Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:52

ceasario schreef:
Je kunt, waarin je gelooft ook naar een opfokbedrijf doen.

Ja, alleen zijn die er niet zoveel als in Nederland. Hoogst uitzonderlijk dat je hier een opfokbedrijf vindt. Alleen vind ik van mezelf dat ik niet genoeg kennis heb om hengsten te houden, verkoop ze dan liever aan mensen die daar meer ervaring en verstand van hebben.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:57

ceasario schreef:
Je kunt ook je oudere merries weg doen als je er een betere vervanger(s) voor hebt.
Bij ons zijn de merries om mee te fokken niet ouder dan 8 a 9 jaar.

Er zal inderdaad een moment komen waarin ik moet kiezen wie er blijft en wie er moet gaan. Heb maar 4 boxen en daar houd ik het ook bij. Dus als er volgend jaar een merrieveulen geboren wordt zou in theorie dan de jonge gezelschapspony verkocht worden. Is dit nieuwe veulen stukken beter dan de jaarling die ik nu heb sluit ik niet uit dat ik die volgend jaar verkoop of aan 3-jarige leeftijd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:04

Alane schreef:
Ik ga ervan uit dat een fokker in eerste instantie voor zichzelf fokt...
Als je als fokker moet verkopen vanwege welk gebrek (ruimte/geld of wat dan ook) dan moet je niet doorfokken... fok je wel door dan is dat gewoonweg vermeerderen.

Om die reden fok ik ook niet elk jaar met alle 2 de merries vanwege mijn ruimte gebrek. Geld gebrek heb ik niet echt maar ik doe ook geen zotte dingen met mijn geld (ben nu eenmaal geen miljonair Huilen ).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:15

Alane schreef:
Ik ga ervan uit dat een fokker in eerste instantie voor zichzelf fokt...
Als je als fokker moet verkopen vanwege welk gebrek (ruimte/geld of wat dan ook) dan moet je niet doorfokken... fok je wel door dan is dat gewoonweg vermeerderen.

Inprincipe is alles te verkopen, van kromme bokken tot aan superpaarden. Het is net wat je ervoor vraagt, wie hoeveel bereid is te betalen. Het probleem is meer het geduld icm de gevraagde prijs.
Verder moet ik als fokker het grootste gedeelte van de tijd naar het betreffende fokprodukt kijken en niet een jurylid/keurmeester/stamboekkantoor/fokcommissie enz.

Eerste opmerking klopt Alane daarom had ik vorig jaar ook geen veulen. Nu kijk ik weer wat eruit komt.

Tweede opmerking is al vaker besproken omdat de verhouding tussen dekprijzen, kosten opfok en opbrengst vaak niet in verhouding zijn is het feit dat alles te verkopen is maar betrekkelijk.
De meeste fokkers (ik heb het over paarden veulens en die zijn vaak helemaal niet bij een jury geweest) selekteren al door de hengstveulens te verkopen. Als die een belofte inhouden kan je afspraken maken over betalingen als hij voorgebracht zal gaan worden als hengst. Anders krijg je wat de gek er voor geeft.
Merrieveulens fok ik in principe altijd zelf op, ik ben fokker dus daar ligt mijn toekomst en ik wil zelf zien hoe die uitgroeien. Dus als het veulen van die onbekende hengst een merrie is maakt het niet uit dat de markt niet geinteresseerd is, maar bij een hengstveulen wel.

Oudere merries verkopen zoals verderop gezegd is, was wellicht vroeger gemakkelijk, in deze tijd moeten die al heel wat hebben laten zien wil daar een markt voor zijn.
En als ze zo succesvol zijn waarom zou je ze dan wegdoen???

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:12

Maar het verschil tussen een commercieel veulen en een minder commercieel veulen blijkt hier wel uit:

http://www.tattersalls.com/sales/decemb ... esults.htm

De gemiddelde prijs op dag 1 (gisteren) lag zo rond de 6.200, de duurste ging weg voor 44.000, maar er waren er ook die weg gingen voor 800. Een aantal werd helemaal niet verkocht of door de verkoper terug gekocht. Met een groot aanbod, kunnen de kopers zich permitteren om zeer kieskeurig te zijn. Als je je fokprodukten alleen maar voor minder dan het dekgeld kwijt kan, moet je wel veel geld bij gaan leggen.

Het gaat weliswaar over Volbloed veulens, maar het geeft wel weer hoe groot de verschillen kunnen zijn en iedere verkoper pakt toch graag de hoogste prijs i.p.v. met zijn veulen te blijven zitten. Bij de Volbloeden wordt ook heel sterk naar de moederlijn gekeken, wat daar voor prestaties zitten en wat daar uit voort is gekomen. De vaders zijn veelal allemaal wel goed en redelijk bekend, maar er zit wel een mode gevoeligheid t.o.v. vader dieren bij de kopers. Soms zijn de kopers een beetje uitgekeken op een vaderlijn en willen ze wel weer eens wat anders.
Maar op zo'n veiling komt de marktwerking heel duidelijk naar voren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:56

sarabande schreef:
Oudere merries verkopen zoals verderop gezegd is, was wellicht vroeger gemakkelijk, in deze tijd moeten die al heel wat hebben laten zien wil daar een markt voor zijn.
En als ze zo succesvol zijn waarom zou je ze dan wegdoen???

