1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:51

Gurk schreef:
Het % uitvallers is momenteel evenhoog daar baseer ik bovenstaande op.

Je stelling zet me wel aan het denken overigens. De winst van 17 jaar zou dan zijn dat we het stabiel hebben kunnen houden. Zit iets in.... maar de lat leg ik persoonlijk toch flink hoger.

En daar zit nou juist de kloof. Naar mijn idee is er op dit moment te weingig draagvlak, niet wat mij betreft, maar bij het gros van de fokkers.
Ik vindt het zinloos geld te stoppen in het keuringsklaar maken, uitbrengen in de sport van beesten die later niet verkoopbaar zijn.

Wellicht heeft dit ook te maken met het beleid van een individuele fokker toepast. Het gros wil als veulen verkopen, terwijl ik ervanuit ga dat als ik een merrie dek dat het veulen minimaal 4-5 jaar aanwezig is voordat het verkocht wordt.

Fokkers die jaar in jaar uit veulens verkopen worden nooit met de gevolgen geconfronteerd.

Het is fijn om te zien dat er nog iemand nadenkt Knipoog. Wat je zegt is wel heel zinvol, fokkers (vooral die kleine) moeten zich eens wat minder egocentrisch gaan opstellen door te bedenken waar ze mee bezig zijn in het grotere geheel. Tenzij ze alles zelf tot de dood willen houden, dan niet natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:08

Lovely schreef:
Het is fijn om te zien dat er nog iemand nadenkt Knipoog. Wat je zegt is wel heel zinvol, fokkers (vooral die kleine) moeten zich eens wat minder egocentrisch gaan opstellen door te bedenken waar ze mee bezig zijn in het grotere geheel. Tenzij ze alles zelf tot de dood willen houden, dan niet natuurlijk.

Juist de kleine fokkers zijn zich bewust van het belang van de gezondheid. Ik heb alleen maar PROK goedgekeurde merries als mini fokstertje bijvoorbeeld

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:13

sarabande schreef:
Juist de kleine fokkers zijn zich bewust van het belang van de gezondheid. Ik heb alleen maar PROK goedgekeurde merries als mini fokstertje bijvoorbeeld

Tot op het moment dat je wederom een bloedmooie merrie fokt die met de neus voorop loopt in Ermelo, maar die om wat reden dan ook een 3-tje (of meer dan één...) te veel heeft.
Die ruim je ook niet zomaar op......... geloof ik niks van.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:39

CGJ12 schreef:
Arie 53
Anna42

Je bent goed wakker!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:43

CGJ12 schreef:
Tot op het moment dat je wederom een bloedmooie merrie fokt die met de neus voorop loopt in Ermelo, maar die om wat reden dan ook een 3-tje (of meer dan één...) te veel heeft.

Ik weet niet voor wie je spreekt, maar ik begin met prokken voor ik verder ga

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:56

Bucephalus"]
Als je paard nooit kreupel is, is er geen reden om het op de foto te zetten. Behalve als je wilt prokken.
[/quote]
Precies, en juist de kosten houden veel mensen tegen.

En wat gaat het kwpn met de resultaten doen? Betekent het als je jaarling OCD heeft dat je deze later nooit meer STER krijgt? Zelf zou ik best mee willen werken aan het onderzoek zolang het mij maar niets kost. Verder zou ik als eigenaar wel de uitslag willen weten, maar het KWPN of anderen die met het onderzoek te maken hebben zouden de gegevens anoniem mogen gebruiken. Dus hengst X heeft zoveel afstammelingen met OCD. Wie of wat doet er niet toe. Is dit ook gegarandeerd?

Nemen ze de jaargang 2003 ook nog mee? Of gaan ze beginnen met de jaargang 2004 aan het onderzoek?

Ik ben in ieder geval niet voor het verplicht op de de foto zetten van paarden. Dan zou het fokken helemaal een dure aangelegenheid worden, en de hobbyfokker zou het niet meer kunnen betalen.

[quote="CGJ12 schreef:

helemaal mee eens. En dan zeg je gewoon bij het fokken van een veulen: het veulen heeft ook nog een vader Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:10

germie"]
[quote="Bucephalus schreef:
Als je paard nooit kreupel is, is er geen reden om het op de foto te zetten. Behalve als je wilt prokken.

En wat gaat het kwpn met de resultaten doen?
[/quote]
Het KWPN doet er goed aan om al deze resultaten te gebruiken voor een langdurig onderzoek, op afstammelingen dus, die aangeboden worden voor prok.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:15

sarabande schreef:
Ik weet niet voor wie je spreekt, maar ik begin met prokken voor ik verder ga

Als jij een bloedmooie potentiele 80-punten merrie hebt die een chipje teveel heeft, dan mag jij me bellen.......... als je die dan toch zo graag kwijt wilt heb ik die net iets liever dan een "schone" 58 punten merrie........

En als ik een eventueel veulen later gewoon verkoop via borculo of waar dan ook is er geen hond die kijkt naar de constitutie.
De koper merkt het eventueel later vanzelf.

Dan is het mijn zorg niet meer..........

