Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:49

Magique schreef:
Levy schreef:

dat valt inderdaad niet altijd mee, dat ben ik met je eens.
Maar ik denk persoonlijk dat jij een iets ander kwaliteit paard zoekt dan een "gemiddeld" fijn en goed paard.

Dat is zo, Ieder heeft zijn eigen definitie van kwaliteit ....
Het begint al wat voor "type" je zoekt, dat is zo verschillend en wat een ander goed vind, vind een ander weer matig, zelfde met uiterlijk, die wil dat en die weer dit.

Mijn idee: waarom kan jij zo'n paard niet vinden? Omdat die er al tussen uit gepikt zijn. Die verkopen dus "makkelijk" en worden voor mijn gevoel niet snel aangeboden aan zo'n centrum.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 11:50

Dat staat al op de 1e pagina dat het geen centrum voor de toppers is, daar hebben de fokkers geen hulp bij nodig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:52

Pipo schreef:
De mensen die roepen dat je de paarden zo slecht kan verkopen, ooit weleens bedacht dat misschien de kwaliteit van de paarden niet zo goed is als dat je zelf denkt Verward

Stel, pieperdepiep, dat dat waar zou zijn he, hoe zouden ze dat moeten weten? Want ze komen niet eens kijken. En een paard goed of afkeuren, kun je niet zonder het eerst gezien te hebben. Waar of niet?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:54

Dat weet ik ook wel, maar zoals ik zijn er dus nog tig mensen op zoek naar zulke paarden alleen worden die denk ook gewoon weinig gefokt, als je ziet dat Gribaldi top aanvoerder is zegt dat toch al genoeg over hoe er gemiddeld gefokt wordt?.....

En het hoeven echt geen toppers te zijn een topper op 3 jarige is echt geen topper meer een tobber Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:57

Dat hangt OOK van de ruiter af of een paard een tobber is, of een potentiele topper. Als een topper een tobber van een ruiter op zijn rug krijgt, wordt hij toch weer een tobber. Kwaliteit moet herkent worden. En je moet oog hebben voor kwaliteit. Ik denk dat niet iedereen dat heeft. Ik denk zelfs dat het niet voor niets is, dat het altijd dezelfde mensen zijn met goede paarden, want die herkennen kwaliteit. En anderen herkennen dat niet.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:59

Over verschil van inzicht gesproken qua kwaliteit, Onze Ferro merrie wordt met punten naar huis gestuurd waar ze niet eens voor in aanmerking komt voor het ster predikaat. Toch vind ik het een potentiele topper......Dat zegt toch al genoeg mijns insziens over de defintie van kwaliteit, die zien liever zeverige Jazz'jes of Gribaldi in de baan .....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:03

en Ferro is nog wel zo hot.
Ik vind dat fokkers ook veel te weinig bezig zijn met het karakter van paarden. Ik zal ALTIJD kiezen voor een hengst met een fijn cooperatief karakter. Omdat de meeste ruiters toch niet echt goed overweg kunnen gaan met die bloedpaarden, ook al pretenderen ze van wel. Het is niet voor niets dat bloedpaarden als eerste bij de slacht belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:06

Levy schreef:

Mijn idee: waarom kan jij zo'n paard niet vinden? Omdat die er al tussen uit gepikt zijn. Die verkopen dus "makkelijk" en worden voor mijn gevoel niet snel aangeboden aan zo'n centrum.
Maar goed, dat is mijn bescheiden mening Knipoog

Helemaal mee eens, die worden door de handel er gelijk uitgepikt en aangereden en in de sport uitgebracht, want in dat soort paarden is het gewoon net geld verdienen. En dat zijn helemaal geen toppers, maar gewoon fijne gebruiksdieren. Die topper is toch niet te vinden.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:07

Precies!
Oké, dus dan zijn we weer terug bij waar we gebleven waren:
Een centrum voor de verkoop van middenmoters kan NOOIT rendabel worden! Tenzij zeer sterk gesubsidieerd of wat dan ook (is gelijk aan 'niet rendabel'), want er zal altijd geld bij moeten, wil de fokker nog uit de kosten komen. Je kan nou eenmaal niet verwachten dat zo'n doorsnee paard hetzelfde opbrengt als de leukere exemplaren van zijn jaargang (die wel net ietsje meer opbrengen dan de kostprijs).
Dus, Sarabande: lees je onderschrift nog maar eens goed! Misschien hebben een aantal discussiegenoten toch gelijk? En als jij ziet hoe zo'n centrum dan toch rendabel zou kunnen zijn, kom dan eens met argumenten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:25

ik denk dat het wel rendabel is............... gewoonweg omdat er meer middenmoot ruiters zijn dan toppers............

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:28

gijsenkim schreef:
ik denk dat het wel rendabel is............... gewoonweg omdat er meer middenmoot ruiters zijn dan toppers............