Dat kunnen ze ook, iets laten zien.
Daarom zijn ze ook verkoopbaar en nog niet met een uitgezakte pens.
Verder hebben deze merries hun plicht gedaan.
nl. het verbeteren in de ogen van de fokker van de merrielijn naar eigentijdse bloedlijnen.
En kunnen dan in de sport nog enkele jaren lopen om daarna weer bij eventueel een andere eigenaar nog enkele veulens te werpen.

Hiermee verruim je eventueel de bekendheid van je stam.

En houden is tegenhouden voor de jongere generaties binnen je fokkerij..

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:11

Interesting.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:18

Wij kopen onze beestjes niet op afstamming...
Ze zijn allemaal 'aan komen waaien'.
Bij geen van de 4 waren we al van plan een paard/ pony te kopen.
Alleen onze 3-jarige heeft een goed papier, maar we hebben haar gekocht op de bewegingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:22

_MaanMeisje_ schreef:
Wij kopen onze beestjes niet op afstamming...
Ze zijn allemaal 'aan komen waaien'.
Bij geen van de 4 waren we al van plan een paard/ pony te kopen.
Alleen onze 3-jarige heeft een goed papier, maar we hebben haar gekocht op de bewegingen.

Zijn de fokkers daar heel gelukkig van geworden????

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:15

waarschijnlijk niet Tong uitsteken
maar dat komt omdat de helft ruin is...
als er een goede merrie of hengst tussen zat met een onbekend papier, dan misschien wel.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:05

Ik zou niet zo heel snel naar een paard gaan kijken met een voor mij onbekende afstamming. Als ik tegen een leuk paard zou aanlopen wat me op alle fronten aan staat dan vind ik de afstamming voor een sportpaard niet echt heel belangrijk. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar ik heb niet zoveel tijd om heel nederland rond te rijden op zoek naar een leuk paard, vandaar dat ik van tevoren schift op afstamming Bloos .

Als fokker zou het me leuk lijken om een goede combinatie te vinden en daarbij zou ik me denk ik niet zo snel laten leiden door het commerciele belang van de hengst. Leuk toch om tegen die commercie in een geweldig leuk veulen te fokken OK dan!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:25

Misschien moet je de vraag eens voorleggen bij WD of RT waar voornamelijk de "alleen ruiter" mensen zitten, hier zijn de meesten toch iets meer dan gemiddeld geïnteresseerd in afstammingen.

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:52

Tja, op een papier kun je niet rijden! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 09:13

manke schreef:
Tja, op een papier kun je niet rijden! Haha!

Omdat de vraag vooral is zou een veulen van een onbekende hengst te verkopen zijn, hoe schat je in of je op dat veulen wel kan rijden???

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:19

Ik denk dat er (te) veel fokkers zijn die alleen maar kijken wat ze een mooie hengst vinden, en niet genoeg kijken naar of die hengst wel past bij hun merrie. Zo verbeter je dus niets aan het veulen dat je uiteindelijk wilt fokken.

Dus, denk ik dat als je een onbekende hengst neemt die wel bij je merrie past en als er dan een leuk veulen uitkomt je het heus wel kan verkopen. Ikzelf zou eerder kiezen voor een veulen met een onbekende vader dat goed in elkaar zit en leuk kan lopen dan voor een veulen met een heel goed papier van een bekende afstamming en loopt als een krant en bijvoorbeeld kromme benen heeft (zulke lopen er genoeg). Kijk naar bijvoorbeeld mensen die meerdere merries hebben staan en deze allemaal laten dekken door hun eigen dekhengst onwillekeurig of dit wel een passende combinatie is. Zo fok je dus voor je (dek)hengst en niet om een goed veulen te fokken. Lijkt mij....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 09:30

manke schreef:
Ik denk dat er (te) veel fokkers zijn die alleen maar kijken wat ze een mooie hengst vinden, en niet genoeg kijken naar of die hengst wel past bij hun merrie. Zo verbeter je dus niets aan het veulen dat je uiteindelijk wilt fokken.

Ik denk dat de meeste goede fokkers wel degelijk kijken naar welke mooie en goede hengst aansluit op hun merrie. Maar ook dat hoeft niet altijd een goed veulen op te leveren, het is geen computerprogramma. Dus calculeert de fokker erbij in dat die hoogst interessante hengst die zo leuk aansluit, maar die niemand kent een groter risico meebrengt dan een vergelijkbare bekende hengst.
En omdat fokken op dit moment al risicovol genoeg is is het begrijpelijk dat er voor iets meer zekerheid gekozen wordt.