Dat is een redenatie die veel fokkers hanteren denk ik.........

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:20

germie schreef:

En wat gaat het kwpn met de resultaten doen? Betekent het als je jaarling OCD heeft dat je deze later nooit meer STER krijgt? Zelf zou ik best mee willen werken aan het onderzoek zolang het mij maar niets kost. Verder zou ik als eigenaar wel de uitslag willen weten, maar het KWPN of anderen die met het onderzoek te maken hebben zouden de gegevens anoniem mogen gebruiken. Dus hengst X heeft zoveel afstammelingen met OCD. Wie of wat doet er niet toe. Is dit ook gegarandeerd?

Nemen ze de jaargang 2003 ook nog mee? Of gaan ze beginnen met de jaargang 2004 aan het onderzoek?

Ik ben in ieder geval niet voor het verplicht op de de foto zetten van paarden. Dan zou het fokken helemaal een dure aangelegenheid worden, en de hobbyfokker zou het niet meer kunnen betalen.

helemaal mee eens. En dan zeg je gewoon bij het fokken van een veulen: het veulen heeft ook nog een vader Knipoog

Voorop gesteld ik ben ook maar een hobbyfokker. Juist daarom is het van belang zuinig om te gaan met je geld en te weten of je uitgangsmateriaal aan de gestelde eisen voldoet.

Kosten voor foto's zijn relatief laag als je een ander senario uitwerkt waarin je een jaar of 5 investeert in een paard en krijgt dan een paar Euro de kilo bij gebleken ongeschiktheid..... Huilen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:06

germie schreef:
Dan zou het fokken helemaal een dure aangelegenheid worden, en de hobbyfokker zou het niet meer kunnen betalen.

Het beleid is er opgericht dat men op deze manier bewust cq. onbewust richting "stiermoeders" gaat.

Met een 10-tal jaren is er binnen het KWPN alleen nog maar een mogelijkheid om te dekken met hengsten merendeel afkomstig van geselecteerd uitgangsmateriaal .

De andere hengsten filteren zichzelf en hun nakomelingen heel snel uit.
Doet het KWPN het niet dan zal het de markt (gebruiker) wel doen waarbij het KWPN de Tools heeft aangereikt.

Verder wordt het sportdoel door deze "wetenschappers" zijdelings uit het oog verloren.
Zij ,de HH, gaven een terechte opmerking : " de Draver die het hardst kan draven heeft het meeste OCD."

Ik zelf zit er voorlopig niet mee.
Op 29-11-04 hebben wij een hengst op de foto door E-Digit laten zetten.

Onder het rapport staat de volgende conclusie ( voor dat er hier weer door onverlaten hufterige opmerkingen geplaatst worden over hengsten.)
" P. is röntgenologisch geschikt voor zowel gebruik in de sport als in de fokkerij."

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:39

sarabande schreef:
Yootha we weten dat alle paarden ergens vandaan komen, maar de eigenschappen van toen zijn er bewust uitgefokt.
Het gaat over de bouw en gangen waarop deze paarden de laatste decennia geselecteerd zijn.

Misschien te veel eigenschappen er uit gefokt?
Ook een punt dus wat aandacht verdient.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:24

Yootha schreef:
Misschien te veel eigenschappen er uit gefokt?
Ook een punt dus wat aandacht verdient.

Dit is volledig off topic ging over het gebruik van een tuigpaard als rijpaard

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:59

sarabande"]
Dit is volledig off topic ging over het gebruik van een tuigpaard als rijpaard
[/quote]

Even een geheugensteuntje Sarabande, kijk eens terug in de verdere bloedlijnen

[quote="Yootha schreef:
Voor het gemak even de opbouw van de bloedlijnen van Hoogheid;

De hengst Hoogheid voert de bloedlijnen van;
- Rubico (Old)
- Asmar (Old) 1886 -Adalbert-Freischütz-Freiherr 1903
- Bernhard (Old) 1887
- Agamemnon (Old) 1863 Ank. 1867
- Ruthard (Old)-Rheiderland (Old)
- Elimar (Old)-Kolkenstein (NL)
- Ehrenberg (Old)-Wilfried 1896
- Colonel
- Ebersberg (Old)
- Reclame 1900
- Emigrant

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:05

Yootha je gebruikt een door mij in een totale andere context geplaatste opmerking om je eigen gelijk aan te tonen.
De originele opmerking sloeg op de bouw en gangen van het door jouw gegeven voorbeeld in relatie tot het onderwerp in DAT topic.
Ik vind dit geen zuivere manier van discusieren.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:12

Eigenschappen zijn eigenschappen. Of het nu om de het type, de gangen of OCD gaat. Als een van de de eigenschappen van deze klassieke paarden ook inhoudt dat ze minder OCD gevoelig waren, kan je dat toch best in deze discussie betrekken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:23