Oke, ook dat ben ik met je eens! Maar die middenmootruiters vinden in 9 van de 10 gevallen zelf wel dat ze topruiters zijn, en verlangen daarbij een toppaard..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:30

Levy schreef:
gijsenkim schreef:

Oke, ook dat ben ik met je eens! Maar die middenmootruiters vinden in 9 van de 10 gevallen zelf wel dat ze topruiters zijn, en verlangen daarbij een toppaard..........

En wat voor dat soort ruiters een topper is, zijn de fijne normale gebruikspaarden met een goed exterieur en 3 functionele bewegingen en een goed karakter. En dat is amper te vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:31

Haha! Haha! Haha!:D das waar Levie! en die hebben dan ook altijd die onhandelbare rotknollen Haha! Haha!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:41

gijsenkim schreef:

Daar heb je gelijk in maar die middenmootruiters kunnen/willen nooit het bedrag betalen dat de fokkers willen hebben voor hun middenmoot-paarden! Zij willen namelijk de kosten eruit hebben, maar dat heeft tot gevolg dat de prijs voor die middenmoter veeeeel te hoog is!
Ofwel de koper wordt genaaid omdat ie een veelste hoog bedrag moet betalen voor een paard die dat niet waard is;
Ofwel de fokker verliest een x-bedrag (was het nou niet juist de bedoeling van deze opzet om dat te voorkomen??);
Ofwel een andere instantie moet het gat gaan opvullen.... Wie is de gek die dat gaat doen? Het KWPN? Dacht het niet! Dan draaien alle leden dus op voor de kosten van fokkers die net niet het toppaard gefokt hebben. Nou sorry hoor, maar dat noem ik (zoals ik al eerder zei) het risico van het vak.

Hahaha, ik zie het al voor me! Er zijn namelijk ook heel veel paarden die door hobby-ruiters een paar jaar gereden worden (van hun 3e tot hun 6e ofzo) en daarna ook de kosten niet meer opbrengen omdat ze nauwelijks zijn gestegen in waarde en toch drie jaar hebben staan vreten en allerlei onkosten hebben gemaakt. Moeten we daar ook zo'n centrum voor oprichten???? Nee, natuurlijk niet, dat is het risico als je paarden houdt! Als je dat niet wilt aanvaarden moet je er niet aan beginnen. Dat geldt voor zowel fokker als ruiter.

Maar goed, mocht zoiets wel rendabel zijn is het natuurlijk een prachtig idee! Keep on dreaming! Of kom met ideeën om het in een vorm te gieten die wel rendabel is.... Succes!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:46

Twee vraagjes (ik ben nogal onwetend).

1) Hoe zit dat met die merrietest? Hoe vergelijk dat met dit?

2) Bij zo'n centrum, wie bepaalt de prijs? De fokker of het centrum? Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:52

Greetjebee: ik geloof dat een van de punten van argumentatie is dat de tussenhandel relatief veel verdient, terwijl de fokker met een kluitje in het riet zit. De marges vallen dus ten deel aan de tussenhandel.

Dit is een soort "Max Havelaar" paardeninstantie. Tegen kostprijs werken, voor de fokker. Vraag is bij mij vooral of de instantie effectief en efficient kan werken, zeker als er geen duidelijke bonus is voor goed presteren.

Bij de handelaar bestaat die wel. De slechte handelaar gaat failliet, de goede handelaar verdient geld. Let wel: de financiële definitie van een goede handelaar kan wat verschillend zijn dan de fokkersdefinitie van een goede handelaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:54

Dat is dus ook gelijk de kern van het probleem............ de definities en belangen van de verschillende "afdelingen" zijn te verschillend

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:07

gijsenkim schreef:
Dat is dus ook gelijk de kern van het probleem............ de definities en belangen van de verschillende "afdelingen" zijn te verschillend

Tuurlijk, maar dat zal altijd zo blijven....

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:18

joostvangestel schreef:
Greetjebee: ik geloof dat een van de punten van argumentatie is dat de tussenhandel relatief veel verdient, terwijl de fokker met een kluitje in het riet zit. De marges vallen dus ten deel aan de tussenhandel.

Dit is een soort "Max Havelaar" paardeninstantie. Tegen kostprijs werken, voor de fokker. Vraag is bij mij vooral of de instantie effectief en efficient kan werken, zeker als er geen duidelijke bonus is voor goed presteren.

Bij de handelaar bestaat die wel. De slechte handelaar gaat failliet, de goede handelaar verdient geld. Let wel: de financiële definitie van een goede handelaar kan wat verschillend zijn dan de fokkersdefinitie van een goede handelaar.