Ik zie hier allemaal mensen roepen dat ze best een veulen van een onbekende hengst zouden kopen, in de dagelijkse praktijk gebeurt het tegendeel.

Er is meer dan genoeg keuze dus nemen de kopers ook liever het zekere voor het onzekere.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:31

sarabande schreef:
Omdat de vraag vooral is zou een veulen van een onbekende hengst te verkopen zijn, hoe schat je in of je op dat veulen wel kan rijden???

Een papier geeft ook geen garantie.

Als je een merrie hebt met een zeer vaste erfmassa dan zal het min of meer om het even zijn welke hengst je erop zet.

Daarnaast zou je moeten uitzoeken waarom bepaalde hengst zo populair is. Is dat vanwege zijn goede nakomelingen, kleur vererving, eigen prestatie enz. Idem bij een minder bekende of een onbekende hengst.

Als ik voor mezelf een paard zou willen kopen dan staat het papier op de laatste plaats als het om een rij-/sportpaard gaat.
Gaat het om een fokmerrie dan hoe het papier in elkaar steekt, is het een toevalstreffer en min of meer een eindprodukt of is het een paard met een papier die weloverwogen keuzes bevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:37

sarabande schreef:
Ik denk dat de meeste goede fokkers wel degelijk kijken naar welke mooie en goede hengst aansluit op hun merrie. .

Wat maakt een fokker een goede fokker eigenlijk? Iemand die paarden fokt die het ver schoppen in keuringsland en bovendien het materiaal per generatie weet te verbeteren? Iemand die een Poëtin tevoorschijn weet te toveren? Is dat misschien een goede fokker?

Er is geen zekerheid in fokkerijland. De tip van Irmaz was nog de beste naar mijn idee Lachen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 10:47

Lovely"]
Wat maakt een fokker een goede fokker eigenlijk? Iemand die paarden fokt die het ver schoppen in keuringsland en bovendien het materiaal per generatie weet te verbeteren? Iemand die een Poëtin tevoorschijn weet te toveren? Is dat misschien een goede fokker?
[/quote]

Wat denk je zelf?

[quote="Lovely schreef:
Er is geen zekerheid in fokkerijland. De tip van Irmaz was nog de beste naar mijn idee Lachen.

Ik denk niet dat veel ruiters en amazones veulens kopen. Dat een goed gereden fijn paard te verkopen is werd al eerder gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:51

Nou, dan kunnen we dus concluderen dat er geen markt is voor zo'n veulen. De keuze is dan aan de fokker, geld spenderen of niet?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:58

Wat ik ook al schreef in mijn eerdere post: hou je zeker weten het veulen aan, dan kun je een onbekende hengst kiezen. Weet je vrijwel zeker dat je het veulen gaat verkopen, is het misschien handiger om een wat commerciele hengst te kiezen. Mensen hangen toch een verwachtingswaarde aan een bepaald papiertje op. Merk ik bij mezelf ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 11:02

Mieke schreef:
Wat ik ook al schreef in mijn eerdere post: hou je zeker weten het veulen aan.

Als ik het geslacht kon bepalen zou ik die zekerheid kunnen geven Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:11

Een goed veulen is een goed veulen, ongeacht bekende ouders of niet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je net die ene koper moet vinden die zich niet blindstaart op afstamming, en de 'onbekende' veulens bij voorbaat al laat staan. Je fokt 'exclusief', dus zul je ook op zoek moeten naar die exclusieve koper. En daar speel je zelf een grote rol in, hoe en waar zet je het veulen te koop, welke informatie en hoe je die brengt, paar mooie foto's....

Zelfde met 2 1/2 en 3-jarigen. Degene met verstand van paarden en kwaliteit plukt die rauwe onder de modder zittende talentvolle zo uit het land, terwijl de ander gaat voor degene die er al een paar maanden keurig getoiletteerd bij staat op stal en daardoor 'beter' lijkt.

Met een onbekende afstamming verklein je je 'kooppubliek', maar ik denk wel dat je de kans dat het veulen bij kenners terechtkomt vergroot. Een goed veulen verkoopt zichzelf wel... Het wordt natuurlijk anders als er een scharminkeltje uitkomt, dan zou je de bekende afstamming nog wel kunnen misbruiken bij het kooppubliek dat alleen op de bekendes afgaat Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:26

sarabande schreef:
Ik denk niet dat veel ruiters en amazones veulens kopen. .

Donderdag's RTL 4. half 9

"Geen cent te makken." Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:40

ceasario schreef:
Donderdag's RTL 4. half 9

"Geen cent te makken." Haha!

Leg eens uit????? Blond