporen-Dauerfeuer, und enge Hälse mit Genicken, die fast nie der höchste Punkt sind, usw. finde ich es schon seeeehr kritikwürdig.

Und wenn ev. solche Methoden tatsächlich richtig angewandt einen "guten" Nutzen haben (was ich immer noch anzweifel, aber durchaus offen bin), dann sollte man sich letztendlich auch von seiten der FN dazu bekennen, und sie ins Ausbildungsprogramm übernehmen und sie nicht nur vereinzelten Sonderprofis zugestehen. Dann sollte man sie phsysiologisch fundiert und korrekt erläutern und sagen wie und wie nicht, und dann ist doch auch Ruhe.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:48

arie53 schreef:
Het bovenstaande veulen loopt niet met de staart over de rug maar gebruikt de staart als balanceerstok. Als het veulen ouder wordt, groeit ook de staart en hangt het onderste gedeelte keurig naar beneden.

Natuurlijk; en als je Salinero zijn staart af zou knippen dan doet hij ook passage met zijn "balanceerstok" omhoog...
Haha, leuke opmerking haha

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:49

Waarom was ik hier ook alweer aan begonnen? Snel weg, naar leuke topics!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:54

O, het was serieus bedoeld geloof ik...
Ik ga me hier ook maar niet verder in mengen.. Nu ik wat verder terug heb gelezen vind ik het ook niet meer zo gezellig...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:17

Yvonnelind schreef:
arie53 schreef:

Natuurlijk; en als je Salinero zijn staart af zou knippen dan doet hij ook passage met zijn "balanceerstok" omhoog...
Haha, leuke opmerking haha

Precies wat ik bedoel

Hoeveel paarden zie je niet in de wei, showend als een tierelier met de staart op de rug! Dan lijkt het heel wat, zo'n opgefokt en blij spelend beestje maakt zich groot en mooi en laat zien wat hij kan.

Maar vaak met de staart omlaag, de rust erin blijft daar niet veel van over. Weg groot zweefmoment, weg tritt in de benen, weg oprichting.

Een "passage" zoals dit veulentje op de foto is wel gaaf om te zien, maar niet echt gewenst in de dressuurring
Moet je, bijvoorbeeld, mijn eigen paard eens in de wei zien. wat een show, echt ongelooflijk. Maar passage onder het zadel is een stuk moeilijker hoor. Ze begint het nu wel een beetje aan te pakken, maar niet als ze niet ongelooflijk heet en superscherp is. En dan nog maar een pasje of 2, 3 met de kop er een ietsie op.
(Maar wat wil je, ze is 6 jaar ).

Met andere woorden: leuke foto van een veulentje, waardeloze opmerking!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:14

Zo'n foute Volbloed:
http://www.gestuet-staufberg.ch/?rub=1015
Ihr Ururgrossvater Pernod xx gewann nicht nur das Deutsche Galoppderby sondern siegte unter Willy Schultheiss in über 60 Dressurprüfungen der Grand Prix Klasse. Er entstammt aus der berühmten Vollblutfamilie der Postenkette xx mit den weiteren Aushängeschildern Perser xx und Pik Ass xx. 2004 garantiert tragend von Danone (De Niro-Weltmeyer-Bolero)