Maar 'tegen de kostprijs werken' houdt dus in dat het paard voor ongeveer de kostprijs wordt verkocht.... Dan heeft de koper dus een veel te duur paard gekocht! We waren het er immers allemaal over eens dat het om middenmoters gaat, die hier verkocht zullen worden. En de prijs die in de buurt van de kostprijs komt is 1. te veel voor een gemiddelde ruiter en 2. komt ook aardig in de buurt van de vraagprijs voor een leuker-dan-gemiddeld paard....
Bovendien, als iedereen weet dat je op zo'n centrum middenmoters kan kopen, wie koopt daar dan zijn paard? Niemand wil toch een middenmoter???

Nog even over die merrietest: die kost € 915 voor 5 weken..... Eerder werd al geschat dat het toch zeker een paar maanden tot een half jaar zou gaan duren (gemiddeld) voordat een paard 'gebruiksklaar' is en verkocht kan worden. Dat komt toch neer op €2200 tot €4400, als je uitgaat van 3 of 6 maanden. Dan worden de middenmoters wel heel erg duur, als je bedenkt dat ze eigenlijk 'on-gebruiksklaar' al niet eens de kostprijs kunnen opbrengen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:22

Levy schreef:
gijsenkim schreef:

Haha! Yep, een bloedkikker met vermogen waar ze vervolgens niet mee overweg kunnen. Ze beschikken vaak niet over zelfkennis. Je hebt helemaal gelijk! Vandaar dat ik op de eerste plaats fok op karakter. Een goed karakter is bij mij de eerste voorwaarde waaraan een hengst moet voldoen.

Pipo schreef:
En wat voor dat soort ruiters een topper is, zijn de fijne normale gebruikspaarden met een goed exterieur en 3 functionele bewegingen en een goed karakter. En dat is amper te vinden.

Maar dat heeft meer te maken met een coöperatief karakter dan met het exterieur en functionele bewegingen. Want er lopen echt ZAT goede sportpaarden rond hoor. En voor de middenmoot is Z niveau haalbaar, maar een heel simpel en gezond paard kan dat al heel snel. Eigenlijk heb je meer goede paarden dan goede ruiters. Dat komt omdat paarden uitgeselecteerd worden om mee te fokken en ruiters niet. Haha!

Maar goed, nog effe het probleem, wat iemand hierboven aanhaalde: het gat tussen de gemaakte kosten van de fokkers en de waarde die de koper ervoor over heeft of kan betalen. In een andere topic hier heb ik al geschreven dat de dekgelden veel te hoog zijn. Is dat nu ECHT nodig? Maken hengstenhouders nu echt zoveel kosten? Volgens mij lang niet meer zoveel als vroeger want:
- reizen doen ze niet meer, de merries komen naar hem toe;
- KI: met 1 kwakje sperma kunnen ze al veel meer en grootschaligers merries bedienen.
- het scannen bij merries hoeft helemaal niet zo duur te zijn, zeker niet als je veel merries aan kunt bieden als hengstenhouder, van mensen die hun merrie bij ze neerzetten om drachtig te krijgen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:54

greetjebee schreef:
Maar 'tegen de kostprijs werken' houdt dus in dat het paard voor ongeveer de kostprijs wordt verkocht....

Nee, een paard wordt altijd voor marktprijs verkocht. Als het centrum tegen kostprijs werkt, betekent dat dat de kosten van de prijs van het paard afgetrokken wordt. De fokker houdt dan wat er overblijft.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:10

Even een berichtje, want ik wil dit topic wel graag blijven volgen Lachen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:01

greetjebee schreef:

Dus, Sarabande: lees je onderschrift nog maar eens goed!
Misschien hebben een aantal discussiegenoten toch gelijk? En als jij ziet hoe zo'n centrum dan toch rendabel zou kunnen zijn, kom dan eens met argumenten!

Ik verbaas me over het feit dat Sarabande hier verkondigd en verkondigd, maar het af laat weten daar waar het seriues word!

Ik zoek geen rellen, ik heb geen zin om dit topic te verzieken, maar kom op zeg!! Voor kopers van jonge paarden zou een centraal centrum ideaal zijn, maar denken wij tegenwoordig niet verder meer dan de neus lang is...

Het gaat hierbij namelijk niet om de stem van de kopers, maar de verkopers!! Ik zit mij hier min of meer te verbijten op de negatieve klanken die ik heb t.o.v dit topic!!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:07

Niemand heeft nog antwoord gegeven op mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:22

Juist Kaja, dat ben ik helemaal met je eens. Als de verkoop van je paard niet naar zoals je het wil verloopt, dan kan je je misschien afvragen waarom dat niet is.

Probeer eens na te denken hoe je mensen triggered om naar je paard te komen kijken en eventueel te kopen. Of te wel, ga in de schoenen staan van de verkoper, en schakel je eigen bedrijfsblindheid uit.