Alane schreef:Ik ga ervan uit dat een fokker in eerste instantie voor zichzelf fokt...
Als je als fokker moet verkopen vanwege welk gebrek (ruimte/geld of wat dan ook) dan moet je niet doorfokken... fok je wel door dan is dat gewoonweg vermeerderen.
Inprincipe is alles te verkopen, van kromme bokken tot aan superpaarden. Het is net wat je ervoor vraagt, wie hoeveel bereid is te betalen. Het probleem is meer het geduld icm de gevraagde prijs.
Verder moet ik als fokker het grootste gedeelte van de tijd naar het betreffende fokprodukt kijken en niet een jurylid/keurmeester/stamboekkantoor/fokcommissie enz.
Eerste opmerking klopt Alane daarom had ik vorig jaar ook geen veulen. Nu kijk ik weer wat eruit komt.
Tweede opmerking is al vaker besproken omdat de verhouding tussen dekprijzen, kosten opfok en opbrengst vaak niet in verhouding zijn is het feit dat alles te verkopen is maar betrekkelijk.
De meeste fokkers (ik heb het over paarden veulens en die zijn vaak helemaal niet bij een jury geweest) selekteren al door de hengstveulens te verkopen. Als die een belofte inhouden kan je afspraken maken over betalingen als hij voorgebracht zal gaan worden als hengst. Anders krijg je wat de gek er voor geeft.
Merrieveulens fok ik in principe altijd zelf op, ik ben fokker dus daar ligt mijn toekomst en ik wil zelf zien hoe die uitgroeien. Dus als het veulen van die onbekende hengst een merrie is maakt het niet uit dat de markt niet geinteresseerd is, maar bij een hengstveulen wel.
Oudere merries verkopen zoals verderop gezegd is, was wellicht vroeger gemakkelijk, in deze tijd moeten die al heel wat hebben laten zien wil daar een markt voor zijn.
En als ze zo succesvol zijn waarom zou je ze dan wegdoen???