Ik vind het op zich best goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Wat mij ook verbaasd is het feit dat ze niet naar de omstandigheden kijken waarin een veulen is opgegroeid. Milieufactoren spelen een grote rol in het al dan niet ontstaan van OCD. Mijn veulen mogen ze best op de foto zetten. Ik zou het ook goed vinden als alleen geprokte/gerontgende merries voor de fokkerij ingezet mogen worden. Hengsten moeten ook worden gekeurd, waarom de merries niet? Als je als fokker weet dat je merrie niet goed is, vind ik het een slechte zaak om haar toch voor de fokkerij in te zetten. Opruimen hoeft niet direct, er zijn ook mensen die geen hoge eisen aan een paard stellen en er fijn mee in het bos gaan rijden. Niet ieder gebrek op de foto hoeft daadwerkelijk problemen te gaan opleveren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:53

KarinvdM schreef:
Ik vind het op zich best goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Wat mij ook verbaasd is het feit dat ze niet naar de omstandigheden kijken waarin een veulen is opgegroeid. Milieufactoren spelen een grote rol in het al dan niet ontstaan van OCD. Mijn veulen mogen ze best op de foto zetten. Ik zou het ook goed vinden als alleen geprokte/gerontgende merries voor de fokkerij ingezet mogen worden. Hengsten moeten ook worden gekeurd, waarom de merries niet? Als je als fokker weet dat je merrie niet goed is, vind ik het een slechte zaak om haar toch voor de fokkerij in te zetten. Opruimen hoeft niet direct, er zijn ook mensen die geen hoge eisen aan een paard stellen en er fijn mee in het bos gaan rijden. Niet ieder gebrek op de foto hoeft daadwerkelijk problemen te gaan opleveren.

Dit is volledig juist, maar hier op bokt al maken mensen reclame met hun mooie merries die drachtig zijn en waarvan zij voor de dekking wisten dat die merries daar door door veterinaire afwijkingen niet geschikt zijn.
Als hier aan iemand de raad gegeven wordt een merrie eerst te fotograveren, wordt er altijd boos gereageerd, zo van dat moeten ze toch zelf weten.
En over die opfok, echte fokkers weten al jaren hoe ze hun veulens moeten grootbrengen, het opsluiten in hokjes, longeren van jaarlingen of erger of bij een ouder paard zetten is iets dat hier veel naar boven komt, maar niet bij fokkers gebeurt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:54

arie53 schreef:
Eigenschappen zijn eigenschappen. Of het nu om de het type, de gangen of OCD gaat. Als een van de de eigenschappen van deze klassieke paarden ook inhoudt dat ze minder OCD gevoelig waren, kan je dat toch best in deze discussie betrekken.

Nee vorm van beweging en bouw terugbrengen in een huidig type staat volledig buiten deze discussie.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:09

Het is eigenlijk schandalig, dat je een w.p.n. paard eerst moet keuren, en op de foto moet zetten, voor je er mee kan fokken.
Het hoort zo te zijn,dat een gebrek een uitzondering is en geen regel !!!!!!!!!!!!!!!!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:11

arie53 schreef:
Het is eigenlijk schandalig, dat je een w.p.n. paard eerst moet keuren, en op de foto moet zetten, voor je er mee kan fokken.
Het hoort zo te zijn,dat een gebrek een uitzondering is en geen regel !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Spuit 11?

Waarom zou je gaan gokken als je ook de zekerheid kunt hebben van een gezond paard?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:12

sarabande schreef:
Nee vorm van beweging en bouw terugbrengen in een huidig type staat volledig buiten deze discussie.

En dat bepaal jij?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:22

Gurk schreef:

En last but not least is het gebruiksdoel veranderd. Van werkpaard naar prestatiepaard.

Ik denk dat je hier een grote denkfout maakt.

Presteerden werkpaarden dan niet. 8-10 uut per dag werken op een zware en harde bodem. Tot aan de knieen soms in het zware bouwland en dan weer op de harde bodem. Dat kunnen volhouden tot vaak ver over de twintig jaar. Terwijl het gros van onze sportpaarden die leeftijd al helemaal niet meer haalt en vol OCD zit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:27

De werkpaarden werden destijds ook op hardheid ed geselecteerd. De "slechte" exemplaren die vaak kreupel waren werden geruimd. Alleen met de goede paarden die ook veel werklust hadden werd gefokt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:32

arie53 schreef:
Ik denk dat je hier een grote denkfout maakt.

Presteerden werkpaarden dan niet. 8-10 uut per dag werken op een zware en harde bodem. Tot aan de knieen soms in het zware bouwland en dan weer op de harde bodem. Dat kunnen volhouden tot vaak ver over de twintig jaar. Terwijl het gros van onze sportpaarden die leeftijd al helemaal niet meer haalt en vol OCD zit.

Ja maar de intensiviteit is uiteraard ook veranderd. Een uurtje (zware) inspanning op een manegebodem is in feite niet te vergelijken met de kleibodem van toen, waar er meerdere uren op gewerkt werd.

Zie het maar als een bodybuilder (het oude paard) met de atleet (het moderne paard).

NIeuwe omstandigheden, nieuwe kwalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:11

arie53 schreef:
En dat bepaal jij?

Het lijkt me dat ik zelf mag bepalen wat ik met mijn eigen posts bedoel.