Riccio en Jazz Rubin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:09

Nog een geluk dat Poppelaars een jaar eerder de 1e bezichtiging niet heeft hoeven te zien Haha!

arie53

Re: Riccio en Jazz Rubin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:14

Misschien een geluk vooor degenen die hem hebben aangesteld. De zelf fokkerij wordt er geen spat beter door.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:19

Arie jij was er niet in 2003 op de KWPN 1e bezichtiging in Ermelo begrijp ik

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:22

arie53 schreef:
Misschien een geluk vooor degenen die hem hebben aangesteld. De fokkerij zelf wordt er geen spat beter door.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:05

arie53 schreef:
arie53 schreef:
Misschien een geluk vooor degenen die hem hebben aangesteld. De fokkerij zelf wordt er geen spat beter door.

De beste man gaan nu zichzelf quoten........... Haha!
Je lijkt Rosie wel!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:07

Haha! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:25

Himyar schreef:
Moet een paard in ieder situatie (los in de wei, aan de hand, als groen paard met een groene ruiter, geheel onverzameld gereden onder de man/vrouw) er nu wel of niet uit zien als een paard dat onder de man/vrouw gaat in de zwaardere dressuur?? Dus altijd met oprichting, ruggebruik, front, verzameling, nek hoogste punt, afbuiging, super geconcentreerd en aan de hulpen, prachtig bespierde bovenlijn etc.

Het gaat erom dat een paard de mogelijkheden heeft om onder een goede ruiter/amazone in staat te zijn als hierboven beschreven te lopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:35

En dat weet je pas na een x aantal maanden/jaren training (onder een beetje goede ruiter/amazone). Of het moet een zijn die echt bar slecht in elkaar zit en beweegt, natuurlijk. Maar daar hadden we het niet over.

Als het allemaal duidelijk en simpel zou zijn voor dat het paard een x aantal maanden/jaren onder het zadel is, dan hadden we hier niet al jaren lang oeverloze discussies, topic na topic Haha! .

En voor paarden met een "renskelet":
gewoon vetmesten die hap, dan ziet niemand het meer Haha! .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:46

En als paarden dan in de topsport lopen en steeds hoger op komen, dan gaat iedereen voor jurylid spelen en zeggen dat het paard toch eigenlijk helemaal niet aan het fokdoel voldoet en eigenlijk toch maar een bok is Cool . En zo blijft iedereen oneindig in een kringetje rond draaien en komen we nooit tot enige conclusie over waaraan een goed dressuurpaard dan in de eerste plaats zou moeten voldoen, voordat het onder het zadel is. En worden er nog weer een tigtal topics geopend en gaat het nog weer jaren zo verder, welles, nietes, welles, nietes. Ach, het houdt de mensen lekker bezig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:09

sarabande schreef:
Als jij een jaar of 10 gefokt hebt, waarbij je tegenwoordig gedwongen bent om alles waar je mee fokt of wilt verkopen te laten rijden, keuren, etc dan mag je mij weer komen vertellen voor wie wij fokken.

Wat is het oogpunt van DE ruiter, wie is dat

Jou oogpunt duidelijk niet!

Je weet dat ik niet de intentie heb om zelf te fokken, in ieder geval niet de komende jaaaaaaaren. Maar àls ik dat zou gaan doen, dan doe ik dat naar aanleiding van de informatie die ik als ruiter heb verzameld; wat voor paard, o.a. met welke anatomische eigenschappen, laat zich fijn werken onder het zadel. Wat ie aan het lijntje doet zal me een zorg zijn, die mening is mij nu ook toegedaan. Telkens weer verbazen me die paarden onder het zadel, die aan de hand weinig imponeren.

Heb jij de intentie zelf te rijden? Weet je wat voor gevoel bepaalde types paarden onder het zadel geven?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:27

Een evenwichtig gebouwd paard heeft ook evenwichtige bewegingen en geeft derhalve ook dat fijne evenwichtig gevoel.

Een dergelijk paard loopt aan de hand niet spectaculair met zijn voorbenen te zwaaien. Maar biedt de ruiter de mogelijkheid om in alle drie de gangen de balans, al naar gelang van de graad van africhting en de gevraagde en voorgeschreven FEI oefening, de balans te vergroten of te verkleinen. Vadaar dat jij steeds onder de indruk bent van dergelijke paarden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:34

Haha! Arie formuleert het even in Karel-termen... Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:38

Aimee schreef:
Jou oogpunt duidelijk niet?

Waaruit concludeer je dat???

En nogmaals wie is DE ruiter???

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:42

Citaat:
Telkens weer verbazen me die paarden onder het zadel, die aan de hand weinig imponeren.

Ik doe mijn best. Wat fijn dat jij in ieder geval wel begrepen hebt waar het bij een sportpaard werkelijk omgaat OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:45

arie53 schreef:
Citaat:
Telkens weer verbazen me die paarden onder het zadel, die aan de hand weinig imponeren.

Ik doe mijn best. Wat fijn dat jij het in ieder geval wel begrepen hebt waar het bij een sportpaard werkelijk omgaat OK dan!

Fijn dat jullie elkaar zo goed begrijpen, maar fok ze dan ook maar, goede gezonde paarden die zich fijn laten bewerken en kom mij daarna maar vertellen waarom die van jullie beter zijn.

Het is zo gemakkelijk om hier kritiek te spuien zonder enig oog te hebben voor de werkelijkheid.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:50

Evenwicht in de bouw en de bewegingen is geen kritiek op werkelijkheid, maar geeft aan waar het in de werkelijkheid werkelijk om gaat.

Tja, dat is nu zoveel paarden gefokt worden die dat evenwicht ontberen, is jouw probleem met de werkelijkheid.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:58

sarabande schreef:
Aimee schreef:
Jou oogpunt duidelijk niet?

Waaruit concludeer je dat???

En nogmaals wie is DE ruiter???

Wel goed quoten Saar, bovenstaande van mijn hand was géén vraag.

Ga je mij dan vertellen dat jij je paarden met enige regelmaat zelf rijdt, om een zelf gevormd idee te hebben van wat voor effect bepaalde eigenschappen onder het zadel hebben? Of dat je op z'n minst 'luisterd' naar ervaringen die verschillende ruiters hebben met verschillende paarden en dan ook naar die die niet altijd dat vertellen wat in jou straatje past?

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden, imo is die er niet. DE ruiter kan alleen een samenvoeging zijn van ideeën van meerdere (liefst vele) ruiters om zodoende tot een soort van gemiddelde, of modus ofzo, te komen.

Arie: hoewel menig bokker mij wil afdoen als onkundig ben ik toch ruiter, imo zijn paarden er om gereden te worden en dan liefst met zoveel mogelijk Rittigkeit. Dààr gaat het om, zeker bij een sportpaard.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:02

T'is even denken maar als er geen balans is, is er ook geen Rittigkeit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:04

De werkelijkheid is dat je een paard fokt dat gezond is en het karakter en talent heeft om voor en met zijn/haar ruiter te werken.

Of je dat nu evenwicht, wel of niet voorbeenzwaaiers of wat dan ook wil noemen.

Dat er volgens jou veel paarden gefokt worden zonder evenwicht, whatever, is niet mijn probleem maar een probleem voor degenen die wat met die paarden willen doen.

Mijn probleem en de enige doelstelling voor een fokker van sportpaarden is om paarden te fokken waar de gebruiker gelukkig mee is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:04

Toevoeging: ik probeer alleen maar die eigenschappen in paarden te herkennen die ze die Rittigkeit meegeven, opdat ik leer een fijn paard te herkennen vòòrdat ik er zelf een tijd mee heb gereden.
Mij lijkt dat fokkers daar altijd mee bezig zijn.....

En nogmaals Saar: ik heb niet de intentie zelf te fokken, eerder de intentie fokkers wat ruiter-informatie aan te reiken. Juist omdat ik geen (nieuwe) Anky ben.....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:06

sarabande schreef:
Dat er volgens jou veel paarden gefokt worden zonder evenwicht, whatever, is niet mijn probleem maar een probleem voor degenen die wat met die paarden willen doen.

Mijn probleem en de enige doelstelling voor een fokker van sportpaarden is om paarden te fokken waar de gebruiker gelukkig mee is.

Zie je zelf niet de tegenstelling tussen bovenstaande passages?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:14

Vast niet. Valt dan ook niet mee om het verschil in de paarden te zien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:21

Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:38

arie53 schreef:
Tja, dat is nu zoveel paarden gefokt worden die dat
evenwicht ontberen
, is jouw probleem met de werkelijkheid.

Elk paard dat niet omflikkert is in evenwicht.
Daar heeft het AESP in ieder geval niet het patent op....
Dat pretenderen ze alleen maar..... Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 00:01

Ergens patent op hebben betekend toch dat een ander hetzelfde "product" niet op de markt mag brengen.... volgens mij heeft het EASP die intentie niet, sterker; ze zouden willen dat andere stamboeken ook evenwichtigspaarden voort zouden brengen. (imo)